In memoriam „mikriukams”

Svarbu, Temos

Šis sekmadienis yra paskutinė diena, kai Klaipėdoje kursuoja, ko gero, kartu su šalies nepriklausomybe užgimę „mikriukai”. Pirmadienį juos pakeis visiškai naujos transporto priemonės, kuriose jau veiks kartiniai, o nuo gegužės – ir terminuotieji elektroniniai bilietai.

Iš rinkos pasitraukiančių paskutinių trijų bendrovių vadovai sako dalį darbuotojų perleidę naujiems žaidėjams – UAB „Ridvija” ir UAB „Kautra”. Ir bent jau kol kas tik vienas iš jų savo ateitį dar bandys sieti su transporto verslu.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Jaunojo kapitalizmo dalis

Į uostamiesčio gatves maršrutiniai taksi pradėjo plūsti Lietuvai atgavus nepriklausomybę. Pagrindas teikti tokias paslaugas buvo leidimai, kurios išdavinėjo savivaldybės administracija, tačiau ji darė tai visiškai nereglamentuotai – gaudavo bene kiekvienas, kuris paprašydavo. Tuomet buvo įvairiausių kalbų apie atitinkamus mokesčius tam tikriems valdininkams.

Maršrutinių taksi aukso amžiaus metais mieste buvo išduota apie 700 tokių leidimų. Miesto politikams, ypač prieš rinkimus imant demonstruoti meilę smulkiajam verslui, šie leidimai vis būdavo pratęsiami įvairiam terminui.

Nepaisant politikų malonės rinka pamažu tvarkydavosi pati – iš verslo savo noru pasitraukdavo tiek pavieniai vežėjai, tiek ir, pavyzdžiui visas 3-iasis maršrutas.

2011-ųjų pabaigoje buvo likę apie 180 leidimų, kurių kiekvienas suteikė teisę vežti keleivius vienu mikroautobusu.

Neteisėta malonė

Miesto valdžia ketino jau 2012-aisiais į bendro bilieto sistemą integruoti visus maršrutinius taksi, tačiau vėliau apsispręsta, jog pertvarka nepalies 6, 8, 9 ir 10 maršrutų, kuriems ir toliau penkerius metus bus leista dirbti pagal senąją tvarką.

Pirmojo pertvarkos etapo metu buvo panaikinti 2, 5, 7, 11, 14 ir 15 „mikriukų” maršrutų (40 proc. tuomet uostamiestyje važinėjusių transporto priemonių).

Martyno Vainoriaus nuotr.

Juos pakeitė į el. bilieto sistemą integruoti 2A, 7, 13, 11A, 11B, 14A, 15A, 15B, 20 21 ir 21A maršrutai. Du iš trijų konkursų tada laimėjo senieji „mikriukininkai”, kuriems buvo suteiktas prioritetas – „Dešimtas maršrutas“,  „Vežesta“ ir V. Mėlinavičiaus individuali įmonė.

Tuo metu konkursuose nedalyvavusios įmonės UAB „Septintukai” ir L. Averkino individuali įmonė pasiskundė Konkurencijos tarybai. Ji po atlikto tyrimo konstatavo, kad Savivaldybė neteisėtai 2012-aisiais be konkurso sudarė 5 metų trukmės sutartis dėl 6, 8, 9 ir 10 maršutinių taksi paslaugų teikimo. Tai patvirtino ir teismai, tačiau bylinėjimasis užtruko iki 2017-ųjų birželio.

Per tą laiką savo noru vežti keleivius 10-uoju maršrutu atsisakė UAB „Dešimtas maršrutas”. Tad toks maršrutas buvo panaikintas nuo 2015-ųjų rugsėjo.

Sukėlė krizę

Vyriausiajam administraciniam teismui pernai birželį paskelbus galutinį sprendimą dėl minėtosios Konkurencijos tarybos išvados ir įpareigojimo nutraukti ne konkurso būdu pasirašytas sutartis, Savivaldybės administracija daugiau nei porą mėnesių nepriėmė jokių sprendimų. Tik rugsėjo 4-ąją prieš vidurdienį žurnalistams buvo pranešta, kad 14 val. rengiama spaudos konferencija, kurios metu jau buvo paskelbta, jog nuo rytojaus gatvėse maršrutinių taksi visgi nebeliks.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Dėl to kilus visuomenės ir politikų pasipiktinimui, įsitraukus ir merui, operatyviai buvo surasta išeitis – surengta apklausa ir su tais pačiais vežėjais pasirašytos laikinosios sutartys, galiojančios iki balandžio 16 dienos, kai į miesto gatves išvažiuos visiškai nauji konkursą laimėjusių bendrovių „Kautra“ ir „Ridvija“ mikroautobusai.

