Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2025-10-22 |
Europos transliuotojų sąjungos (angl. European Broadcasting Union, EBU) paskelbtas tarptautinis tyrimas rodo, kad dirbtinio intelekto (DI) asistentai, kurie milijonams žmonių kasdien atstoja pagrindinius informacijos šaltinius, įprastai klaidingai interpretuoja naujienų turinį, nepriklausomai nuo testuojamos platformos, vartojamos kalbos ar teritorijos.
Pirmą tokio pobūdžio ir masto tarptautinį tyrimą atliko 22 visuomeninės žiniasklaidos organizacijos iš Europos, Kanados ir JAV, tarp jų ir LRT, atstovaujančios 18 šalių ir turinį skelbiančios 14 kalbų. Tyrimui vadovavo Jungtinės Karalystės visuomeninis transliuotojas BBC, tyrimą koordinavo Europos transliuotojų sąjunga.
Tyrimo metu žurnalistai tikrino ir vertino, kaip jų žiniasklaidos organizacijų naujienų turinį pateikia keturios dirbtinio intelekto sistemos – „ChatGpt“, „Copilot“, „Gemini“ ir „Perplexity“.
Daugiau nei 3000 dirbtinio intelekto pateiktų atsakymų buvo vertinami pagal kelis kriterijus: tikslumo, šaltinių nuorodos, nuomonės ir faktų atskyrimo bei konteksto pateikimo.
Pagrindinės tyrimo išvados
„Šis tyrimas parodo, kad dirbtinio intelekto trūkumai atspindint naujienų turinį nėra pavieniai,“ – sako EBU generalinio direktoriaus pavaduotojas Jean Philip De Tender. – Tai sistemingos problemos, kurios nepriklauso nuo teritorijos ar kalbos ir kelia pavojų visuomenės pasitikėjimui. Kai žmonės nežino, kuo pasitikėti, jie netikime niekuo, ir tai trukdo žmonių demokratiniam įsitraukimui“.
Duomenys rodo, kad daliai vartotojų DI įrankiai palaipsniui keičia internetinės paieškos sistemas. Remiantis Europos transliuotojų sąjungos pranešime cituojama „Reuters Institute“ ataskaita apie skaitmenines naujienas „Digital News Report 2025“, 7 proc. visų internetinių naujienų vartotojų naudoja DI įrankius kaip naujienų šaltinius, o tarp jaunesnių nei 25 metų vartotojų šis skaičius siekia 15 proc.
Tyrime dalyvavusi visuomeninės žiniasklaidos komanda taip pat paruošė rekomenduojamų priemonių rinkinį, skirtą padėti žiniasklaidos organizacijoms, technologijų kompanijoms ir plačiai visuomenei spręsti tyrime aptiktas problemas, gerinti dirbtinio intelekto asistentų atsakymų kokybę ir didinti žiniasklaidos raštingumą tarp dirbtinio intelekto vartotojų.
Parengta pagal pranešimą spaudai
Parašykite komentarą