Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2025-08-05 |
Liepos 22–25 d. Lietuvos nacionalinio muziejaus (LNM) rezidencijų erdvėje „Kūrybatorija“, įsikūrusioje Palangos burmistro Jono Šliūpo muziejuje, įvyko projekto „Marta“ keturių dienų kūrybinės rezidencijos edukatoriams „Muziejų prieinamumas žmonėms su specialiaisiais poreikiais“.
Rezidencijų programos tikslas – stiprinti edukatorių kompetencijas, kuriant įsimintinas patirtis žmonėms su specialiaisiais poreikiais ir gerinant muziejų prieinamumą. Intensyviose kūrybinėse dirbtuvėse dalyvavo edukatoriai iš Šiuolaikinio meno centro, Lietuvos nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus, Šiaulių „Aušros“ muziejaus, Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejaus, Vilniaus miesto muziejaus, Vilniaus universiteto muziejaus, Kernavės archeologinės vietovės muziejaus ir Jono Šliūpo muziejaus. Rezidentai dalyvavo mokymuose, kūrė naujas edukacijas ir jas išbandė su tiksline auditorija.

Organizatorių nuotr.
Mokymus ir kūrybines dirbtuves vedė prieinamumo ekspertė Anna Dabrowa iš Silezijos muziejaus Lenkijoje. Rezidentai įgijo žinių apie socialinį ir medicininį negalios modelį bei prieinamumą muziejuose. Dirbtuvėse rezidentai gilino supratimą, kaip įveikti išankstines nuostatas ir požiūrio į prieinamumą barjerus. A. Dabrowa padėjo edukatoriams rasti praktinius ir lengvai įgyvendinamus įrankius muziejinių veiklų prieinamumo gerinimui.
Prie programos prisidėjo socialinis partneris – Palangos socialinių paslaugų centras. Centro socialinio darbo praktikė Gražina Deimintienė ir emocinės gerovės konsultantė Eglė Reinikytė pristatė edukatoriams bendravimo su negalią turinčiais asmenimis ypatumus. Centro ekspertės kartu su edukatoriais analizavo praktines situacijas, konsultavo ir dalijosi patarimais, kaip atliepti asmenų su negalia poreikius ir suprasti jų emocines patirtis muziejinėje aplinkoje.
Rezidencijų metu sukurtos edukacijos žmonėms su negalia, kurių metu pristatomas fotomenininko Rimaldo Vikšraičio parodos „Laimingi, nes vaikai“ kontekstas ir mezgamas asmeninis santykis su lankytoju per pasakojamą istoriją ir kūrybines užduotis. Edukacijos buvo testuojamos su Palangos miesto socialinių paslaugų centro globotiniais – žmonėmis su fizine ir protine negalia.
Refleksijose rezidentai dalijosi įspūdžiais, kad didžiausia kūrybinių rezidencijų vertė – galimybė mokytis ir dirbti komandoje, bendrakūros procesai kuriant edukacines veiklas, pažintys ir praktinės patirtys su tiksline auditorija.
Rezidentų mentorė Vida Narveišytė, atsakydama į klausimą, kuo šios rezidencijos išsiskyrė iš kitų, pastebėjo: „Šiemet ypač pradžiugino patyrę edukatoriai – dalyviai, kurie savo įžvalgomis, užsidegimu ir meile darbui dar kartą priminė, kokia svarbi edukatoriaus misija muziejuje. Smagu matyti, kad muziejuose dirbantys žmonės sąmoningai suvokia savo darbo reikšmę ir noriai dalijasi sukauptomis žiniomis bei patirtimi vieni su kitais. Nors edukatoriaus vieta muziejuje jau seniai nekvestionuojama, klausimas, ar ji įvertinama tiek, kiek turėtų būti, vis dar išlieka aktualus. Labai aiškiai pajutau, kaip šios „Kūrybatorijos“ dalyviai aktyviai sėmėsi žinių iš lektorių. Akivaizdu, kad grįžę į savo muziejus jie šias žinias panaudos savo darbe ir dalinsis jomis su bendruomenėmis“.
Parengta pagal pranešimą spaudai
Parašykite komentarą