Ekscelencija, tokio projekto neteikite

Nuomonės

Linas Poška
2023-05-22

Komentarų: 6

Prezidentūra paskelbė Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo pakeitimo projektą ir paragino gyventojus teikti savo pastabas. Tai jau ir teikiu.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Institucija maloniai mane atleidžia nuo etiketo reikalaujamų pradinių komplimentų, nes pati aiškinamajame rašte savo kūrinį išgiria, ir dalis tos savigyros yra pagrįsta. Tad galiu iš karto pradėti nuo to, kas man nepatiko.

Aštriai nepatiko kišimasis į savivaldybių kompetenciją. Neatrodo protinga, kad Prezidentūra siūlo Seimui prievarta nustatyti savivaldybėms unifikuotus viešojo transporto lengvatų dydžius. Ir galiojantis įstatymas tuo jau yra blogas, o siūloma redakcija tik įtvirtina ydą. Pinigų neduoda – o lengvatas taikyti reikalauja.

Teisingiausia būtų iš viso palikti vietinio (savivaldybės teritorijoje) keleivinio transporto lengvatas savivaldybių nuožiūrai. Nori – veža nemokamai (tokių savivaldybių šalyje yra, berods, jau 7), nori – iš visų keleivių ima pilną kainą. Vietos politikai nėra savižudžiai, jie sugebės pagal poreikį ir biudžeto pajėgumą rasti tinkamą rinkėjams lengvatų formatą.

Tarkim, Klaipėdos miesto taryba jau keletą metų savo valia 50% nuolaidą ilgalaikiams bilietams taiko ir pensininkų iki 70 metų kategorijai. Tą normą Prezidentūra dabar siūlo prievarta primesti visoms savivaldybėms.

Iš to nieko gero neišeis. Taip, net ir skurdžios savivaldybės vykdys įstatymą ir mokės vežėjui papildomas kompensacijas. Bet kad liktų biudžeto rėmuose, į Vilkų Kampą per savaitę veš nebe du, o tik vieną kartą. Arba visai nebeveš…

Prezidente, toks ir buvo Jūsų sumanymas?

Tegu Seimas iš proto eina už „savo” pinigus – te reguliuoja tolimojo susisiekimo lengvatas.

Kad sektoriaus profesionalai nedalyvavo projekto rengime, matyti iš kai kurių Prezidentūros siūlomų „skanukų” keleiviams. Tarkim, pažadas leisti tėvams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems kartu su vaikais savaitgalių ir švenčių dienomis, mokėti tik pusę kainos neatsižvelgia į keleivinio transporto pasiūlos mažą elastingumą. Kaip pavyks jiems gauti bilietus į traukinį „Vilnius-Klaipėda” Jūros šventės savaitgalį?

Pažangiose keleivinio transporto sistemose einama priešingu keliu: kainodaros priemonėmis ribojamos pikinės apkrovos ir skatinama keliauti mažiausių keleivių srautų metu. Ta mažiausia apkrova gali būti ir savaitgalių bei švenčių dienomis, tačiau tai žino tik konkrečiomis kryptimis, valandomis ir dienomis vežimus organizuojantys profesionalai, o ne Prezidentūra ar Seimas.

Ginčytinas atrodo ir siūlymas suvienodinti kartinių ir terminuotųjų bilietų kainų nuolaidas vaikams. Esama norma (50% kartiniam ir 80% terminuotajam) ugdo lojalius viešojo transporto naudotojus. Suvienodinus nuolaidą, tarifinės paskatos reguliariau naudotis viešuoju transportu šiai keleivių kategorijai nebeliks.

Apibendrinant, projektas yra šleivas. Tariama jo „socialiai jautri” kryptis gali duoti priešingus nei laukiami rezultatus.

Projektas vertas būti tik pagrindu ilgai laukiamai sektoriaus profesionalų diskusijai apie racionalią keleivinio transporto nuolaidų architektūrą.

Nesu toks profesionalas. Laikau save tik prakutusiu mėgėju. Bet vieną idėją tokiai diskusijai drįstu pasiūlyti.

Iš galiojančio įstatymo sąvokyno į siūlomą redakciją perkeliavo archaiška, atspindinti veikiau sovietinių laikų mobilumo poreikius „vietinio (miesto ar priemiestinio)” maršruto sąvoka ir prie jos „pririštas” lengvatų kompensuotojas vežėjui – savivaldybė. Tikslinga atrodytų vietoje tos vienos savokos įvesti dvi: „savivaldybės maršrutas” ir „regioninis maršrutas” su skirtingu lengvatų nustatymo ir kompensavimo modeliu.

Savivaldybės maršrute jos pačios nusistatytos lengvatos ir toliau liktų kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto – už savo biudžeto pinigus savo teritorijoje tegu nors ir nemokamai veža. Tolimojo susisiekimo maršrutų lengvatų nustatymas, kaip ir atsakomybė už kompensacijų mokėjimą, liktų Seimo ir Vyriausybės rūpestis.

O štai regioninių viešojo transporto tinklų kūrimą paskatintų finansinė paskata iš šalies biudžeto. Toks tinklas tenkintų pastaraisiais dešimtmečiais augantį kasdienių kelionių “„namai-darbas”, „namai- mokykla” poreikį didesniu atstumu nei vienoje savivaldybėje.

