Reitingai pagal Mulkinzo ir Kvailerio metodą

Nuomonės

Linas Poška
2018-11-20

Komentarų: 4

Klaipėda geriausia – ir tai nenustebino. Tas jausmas yra mano potyryje, dėl to gyvenu čia, o ne Pasvalyje, Vilniuje ar Šefilde. Bet nėr blogai, kad ir kiti iš šono tai pastebi.

Tuo mano komplimentai Lietuvos laisvosios rinkos institutui (LLRI) ir pasibaigia, prasideda nemandagios pastabos dėl vertinimo metodikos.

Tokia solidi kontora, tarp kurios rėmėjų yra net pati MG Baltic, privalėtų, IMHO, savivaldybes vertinti pagal pačio instituto pavadinime įrėžtą principą – rinkos principą. Jų ataskaitoje tačiau matau kitą principą – vertinamas ne rinkiškumas, o privataus verslo dalyvavimas paslaugos teikime (suprask: kuo labiau dalyvauja, tuo geriau). O tie dalykai nėra tapatūs.

Kaip bevartytum, kokį VT rodiklį belygintum, Alytuje viešasis transportas yra ženkliai, ženkliai, labai ženkliai atsilikęs nuo Klaipėdos. Martyno Vainoriaus nuotr.

Tarkim, vertinant sveikatą ir socialinę rūpybą reitinge yra rodiklis „gyventojų, registruotų privačiuose PSPC, dalis 2017 m.” (Klaipėda pirmoje vietoje, valio). Pagal nutylėjimą tai reikštų, kad kuo ta dalis didesnė, tuo labiau veikia šioje srityje rinkos principai ir, tipo, labiau mūsų sveikata yra rūpinamasi. Jutiminiai potyriai Klaipėdoje to nepatvirtina. Aišku, konkurencija šioje srityje tikrai yra, bet labiausiai tarp dviejų VšĮ – Universitetinės ir Jūrininkų. Yra dar visokių privačių lornų, kurios irgi atsikando savo rinkos dalį. Bet konkurencija tarp tų visų PSPC vyksta tik dėl to – vėlgi pagal jutiminius potyrius – kas sugebės prasčiausiai teikti paslaugą, ir toje azartiškoje daktarų konkurencijoje nugalėtoją nustatyti tikrai nelengva.

Tačiau nebesigilinsiu į sritį, kurioje nedaug išmanau, kad neatsidurčiau Žilvino Šilėno vietoje: net pats protingiausias žmogus, sumanęs storu balsu spręsti apie dalykus, jam tolimus, gali pretenduoti tik į „Templeton Freedom Award“.

Apsistosiu ties viešojo transporto vertinimais, čia šiek tiek nutuokiu.

Lietuvoje šioje srityje (tarp „didžiųjų miestų”) su dideliu atotrūkiu pirmojoje vietoje yra šlovingasis Alytaus didmiestis, 80 balų palyginus su 63 Klaipėdos balais. Kodėl taip nuspręsta – aišku pagal Šilėno metodiką (netingintys gali pasižiūrėti reitingo gale, ten ji išrašyta): Alytus neturi municipalinio autobusų parko, keleivius veža tik privatūs vežėjai.

Ar tai reiškia, jog Alytaus viešajame transporte veikia rinkos principai ir vartotojas todėl gauna geriausią paslaugą už mažiausią kainą?

Pagal LLRI logiką – taip. Objektyviais realybėje patiriamais pojūčiais – ne. Privatus verslas, įsitvirtinęs reguliuojamoje rinkoje (o viešasis transportas įstatymiškai kaip tik tokia sritis ir yra, ir privalo būti – kodėl privalo, neaiškinsiu, patikėkite tiesiog žodžiu), siekia uždaryti ją kitiems rinkos žaidėjams. Kaip tik tą šiandien aš matau Alytuje.

Ar viešojo transporto paslauga Alytuje yra kokybiška? Šiokį tokį supratimą apie esamą kokybę gali parodyti ambicingi Alytaus ateities siekiai: netolimoje ateityje autobusai bus žemagrindžiai su galimybe jais naudotis neįgaliesiems (Klaipėdoje tai jau yra realybė –  ir nebe pirmus metus); netolimame horizonte už kelionę bus galima atsiskaityti elektroniniu bilietu (Klaipėdoje – nuo 2007). Kada nors Alytaus miesto centre bus įrengtos ir informacinės švieslentės. Vienžo, žada daug visokių progresyvių naujovių, kurios atsilikusioje, pagal LLRI vertinimą, Klaipėdoje įdiegtos jau senų senovėje.

