Milijoniniame elektrobusų pirkimo konkurse konstatuoti pažeidimai (13)

Svarbu, Verslas
Avatar photoMartynas Vainorius
2023-07-19

Pirmos instancijos teismas pripažino, jog uostamiesčio savivaldybės valdoma UAB „Klaipėdos paslaugos” (buvęs „Klaipėdos autobusų parkas”) pažeidė įstatymus vykdydama ne mažiau kaip dešimties elektrobusų pirkimo konkursą.

Tad laimėtoju pripažintai UAB „Vėjo projektai“, jau sudariusiai porą sandorių su „Klaipėdos paslaugomis”, šįkart gali nuplaukti daugiau nei 5 mln. eurų vertės kontraktas.

Klaipėdos autobusų parkas kol kas yra įsigijęs du elektrobusus. Martyno Vainoriaus nuotr.
Neatitiko patirties reikalavimo

„Klaipėdos paslaugos” minėtąjį tarptautinį konkursą paskelbė praėjusių metų pabaigoje. Jo sąlygose buvo nurodyta, kad pasiūlymo vertė turi būti nedidesnė nei 5 milijonai eurų be PVM. Pirkinį iš dalies finansuoti buvo numatyta Klimato kaitos programos lėšomis.

Konkursui pasiūlymus pateikė UAB „Vėjo projektai“, UAB transporto firma „Transmitto” kartu su „Iveco Czech Republic, a.s.”, UAB „Adampolis“ ir UAB „Busnex“. Geriausio, ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo autoriumi buvo paskelbti „Vėjo projektai“, pažadėję elektrobusus patiekti už 5 384 500 Eur. Toks jų pasiūlymas buvo įvertintas 99,17 balų, o antroje vietoje likę „Transmitto” su čekų gamintojais gavo 93,14 balų. Sulaukę tokių rezultatų pastarieji pirmiausiai pateikė pretenziją reikalaudami nedelsiant sustabdyti konkurso procedūras ir panaikinti tokį sprendimą, nes „Vėjo projektų“ pasiūlymas esą neatitinka pirkimo reikalavimų. „Klaipėdos paslaugoms” nepakeitus nuomonės „Transmitto” kreipėsi su ieškiniu į Klaipėdos apygardos teismą, kuris gegužės 17-ąją pritaikė laikinąsias apsaugos priemones.

„Transmitto“ savo ieškinyje dėstė, kad „Klaipėdos paslaugos” pirmiausia neįsitikino, jog „Vėjo projektų” tiekiama įranga atitinka nacionalinį saugumą reglamentuojančias teisės aktų normas. Esą ši įmonė pateikė tik savo surašytą patvirtinimą, nors privalėjo nurodyti, kur konkrečiai bus gaminama transporto priemonėms reikalinga įranga.

Taip pat ieškovai tvirtino, kad „Vėjo projektai” neatitinka konkurso sąlygos, numačiusios, jog tiekėjas per paskutinius 3 metus iki pasiūlymo pateikimo termino pabaigos pagal vieną ar daugiau sutarčių turi būti savo jėgomis pristatęs naujų miesto autobusų, vertų ne mažiau kaip milijoną eurų be PVM. Žinia, „Vėjo projektai” jau buvo pardavę „Klaipėdos paslaugoms” du elektrobusus „Dancer” (šis sandoris vertintas 700 000 Eur be PVM), o likusią reikiamą sumą įrodinėjo faktu, jog UAB „Elektrinio transporto sistemos“ (ETS) 2020 m. kovą už 350 000 eurų be PVM pardavė dar vieną tokį elektrobusą.

„Transmitto“ pirmiausia atkreipė dėmesį į tai, jog „Vėjo projektai” ir ETS priklauso susijusių ūkio subjektų grupei – patys „Vėjo projektai” valdo įmonę, kuriai ir pardavė elektrobusą, abiems bendrovėms vadovauja Alvydas Naujėkas, jog registruotos tuo pačiu adresu. Be to, toks sandoris galbūt iš viso net neįvyko, nes ETS vienoje iš bylų 2021 m. įrodinėjo, kad 2019-2020 m. patyrė didelius finansinius sunkumus ir dėl to jai buvo reikalinga valstybės finansinė parama.

