Švietimas

Mediacija mokykloje? Misija įmanoma

Areta Skukauskienė, Klaipėdos paslaugų ir verslo mokyklos socialinė pedagogė metodininkė
2019-01-28


Trylika. Tiek Klaipėdoje esančių ugdymo įstaigų jau gali pasidžiaugti, kad jose socialiniais pedagogais dirbantys švietimo pagalbos specialistai savo profesiniame darbe netrukus ims praktikuoti tarpininkavimą mediacijos metodu.

Daugiau nei dveji metai praėjo nuo 2016 m. lapkričio mėn., t.y. nuo tada, kai šis socialinės pagalbos teikimo būdas švietimo ir mokslo ministro įsakymu buvo patvirtintas ir paskelbtas vykdytinu, tačiau iki šiol dar itin retoje Lietuvos mokykloje praktikuojamas.

Keturiasdešimt. Tiek minimaliai profesinių kompetencijų plėtojimui būtina skirti akademinių valandų, kad socialinis pedagogas galėtų pradėti švietimo institucijoje tarpininkauti mediacijos metodu. Mediacija – griežtai struktūruotas ir itin imlus laiko resursams tarpininkavimo būdas. Pasaulinė praktika liudija: būtina užtikrinti, kad abi sukonfliktavusios šalys galėtų ramiai išsakyti, kaip mato ir supranta situaciją, pažvelgti į ją iš kitos perspektyvos, atpažinti, kokie kyla jausmai, įsivardinti poreikius ir interesus, atrasti ir pasirinkti sprendimus, leidžiančius abiem konfliktavusioms pusėms pasijusti laimėtojais. Net penkias dienas deleguoti specialistą mokytis metodikos, po to užtikrinti, kad jis galėtų disponuoti tarpininkavimui mediacijos metodu pakankamais laiko ir erdvės resursais – visa tai Lietuvos mokykloms, pasirodo, gana rimtas iššūkis.

Keturi šimtai. Toks yra maksimalus vienam socialinio pedagogo etatui galintis tekti švietimo institucijoje esančių vaikų ar mokinių skaičius. Nepaisant nuo 2018 m. sausio 1 d. įsigaliojusios nuostatos, jog iki 400 mokykloje besimokančiųjų turi būti sumažintas vienam socialiniam pedagogui tenkantis mokinių skaičius, deja, daugelyje didesnių mokyklų vis dar nėra įsteigta pakankamai socialinio pedagogo etatų (mokyklose, kurioje mokosi 1000 mokinių, turėtų būti bent 2,5 socialinio pedagogo etato).

Penkiasdešimt – penkiasdešimt arba ne mažiau nei 50 procentų savo darbo laiko darbui su mokiniais ir mokytojams konsultuoti, o kitą darbo laiką skirti kitų specialistų, tėvų konsultacijoms, savo profesiniam tobulėjimui, tiriamajam ir organizaciniam darbui – taip kiekvienas socialinis pedagogas turėtų organizuotis savo darbą, tačiau tam turi būti atsisakyta iki šiol dar dažnai gajos praktikos eikvoti laiko ir energijos resursus darbams, kurie nereikalauja specifinių profesinių kompetencijų.

2019 m. sausio 22, 23 ir 24 dienos – pozityvaus ir svarbaus pokyčio atskaitos taškas penkiolikai Klaipėdos socialinių pedagogų. Klaipėdos Vydūno gimnazija, Klaipėdos Baltijos gimnazija, Viešoji įstaiga „Vaivorykštės tako“ gimnazija, Ernesto Galvanausko profesinio mokymo centras, Klaipėdos „Medeinės“ mokykla, Klaipėdos Prano Mašioto progimnazija, Klaipėdos Liudviko Stulpino progimnazija, Klaipėdos Sendvario progimnazija, Klaipėdos „Pajūrio“ progimnazija, Klaipėdos „Santarvės“ progimnazija, Klaipėdos Vyturio progimnazija ir Klaipėdos „Verdenės“ progimnazija bei Klaipėdos Martyno Mažvydo progimnazija – švietimo institucijos, kurių socialiniai pedagogai sėkmingai įveikė pirmąjį mokymosi tarpininkauti mediacijos metodu etapą.

Trys dienos po aštuonias akademines valandas – tarpininkavimo (mediacijos) švietimo institucijoje sampratai ir praktiniam taikymui – tik pirmajai mokymų daliai skirtas laikas.

Dvi lektorės: profesorė daktarė Ilona Klanienė (Klaipėdos universitetas) ir socialinė pedagogė metodininkė Areta Skukauskienė (Klaipėdos paslaugų ir verslo mokykla) padeda minėtųjų mokyklų socialiniams pedagogams perprasti tarpininkavimo mediacijos metodu subtilybes.

Susiklausymas ir intensyvus komandinis darbas – būtinybė profesine socialinio pedagogo savastimi tampant tokiems dalykams, kaip mediacijos taikymo mokykloje galimybių, ribų, principų ir etikos suvokimas, konflikto analizavimas pagal Ch.Mooreu tipologiją ir jo įveikos modeliai mediacijoje, bendravimo be prievartos technikos pagal Marshall B. Rosenberg, aktyvaus klausymosi technikos ir motyvuojančių klausimų formulavimas, mediacijos proceso ir eigos fazių simuliacija bei įsisavinimas.

Namų darbai: mediacijos metodo esmės mokyklos bendruomenėje pristatymas bei mokyklos bendruomenės gyvenime įvykusių konfliktų taikus išsprendimas nebeieškant, kas kaltas ar ką ir kaip bausti.

Klaipėdos paslaugų ir verslo mokykla – viena pirmųjų Lietuvos mokyklų, kurioje mediacijos metodas taikomas jau ne vienerius metus ir kur vykdomi mokymai tiems, kas nori išmokti mokykloje tarpininkauti mediacijos metodu.

Klaipėdos pedagogų švietimo ir kultūros centras – nacionalinio lygmens mokymų tarpininkauti mokykloje mediacijos metodu organizatorius.

Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras – visoje Lietuvoje vykdomų mokymų “Tarpininkavimas (mediacija) švietimo institucijoje (samprata ir praktinis taikymas)” koordinatorius.


2019-01-28

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka "Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ "Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra vienintelis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ "Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ "Klaipėda atvirai" steigimo sutartį.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas “Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ “Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt