Pažangos vedline

Senienų žurnalas, Svarbu

Linas Poška
2019-09-08

Komentarų: 2

„Smiltynės perkėla”, ministerija ir tarnybos dabar gyvena turiningą dvasinį gyvenimą, viešoji erdvė ūžia nuo naujienų.

Tie reikalai, neabejoju, visų džiaugsmui teisingai išsispręs, ir įmonė tada galės su dviguba energija šturvalą nukreipti pažangos vedline. Tokios pažangos ženklu, greta kitko, galėtų būti  bendro Klaipėdos miesto viešojo sausumos ir vandens transporto elektroninio bilieto įvedimas.

Poreikis supaprastinti kitų transporto rūšių keleiviams atsiskaitymą už transferą į Smiltynę buvo suvoktas jau praėjusiame amžiuje, iš to laiko ir pirmosios pastangos. Ikiskaitmeninėje epochoje, suprantama, tam naudotas popierius:


Kruizinio laivo keleiviams būdavo išdalinamos tokios kortelės, su kuriomis jie – nepirkdami atskiro bilieto – galėdavo keltis į Smiltynę. Pridėtoje čia kortelėje nėra nurodyta data, tačiau galime neklysdami nustatyti sezoną. „Oceana” žiemą su tais profsąjungos kruizais plaukdavo į Madeirą, tarpusezoniu – į Viduržemio jūrą.

Pasidžiaukime gražia ir muzikalia „Oceanos” 1939 m. pavasario kultūrine pramogine programa Jonijos jūroje:


Tad Klaipėdos kryptis „Oceanai” – vasarinė. Kuriais metais tas kelto leidimas naudotas, sunku pasakyti. Spėčiau, kad 1939-aisias. Mat Klaipėdoje galiojantys kelionės dokumentai iki tol buvo dviem kalbomis, kaip čia:


Nors nacių požiūris į lietuvius nekito – „verfluchte Szemaiten” – tačiau vokiečiai visada buvo legistai, Ordnung muss sein. Taigi, Nationalsozialistische Gemeindschaft Kraft durch Freude turbūt atsiviepusi iki tol naudojo bilingvą ir tik po fiurerio vizito perėjo prie išimtinai vokiečių.

Na, čia jau mano spekuliacija, tai galėtų patikslinti daugžinys prof. Vasilijus Safronovas, mano tų laikų išmanymas tiek nesiekia.

Jeigu, kaip spėju, kortelė yra iš 1939 metų, kokia gi galėtų būti konkreti data? Jėgos per džiaugsmą (prireiks, jau labai greitai prireiks tos jėgos!) „Oceanos” keleiviai sėmėsi visą tą vasarą, bet man patiktų susieti kortelę su paskutiniu kruizu. „Memeler dambfboot” antradienio, 1939 m, rugpjūčio 15 d. numeryje skelbė išplaukusių laivų sąrašą, ten ir mūsų kruizinis laineris. Taigi, manykime, jog šitą kortelė buvo naudota 1939 metų rugpjūčio 11 dieną, juo labiau, kad taip ir paapvalintume pažangos jubiliejų.

Rasiškai gryname garlaivyje lietuviams neturėjo būti vietos. Lietuviai tik pavydžiu žvilgsniu galėdavo išlydėti baltąjį gražuolį iš Klaipėdos uosto ir, mutatis mutandis, – kaip šių laikų nostalgikai – pagalvoti: „Prie Adolio jiems būna gereu…” Nors…

de.wikipedia.org nuotr.

Nėra nulinė tikimybė, kad „Oceana” kada nors galėjo plaukti ir lietuviai. Mat po karo „Oceaną” kaip reparaciją pasiėmė rusai ir jau nauju, daug prasmingesniu pavadinimu „Сибирь” laivas plaukiojo Tolimuosiuose Rytuose. Tūkstantinė keleivių talpa labai patogi reisams į Kamčiatką ir Magadaną. Na, bet tai jau vyko pagal kitokią programą – ohne Freude, durch Kraft, ir istorija čia jau visai kita.

… Taigi, grįžkime prie pradžios. Prieš 80 metų sugebėta supaprastinti kitų transporto rūšių keleiviams atsiskaitymą už kelionę keltu. Kada/ar tie reikalai pajudės skaitmenos epochoje?

2 Comments

  1. Linas Poška

    Ak, tik pakabinus klaidos pasimato.
    Aišku, Gemeinschaft, atsiprašau, turbūt ir kitų smulkių blusų palikau.
    Kitą, žaismingesnę klaidą jau gerb. Redatorius sukūrė. To laikraščio pavadinimą tekste daviau tik santrumpa, MD, nes linke visa metrika yra. Gerb. Redaktorius, neabejotinai iš kilnios švietėjiškos paskatos, jį išskleidė. Išskleidė kažkaip savitai anglizuodamas, imho, tarsi originalas būtų „Memeler dumb boat”. Na, skaitant tos nacių epochos „Klaipėdos garlaivį” tikrai gali susidaryti įspūdis, kad tai kažkoks durnių laivas, tai ta klaida turi gilią prasmę, jos prašyčiau ir netaisyti. Bet mes patys sau atsiminkime, kad laikraštis vadinosi „Memeler Dampfboot”.

    Reply
  2. Nezabitauskas

    Kažin, ar sugebės. Skirtingos kontoros, bus painiavos, besidalijant pajamas. Jei net katamaranas jiems pradingo be pėdsakų, tai kaip ten su bendrais bilietukais susigaudys?

    Reply

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Uostas ir jūra

Smiltynėje iškilęs radaro bokštas - saugesnei laivybai

Iš Klaipėdos besikeliant Naujosios Smiltynės perkėlos keltais akis užkliūva už Smiltynės pusėje atsiradusio neįprasto statinio. Šiomis dienomis čia iškilo radiolokacinės ...
2024-03-08
Skaityti daugiau

Svarbu, Verslas

Nupūs dulkes nuo Klaipėdos vandens muziejaus projekto

Uostamiesčio savivaldybės valdoma AB „Klaipėdos vanduo“ atnaujino sutartį dėl vandens muziejaus ekspozicijos projekto, kuris buvo parengtas dar 2015 metais, atnaujinimo (aktualizavimo) ...
2024-02-20
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This