Isadora Duncan triušius pjausto vonioje

Nuomonės

Linas Poška
2019-12-13

Komentarų: 0

Ateinantį sekmadienį Klaipėdoje vėl bus trikdomas eismas. Šį kartą bėgs studentai. 

Metai dar nesibaigė, Kalėdoms turbūt dar ko nors sulauksime, bet jau yra prasmė fiksuoti tarpinio finišo rezultatus – kiek kartų šiemet Klaipėdoje dirbtinai buvo trikdomas eismas.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Nesu tikras, ar tai išsamus sąrašas, sulasiojau ką po ranka radau (dėkingas būčiau, jeigu komentatoriai papildytų), taigi pasidžiaukime, ką turime:

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/savaitgali-trasu-pokyciai-liepu-gatveje-530

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/kovo-11-diena-11-00-14-00-vaziuosime-lankstu-543

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/kaziuko-mugei-uzdaroma-tiltu-gatve-540

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/eismas-per-ateinancias-sventes-537

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/dviratininku-renginys-vercia-keisti-trasas-556

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/del-vilties-begimo-koreguojame-trasas-2019-555

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/viesojo-transporto-pokyciai-del-aludariu-dienos-renginio-566

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/del-dainu-sventes-sekmadieni-koreguojame-trasas-561

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/eismo-pokyciai-dziazo-festivalio-metu-560

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/olimpines-dienos-apvaziavimai-557

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/eismo-apribojimai-rugsejo-2-d-574

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/viesasis-transportas-juros-sventes-2019-metu-568

https://www.klaipedatransport.lt/lt/naujienos/penktadienio-nakti-aplenksime-lietuvininku-aikste-567

Diskusija dėl teritorijos paskirties – sena

Teritorija – baigtinis, ribotas išteklius, ir dėl jos naudojimo visada vyko diskusija. Mūsų, azijinių Rytų erdvėje, ta diskusija paprastai turi matavimosi galios pozicijomis pobūdį.

Pasižiūrėkime nenuobodų ir lengvai suvokiamą mokomąjį senovės filmuką.

Tiems, kurie tos kalbos nesupranta, paaiškinsiu lietuviškai filmuko turinį: bute vyksta diskusija dėl kambarių funkcinės paskirties. Profesorius Preobraženskis mano, kad operuoti reikia operacinėje. Oponentai, daugiabučio bendrijos vadovai, įsitikinę, jog profesorius turėtų sekti Isadoros Duncan (turbūt kažkokia žymi to meto chirurgė) pavyzdžiu ir triušių vivisekciją atlikinėti vonioje.

Balsai už Isadorą Duncan pasidalija 4:1, tačiau profesorius pasitelkia galios poziciją ir lieka – laikinai, kaip šimtmečio istorija parodė – operacinėje.

Inversed space

Taigi, erdvė yra ribotas išteklius ir šviesiausi urbanistų protai suka galvas, kaip tą apribojimą apeiti. Vakaruose yra populiarus shared space konceptas, pagal kurį galima nekonfliktiškai – jeigu bendruomenė tam mentaliai pasirengusi – derinti įvairius erdvės naudojimo būdus.

Klaipėdos urbanistai eina – netyčia tikslus tropas – kitu keliu. Keliai atiduodami pėstiesiems, o ant šaligatvių visais keturiais ratais užsilipa automobiliai. Įprastinis vaizdas vakare daugiabučio kieme: ant šaligatvio sustatyti automobiliai, vienintelė neužstatyta erdvė yra kelias, juo pėstysis ir brenda balomis, ir dėkoja likimui, jeigu gali į savo laiptinę be vargo pralįsti pro automobilio kapotą.

Tokį atvirkštinį viešųjų erdvių naudojimo pobūdį, kurį nuoširdžiai palaiko ir savivaldybės administracija, ir jos viešosios tvarkos skyrius, vadinčiau inversed space. Tai yra mūsų know how, kurį dar nepakankamai nuodugniai išnagrinėjo kitų šalių urbanistai.

Darnaus judumo planas

Racionalus protas negali neieškoti protingo paaiškinimo keistiems, į galvą netelpantiems dalykams. Rytų poetas rašė: „Paklausykite!/ Jei žvaigždes uždega -/Reiškia – kažkam tai reikalinga?/ Reiškia – kažkas nori, kad jos būtų?”

Lygiai taip ir aš ieškau, savo ir kantraus Skaitytojo labui, protingo paaiškinimo toms miesto erdvių naudojimo keistybėms.

Atsakymą, manau, radau Klaipėdos miesto Darnaus judumo plane.

