Dėl ginčo apie Koncertų salę

Nuomonės

Linas Poška
2021-12-22

Komentarų: 11

Po žvalaus naujojo Klaipėdos koncertų salės vadovo raporto, ką jis rado darbe, į jo atviravimus atsiliepė Klaipėdos kultūrininkai.

Tado Grabio įžvalgos jau išdiskutuotos po tuo straipsniu komentaruose, tad jam čia skirsiu mažiau dėmesio. O kultūrininkų pareiškime randu ir teiginių, kuriems pritarčiau, ir ginčytinų.

Dar kartą pakartoti tai nepakenks

Didelė dalis kultūrininkų rašto yra nukreipta prieš vulgarų aukštosios kultūros ekonomizavimą. Akmeny iškalti verta žodžius, kad kultūra turi būti vertinama „kuriama gyvenimo mieste kokybe, pritraukiančia ir aktyvuojančia ekonominį potencialą“. Kitaip tariant – be aukštosios kultūros nukentės ir miesto patrauklumas investicijoms, čia bus gaminama mažesnę pridėtinę vertę kurianti produkcija, būsime skurdesni ir materialiai – bus mažiau babkių kiekvienam, karoče!

Praeityje jau būta kurioziškų bandymų aukštosios kultūros rentabilumą naiviai pamatuoti tiesioginiu atsipirkimu per parduotus bilietus. Na tiesiog smagu tada buvo skaityti: „Iš muziejų daugiausiai lėšų buvo skirta vienam Teatro, muzikos ir kino muziejaus lankytojui – 1999 m. 1889 Lt, tuo tarpu pajamų gauta 5,50 lt“. Čia prie to, kad tasai muziejus – ne populiarusis Delfinariumas, o veikiau mokslinė institucija, teatrų scenografų, kinematografininkų pagalbininkė, leidžianti išlaikyti jų kūrybos lygį ir tradiciją.

Visiškai teisūs signatarai yra užstodami Danutę Žičkuvienę. Taip, kiekvienam ilgamečiam vadovui kada nors ateina laikas sėsti į rogutes. Tačiau turėtų būti savaime suprantama (nebent tas vadovas buvęs visiškas šiknius), kad tos rogutės privalo būti gražiai drožinėtos ir išpuoštos, apkabinėtos skambiais varpeliais, keleivis vežamas komfortiškai, be trūkčiojimų, o eglutė destinacijos miške – išlaki žaliaskarė. Tai yra bendrieji civilizuotos visuomenės principai, net nejauku, kad reikia juos priminti.

Galbūt iš esmės teisūs pasirašiusieji yra atmesdami kaltinimus finansiniais pažeidimais įstaigoje. Įstatyminė aplinka šalyje yra pritaikyta ne kūrybos įstaigoms, o veikiau „Klaipėdos medienos“ tipo gamybinėms įmonėms. Neabejoju, kad daugelis kultūros įstaigų vadovų siekdami rezultato yra priversti užsiimti išradinga finansine inžinerija ant legalumo briaunos; gal ir Danutė Žičkuvienė taip darė, bet akmens už tai į ją nemesčiau.

Na, dabartinis įstaigos vadovas po savo žodžių jau tiesiog privalo išvėdinti tuos dalykus, tada galutinai ir susidarysime savo nuomonę.

O va tai be reikalo surašė

Lyginant abu apžvelgiamus tekstus, susidarė įspūdis, kad Tado Grabio poziciją repertuaro reikalu signatarai kiek sukarikatūrino, kad būtų lengviau ją kritikuoti. Polemiškai tai efektinga, bet bendram kultūros reikalui – kažin.

Lygiai taip aš galėčiau čia sukarikatūrinti kultūrininkų poziciją – „jeigu žmonės neatėjo į koncertą – vadinasi, ten tikrai buvo aukštosios kultūros
renginys“. Taip galima priartėti prie įžūlaus ir negabaus šarlatanizmo palaikymo, kuris šiuo metu šalyje akivaizdus finansuojant t.v. šiuolaikinio meno projektus.

