Svarbu, Temos

Miesto ženklas: autorių ir Savivaldybės versija

Martynas Vainorius
2018-07-09


„Atvira Klaipėda“ toliau nagrinėja rezonansine tapusią naujojo Klaipėdos miesto ženklo istoriją. Šįkart pateikiame vieno iš ženklo autorių – Mariaus Vaupšo, pasirašiusio ir sutartį su Savivaldybe, versiją, ir pačios Savivaldybės atsakymus.

M. Vaupšas akcentuoja, kad sutarties esmė buvo senojo ženklo atnaujinimas, kurio autorius ir jis, ir Gintas Lapėnas.  Tik proceso eigoje Savivaldybė nusprendė kurti visiškai naują ženklą. Pašnekovas neigė ir tai, kad ženklas buvo nukopijuotas nuo dar 2015 metų dizainerio Daliaus Stuokos kūrinio. Esą tai viso labo sutapimas, kokių pasitaiko gana dažnai. M. Vaupšas taip pat akcentavo, kad suteiktų paslaugų kaina esą yra net nedidelė.

„Kaina atitinka rinkos realijas“

M. Vaupšas sakė nestebintis, kokios aistros dėl jų darbo verda internetinėje erdvėje, bet teigė matęs D. Stuokos kūrinį, su kuriuo lyginamas naujasis Klaipėdos ženklas.

„Manau, kad panašių ženklų galima rasti nuo šumerų, Egipto civilizacijų laikų, viduramžių ar modernių laikų. Ruošiame pagrindimą. Dalius Stuoka yra tikrai talentingas žmogus, bet tai yra hiperbolizuotas klausimas. Mūsų pirminė užduotis buvo atnaujinti seną logotipą, nes mes buvome autoriai – aš ir Gintas Lapėnas. Savivaldybė norėjo tą seną logotipą pritaikyti šiuolaikinėm terpėm, nes jis buvo daugiau „cmykinis“, skirtas spaudai. Mes tris mėnesius dirbome – bus įkelta koks 150 variantų to seno logotipo, buvome atvykę kokius keturis kartus. Buvo pasirinktos kokios aštuonios kryptys, bet gruodžio viduryje buvo priimtas sprendimas, kad reikia iš esmės keisti. Greičiausiai tai nulėmė strategija 2030. Nors mūsų techninėje užduotyje to nebuvo, mes savo kaštais, gera valia pradėjome plėtoti naujus variantus. Vėl buvo pateikta gal iki dešimt krypčių ir atsijotos trys, kol galų gale liko šitas variantas. Mūsų konceptas buvo atspindys, kuris ir vyrauja visoje komunikacijoje, o Daliaus atveju yra labiau ornamentinis. Ta žalia replika duoda daugiau kaip juostą, ornamentiką. Pasaulyje tikrai būna tų sutapimų. Kad logotipai panašus, tikrai neneigiu, bet teigti, kad mes nuplagijavome, būtų labai neetiška. Tačiau toks sutapimas, atsitiktinumas mums patiems yra labai didelė staigmena. Būtume matę, žinoję, viskas būtų buvę kitaip. Neturiu Daliaus telefono, tai vakar parašiau jam elektroninį laišką, bet kol kas jis dar neatsakė. Noriu jam pristatyti mūsų darbus. Lietuva maža tauta, maži resursai, reikėtų bendradarbiauti“, – aiškino M. Vaupšas.

Paklaustas, kaip jis pats, esantis bendrovės „Lukrecijos reklama“ (Lukrecija BBDO) vadovu, yra susijęs su bendrove „Alora“, pasirašiusia sutartį (kaip šios įmonės konsultantas pasirašė jis pats), M. Vaupšas aiškino, kad dirba „Aloroje“.

„Lukrecija“ sumažėjo, liko trijų žmonių komanda – aš, Gintas Lapėnas ir Vaidas Bučys, tai mes dėl kaštų ir fiziškai „Aloros“ biure sėdime. Turime ir savo atskirus projektus, bet mums taip iš ekonominės pusės yra paprasčiau. Pagal autorines teises pirminio Klaipėdos savivaldybės ženklo autoriai esame aš ir Gintas Lapėnas. Ir kad tęstume vadinamąjį „liftinimą“, apkalbėjome ir pradėjome tą darbą“, – aiškino pašnekovas.

Aiškindamas situaciją, kai ženklo pristatymo filmuke, patalpintame platformoje „Youtube“, naudojamos nuotraukos iš shutterstock.com, už kurias nesumokėta – matyti logotipai, M. Vaupšas sakė, kad tai yra techninis Savivaldybės neapsižiūrėjimas, nes tai buvo skirta tik darbiam pristatymui.

Ženklo autoriai pasidalino pačiomis pirminėmis įžvalgomis. „Idėja – miestas turintis savo horizontą. Vaizduojama išskirtinė miesto geografinė padėtis“, – taip šį etapą komentuoja jie.

Apie aplinkybę, kad naudojamas logotipas nėra net adaptuotas naudoti socialiniuose tinkluose, pašnekovas sakė, jog iš patirties darant Vilniaus ženklą žino, kad kalibravimas dar trunka apie 2-3 mėnesius, nes iš anksto „negalima atspėti visų atvejų ir terpių“.

„Kaina už vertę yra ekonomiška labai. Yra labai stipri marketinginė analizė padaryta. Vilniaus pavyzdys rodo, kad vientisa sistema duoda vertę miestui, kai kalbama bendru balsu. Kretingos kaina buvo 12 tūkstančių eurų, kai nupaišytas tik logotipas ir tikrai ne tokios apimties ir be tokios analizės. Tauragės logotipas kainavo 15 tūkstančių ir praktiškai tik logotipas be didesnės sistemos ir analizės. „Go Vilnius“ yra nupirkęs strategiją maždaug už 30 tūkstančių, bet ji niekur nepasirodė. Tokios yra rinkos kainos. Vietovių ženklotyroje aš dirbu nuo 1992 metų. Tai labai specifinė sritis, ji labai skiriasi nuo įprastinio marketingo. Esu dirbęs Gruzijoje, Ukrainoje. Trise dirbome devynis mėnesius, jei tuos 24 tūkstančius padalini iš tų mėnesių ir dar atmeti mokesčius, tai kas gaunasi? O apie mūsų kvalifikaciją byloja ir tai, kad pirmą „Omnitel“ ženklą paleidome, „Kalnapilio“ ženklą, mūsų yra „Volfas Engelmanas“, visos pašto transformacijos nuo 2010 metų. Manau, kad esu reklamos tėvas Lietuvoje. Norėjome ir šiuo atveju padaryti gerai, kaip ir Vilniuje, nors ir pasikeitus Savivaldybės norams teko dirbti praktiškai už savo kaštus kuriant naują ženklą“, – apie kontrakto kainą sakė M. Vaupšas.

Pasak jo, visi nauji  ženklai bet kurioje pasaulio šalyje 2-3 mėnesius sulaukia lavinos konstruktyvių ir nekonstruktyvių pastabų.

Taip, anot ženklo autorių, atrodė idėjos vystymas – „K“ modulio formos paieška ir kildinimas bei vystymas naudojant vieną iš daugybės STENCIL stiliaus šriftų“.

M. Vaupšo kolega V. Bučys dar pasidalino ir failu, kuriame, anot jo, matomas pilnas procesas, visa apimtis, kiek dirbant prie šio projekto buvo prikurta ženklų, jų variantų ir eskizų.

„Pirmiausia dirbome su senojo 2005 metų ženklo atnaujinimu, vadinamuoju rebrandinimu. Po to užduotis mums buvo performuluota ir ėmės visiškai naujo ženklo kūrimo“, – taip pat teigė V. Bučys.

Su šiuo failu galima susipažinti čia.

Savivaldybės atsakymai

Skelbiame Savivaldybės Viešųjų ryšių skyriaus atsakymus į „Atviros Klaipėdos“ klausimus:

Kodėl pranešime apie ženklą paminėjote ne visą sutarties su „Alora“ sumą –  24 170 Eur, o tik 6655 Eur?

Pranešimas spaudai buvo skirtas atnaujinto prekės ženklo pristatymui. Tad pranešime ir nurodoma prekės ženklo sukūrimo kaina. Su UAB „Alora“ sudaryta paslaugų sutartis apima platesnį paslaugų spektrą.

Kodėl buvo pasirinkta neskelbiama apklausa, o ne viešasis konkursas?

Po diskusijų savivaldybėj buvo pasirinktas sprendimas atnaujinti 2005 m. sukurtą Klaipėdos prekės ženklą. Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo 14 str. 1 dalimi, įtvirtinta neturtinė autoriaus teisė į kūrinio neliečiamybę. Tad pirkime kviesti dalyvauti ženklo „Laisvu stiliumi“ autoriai.

Kokie potencialūs tiekėjai dar buvo apklausti? Kokie buvo jų pasiūlymai? Kuris Savivaldybės specialistas vykdė apklausą?

