P0

Nuomonės, Svarbu

Pirmadienis gali tapti istorine diena švietimui. Kaip jai ruošėsi mokytojai ir valdininkai? (27)

Lilija Bručkienė, Vydūno gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja
2020-03-29


Ateina pirmadienis – lūžio taškas, diena, kai Lietuvos švietimas, per dvi savaites pabandęs peršokti beveik bedugnes, organizuotai pradeda visiškai kitokį ugdymo procesą. Tikiu, kad tikrai bus visko: stringančio ryšio, neveikiančios technikos, nemotyvuotai skubaus / per lėto tempo, nesuprastų programų ar tam tikrų jų funkcijų ir t.t. Bet atsižvelgiant į situaciją tai, kas įvyko, galėtų prilygti stebuklui.

School vector created by freepik – www.freepik.com

Įtampa, nerimas, baimė ir kasdien vis grėsmingesnė situacija šalyje buvo patraukta į informacijos paraštes, nes šitas dvi savaites mokytojų namuose, tiksliau, kompiuteriuose, karaliavo jos didenybė IKT. Ir pokalbių, socialinių tinklų svetainės tiesiog lūžinėjo nuo informacijos gausos. Lygiai taip pat lūžinėjo ir mokytojai: jų galvos, akys, gebėjimas priimti naują informaciją arba išsaugoti jau išgirstą, gebėjimas išbandyti pasirinktas programas, virtualiai bendrauti su mokiniais ir tėveliais, ne tik keistis su jais informacija, žiniomis, bet ir raminti, patarti, paguosti.

Ir tai dėsninga – stebėjau savo, realių ir virtualių kolegų gyvenimo ritmą: sėdi anksti ryte ir pakyli vėlai vakare, nes jau skauda ir ašaroja akys, o webinaro lektoriaus sakinių nebesupranti net tris-keturis kartus atsukusi pasiklausyti iš naujo, o dar tariesi įvairiose svetainėse, dar randi mokomosios medžiagos, dar koks geradaris atsiunčia naudingų nuorodų, dar reikia parašyti vieną kitą laišką, atsakyti į vieną ar kitą klausimą, dar…

Šias dvi savaites mano (tikiu, kad ir daugumos) stabdžiai beveik neveikė, nes reikėjo pasiruošti visai kitokiam mokymui(s).

Gal ramiau gyveno tie, kurie jau seniau naudojo nuotolinio ugdymo instrumentus, buvo įvaldę virtualaus pasaulio galimybes? Nemanau, nes kiek teko lankytis virtualiuose mokymuose, būtent mokytojai praktikai arba IT profesionalai, tapę savanoriais, skubiai organizavo webinarus ir visas tas dvi savaites kiekvieną dieną intensyviai padėjo visiems kitiems. Taip išsigrynino, kas paveiku, funkcionalu, kas pajėgus staiga sureaguoti į pakitusią realybę, o kas yra beveik atavizmas, kurį būtų galima neskausmingai pašalinti.

Šį savaitgalį kilo ir kitas klausimas – o ką veikė ne tiek ŠMSM (tikiu, daugelis dirbo panašiu tempu, nes reikėjo įstatyminės bazės pokyčių), kiek dešimtys, gal šimtai jai pavaldžių įstaigų, jų darbuotojų: koordinatorių, metodininkų, vyr. specialistų, specialistų ir t.t., turinčių padėti (?) mokytojams?

Galiu tik pasidžiaugti – dauguma jų bent jau netrukdė mums dirbti.

Būtų tiesiog tobula, kad kol kas ir netrukdytų – neorganizuotų jokių programų atnaujinimų, apklausų, duomenų rinkimo, jokių imitacinių reformų ir pan.

Būkite geri, sėdėkite namuose, neimituokite darbo ir nereikalaukite pildyti jokių papildomų lentelių, jokių papildomų ir visiškai nereikalingų duomenų – mokytojai šiuo metu net ne dirba, jie aria tam, kad ugdymo procesas realiai būtų pradėtas, o vėliau ars, kad taptų sklandesnis ir veiksmingesnis.

Bet kokį blaškymą ar beprasmiško darbo primetimą tokiomis sąlygomis galima būtų laikyti švietimui kenkėjiška veikla.

Visgi šalyje jau nuaidėjo ne viena istorija apie tai, kad miestelių ar rajonų merai pareikalavo ugdymo įstaigų vadovų mokytojus išleisti nemokamų ar mokamų atostogų (įvardijo turbūt kaip rekomendacijas, bet mes puikiai žinome tą iš sovietmečio atėjusią galios demonstravimo tradiciją).

