Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro jauniesiems solistams teko išskirtinė proga, kad ir trumpam, tapti fortepijono virtuozo amerikiečio Aleksandr Paley (JAV) bei jo žmonos, talentingos pianistės, vokalo mokytojos Pei-Wen Chen mokiniais.
Vokalo meistriškumo pamokos buvo pravestos daug žadantiems jauniesiems Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro atlikėjams: solistams Tadui Jakui ir Steponui Zoniui bei choristams – Rosanai Štemanetian, Artur Petraškevič ir Viliui Trakiui.
Kaip kilo mintis skirti savo laiko jauniesiems Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistams? – pasiteiravome Pei-Wen Chen.
Jau esu trumpai mokiusi Klaipėdos Stasio Šimkaus konservatorijos jaunuosius talentus. Tad dabar apsidžiaugiau, jog turėsiu puikią galimybę padirbėti su jaunais Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistais. Iš jūsų vadovo išgirdau, kad jums tai svarbu, o man visada malonumu jaustis naudinga, kai tik turiu tam laiko. Man įvertinimas, kad jūs leidžiate padirbėti su savo jaunimu, taip įprasminti savo veiklą. Myliu savo veiklą ir nesijaučiu sunkiai dirbanti. Man tai malonu, nes jūsų jauni žmonės atviraširdžiai, puikiai priimantys informaciją.
Jūsų nuomone, ar lietuvaičiai turi šansų tapti pasaulinio lygio žvaigždėmis. Ir ko tam reikia labiausiai: talento ar palankiai susiklosčiusių aplinkybių?
Pasaulio teatrai nebeturi ribų: visuose vienodomis sąlygomis dirba tiek vietiniai, tiek atvykstantys atlikėjai. Nebelieka kalbinių ar tautinių apribojimų ir tai labai džiugu. Šios srities menas koncentruojasi į muziką, garsą, o kiekvienas atlikėjas ir išsiskiria iš kitų savo unikaliu balsu.
Norint tapti pasaulinio lygio žvaigžde reikia išskirtinio talento ir nusiteikti daug dirbti. Jauniems žmonėms visada linkiu daryti tai, ką jie mėgsta, ir jaustis laimingam. Tam nebūtina tapti žvaigžde. Būti solistu, ypač geru solistu, labai sunkus darbas: nuolat būti puikios formos, nesirgti, o statomi spektakliai vis sunkėja. Solistui nebepakanka vien gerai dainuoti ir gražiai stovėti scenoje. Jis turi puikiai vaidinti, šokti ir būti universalus daugelyje netikėtų amplua.
Ir daryti tai be tikros meilės šiai veiklai būtų neįmanoma. Svarbiausia tame atrasti palaimą ir nesvarbu, ar turėsi prierašą „žvaigždė“. Jauskitės žvaigžde savyje.
Nepamirškite, kad tik dešimt procentų pačių geriausių solistų gali tikėti iš šios profesijos uždirbti puikų atlyginimą. Likusiems lieka tenkintis meile dainavimui.
Kuo lietuvaičiai solistai skiriasi nuo kitų šalių jaunųjų atlikėjų?
Nedaug lietuvaičių teko pažinti, bet džiaugiuosi, kad jie visi unikalūs. Ir jie turi daugiau galimybių nei amerikiečiai, kuriuos mokau. Žinote, kodėl? Jūs, europiečiai, mokate daugiau kalbų, o tai atveria platesnes galimybes nei jų nemokančiam. Lietuviai kalba ne tik lietuviškai, bet ir rusiškai, angliškai, vokiškai. Dainavimui tai labai svarbu. O amerikietis, besitikintis pasaulinės karjeros, susiduria su sunkumais – jam tenka mokytis net penkių kalbų vienu metu. Jei ne, jam tai tampa kliūtimi pasirodymams ar darbui Europos teatruose.
Ar viešint Klaipėdoje jums su vyru, fortepijono virtuozu Aleksandr Paley teko tapti žiūrovais? Gal galite įvertinti mūsų pasirodymus?
Deja, ne… Mes visada atvykstame trumpam. Dažniausiai tai būna mūsų pasirodymų išvakarės: dieną prieš atvykstame iš Kopenhagos ar Paryžiaus, kitą dieną po pasirodymo išvykstame. Tad vienintelis objektas, kurį žinau Klaipėdoje – Klaipėdos koncertų salė (juokiasi).
Kokia Klaipėdos publika? Ar užsienyje egzistuoja problema, jog ne visus domina klasikinė muzika ir kaip stengiamasi pritraukti klausytojus?
Jūsų publika nuostabi. Ji atspindi savo šalies kultūrą, prigimtį. Aš laiminga, kad jie pasirenka mus, o ne kino filmą ar panašiai. Skirtinguose Lietuvos miestuose aš, kaip atlikėja, skirtingai pajaučiu publiką, jos įsiklausymą į muziką. Tai labai jautru.
Jungtinėse Amerikos Valstijose taip pat aštrėja problema, kad jauni žmonės nenori lankytis klasikinės muzikos koncertuose. Tai tarsi naujųjų laikų liga (juokiasi). Bet aš tikiu, kad ir jaunimas atras klasikinę muziką, jei tik mes stengsimės ją gerai pateikti. Svarbu nesiimti prievartos, o palikti pasirinkimo laisvę. Nes jei versime jaunus žmones ateiti į koncertus, sulauksime priešingo efekto. Kita vertus, muzikinis skonis – kiekvieno pasirinkimas.
Pei-Wen Chen dosjė
Pei-Wen Chen gimė Taipėjuje, Taivane. 1990 metais su pagyrimu baigė Nacionalinę meno akademiją. 1992 metais pradėjo mokytis Mannes muzikos mokykloje. Su specialiu apdovanojimu baigusi šią mokyklą 1995 metais Chen debiutavo Carnegie Hall.
1998 metais ji prisijungė prie Fedora projekto Vašingtono operoje. Taip pat Chen buvo Metropolitan operos
gildijos pianiste, kartu grodama Amato operoje Niujorke. Šiuo metu ji dirba Mannes muzikos koledže.
0 Comments