Kokybės kriterijų klausimas visada yra labai sudėtingas, todėl kiekvienas bandymas vertinant kokybę pasitelkti „kietą“, kiekybinį kriterijų yra sveikintinas. Galbūt įstaigos meno tarybai (yra tokia?) verta a posteriori periodiškai nagrinėti kraštutinius decilius pagal parduotų bilietų skaičių. Atskirai panagrinėti 10% mažiausiai aplankytų koncertų ir 10% labiausiai aplankytų. Abiejose kategorijose pasitaikys aukštosios, neabejotinai reikalingos miestui kultūros įvykių, ir tokios analizės užduotis būtų formuojant repertuarą atsijoti pretenzingą šlamštą (apatiniame decilyje) ir popsą (viršutiniame).

Tarp signatarų yra pripažintų žodžio meistrų, todėl keista, kodėl rašant nesilaikyta principo „vienam šūviui – vienas taikinys“ – prie Grabio bylos prikabinti dar ir Kultūrų komunikacijų centro bei „Klaipėdos švenčių“ reikalai. Ten nauji vadovai, leiskime jiems padirbėti. Jau po kelių mėnesių jie steigėjui teiks savo įstaigų metines veiklos ataskaitas.

Signatarai bei kiti kultūrinės bendruomenės veikėjai dabar yra laisvi pildyti naujųjų vadovų nusikaltimų indeksą ir prieš metines ataskaitas pateikti steigėjui susikaupusį pretenzijų vadovams sąrašą. Bet kuriuo atveju, tai bus produktyviau nei dabar pareikšti savo „nerimą“. Ką su tuo jų nerimu turi daryti miesto Taryba?

Ir – last but not least – signatarai elegantiškai nusipurto savo pačių atsakomybę už Koncertų salės lankomumą. Klaipėdos (kaip ir bet kurio miesto/šalies) kultūra – tai ne paskirai susmaigstyti atskirų žanrų kuoliukai, o tarsi grybienos gijos. Retas atvejis, kad klaipėdietis lankytųsi tik Koncertų salėje, o šiukštu niekada neitų į muzikinį/dramos teatrą, biblioteką, filmų festivalį etc. Tad kuo kuklesni signatarų darbo rezultatai jų pačių baruose, tuo sunkiau ir Tadui Grabiui bus prikviesti klausytojus.

Nelengva tai užduotis – augintis specialųjį, tik sau skirtą kultūros vartotoją. Suprantama, šitas priežastingumas galioja abiem kryptimis: kai į Koncertų
salę užtelės klaipėdiečiai, jų padaugės ir „Baroti“ galerijoje. Tad T. Grabio, kaip kultūros įstaigos vadovo, atsakomybė yra didesnė nei įrašyta pareiginėse. Suprantama – moraline, kultūrine prasme. Tačiau pasirašę kultūrininkai, bardami naująjį vadovą, galėtų prisiminti ir savo pačių atsakomybę. Juk tai bendras reikalas.

…Buvote kantrūs, iki čia perskaitėte, tai jau esate verti už tai kokios nors Koncertų salės muzikos praskambėjimo – Klaipėda Concert Hall, Klaipėda Chamber Orchestra. Jeigu Jūsų skonis lėkštas ir esate už tai, kad Koncertų salė darytų gėdą miestui, siūlyčiau jums šitą popsą.

Jeigu, priešingai, prisiskiriate kultūringiems žmonėms, Jūsų muzikinis skonis yra rafinuotas ir norėtumėte, kad salė garsintų Klaipėdą pasaulyje – klausykitės šitos muzikos.

11 Comments

  1. bando išvartyti

    rašytojas 🙂 geriau KKT rašinėk kažką, o čia tai pievos gaunasi.

    Reply
  2. Vytautas

    Gražus tekstas, tik Puteikienė nesuprato kačių koncerto. Vienas puikus rašytojas pasakęs, nebūtina virti sriuboje, norint pažinti jos skonį.

    Reply
  3. N.Puteikienė

    Kaip keista, kad tekstus apie Koncertų salę rašo žmogus, kurio salėje nesu gyvenime mačiusi. Čia tas pats, kad aš pradėčiau rašyti apie Neptūno žaidimo stilių. Arba Klaipėdos keleivinį transportą. Nors gal ir galiu: kaip žinote, su tais direktoriais Klaipėdoje yra kitaip nei visoje Lietuvoje, pas mus trūksta direktorių, todėl kai kurie sėdi ant dviejų kėdžių. Štai, pavyzdžiui, Neniškis yra savivaldybės administracijos direktorius, bet tuo pat metu jam laikoma amžinojo direktoriaus kėdė Klaipėdos keleiviniam transporte. Ir su šituo Poška panašiai – kalbama, kad jis dirba Klaipėdos keleiviniame transporte, bet ne pagal etatą, o pagal sutartį. Tipo įvaizdį kuria gal. Tai kas paneigs tą galimybę, kad to ant dviejų kėdžių besiplėšančio direktoriaus ir buvo sumokėta jam už įvaizdžio kūrimo paslaugas. Juk jeigu bus negeras Klaipėdos svivaldybės, kuriai priklauso Klaipėdos koncertų salė, įvaizdis, tai tuo pačiu negeras bus ir Keleivinio tarnsporto įvaizdis. Nes direktorius beveik tas pats.

    Reply
    • Jonas

      Nina, jūsų komentaras priminė seną anekdotą. Psichologai atlieka lakūno testavimą, rodo paveikslėlį su pieva ir klausia – kokios asociacijos? Lakūnas atsako – apie seksą. Rodo namą, lakūno asociacijos – apie seksą, rodo karvę – lakūnui tai – apie seksą. Psichologai sutrikę klausia – kodėl? Lakūnas atsako – aš visada galvoju apie seksą.

  4. Rūbininkas

    Viskas parašyta smagiai, su vertinančiu požiūriu „iš šono”. Galima knaisiotis po detales – kas ką pasakė, ar padarė, bet bendras fonas tikrai nekvepiantis.
    Kaip ten bebuvę, bet įstaigoms dažnai ateina vadovauti labai norintys, bet nebūtinai galintys „saviškiai”. Geras vadovas nebūtų sukūręs tokios situacijos, kokia dabar yra apie Klaipėdos koncertų salę.

    Reply
    • Budintis durininkas

      Gerai čia kolega rašot, ar pamenat ,kad Danutės sesuo daug metų kartu dirbo, o paskui sesės kartu ir išėjo. Kažkaip buvom įpratę ir buvo normalu.
      Ò šiandien per žinias rodė,kad Mildažytę už vairavimą išgėrus nuteisė. Gryni brudai, tiek Lietuvai gero padarius, bėdžių išgelbėjus. Bet va taiko visiems bendras nuobaudas ir viskas. Ankščiau to nebūtų buvę, tikrai.

  5. Anonimas

    Sudėliojo juvelyriškai. Ir jus teisus.

    Reply
  6. grikių_košė

    CATcerto for life!

    Reply
  7. Retorinis klausimas

    Plunksnos meistras Linas Poška gerai išdėstė, ar gali bibliotekininkai, muziejininkai, istorikai nuspręsti kas yra aukštoji muzika. O jo frazė: „Neabejoju, kad daugelis kultūros įstaigų vadovų siekdami rezultato yra priversti užsiimti išradinga finansine inžinerija ant legalumo briaunos; gal ir Danutė Žičkuvienė taip darė, bet akmens už tai į ją nemesčiau.”
    Garbusis Linai, o į kitos įstaigos vadovą mestumėt?

    Reply
  8. MArijus

    Jei muzikantas neįdomus publikai ir jo nenori niekas klausyti ir salės pustuštės- geriau tokiam muzikantui muzikuoti vonioje vienam, o ne koncertų salėje.

    Reply
    • Anonimas

      o kas ta publika? Mene dauguma nėra lemiamas veiksnys.

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Spyglys

Tadai, kodėl taip kukliai?*

„To dar nebuvo, kad savivaldybės biudžetinės įstaigos direktorius reklamuotų savo atvaizdą „visame gražume” miesto stenduose. Skirti GPM prašo daug kas, ...
2024-04-19
Skaityti daugiau

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Svarbu, Verslas

Nupūs dulkes nuo Klaipėdos vandens muziejaus projekto

Uostamiesčio savivaldybės valdoma AB „Klaipėdos vanduo“ atnaujino sutartį dėl vandens muziejaus ekspozicijos projekto, kuris buvo parengtas dar 2015 metais, atnaujinimo (aktualizavimo) ...
2024-02-20
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This