Taip pat „Transmitto“ tvirtino, kad „Vėjo projektų” pateikta deklaracija dėl baterijų neužtikrina, kad jų siūlomi elektrobusai atitinka konkurso reikalavimus.

„Klaipėdos paslaugos” atsiliepime teismui dėstė, kad visos tokios pretenzijos yra nepgrįstos, o „Vėjo projektai” savo ruožtu nurodė, kad galutinį gaminį – naują elektra varomą žemagrindį vienaukštį miesto tipo autobusą gamina ir į rinką savo prekės ženklu ir pavadinimu tiekia būtent jie, tad toks patvirtinimas apie jo atitikimą nacionalinio saugumo reikalavimams laikytinas tinkamu. Pabrėžta, kad vieną tokį elektrobusą sudaro per 1 000
atskirų detalių ir esą objektyviai neįmanoma tiksliai įvardinti kiekvienos iš tokios prekės sudėtinės dalies gamintojo ir įrodyti jo kilmės šalies. Taip pat įmonė užtikrino, kad ETS tiktai buvo parduotas elektrobusas, o šios civilinės bylos dalykas esą nėra jos ir ETS sąsajos.

Bylą išnagrinėjusi teisėja Larisa Šimanskienė konstatavo, jog „Klaipėdos paslaugos” tinkamai įvertino „Vėjų projektų” eletrobuso atitikimą nacionalinio saugumo aspektu. Pabrėžta ir aplinkybė, kad tai yra lietuviška įmonė, veiklą vykdanti Klaipėdoje, o pati „Transmitto“ jokių duomenų, kurie leistų abejoti dėl „Dancer” ar jų sudedamųjų dalių atitikimo tokiems reikalavimams nepateikė.

Teismas neįžvelgė problemos ir tame, kad „Vėjo projektai” bei ETS yra susiję – konstatuota, kad tai vis tiek yra savarankišką juridinį statusą turintys asmenys. Tačiau buvo pabrėžta, kad realiai toks sandoris įvyko ne 2020-ųjų kovą, o 2019 m. gegužę, kai ETS buvo įregistruota transporto priemonės savininku ir valdytoju. Tad teismas nusprendė, jog „Vėjo projektai” neatitinka konkurso sąlygos, jog atitinkami sandoriai turėjo būti sudaryti per paskutinius 3 metus.

„Teismo vertinimu Perkantysis subjektas, sudarydamas pasiūlymų eilę Konkurse, subjektyviai vertino trečiojo asmens jam pateiktus duomenis,
nekvestionavo trečiojo asmens interpretacijų dėl transporto priemonės perdavimo fakto ir aplinkybių, nesivadovavo oficialiais VĮ „Regitra“ duomenimis dėl pirmosios transporto priemonės registracijos datos ir ieškovės išsakytas abejones nepagrįstai aiškino trečiojo asmens naudai. Tokiais veiksmais Perkantysis subjektas pažeidė Pirkimų įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje įtvirtintus skaidrumo, sąžiningos konkurencijos ir lygiateisiškumo principus”, – rašoma teismo sprendime.

Juo teismas panaikino tą „Klaipėdos paslaugų” pirkimo komisijos sprendimo dalį, kuria „Vėjo projektai“ pasiūlymas buvo pripažintas atitinkančiu reikalavimus ir paskelbtas laimėtoju. Reikalavimo pripažinti laimėtojais „Transmitto“ su partneriais teismas netenkino.

Taip pat „Transmitto“ iš „Klaipėdos paslaugų“ priteista 15 846,46 Eur bylinėjimosi išlaidų. O laikinosios apsaugos priemonės paliktos galioti iki teismo sprendimo įvykdymo. Pastarasis dar gali būti skundžiamas Apeliaciniam teismui.

Dėl pernkykštės sutarties jau mokės baudas

„Klaipėdos paslaugos” su „Vėjo projektais” pernai vasarą pasirašė sutartį su dėl 10 elektra varomų autobusų veiklos nuomos dešimčiai metų. Jie turėjo būti pristatyti per 12 mėnesių. Šios sutarties vertė – 10 mln. eurų, pagal ją taikomas 1,6698 Eur/km nuomos įkainis, kuris kas metus gali būti peržiūrimas dėl elektros kainų ar PVM tarifo pokyčių.

Imantas Paliakas, pavaduojantis atostogaujantį „Klaipėdos paslaugų” generalinį direktorių „Atvirai Klaipėdai” sakė, jog šie elektrobusai dar nėra pristatyti ir buvo pasirašytas sutarties pratęsimas iki spalio vidurio. Visgi, pasak jo, kaip ir numatyta sutartyje, dėl tokio vėlavimo „Vėjo projektai” nuo liepos 1-osios turės mokėti po 1000 eurų per dieną siekiančią baudą. Pirmoji tokia sąskaita jau bus išrašoma liepos pabaigoje.

„Vėjo projektų” vadovas A. Naujėkas „Atvirai Klaipėdai” sakė, kad vėlavimą nulėmė sutrikimai tiekimo grandinėse. Tačiau gamyba esą vis tiek vyksta spėriai ir iki spalio įsipareigojimai jai bus įvykdyti. Jis pripažino, kad bauda ir nemažai našta, bet ir šie įsipareigojimai esą bus įvykdyti.

Pagal Klaipėdos miesto politikų patvirtintą planą, iki 2030 m. „Klaipėdos paslaugos” turi įsigyti 50 elektra varomų autobusų miesto keleivių pervežimams.

Žymos: | | | | | | | | | | |

Komentarai (13):

Atsakymų į “Milijoniniame elektrobusų pirkimo konkurse konstatuoti pažeidimai”: 13

  1. Ignas parašė:

    Tai autobusų mieste nebus?

  2. Liberalus cinizmas ... parašė:

    Į kokį ” darbą ” pirštu dursi , ten arba brokas arba pažeidimai ? Laaabai liberalu ” nematyti ” sąlygų …..

    • Liberalus cinizmas ... parašė:

      Manau laikas visus ir visas, nesugebančius dirbti be broko ir klaidų , išpašolvoninti iš visų pareigų .

  3. Marijus parašė:

    Indomu, kiek rankyčių tam konkurse „patepta” buvo?..

    • Paprasta parašė:

      Ieškokite gudručių tarp akcininkų ir miestelio politikų. Viskas guli paviršiuje, visi įtikėję savo nebaudžiamumu.

  4. T parašė:

    Kaip konkursas taip iš karto problemų kalnai , įdomu iš kieno kišenės mokės teismo išlaidas?

  5. Anonimas parašė:

    Rekomenduoju ateiti į Vėjo projektų gamyklą apžiūrėti r įvertint, kaip ilgai dar bus gaminami autobusai

  6. Min parašė:

    Na galetu ir kitokiu autobusu atsirast, ne vien tie mediniai dancer su visa pagarba vietiniam gamintojui ? bet dizainas ir interjeras prasciau atrodo nei mercedeso 2008 metu?

  7. Jo parašė:

    Taip išeina, kad visi ant ledo paliko…ir miestas taip pat…

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Spyglys

Apetitas išaugo*

Kaip ir buvo prognozuota, UAB „RSV projektai” vadovas ir savininkas Arūnas Liubinavičius mikliai prisitaikė prie mero Arvydo Vaitkaus kietos rankos ...
2024-05-13
Skaityti daugiau

Transportas

Įspėja vairuotojus dėl nestandartinio krovinio gabenimo

UAB „Klaipėdos paslaugos“ informuoja vairuotojus, kurie Klaipėdoje trečiadienio vėlų vakarą ir ketvirtadienį naktį planuoja važiuoti maršrutu Perkėlos g. 8 – ...
2024-04-24
Skaityti daugiau

Verslas

Pelningiausiai iš savivaldybės įmonių pernai dirbo „Klaipėdos vanduo“

Praėjusiais metais visos savivaldybės įmonės dirbo pelningai. AB „Klaipėdos vanduo“ grynasis ataskaitinių finansinių metų pelnas siekė 5 218 881 eurą. ...
2024-04-20
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This