Reaguojant į tokią įvykių eigą, buvo sukurta iš visų miesto Tarybos frakcijų atstovų sudaryta speciali komisija, kuri konstatavo, kad kaltė tenka Savivaldybės administracijai. Pastaroji atliko savo vidinį tarnybinį patikrinimą, po kurio buvo paskirtos tarnybinės nuobaudos – papeikimai Savivaldybės administracijos tarnautojams Liudvikui Dūdai ir Rimantui Mockui, kuriuos jie bandė panaikinti per teismą.

Miesto Tarybai pritarus darbo grupės išvadoms, opozicijos atstovai išreiškė įsitikinimą, kad neturėtų būti nubausti vien iešmininkai, o reikėtų ir „rimtesnių rezultatų“. Meras Vytautas Grubliauskas tada tvirtino, kad tarsis su visų frakcijų vadovais, ar inicijuoti tarnybinį patikrinimą S. Budinui ir jo pavaduotojui Aleksandrui Michailovui, tačiau jų atžvilgiu jokie sprendimai nebuvo priimti.

Konkursus laimėjo ne klaipėdiečiai

Politikams nusprendus pradėti įgyvendinti ir antrąjį „mikriukų” integracijos etapą konkursinė kartelė buvo užkelta gana aukštai – reikalauta visiškai naujų transporto priemonių, pritaikytų neįgaliesiems.

Visgi iš viso konkurse dalyvavo 10 vežėjų. Dalis jų buvo pašalinti dėl netinkamos kvalifikacijos.  Tarp jų – ir mažiausią kainą (54 ct/km be PVM) siūliusi UAB „Ollex“.

Konkurso nugalėtojais buvo pripažinta kauniečių „Kautra“, nuo pirmadienio vešianti M5 ir M6 maršrutais bei Šiauliuose įsikūrusi „Ridvija” (M8 maršrutas). Jos atitinkamai pasiūlė 61 ct/km ir 62 ct/km kainą.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Koks likimas?

9 maršruto „mikriukais” susisiekimą užtikrinusios UAB „Vežesta” vadovas Audrius Petrošius sakė, kad didžioji dalis vairuotojų nuo šiol dirbs „Kautroje” ir toliau veš keleivius tik jau su jau į bendrą bilieto sistemą integruotomis transporto priemonėmis.

Bendrovei priklausiusias transporto priemones A. Petrošius ketina parduoti ir pats kurį laiką tiesiog pasiilsėti.

„Pradžiai bandome pagrinde „Ridvijai” perleisti vairuotojus, kad žmonės neliktų be darbo, nes reikia dirbti, reikia gyventi. O aš jau paskui truputį vėliau – daug reikalų dar čia turi. Reikia uždarinėti ir visa kita. Pats tikiuosi likti vežimo versle. Jei dar po viso liks vietos, gal pareisiu į tą pačią „Ridviją””, – sakė UAB „Aštuoniukė” vadovas Audrius Tvarijonavičius, šiame versle darbavęsis jau penkioliktus metus.

Jo bendrovėje dabar dirbo 10 vairuotojų, nes dalis žmonių jau patys buvo susiradę kitus darbus. Pastaruoju metu 8-uoju maršrutu vežė aštuonios transporto priemonės, kurias bus bandoma parduoti.

Liuosuojam žmones, pardavinėjam mikriukus ir viskas. Duok dieve, jei iš mūsų kokie 5-6 įsidarbins „Ridvijoje”, – sakė nuo pat pirmųjų metų šiame versle darbavęsis UAB „Audresta” (6 maršrutas) vadovas Romanas Lapas.

Pasak jo įmonė, šiuo metu dar turėjo apie 40 vairuotojų ir 15 maršrutinių taksi.

Pats R. Lapas apie savo ateitį juokaudamas sakė, kad eis dirbti į „Sodrą”.

„Transporte tikriausiai neliksiu, ką nors kitą sugalvosiu. Nes pas mus transporte versle tik monopolija”, – sakė pašnekovas.

Kaip važiuos naujieji?

Į elektroninio bilieto sistemą integruotiems „mikriukams“ skirti M5, M6 ir M8 maršutų pavadinimai. „Ridvija“ keleivius veš M8 maršrutu, o „Kautra“ likusiais dviem.

Beveik po 6 metų pertraukos „mikriukai“ sugrįš į Šilutės plentą – iki pirmojo maršrutinių taksi integracijos etapo, įvykdyto 2012-aisiais, čia važiuodavo 5 ir 15. Dabar čia kursuos M5. Jo trasa bus panaši į 5-ojo autobuso, tik į Taikos prospektą maršrutas pasuks anksčiau – Kauno gatve.

Tai, kad nė vienas naujųjų maršrutinių taksi neveš į stotį, kaip tai darė 8-asis „mikriukas”, darbą baigiantys vežėjai laiko klaida. Martyno Vainoriaus nuotr.

M6 maršrutinis taksi važiuos dabartinio 6-ojo „mikriuko“ trasa, tik Melnragėje ji šiek tiek sutrumpės – bus vežama iki Audros ir Molo g.  susikirtime esančio žiedo.

M8 trasa bus tokia pat, kaip senojo 9-ojo maršrutinio taksi. Nuo didžiojo ekspreso 8E ji skirsis tik atkarpa šiaurinėje pusėje – maršrutinis taksi važiuoja Kretingos gatve. M8 į stotį jau nebeveš – iki čia iš pietinės miesto dalies bus galima nusigauti tik 8 arba 15 autobusu.

UAB „Aštuoniukė” vadovo A. Tvarijonavičiaus nuomone, sprendimas „mikriukus” patraukti iš stoties yra klaida.

„Gana dažnai pasitaikydavo situacijos, kai žmonės vėluodavo į autobusą ar traukinį ir dažniausiai važiuodavo būtent su mikriuku. Autobusai važiuoja pagal grafiką ir vienodu tempu, o mes truputį greičiau. Žmonės visada būdavo patenkinti”, – sakė jis.

Naujieji maršrutiniai taksi kaip ir dabartiniai galės stoti tik ten, kur nedraudžia kelio ženklai. O šiuo atžvilgiu pačiame komplikuočiausiame ruože – nuo Turgaus iki Herkaus Manto gatvės viaduko – jiems bus skirta po tris specialius sustojimus.

Važiuojant į šiaurę „mikriukai“ dar galės sustoti ties Tiltų g. 5, už M. Mažvydo alėjos perėjos ir už Lietuvininkų aikštės šviesoforo. Važiuodami pietų kryptimi jie galės sustoti ties automobilių stovėjimo aikštele, esančia netoli sankryžos su J. Janonio gatve, netoli „Vaivos“ bei ties Tiltų g. 6 namu.

VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorius Gintaras Neniškis akcentuoja, kad konkursus laimėjusiems vežėjams bus mokama pagal ridą, ne pagal pervežtų keleivių skaičių, tad nebeliks jokių paskatų „medžioti“ keleivius net ir tose vietose, kur sustoti draudžiama. Be to, visose transporto priemonėse bus vaizdo kameros, prie kurių transportininkai galės prisijungti bet kuriuo metu, tad žada aktyviai stebėti, kaip vairuotojai laikosi taisyklių, o nustačius pažeidimus griežtai bausti.

Kiekvienam maršrutui yra sudaryti grafikai, bet dėl „mikriukų” važiavimo ypatumų tarpinėse maršruto stotelėse atvažiavimo laikas gali šiek tiek skirtis. Tačiau skirtingai nei iki šiol, internetu bus galima matyti realų šių transporto priemonių judėjimą.

M5 darbą Jūrininkų stotelėje pradės 6.15 val., o į paskutinį reisą iš čia išvažiuos 23.03 val. (savaitgalį ir poilsio dienomis – 22.50 val.). Iš šiaurinės dalies (Miško stotelės) jis pajudės 6.44 val., o paskutinį reisą pradės 23.25 val.

M6 Mogiliovo stotelėje startuos 6 val., o į paskutinio reiso pradžios laikas yra 23.05 val. Iš Melnragės pirmas reisas startuos 6.33 val., paskutinis – 23.41 val.

M8 darbą Jūrininkų stotelėje pradės 5.56 val., o į paskutinį reisą iš čia išjudės 23.14 val. Iš Ligoninės stotelės su juo bus galima išvažiuoti 6.30 val., o vakare 23.51 val. (savaitgalį ir poilsio dienomis – 23.42 val.).

