Viktoro Paukštelio kultūriniai peizažai

Kultūra

Birutė Skaisgirienė
2019-04-12

Komentarų: 0

Viktoras Paukštelis – menininkas, savo gyvenime sujungęs dvi meno sritis ir dvi, iš pirmo žvilgsnio, labai skirtingas raiškos kalbas – klasikinę čiurlionišką muzikoje ir postimpresionistinę tapyboje. Tačiau jo kūryboje jos arba susilieja, arba harmoningai papildo viena kitą.

Muziką Viktoras stengiasi atskleisti maksimaliai,  gilinasi į garsų skambesius, jų dinamiką. Lygiai tokio pat maksimumo jis siekia tapyboje – eksperimentuodamas su spalvomis, ieškodamas keisčiausių derinių, jis išgrynina juos iki švaraus skambėjimo.

Personalinė tapybos paroda „Kultūriniai peizažai“, šiuo metu eksponuojama dviejose Klaipėdos miesto erdvėse – restorane „Ingredientai“  (Herkaus Manto 36A) ir Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešosios bibliotekos Meno skyriaus galerijoje (J. Janonio g. 9). Tai antroji Viktoro Paukštelio paroda kamerinėje bibliotekos erdvėje. Pirmąją kartu su tapytoju Tomu Kiauka Viktoras čia surengė prieš dešimtmetį.

Tai nemenka laiko atkarpa kūrėjo gyvenimą, įnešusi ženklių permainų ir atradimų. Prieš dešimtmetį menų bibliotekoje eksponuoti „leorėjiški“ (Tapytojas Leo Ray buvo Viktoro tapybos mokytojas) Viktoro darbai stebino savo ryškumu, atviru emociniu paveikumu, ir jaunam žmogui, regis, nebūdinga tematika – kiekvienas darbas bylojo apie žmogaus vienatvę.

Šiuo metu eksponuojamuose „Kultūriniuose peizažuose“ matau visai kitokį tapytoją – brandesnį, santūresnį, meistriškai įvaldžiusį piešinį, kuriuo jis formuoja paveikslų emocinį karkasą. Piešiniu ir spalva tapytojas kuria literatūrinį paveikslo naratyvą, trindamas laiko ir erdvės ribas ir užkoduotais praėjusių epochų ženklais išrišdamas dabarties mįsles. Kiekvienas paveikslas turi savo idėją.

„Dažnai tai būna kultūrinės atminties (atmintis, kurią įgauname su auklėjimu, išsilavinimu ir t.t.) interpretavimas. Pavyzdžiui, darbo su raudona mantija (eksponuojamas restorane „Ingredientai“) idėja gimė iš koridos, jame įkūnyta tam tikra mano kova su tapyba, juk kiekvieną dieną mėginu nutapyti vis geresnį darbą, bet ne visuomet tai pavyksta. Ir, žinoma, nebūčiau nutapęs tokio paveikslo nežinodamas koridos tradicijų, nematęs P. Almadovaro filmų, P. Picasso ar Jose de Ribera tapybos darbų. Belgų tapytojas Michael Borremans yra pasakęs, kad tapo ne natūrą, bet kultūrą, tam tikra prasme, sutikčiau su juo“, – sako autorius.

„Kultūriniuose peizažuose“ dažnai kartojasi rožės žiedo motyvas, man rožė pirmiausia kažkodėl asocijuojasi su viduramžiais (Umbertas Eco „Rožės vardas“), nors šios gėlės simbolika neišsemiama.

Klausiu autoriaus, kas gi slepiasi po rožės tylėjimo antspaudu – „Sub rosa“ („po rože“)?

„Rožių“ ciklas („Rožė“, 2019 40×50, „Rožė II“, 2019 20×30, „Miegančios rožės studija“, 2019, 140×170.) gimė pamačius, mano akimis, labai liūdną motyvą – „miegančią rožę”. Gyvą rožę paveikus tam tikromis cheminėmis medžiagomis sustabdomi jo gyvybiniai procesai, ko pasekoje augalas užmigdomas ar mumifikuojamas. Tokia rožė gali vegetuoti iki aštuonerių metų, bet ji jau nebegyva… Tapymo proceso metu šis motyvas įgavo vis naujų prasmių, nes tapiau ne tiesiog augalą, o rožę, kuri neša man žinomų, anksčiau tapytų ar aprašytų rožių simbolinį krūvį“.

Šioje parodoje akį traukia kontrastuojantys formatai – nuo labai didelio iki labai mažo – neabejoju, kad toks sumanymas ne šiaip sau ir jis tikrai turi prasmę. Klausiu autoriaus, kokią.

„Manau, kad kokio dydžio darbas bebūtų, jis gali turėti stiprų energetinį krūvį. Kartais mažo formato darbas yra stipresnis nei didelis. Būdamas savo dirbtuvėje mėgstu tuo pat metu tapyti iš karto kelis skirtingų formatų darbus. Nesvarbų kokį motyvą bepasirinkčiau: „rikį”, „ranką” ar „rožę”, mano tikslas yra ne juos atvaizduoti, bet įsiskverbti į tapomų daiktų esmę. Tapydamas, tam tikra prasme, susitapatinu su motyvais ir siekiu įdėti maksimalų energijos krūvį į kiekvieną tapybos darbą . Taip pat man labai svarbi bendra parodos kompozicija. Siekiu, kad erdvėje išeksponuoti darbai neįgautų tiesioginio pasakojimo, o išlaikytų paslaptį. Nes pats nežinau visų atsakymų“, – savo mintimis dalinasi autorius.

Viktoro Paukštelio (Vilnius) tapybos paroda „Kultūriniai peizažai“ ir bibliotekoje, ir restorane bus eksponuojama iki balandžio 30 d.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Kultūra

Vyks jau paskutinis konkurse „Klaipėdos knyga 2023“ dalyvaujančio leidinio pristatymas

Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos rengiamas konkursas „Klaipėdos knyga 2023“ kviečia įpaskutinį leidinio pristatymą. Balandžio 23 d., 18 ...
2024-04-18
Skaityti daugiau

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Regionas

Palangoje – lauko paroda apie Joną Šliūpą

Palangoje atidaryta Lietuvos nacionalinio muziejaus paroda „Kas išsigando Šliūpo?“, parengta pagal Miglės Anušauskaitės komiksų knygą. Apie spalvingą pirmojo Palangos burmistro ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This