Straipsnio vidus 10 pastraipa kompas

Ar jums normalus tas gyvenimo ritmas, kuris dabar buvo tam, kad sklandžiau pasiruoštume nuotoliniam, panašus į atostogas? O jeigu ne, tai tokie veiksmai turėtų būti laikomi Darbo kodekso (DK) pažeidimu ir mobingo požymiais naudojantis sudėtinga situacija ir psichologiniu žmonių pažeidžiamumu. Ką manote, teisininkai?

Dar iškilo viešumon istorijų, kai miestelių, rajonų merai (pavyzdžiui, Alytaus rajono) pareikalavo / rekomendavo (?) vadovų, o šie mokytojų kiekvieną dieną įvairiose lentelėse pildyti savo veiklos detalias ataskaitas.

Aišku, galima ironizuoti – o gal renka informaciją, kad sumokėtų už išnaudotą elektrą, už savo lėšomis nusipirktas ausines su garsiakalbiais, asmeninius darbui naudojamus kompiuterius planuoja pakeisti valdiškais ar nori, kaip ir garantuoja DK, sumokėti už faktiškai išdirbtas valandas ir viršvalandžius, darbą poilsio dienomis ir pan.? Įtariu, kad čia jau būtų iš fantastikos srities.

Ne, tiesiog demonstruoja jėgą ir visišką nesupratimą, kokiu tempu, kiek ir kaip dabar mokytojai iš tikrųjų dirba. Tai čia jau kai net ŠMSM rekomendavo nebeužkrauti papildomu popierizmu.

Turiu pasiūlymą – o gal tos ministerijai pavaldžios institucijos, kurios turėtų padėti, kontroliuoti, sisteminti ugdymo procesus respublikoje, galėtų persiorientuoti ir dabar rinkti, viešinti informaciją apie valdininkus, trukdančius mokytojams ruoštis nuotoliniam mokymui, demonstruojančius perteklinę valdžią, ir sukurti mechanizmą, kaip sutrukdyti valdininkams ir toliau taip elgtis? Tai būtų tikrai reali pagalba. Ir labai labai reikalinga šiuo metu.

Nes mokytojui kyla pasirinkimas – užpildyti kvailą beprasmišką ir perteklinę lentelę, kad dirba, ar tuo metu kokybiškiau pasiruošti pamokai. Tuo labiau, kad visas ugdymo procesas bus virtualus ir visą jį įmanoma stebėti ir patikrinti. Tik reikia turėti nors šiek tiek žinių apie IKT. Gal čia ir yra tų merų pagrindinė problema?

Taigi, pirmadienis tikrai bus virsmo taškas švietimo sistemoje. Toks radikalus, kokio dar per 30 nepriklausomybės metų nebuvo. Ir jam mes pasiruošėme per dvi savaites.

Aišku, ne tobulai, bet tikrai maksimaliai, kaip tik galėjome. Ir tai rodo mokytojų bendruomenės sąmoningumą ir potencialą.

Dabar liko kelios smulkmenos. Pirmiausia, už sklandų mokymosi procesą dalį atsakomybės turės prisiimti tėveliai ir vaikai (kantrybės, ištvermės ir geranoriškumo jiems). Antra – reikėtų sukurti sistemą, kaip uždrausti įvairaus lygio valdininkams trukdyti mokytojams dirbti.

Pirmadienio laukiu su nekantrumu.

Įtariu, kad tai bus istorinė diena švietime.


2020-03-29

27 komentarai “Pirmadienis gali tapti istorine diena švietimui. Kaip jai ruošėsi mokytojai ir valdininkai?”

  1. Kaip pasakė viena mokytoja,,… dabar tėvai pasimokys kartu su vaikais ir pamatys su kokiais,, debilais,, jiems tenka dirbti..,

  2. Sveiki, čia, tokiai, kuri pavadino, Rolandą Paksą, tokia ir esate, kokia?, pažvelkite ką rašote, taip… P agarbiai Edita

    • Jūs, ko gero, irgi būsite dar viena aukštos kvalifikacijos mokytoja? Sprendžiu iš komentaro, kurio paprasčiausiai net neįmanoma suprasti, nes jame nėra logikos. Ar prieš komentuodama bent perskaitote, ką parašėte? Ar esate tokio aukšto lygio inteligentė, kad Jums neprivaloma… ?

  3. Paskaičiau komentarus – kaip viskas lietuviška:
    -Au
    -Au au
    -Au rrrr
    -Rrrr au hau…
    Net šis baisus virusas neužmuša žmonių pykčio, noro kandžiotis, kaltinti…
    O juk visiems dabar be galo sunku. Gaila tėvų, galia mokinių, galia ir mokytojų,
    kurie kaltinami, kad jų diplomai seni, kad atsilieka nuo nūdienos…
    Bet pagalvokim, kas liktų dirbti mokyklose, jei tie senieji mokytojai imtų ir … išeitų…
    Kodėl tiek mažai jaunimo, baigusių pedagoginius mokslus, taip ir neateina į mokyklą?…
    Turbūt daugelis žinom atsakymą į šį klausima…

  4. Ką aš girdžiu? Žmogus, kuris turėtų mokyti kitus – jaučiasi pats nieko nemokąs, kvailio vietoje, nepasiruošęs? Visų pirma, tai yra labai geras ženklas, nes žmonės, dirbantys mokytojo darbą, dažnai suserga „visažinių“ liga, kuri pasireiškia įsivaizdavimu, jog jie šiame gyvenime viską absoliučiai išmano, o kartais išvirsta net į pasipūtimą. Priešingai, susidariusi situacija, parodo, kad Lietuvos mokytojai, iš tikrųjų, yra ganėtinai stipriai atsilikę nuo pasaulinių mokymo tendencijų. Pirmiausia atsilikę skaitmenizacijos bei elementaraus kompiuterinio raštingumo kontekste (deja, ne tik mokytojai, bet, mano suvokimu, visa lietuvių tauta). Šiuo metu mūsų žmonių naudojimasis kompiuteriu paprastai apsiriboja tik „Like“ mygtuko paspaudimu soc. tinkluose, kai tuo tarpu kompiuterinių technologijų pritaikymas aprėpia viską, kas egzistuoja natūraliajame pasaulyje… Visų šitų dejavimų dėl nuotolinio mokymo sunkumo, beribio neužtikrintumo nebūtų, jei jis palaipsniui būtų gyvavęs mokymosi procese jau anksčiau. Tačiau pas mūsų vis dar akmens amžius, tiek galvose, tiek klasių suoluose. O paskui visi labai stebisi, kodėl tarptautiniai vaikų (mokinių) pasiekimai, įvairiausi mokymosi rodikliai, tokie žemi… kodėl iš vaikų reikėtų reikalauti aukštų įvertinimų, jeigu mūsų mokytojai yra atsilikę nuo XXI a. naujovių, pasikeitusio mokymosi proceso, trunkančio visą gyvenimą? Taigi, prieš streikuojant dėl didesnių atlyginimų, pirma reikėtų atsistoti prieš veidrodį ir paklausti: „Ar aš tikrai to vertas, ar tik apgaudinėju save ir kitus?“ Šitas naujas karūnos virusas yra tikras prakeiksmas žmonijai, bet turiu ir teigiamų savybių, pavyzdžiui, atskleidžia, kas yra kas.

    • Ačiū, pritariu 100 %. Mokymosi procese pirmiausia mokytis privalo patys mokytojai, o tik paskui mokiniai. Jeigu mokytojai stovi vietoje, kodėl moksleiviai turėtų tobulėti.. pas mus vis dar nesuvokiami elemntarūs ugdymo principai.

    • Kristina, paskaitykite knyg1 “Aplink vieni psichopatai” – tai apie jus, esančią “aplink” švietimą. Neužtenka jums nei noro, nei smegenų suvokti, kad už SISTEMĄ atsakingi ne mokytojai, atsakinga vyriausybė ir švietimo ministerija su visomis gausiomis ir gerai finansuojamomis ES SF lėšomis įstaigomis įstaigėlėmis. Tai jos PRIVALĖJO užtikrinti, kad tose mokymosi erdvėse būtų kas nors ĮDĖTA. Dabar gi ĮSIDĖTA tik į savo kišenę – kalbu apie tuos pačius ES SF pinigus. Prisijungti prie tam tikro portalo, mokymosi erdvės daug mokslo nereikia, bet ką ten veikti prisijungus? Ar per 10 minučių, skirtas pamokai pasiruošti (teisingai išgirdote – tik tiek mokytojui užmokama!), mokytojas turi parengti medžiagą video/audio pamokai, sukelti į internetinę erdvę vadovėlius, mokomąsias knygas, parengti testus??? Palaukite ir pažiūrėsime, kaip vyriausybė ir pirmiausia švietimo ministras UŽMOKĖS už praėjusią “atostogų” savaitę, kai mokiniai ją turės vasarą atidirbti – mokytojai juk ATIDIRBO! Tai ne mokytojai yra atsilikę nuo XXI amžiaus, rtai jūs ir į jus panašūs padarai nenori suprasti kapitalistinių santykių esmės ir kad už viską, kaip sakė exministrė, turi būti užmokėta! Tik idiotas gali nesuprasti, kad švietimą turite tokį, kokį NUSIPIRKOTE, švietimo paslaugas gaunate tokias, už kokias SUMOKĖJOTE.

