Šį penktadienį, spalio 25 d., 17 val. Prano Domšaičio galerijoje atidaroma tarptautinė paroda iš Rytprūsių krašto muziejaus Liuneburge (Vokietija) rinkinių „Briedis kopose“.
Parodoje bus eksponuojami Eduardo Bischoffo (1890–1974), Ernsto Bischoffo-Culmo (1870–1917), Luise Dannehl (1864–1930), Johanneso Endruschato (1898–1979), Ursulos Enseleit (1911–1997), Richardo Friese’ės (1854–1918), Hanso Kallmeyerio (1882–1961), Michaelio Mathiaso Kieferio (1902–1980), Alexanderio Kolde’ės (1886–1963), Karlo Kunzo (1904–1969), Dimitrijaus Prokofieffo (1879–1950), Edgaro Schilke’ės (1902–1952) tapybos, skulptūros ir grafikos darbai, sukurti XX a. pirmojoje pusėje.
Net 35 briedžiai išdidžiai žvelgs į parodos lankytojus iš aliejinių paveikslų, akvarelių, medžio raižinių, litografijų, skulptūros ir keramikos darbų. Dviejų briedžių skulptūrų, pastatytų Gumbinės ir Tilžės miestų aikštėse, autoriaus, skulptoriaus Ludwigo Vordermayerio (1868–1933) kūryba bus pristatoma per bronzinę briedžio skulptūrėlę, o nedidelė plaketė ir paprasta taurė, dekoruotos smagiai bėgančio briedžio motyvu, kalbės apie praėjusio amžiaus pirmojoje pusėje Rytprūsių miestelyje sėkmingai veikusias keramikos dirbtuves.
Pasak parodos kuratoriaus, Rytprūsių krašto muziejaus direktoriaus pavaduotojo dr. Jörno Barfodo, Rytų Prūsijoje briedis visada buvo laikomas ypatingu gyvūnu.
„XIX a. tapytojų R. Friese’ės ir Heinricho Krügerio (1863–1901) animalistinio žanro paveiksluose jis buvo vienas svarbiausių motyvų. Tapytojui, pasirinkusiam tokią savitą temą, reikėjo specifinių žinių. Specializaciją, įgūdžių tobulinimą taip pat skatino paveikslų pirkėjų poreikiai ir lūkesčiai. Matyt, todėl laukinius gyvūnus Kuršių nerijoje tapė tik du dailininkai. Pirmasis pradėjo H. Krügeris. Jo dėka susiformavo briedžio vaizdavimo dailės kūriniuose tradicija. Anksti mirusio dailininko pradėtą darbą nuosekliausiai net keturiasdešimt metų Kuršių nerijoje tęsė H. Kallmeyeris“, – sako J. Barfodas.
Parodoje bus eksponuojami net septyni jo kūriniai. Nuo 1905 m. kiekvieną vasarą su fotoaparatu ir eskizų bloknotu rankose keliaudamas po Kuršių neriją, dailininkas nuosekliai stebėjo, tyrinėjo, fotografavo, piešė, tapė augmeniją ir gyvūniją natūralioje aplinkoje. Sukūrė paveikslų, akvarelių, piešinių, grafikos, smulkiosios plastikos darbų. Tapybos ir grafikos kūriniuose vaizdavo briedžius, stirnas, lapes, kiškius, jūrinius erelius, gulbes, gandrus, gerves, žuvėdras, narus, antis, žąsis ir kitus laukinius paukščius.
Greta akademiškai reprezentatyvių Vokietijoje pripažintų medžioklės ir jos trofėjų tapytojų R. Friese’ės ir D. Prokofieffo paveikslų, H. Kallmeyerio kompozicijos patraukia plaukiančia silueto linija, subtiliu koloritu ir svajinga nuotaika.
Paroda veiks iki gruodžio 8 d.
INFORMACIJA
Muziejaus Liuneburge ir Prano Domšaičio galerijos Klaipėdoje bendradarbiavimas prasidėjo 2006 m. Jo rezultatas – aštuonių parodų ciklas, aktualizuojantis Mažosios Lietuvos (Prūsų Lietuvos) ir Klaipėdos krašto dailės paveldą. Klaipėdiečiai pamatė parodose Nidos dailininkų kolonijos, Horsto Skodlerrako, Alexanderio Kolde’ės, seserų Annos ir Nathali Sinnhuber, Karlo Eulensteino, Carlo Knaufo ir Ernsto Mollenhauerio kūrybą. Aštuntoji ciklo paroda skirta briedžio motyvui, kuris buvo populiarus Rytų Prūsijos dailėje, dažnas Nidos dailininkų kolonijos dalyvių kūriniuose.
0 Comments