Maršutinių taksi reisai sudėlioti kas 9-14 minučių priklausomai nuo paros laiko.

Pasak KKT vadovo G. Neniškio, atsižvelgiant į realią važiavimo praktiką grafikai dar bus koreguojami.

Nauji ir bilietai

Naujuosiuose „mikriukuose“ galiosiantis naujas elektroninis kartinis bilietas kainuos 5 centais pigiau nei dabar reikia mokėti už kelionę „mikriuku“(1 Eur). Naktinis tarifas, galiosiantis tik nuo 23 iki 24 val., naujuosiuose maršrutiniuose taksi bus  1,5 Eur.

Nuo balandžio 16-osios atsiras ir kelionių optimizatorius arba, kitaip tariant, automatinis dienos bilietas: važiuojant tą dieną daugiau kaip 4 kartus, sistema automatiškai sugeneruos dienos bilietą, kainuojantį 3,8 Eur ir visos kitos kelionės tądien papildomai nebekainuos.

Tuo pačiu elektroniniu bilietu bus galima mokėti ir už bendrakeleivių kelionę, nes kortelėje bus kaupiami jau ne kartiniai bilietai, o pinigai. Pasipildyti savo e. bilieto sąskaitą galima norima pinigų suma nuo 1 iki 99 Eur.

Popieriniai kartiniai bilietai išlieka. Važiuojant dienos metu iš vairuotojo perkamas bilietas kainuos eurą, kaip ir dabar, o naktinis bilietas kainuos 1,5 Eur. Tačiau šiuos bilietus jau reikės pažymėti komposteriu, kad jis nuskaitytų greito atsako (QR) kodą.

Nuo gegužės 1-osios pradės galioti ir bendrieji miesto viešojo transporto mėnesio bilietai, kuriais bus galima važiuoti tiek maršrutiniu taksi, tiek ir miesto (I zonos) autobusu. Toks darbo dienų bilietas kainuoja 35 eurus, o visų savaitės dienų – 50 eurų. Gegužės mėnesio terminuotieji bilietai pradėti pardavinėti šį sekmadienį.

6 Comments

  1. Pelnas išeis į Kauną ir Šiaulius

    Na ką, klaipėdiečiai lieka ir be šio verslo, dirbs tik samdiniai. Na, protingieji savivaldybės kurmiai, paskaičiavot, kad GPM liks miestely? O visi kiti išeis į Kauną ir Šiaulius. Smaukite savo verslą ir toliau!

    Reply
  2. Inga

    Ziauru kas daros toj lietuvoj. Nesu patenkinta jusu naujais autobusiukais nes niekur negalima sustoti islypti tik stotelese cia yra nesamone

    Reply
  3. Ridvija

    „Ridvija” yra firma iš Šiaulių, o jos savininkas Vidmantas Šliažas yra nusikaltėlis, nuteistas už Mokesčių inspekcijos papirkinėjimą.

    Reply
  4. Donatas

    Tai kad lieka mikriukai, tik kitokie- gal reiktu skaityti ne tik pavadinima?

    Reply
  5. Ir kaip nebegs żmones iš LT?

    Lai būna prakeikta ta idiotu valdżia ! Viska sunaikino nei spaudos kiosku nebereikia,nei paśtu,nei mikriuku,nei policijos nuovadu.

    Reply
    • Bėgančiam

      Ar Jūs be pavadinimo, straipsnį skaitėte?

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Transportas

Integruotiesiems maršrutiniams taksi – 6 metai

Antradienį sukanka 6 metai, kai į viešąjį Klaipėdos transportą kaip integruota jo dalis įsiliejo maršrutiniai taksi. Per tą laiką M5, ...
2024-04-16
Skaityti daugiau

Transportas

Paaiškėjo metinio bilieto laimėtojas

VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ skelbia, kad ketvirtadienį uostamiesčio viešojo transporto sistemoje buvo pažymėtas 100 000 000-asis bilietas nuo naujosios e-bilieto ...
2024-04-11
Skaityti daugiau

Transportas

100 000 000-asis keleivis gaus dovanų metinį bilietą

Šį ketvirtadienį peržengsime reikšmingą simbolinę ribą – šimtamilijoninę kelionę naujojo elektroninio bilieto sistemoje. Po šio fakto turbūt jau ir nebederės ...
2024-04-08
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This