Pristatymuose ten pabrėžiama, jog plano tikslai yra ir skatinti judėjimą pėsčiomis, ir skatinti judėjimą greitai.

Kadangi pėsčiojo greitį riboja fizinės jo galimybės, kurių jokie planai negali paturbinti, vienintelis protingas būdas užtikrinti – santykinį – pėsčiojo greitį, paskatinti automobilininkus stotis ant savo dviejų, – yra stabdyti iki pėsčiojo galimybių motorinių transporto priemonių, autobusų ir lengvųjų, maršrutinį greitį.

Todėl nenustebčiau, jeigu plano kokio III tomo kokiame 375-ajame puslapyje rastume mažu šriftu įrašyta: „Skatinti ne tik katalikų, bet ir kitų 8 tradicinėmis valdtybės pripažįstamų religinių bendruomenių eisenas gatvėmis, pritrūkus karaimų, atsivežti tamtyč iš Vilniaus. Pozityviosios religinės diskriminacijos dvasia ir dėl apvalaus konfesijų skaičiaus tokią teisę suteikti ir krišnaitams, hare Rama. Nepamiršti gėjų. Siekiant pėsčiojo greitį padaryti konkurencingu automobiliams Šilutės plente, 2018-2019 metais kuo lėčiau rausti ten važiuojamąją dalį. Tuo pačiu tikslu kūrybiškai visame mieste padirbėti su šviesoforų ciklais, nes dar nepasiekė kondicijos.”

Planas iš keturių tomų jau savaime kelia melancholiją: juk ir banko ar ryšių teikėjo sutartyje daug daug raidžių mažu šriftu (*yra papildomų sąlygų) reiškia tik tai, kad bet kaip pasisukus reikalams, vis tiek liksi be kelnių ir dar pats dėl to kaltas.

Rusai atsiliko. Bet pasivys, jeigu bėgs

Nacijų civilizacinėse lenktynėse rusai kol kas, pripažįstama, yra atsilikę nuo mūsų. Tačiau šiemet ten Piteryje įvyko – turbūt mažai kieno pas mus pastebėtas – inverted space renginys Klaipėdos stiliumi.

Nuotrauka yra iš to renginio (šalinis – www.svoboda.org).

Tačiau Rusijos elitas jau supranta, kad tokio formato renginio nepakanka siekiant įveikti civilizacinį atsilikimą nuo Klaipėdos, ir siūlo mokytis iš dar pažangesnių mūsų formų.

Aleksandras Nevzorovas (vyresnės kartos skaitytojui jo pristatinėti nereikia) reikalauja drąsiau imti pavyzdį iš mūsų šv. Magdalenos bėgimo: И я вам могу сказать, что этот крестный ход можно популяризировать, можно сделать и массовым и популярным, и хотелось бы. Я бы немножко модернизировал. Потому что я посмотрел: они идут вяло, нога за ногу, без огонька, поют какие-то занудные песни. Всё предсказуемо. Надо было ввести элемент соревновательности – не крестный ход, а крестный бег. (…) Всё то же самое, но в режиме скоростного полумарафона
костюмированного. („Ta religinė-patriotinė procesija visam Piteriui padarė įspūdį. Pats eidamas Nevos prospektu girdėjau, kaip vairuotojas stovinčioje mašinoje atviru langu emocingai minėjo kažkokią motiną, turbūt Dievo. Tačiau, būkime atviri, mes kol kas atsiliekame nuo Klaipėdos. Vienam gyventojui pas mus tenka tik 0,7 kg dvasingumo, o Klaipėdoje šis rodiklis jau seniai perlipo per kilogramą. Šiose civilizacinėse lenktynėse mes privalome į Klaipėdos iššūkį atsakyti bėgimu. Aišku, paradinė mūsų popų apranga sunkesnė nei jų pranciškonų suknelės, tačiau esame didvyrių tauta, ėmėme ir Reichstagą, ir Televizijos bokštą. Mes galime ir privalome juos pralenkti ir be dopingo.”)

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Transportas

Integruotiesiems maršrutiniams taksi – 6 metai

Antradienį sukanka 6 metai, kai į viešąjį Klaipėdos transportą kaip integruota jo dalis įsiliejo maršrutiniai taksi. Per tą laiką M5, ...
2024-04-16
Skaityti daugiau

Transportas

100 000 000-asis keleivis gaus dovanų metinį bilietą

Šį ketvirtadienį peržengsime reikšmingą simbolinę ribą – šimtamilijoninę kelionę naujojo elektroninio bilieto sistemoje. Po šio fakto turbūt jau ir nebederės ...
2024-04-08
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This