Bet gal Alytus, atsilikdamas nuo Klaipėdos viešojo transporto paslaugos kokybe, pranašesnis yra savo kaina? Gal nematoma Adomo Smito ranka ten ženkliai nuspaudė bilieto kainą? Tai kad ne: Klaipėdoje viena visos kainos kelionė kainuoja 58 centus, Alytuje – 60. Terminuotųjų bilietų Alytus neturi (bet tokį žadinį miesto valdžia jau yra paskelbusi), taigi nėra su kuo lyginti Klaipėdos mėnesinių bilietų kainų. Kaip ten bebūtų, Adomas Smitas Alytuje dar nesilankė.

Kaip bevartytum, kokį VT rodiklį belygintum, Alytuje viešasis transportas yra ženkliai, ženkliai, labai ženkliai atsilikęs nuo Klaipėdos.

LLRI teigia, jog jų išvados gautos naudojant Box and Whisker metodą. Nenaudojo jie to metodo! Jie naudojo kitą – Mulkinzo ir Kvailerio metodą ir reitinguodami savivaldybes jį naudojo išsijuosę.

Todėl to jų „instituto” negaliu laikyti bent kiek pagarbos verta įstaiga ir negaliu priimti jų pagyrų Klaipėdai.

4 Comments

  1. klaipėdietis

    Kaip ir viskas teisinga. Tik, pasakykit, kodėl kelionės kaina skiriasi nuo pardavimo būdo? Kuom tai pagrįsta? Būtų linksma, jei sakykim, kokioj maximoj paprašytų primokėti jei moki grynais arba atvirkščiai, jei moki kortele…

    Reply
  2. Na taip,

    gerai užlenkta (,,kaina Kaipėdoje 0.58cnt”:D). Tai čia tik el.bilietu. O pilna kaina kokia? Ogi 1Eu! Na kioske – 0.85cnt…Kodėl mulkinat? O kaip ,,sudirbo”mikriukų paslaugą? Padarė tokius pat autobusus kaip didieji, dar ir suretino tiek vienų tiek kitų važiavimą. Ponas savo kratinyje neišspaudė nieko be Klaipėdos viešojo transporto pašlovinimo ir Laisvo elgesio, pardon, LAISVOS RINKOS INSTITUTO, sukritikavimo. Jeigu jau taip išmanote apie transporto insinuacijas tai gal vertėjo aprašyti Talino viešojo transporto sistemą ir su ja palygint?

    Reply
  3. Klaipėdietė

    Baik, Poška. Čia tik patys sau esate geri ir gražūs. Mažiau lankstaus keleivių aptarnavimo nei Klaipėdoje kaži ar dar kur nors rasi. Ploja atsistoję tik tie autobusų keleiviai, kurie gyvena prie pagrindinės gatvės. O paklauskit labiau nutolusių gatvių gyventojų – kasdien prakeiksmus siunčia. Beje, teko važiuoti ir Alytuje – lankstūs jie ten, net į užkampius nuveža, nors miesto planavimas ne toks patogus autobusų maršrutams kaip Klaipėda.

    Reply
    • Nesutinku su klaipėdiete

      Gyvenu priemiestyje ir net ten neturiu problemų su viešuoju transportu – puikiai nuveža iki Klaipėdos. Kaip košmarą prisimenu XXI a. pradžią su terminuotais bilietais, galiojusiais tik autobuso parko autobusuose, centus rinkusias privatininkų kontrolieres, autobusų lenktynes dėl keleivių, o autobusų grafikai buvo lyg kelionė į Marsą…

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Svarbu, Verslas

Nupūs dulkes nuo Klaipėdos vandens muziejaus projekto

Uostamiesčio savivaldybės valdoma AB „Klaipėdos vanduo“ atnaujino sutartį dėl vandens muziejaus ekspozicijos projekto, kuris buvo parengtas dar 2015 metais, atnaujinimo (aktualizavimo) ...
2024-02-20
Skaityti daugiau

Kultūra, Svarbu

Herodoto dvasia papasakota tarpukario Klaipėdos istorija greičiausiai turės ir tęsinį

„Mūsų istorikai rašo giliai ir nepriekaištingai, bet nepasiruošusiam žmogui istorikų knygos gali būti sunkios ir sprangios skaitymui. O Herodoto dvasia ...
2024-02-15
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This