Kaip ir minėjome ankstesniame atsakyme, pirkta buvo iš autorių. Apklausą vykdė tuometinio Viešųjų ryšių poskyrio specialistas.

Gal galite pasidalinti ir įgyvendinimo bei komunikacijos planu, kaip kad yra ženklo naudojimo vadovo atveju?

Ši informacija taip pat paskelbta viešai – https://www.klaipeda.lt/lt/klaipedos-miesto-zenklas/4766

Ką Savivaldybė mano apie šį dar 2015 m. sukurtą ženklą, kurio autorius sako nieko bendro neturintis su „Alora“?

Šiuo metu savivaldybė yra inicijavusi Klaipėdos ženklo registracijos procedūras Valstybiniame patentų biure (VPB). Ženklui yra pritaikyta laikina apsauga, kol vykdomas teisių registravimas. Registracijos procedūros trunka apie pusę metų. VPB patikra atsakys į visus patentinio „švarumo“ klausimus. Jei šios bus nustatytas plagiato atvejis, savivaldybės administracija imsis teisinių procedūrų dėl netinkamai vykdytos sutarties bei galimo tiekėjų įtraukimo į nepatikimų tiekėjų sąrašą.

Paaiškėjus informacijai dėl galimo plagiavimo, el. paštu buvo susisiekta su ženklo autoriais, prašant paaiškinimo. Šiandien bus išsiųstas ir oficialus paklausimas. Autoriai užtikrino savo kūrinio autentiškumą.

Ar Savivaldybei tinka, kad ženklas „Youtube“ reprezentuojamas su neapmokėtomis shutterstock.com nuotraukomis (su logotipais)? Ar Savivaldybė gavo socialiniams tinklams pritaikytą logotipą, ar tiesiog ne tokį panaudojote FB profilyje?

Į socialinius tinklus buvo įkelti pirminiai ženklo pristatymo failai dėl žmogiškos klaidos. Šiuo metu informacija atnaujinta.

Tiek Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas, tiek ir Savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas pirmadienį popiet surengtų spaudos konferencijų metu tikino, kad bus aiškinamasi, ar visos procedūros buvo atliktos tinkamai. Meras akcentavo, jog aiškinsis ir tai, ar iš viso būtina atnaujinti senąjį miesto ženklą.

P.S. Dar laukiame Viešųjų pirkimų tarnybos atsakymo į mūsų klausimus.

INFORMACIJA

Informacinė agentūra BNS birželio pabaigoje skelbė, kad byloje dėl galimos korupcijos Panevėžio savivaldybėje tarp įtariamųjų yra ir reklamos bendrovės „Lukrecijos reklama“ direktorius Marius Vaupšas. Jis ir kiti verslo atstovai įtariami prekyba poveikiu.

Pareigūnai esą taip pat domisi savivaldybės rinkodaros programos „Atsinaujinantis Panevėžys“ konkursu. Pastarajame viešinimo projektų epizode figūruoja bendrovės „Alora“ ir „Lukrecijos reklama“.

Savivaldybės administracijos Informavimo ir e. paslaugų skyriaus vedėjos Vilijos Venckutės-Palaitienės komentaras:

Klaipėdos mero Vytauto Grubliausko komentaras žiniasklaidai:

captcha
Įveskite aukščiau pateiktą tekstą:

2018-07-09

5 komentarai apie “Miesto ženklas: autorių ir Savivaldybės versija”

  1. Kodėl tas darbinis pdf su krūva logotipų nebuvo viešai rodomas, o publikavimui neskirtas filmukas su nuotraukomis iš Shutterstock buvo? Jeigu bent 10% žmonių, kurie matė „plagiatų“ palyginimus būtų matę ir proceso dokumentavimą, klausimų nebūtų kilę. Kas kaltas? Mano akimis – nekompetentingas projekto valdymas Savivaldybėje.

  2. Meras kaip visada nieko nežino nieko nedarė – žodžiu neįgalus ranku spaudėjas. Taško pinigus niekalam kai trūksta tualetų, mokyklų šiaurėje, lopšelių. Motinos vietoje darbų namuose tupi. Ne proveržis, o stagnacija laukia mus su MG Baltic kišeniniais.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka "Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ "Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra vienintelis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ "Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ "Klaipėda atvirai" steigimo sutartį.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas „Atvira Klaipėda“ priklauso
VšĮ „Klaipėda atvirai“. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Herkaus Manto g. 36 – 6 kab.
Klaipėda, LT-92233
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt