Mokyklose – dėmesys mokslui, o ne ekranams (1)

Politikų tribūna
Ligita Girskienė, Seimo narė
2025-03-20

Vis dažniau įvairiose pasaulio šalyse bandoma spręsti mobiliųjų telefonų ir kitų išmaniųjų įrenginių naudojimo mokyklose problemą ir taikyti tam ribojimus. Tokiais ribojimais siekiama užtikrinti geresnę mokymosi kokybę ir sveikesnę moksleivių psichikos būklę.

RDNE Stock project (pexels.com) nuotr.

Įstatymais ar taisyklėmis drausti ar riboti naudojimąsi išmaniaisiais įrenginiais ugdymo įstaigose, remiantis 2024 metų rudenį paskelbtais UNESCO duomenimis, jau įvedė daugiau nei 60 pasaulio šalių. Deja, Europos Parlamentas kol kas dar nėra nustatęs gairių, kaip mokykloms elgtis su mobiliosiomis technologijomis ugdymo proceso metu. Lietuvoje šis klausimas taip pat vis dar paliekamas pagal poreikį spręsti pačioms mokykloms ir jų bendruomenėms. Problemą mato visi, tačiau ieškoti susitarimų ir sprendimų imasi tik pavienės ugdymo įstaigos.

Beje, mano žiniomis, nė viena draudimą įvedusi ugdymo įstaiga nesigaili tokio žingsnio. Tarp jų – ir Klaipėdos miesto ugdymo įstaigos.

Esu diskutavusi su daugybe specialistų – tiek psichikos sveikatos, tiek ugdymo sričių atstovais – ir visi sutaria, kad problema tampa vis aktualesnė. Vaikų priklausomybė nuo išmaniųjų įrenginių pasiekė tokį lygį, kad ignoruoti to nebegalime. Išmaniųjų įrenginių draudimas mokyklose galbūt nėra pats populiariausias sprendimas, tačiau jei norime užauginti sveiką ir kritiškai mąstantį jaunimą, turime imtis ryžtingų veiksmų.

Vilniaus universiteto mokslininkų atlikti tyrimai (Ilgalaikis ekranų poveikis vaikų fizinei ir psichikos sveikatai. 2022, R. Jusienė) rodo, kad sparčiai tobulėjant skaitmeninėms technologijoms, prie ekranų leidžiamas laikas, įskaitant televizijos žiūrėjimą, naudojimąsi kompiuteriu, išmaniuoju telefonu, tapo svarbia daugelio vaikų ir paauglių kasdienio gyvenimo, pasižyminčio nejudrumu ir kitais sveikatos sutrikimais, priežastimi.

Remiantis Lietuvos ir užsienio mokslininkų tyrimais, 6–17 metų amžiaus vaikų ir paauglių ekrano laikas gerokai viršija psichikos sveikatos specialistų rekomenduojamas normas. Svarbu paminėti tai, kad vaikų naudojimasis informacinėmis technologijomis ženkliai išaugo pandemijos metu, o sveikata (ypač psichikos) – ženkliai suprastėjo.

Vilniaus universiteto mokslininkų atlikto tyrimo, kurio metu buvo apklausta daugiau nei 400 su vaikais dirbančių asmens sveikatos ir priežiūros specialistų, rezultatai patvirtino, kad neribojamas ekranų naudojimas vaikams ir paaugliams daro didelę žalą.

Nuolatinis dėmesio blaškymas mobiliaisiais įrenginiais mokykloje mažina informacijos įsisavinimą ir mokinių koncentraciją bei motyvaciją mokytis, mažina fizinį aktyvumą ir didina depresijos simptomų ir savižudybės riziką. Ankstyvas ir neribojamas naudojimasis ekranais, medikų teigimu, priveda prie „ekraninio autizmo“, išsivysto ir kiti sveikatos sutrikimai: miego problemos, funkcinės ligos (nervų, širdies ir kraujagyslių, virškinimo sistemos veiklos sutrikimai).

Siekdama paskatinti politikų, švietimo įstaigų bendruomenių atstovų diskusiją dėl išmaniųjų technologijų daromos žalos ir naudojimo ugdymo proceso metu, parengiau ir registravau Švietimo įstatymo pakeitimus, kuriais siekiama riboti informacinių ir komunikacinių technologijų naudojimą švietimo įstaigose ne ugdymo tikslu.

Šiuo metu Švietimo įstatyme nėra įtvirtintas draudimas švietimo įstaigose naudotis informacinėmis ir komunikacinėmis technologijomis ne ugdymo tikslu, todėl mokyklos administracija laisvai sprendžia dėl tokio ribojimo būtinumo. Deja, riboti informacinių ir komunikacinių technologijų naudojimą pasirenka tik nedaugelis švietimo įstaigų.

Siūlau papildyti įstatymą nauja dalimi, kurioje būtų įtvirtintas bendrasis draudimas mokyklose naudotis informacinėmis ir komunikacinėmis technologijomis (pripažįstant jų nekontroliuojamą naudojimą švietimo įstaigoje žalingu mokiniams veiksniu). Mokyklos bendruomenė turėtų nustatyti šio draudimo išimtis, o įstaigos vadovas turėtų pareigą tokią tvarką patvirtinti.

Naujasis reguliavimas padės gerinti ugdymo proceso kokybę ir mokinių pasiekimus švietimo įstaigose bei darys teigiamą įtaką vaikų ir paauglių psichikos sveikatai ir socialiniams įgūdžiams. Nesiimant jokių veiksmų, rekomendacijos jau nepadės.

Žymos: | | |

Komentarai (1):

Įrašo “Mokyklose – dėmesys mokslui, o ne ekranams” komentarų : 1

  1. sidabriniai auskarai parašė:

    O kodėl gi ne ekranams? Mokiniai gali mokytis ir iš popierinių knygų ir iš ekranų? Tik reikia mokinti kaip ir kada juos naudoti. Kaip ir auskarus. Ne visi auskarai yra vienodi. Vieni auskarai į nosį, kiti auskarai į lūpą, o dažniausiai į ausį. Juk nuo to ar mokinys su auskaru ar be jo vis tiek vienodai gabus ir sumanus jei teisingas vertybes skiepijate, formuojate įgūdžius žinioms, jų taikymui, tėvynės meilei ir grožiui.
    Paršinkite sau tinkančius sidabrinius auskarus https://auksiniaipapuosalai.lt/products/sidabriniai-auskarai ir mėgaukitės grožio ir išminties deriniu. Su telefonu rankose.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

ELTA

Sugriežtinti reikalavimai mopedų ir mažųjų automobilių vairuotojams (1)

Seimas sugriežtino reikalavimus mopedų ir vadinamųjų mažųjų automobilių vairuotojams. Vairuoti AM kategorijos transporto priemones bus galima ne nuo 15, o ...
2025-12-27
Skaityti daugiau

ELTA

„Valstiečių“ siūlymas kelti akcizus į Seimą grįš pavasarį?

Nors Seimo darbotvarkėje nebeliko „valstiečių“ teikto projekto didinti akcizus, frakcija ketvirtadienį balsuos už kitų metų valstybės biudžeto priėmimą, nes šį ...
2025-12-11
Skaityti daugiau

ELTA

Stringa planai didinti akcizus

Valdantiesiems siūlant kitąmet smarkiau nei numatyta kelti akcizus etilo alkoholiui, kaitinamajam tabakui ir elektroninių cigarečių skysčiui, šios iniciatyvos stringa Seimo ...
2025-12-08
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This