Niekas nedraudžia tokius tinklus bendradarbiaujančioms savivaldybėms kurti ir dabar. Klaipėdos regione jau yra viešojo transporto tinklo karkasas. Tačiau tam turėjo čia ypatingai sukristi žvaigždės. O Vilniaus regioninės viešojo transporto sistemos iki šiol nėra ir kažin ar greit natūraliu būdu, susikooperavusioms savivaldybėms pasidalinant finansine našta, ji atsiras.

Dalinis valstybės biudžeto dalyvavimas finansuojant tokio tinklo lengvatas keleiviams galėtų būti rimtu postūmiu.

Dalinis valstybės finansavimas taikant regioninio maršruto lengvatas keleiviams galėtų būti teikiamas tenkinant bent šias sąlygas:

vežėjai parenkami ne vidaus sandoriu, o konkurse;

veikia vieninga elektroninio bilieto sistema (tačiau tarifikacija – pagal zonas ar nuvažiuotą atstumą), važiuojama pagal suderintus tvarkaraščius;

paslaugos kokybė tenkina ženklią dalį keleivių, kurių pajamos leistų kelionėms rinktis asmeninį automobilį;

savivaldybės moka savo kompensacijų už nu(si)statytas lengvatas dalį.

Praktika rodo, kad geriausiai su šiais uždaviniais susitvarko regioninė keleivinio transporto agentūra, kurios dalininkėmis yra suinteresuotos savivaldybės. Vilniuje jau yra savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos”, kurios gebėjimai – įtraukus į jos valdymo organus ir suinteresuotų savivaldybių atstovus – leistų atlikti ir regioninės viešojo transporto agentūros funkcijas.

6 Comments

  1. Prezidentas

    prisiminė gerovės valstybę.O laiko liko tiek mažai…

    Reply
  2. Husky

    Vairuotojams normalių algų nemokate,žmonės dirba po 12-14 h. už vairo,kavos neturi kur nusipirkti,jau nekalbant apie maistą,tai galite vežioti už dyką miestiečius. Vairuotojo alga lygi valytojų algai. Tai ypatingai liečia „Pajūrio autobusai” ir „Gintarinis vairas” bendroves.

    Reply
  3. D.

    Jeigu savivaldybės mažiau švaistytų pinigus brangiems aikščių granitams ir kitiems nereikalingiems pirkiniams , liktų pinigų ir žmonėmd

    Reply
  4. Jo

    Prezidentūra, matydama, kad kai kurios savivaldybės kompensuoja viešojo transporto kaštus savo gyventojams , sumojo padaryti Tautai dovaną: lai visos savivaldybės vežioja dykai bei taiko maksimalias nuolaidas, nepasius. Valio! Prezidentas liepė vargšus skurstančius Lietuvos žmones vežioti dykai! O čia įžvalgusis ponas Linas Poška visiškai teisus: pasiūlė, bet nei žodžio už kiokius guzikus tai daryti, kieno ir kokiomis lėšomis. Savivaldybės šiurpsta, o tauta reikalauja vykdyti Prezidento valią. Kodėl kai kurios savivaldybės imasi tokios labdaros? Todėl, kad pajamos už bilietus nei iš tolo neatperka infrastruktūros sąnaudų su dar krūvomis numatytų dosnių lengvatų (kas provincijoje važiuoja visuomeniniu transportu? Praktiškai tik socialiai remtinas sluoksnis ir vieniši pensininkai. Kiti gi rieda ir dūmija priešistoriniais drandalietais. Bet mūsų mentalitetas toks, kad iš drandalieto žmogaus net už priemoką neperkelsi į visuomeninį transportą. Ypač, kai per parą pravažiuoja vienintelis autobusas.

    Reply
  5. se

    Susigalvota tema skambiai „diskutuoti” su prezidentu. Kažkodėl nediskutuojate su Seimu dėl Transporto lengvatų įstatymo redakcijos , kuri įsigalios nuo 2024-01-01. Logįskai sektų, jog deklaruodamas savivaldybių nepriklausomumo principą, turėtumėte siūlyti Seimui šį įstatymą apskritai panaikinti .

    Reply
    • autorius

      Nepakliuvo po akimis ta Seimo iniciatyva, tai ir nekomentuoju ko nemačiau. Ir – ne, logiškai nesektų, kad siūlyčiau įstatymą visai naikinti. Siūlau tik įtvirtinti principą, kad lengvatas nustato tie, kurie jas finansuos. Įvedant dar vieną tarpinę, regioninio transporto grandį, kurią kofinansuotų centrinė ir vietos valdžia.

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Transportas

Integruotiesiems maršrutiniams taksi – 6 metai

Antradienį sukanka 6 metai, kai į viešąjį Klaipėdos transportą kaip integruota jo dalis įsiliejo maršrutiniai taksi. Per tą laiką M5, ...
2024-04-16
Skaityti daugiau

Transportas

100 000 000-asis keleivis gaus dovanų metinį bilietą

Šį ketvirtadienį peržengsime reikšmingą simbolinę ribą – šimtamilijoninę kelionę naujojo elektroninio bilieto sistemoje. Po šio fakto turbūt jau ir nebederės ...
2024-04-08
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This