    • Žinote, Mieloji, buvo toks Rolandas Paksas jis irgi sakė, kad dėl visko yra kalta aplinka. Tiesą kalbant, iš dalies sutinku, jog sistema turi tam tikrą vaidmenį, tačiau ją sukūrė žmonės, o tai reiškia, kad ją irgi galima pakoreguoti. Sistema – įrankis, kurį privalu modeliuoti atsižvelgiant į darbo procese iškylančius iššūkius, o ne verkšlenti, kokia ji skylėta. Jeigu esate tapę sistemos įkaitais, tai, prašau – netylėkite, juk dabar Lietuvoje žodis yra laisvas. Galite apie tai trimituoti visam pasauliui, kol galiausiai susidarys kritinė masė Jus palaikančių ir prasidės pokyčiai? Beje, labai įdomus Jūsų pastebėjimas dėl pinigų ir gaunamų paslaugų koreliaciją. Greičiausiai, pati esate mokytoja? Aš visą laiką galvojau, kad mokytojai dvasingi žmonės: moko jaunus visuomenės narius, nes mano, kad tai yra vertinga, prasminga. O Jūs ką tik paneigėte šį romantišką įsivaizdavimą, pasirodo (cituoju) – „Tik idiotas gali nesuprasti, kad švietimą turite tokį, kokį NUSIPIRKOTE, švietimo paslaugas gaunate tokias, už kokias SUMOKĖJOTE“. Jeigu švietimo procesas Jums yra elementarus „perku-parduodu“ veiksmas, tuomet, remdamasis laisvo kapitalizmo dėsniai, siūlyčiau tiesiog susirasti geriau apmokamą darbą verslo struktūrose. Ar aiškiai pasakiau? Tik, va, Jūs to negalite padaryti, nes net su kompiuteriu nelabai mokate naudotis (apart jau paminėtų soc. tinklų, kuriuose dalinatės kačiukų nuotraukomis), o verslo rinkoje reikia gabių, konkurencingų, išprususių žmonių. Paradoksalu, bet kas Jums belieka? O gi dirbi mokytoja, nes daugiau nieko nesugebate… dar blogiau, kad turėtų būti atvirkščiai – t. y. į mokytojų gretas turėtų veržtis patys šviesiausi visuomenės nariai, kurie šiandien paprastai nusuka į verslo rinką. Mano nuomone, tai viena iš esminių priežasčių, kodėl šiandien turime neįgalius mokytojus, kurie sugeba tik pirštu baksnoti į „blogą sistemą“, bet patys nieko nenori kurti, keisti, tobulinti, pasiūlyti.

    • Taip, Kristina, jūs 100 kartų teisi. Mane labiausiai stebina šios mokytojos pastangos kiekviena proga aiškinti, kiek esą “vargšai” mokytojai daug dirba, tarsi visi kiti gulėtų kojas užvertę. Šie teiginiai ypač fantasmagoriškai ir net įžeidžiančiai skamba dabartiniu visuotinio karantino metu, kai, pvz., gydytojai iki išsekimo dirba ištisomis paromis, kovodami už žmonių gyvybes. Jie (ir ne tik jie ) fiziškai net ir norėdami neturėtų laiko rašinėti panašaus pobūdžio rašinėlių. Užtat “persidirbę” mokytojai dar sugeba pademonstruoti ir savo kompiuterinio raštingumo spragas 🙂 Kartu džiaugiuosi, jog mąstantys skaitytojai sugeba atskirti pelus nuo grūdų.

    • Taigi, ant svieto daug neteisybės ir nemąstančių žmonių, bet niekada nebuvo kitaip ir vargu, ar kad nors tai pasikeis.. beje, tokių pasakorių, aiškinančių, kad dėl absoliučiai visko kalta tik sistema yra visuose visuomenės sektoriuose. Pavyzdžiui, pradedant mokslininkais universitetuose ir baigiant policininkais nuovadose. Deja, mokytojai nėra išimtis.

  5. Aš manau, kad ir šį kartą Lietuvos mokytojai padaris viską, kas įmanoma. Mokytojams, mokiniams ir tėvams linkiu gero ir sunkaus starto. Saugokite savo šeimas, būkit sveiki.

  6. Rytojaus laukiu su siaubu. Nes reiks į darbą ir į 5 klasę vienu metu. Kažkas eis iškart į dvi ar tris klases. Pridėkit stresą dėl vyro nedarbo, baimę dėl sveikatos, baimę dėl ekonomikos. Gal tiesiai visus į durnyną?

    • Įkvėpt – iškvėpt. Ramiai. Pasaulis neapsivers kažkur nesuspėjus, ar tobulai nepadarius. Ramybės ir pripažinimo, kad nesam tobuli 😉

    • Daltvavo 100 %. Didžiuojuosi savo mokiniais, jų tėveliais. Pirmadienis praėjo puikiai. Visi susitvarkė su užduotomis. Nemanau, kad Lietuvos pedagogai nemoka naudotis IKT. Jie puikiai viską moka, plius buvo pateikta daug mokymosi platformų. Kas norėjo, galėjo per dvi savaites išmokti. Tikiu Lietuvos mokytojais.

  7. Patys ir mokykites nuotoliniu būdu.Jei jau suaugusiam yra sunku ką kalbėt apie vaikus

  8. Nu visokio plauko berazumiai baudžiaunykai be mokytojo kaip prievaizdo su tėvų pagalba ….amen

  9. Kodėl vaikai nebuvo paruošiami tik mokytojai apsimoke mano vaikas taip nesugebės mokytis ir tokiu būdu nesimokys nes nemoka..gaila kad nėra pagalvojama apie neįgalius vaikus …..

  10. Taip, viskas keičiasi ir daugumai mokytojų dėl jų amžiaus sudėtinga ir prieš 30 metų babgto diplomo neužtenka. Klumpes reikia į kedus persiaut. O Vyngių Jonukui teks pačiam pasimokyt.

  11. Pykit – nepykit, bet realiai nuo rytojaus prasidės darbo imitavimas. Mokytojai imituos, kad moko, vaikai imituos, kad mokos, o ministras imituos, kad viskas vyksta sklandžiai.

  12. Visu pirma reikia ne nuteikti pesimizmui, o nuteikti darniam darbui. Todėl dabar pasiverkšlenimai niekam nereikalingi. Dabar reikalinga kad nuotolinis mokymo ugdymas būtų vykdomas be jokių išvedinėjimų ir mokiniai galėtu toliau ramiai mokytis ir baigia mokymo metus galėtu iki rugsėjo mėn. atostogauti. Blogai kai dėl nesugebėjimo ar ne noro pradedama “mosoti” visokiais pažeidžiamumais. Noriu tokiems priminti t.y. medicinos įstaigose t.y. polikninikoje ir kitur buvo įvedama kompiuterinė sistema. Taip teisingai pradžioje buvo sumaištis, o dabar tai tapo įprasta. Taip kad nėra ko kelti tas bangas. Nes gana tų jūsų laipiojimo per palanges į valstybinę įstaigą veiksmų.

    • Gaila,kad toks tamstos supratimas
      Ir vėl kaltas mokytojas.
      Iš kur tokių gudragalvių atsiranda?
      Jei nepatinka mokyk pats savo vaikus,jeigu bent 3 klases esi baigęs.Dabar visiems kvailiams durys atviros ir per langus jiems lipti nereikia.

  13. Nuostabus straipsnis, pritariu 100% ! Visa tai gulėjo mano galvoje ir širdyje, jaučiausi visiška durnelė ( išklausiau visus įmanomus vebinarus, rinkau elektroninę medžiagą pamokoms, užkišau savo kompiuterį, praradau laiko nuovoką), nes neaišku kaip tai panaudosim, ar priims mokiniai?…Ačiū, man palengvėjo, gal nesu beviltiška…😆Sėkmės visiems.

  14. Pirmadienį užlūžs visa sistema, ir visa jūsų įdėta darbo kompanija nueis šuniui ant uodegos. Visiškas absurdas šis mokymo metodas. Kalbėjau su ne vienu mokytojų, darom kad liepia, bet rezultatas lygus nuliui.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt