P0

Miestas, Svarbu

„Sūduviui“ vėl bus ieškoma vietos: „Memelio mieste“ – pavojinga (16)

Virginija Spurytė

Virginija Spurytė
2020-06-12


Tarnybą baigusiam kariniam laivui „Sūduvis“, panašu, bus ieškoma naujos vietos, kur jis, tapęs muziejumi, galėtų būti prišvartuotas. Savivaldybės siūlymas šį laivą švartuoti prie krantinės „Memelio mieste“ sulaukė daug kritikos Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijoje.

Karinis laivas “Sūduvis”.
Svarstė keturis variantus

Siūlymą „Sūduvį“ prišvartuoti „Memelio mieste“ pateikė Klaipėdos savivaldybės administracijos darbo grupė. Ji nagrinėjo keturias vietas – Dangės krantinė už „Meridiano“, Dangės krantinės tarp Biržos ir Pilies tiltų, vadinamosios Laivų kapinės Smiltynėje ir „Memelio miesto“ krantinė. Pastaroji įvardinta geriausia vieta, nes atitiko daugiausia keltų reikalavimų.

Šios vietos tinkamumą prišvartuoti „Sūduvį“ penktadienį nagrinėjo Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisija. Kone pusė jos narių pripažino, jog buvo įsitikinę, kad „Memelio miesto“ krantinė yra tinkamiausia vieta, tačiau persigalvojo, kai posėdyje išklausė ekspertų vertinimus.

„Sūduvio“ būsimo naujo šeimininko – Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė apgailestavo, jog nebuvo pakviesta į savivaldybės sudarytą darbo grupę, o jos išvados nėra tinkamos.

„Muziejaus taryboje esame pritarę „Sūduvio“ perėmimui, su Krašto apsaugos ministerija preliminariai aptarti ir finansavimo klausimai, bet galutinio sprendimo negalime priimti, kol laivui nėra parinkta vieta. Vienas esminių kriterijų, kuris turėjo būti keliamas būsimai laivo vietai, yra saugus jo stovėjimas ir saugus jo lankymas, nes laivas bus lyg muziejus. „Memelio miesto“ krantinė turistiniu, strateginiu požiūriu yra nebloga vieta, tačiau kyla daug klausimų dėl saugumo. Mes kiekvieną dieną keliamės į Smiltynę, vasarą problemų nėra, bet tik ruduo ir jau kelte jaučiame grėsmę. Todėl tikėtina, jog prie „Memelio miesto“ krantinės „Sūduvio“ rudenį ir žiemą beveik nebus įmanoma lankyti, nes sudėtinga užtikrinti saugumą, Be to, ir patį laivą reikės saugoti, kad bangos jo neapdaužytų“, – aiškino O. Žalienė.

Ji tvirtino, jog kone geriausia vieta „Sūduviui“ yra Dangės upėje, už „Meridiano“.

„Taip, toje vietoje reikia išgilinti krantinę, tam reikia techninio projekto, pakoreguoti planavimo dokumentus. Patys buvome pasiryžę padaryti tuos darbus. „Meridianas“ ten irgi nestovi šiaip sau – krantinė yra specialiai pritaikyta“, – teigė Lietuvos jūrų muziejaus direktorė.

Traukūnas siaučia ir Dangėje

Jai antrino ir Karinių jūrų pajėgų štabo viršininkas Giedrius Premeneckas.

„Tiesiogiai į šias diskusijas mes nesikišame, bet manome, kad geriausia vieta laivo stovėjimui būtų šalia „Meridiano“ ar kažkur kitur Dangės upėje. Jei kalbėtume apie laivo švartavimą Žiemos uoste, tai reikia turėti omenyje, kad bus reikalingi tam tikri sprendimai, kaip jį apsaugoti“, – kalbėjo G. Premeneckas.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto kapitono pavaduotojas Eduardas Ringis neslėpė, jog toje vietoje, kur siūloma švartuoti „Sūduvį“, anksčiau jau yra buvę incidentų, kai dėl stipraus vėjo ir bangavimo buvo nutraukti laivo prišvartavimo lynai ir jis tapo nebevaldomas.

„Kalbant apie „Sūduvį“, jo vandentalpa nėra didelė, tad jei kyla vėjas, vandens lygis, tikėtina, kad toks atvejis gali pasikartoti“, – tvirtino E. Ringis.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto kapitonas Adomas Alekna buvo dar kategoriškesnis.

„Jei vėjas draskytų „Sūduvį“, uosto vilkikai net neitų prie jo, kad prispaustų prie kranto, nes perlauš per pusę. Tai kaip bus valdoma situacija?“ – klausimą į niekur paleido A. Alekna.

Lietuvos jūrininkų sąjungos vadovas Petras Bekėža tvirtino, jog „Sūduviui“ geriausia vieta yra už „Meridiano“.

„Traukūnas, kuris yra prie tos „Memelio miesto“ kratinės, yra ir visoje Dangėje iki pat Biržos tilto. Todėl laive nuolat reikia turėti budinčius žmones, kad jie galėtų prižiūrėti laivą. O „Sūduvis“ bus ir be kapitono, ir be įgulos. Visos mūsų bendruomenės nuomonė yra tokia, kad „Sūduvis“ turi stovėti už „Meridiano“, – teigė P. Bekėža.

Laivas terš senamiestį?

Tokiai nuomonei nepritarė Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos narė Alina Velykienė. Jos nuomone, už „Meridiano“ pastatytas karinis laivas vizualiai užterštų Klaipėdos senamiestį.

Klaipėdos savivaldybės Turto valdymo skyriaus vedėjas Edvardas Simokaitis aiškino, jog Dangės krantinės turi techninius pasus, kuriuose aiškiai nurodyta, kokių parametrų laivai gali prie jų švartuotis ir „Sūduvis“ yra per didelis, nes jo ilgis siekia beveik 50 metrų.

„Akivaizdu, jog idealios vietos nėra. Tikrai maniau, kad 25 krantinė yra geriausia vieta, bet išklausęs P. Bėkėžos ir Uosto kapitono, matau, kad ten bus problemų dėl saugumo. O gal svarstyti tą vietą Dangėje, kur anksčiau veikė Senoji perkėla?“ – samprotavo Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos narys Viktoras Senčila.

Tačiau šioje vietoje esančios krantinės yra išnuomotos naujam buvusio „Smiltynės perkėlos“ pastato savininkui, tad neaišku, ar jis priimtų „Sūduvį“ ir kokiomis sąlygomis.

Komisijos pirmininkas Klaipėdos mero pavaduotojas Arūnas Barbšys priminė, jog savivaldybė iš uosto ketina perimti nemažai krantinių, esančių prie „Lindenau“ ir Baltijos laivų statyklų, todėl esą galbūt ir čia būtų galima pasidairyti vietos „Sūduviui“.

Tačiau E. Simokaitis teigė, jog perimdama krantines, savivaldybė perims ir nuomos sutartis, o šios krantinės yra išnuomotos iki 2060 metų.

„Nebus lengva tas sutartis pakeisti“, – teigė E. Simokaitis.

Galiausiai Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijoje sutarta įpareigoti Klaipėdos savivaldybės administraciją sudaryti išplėstinę darbo grupę, kuri iš naujo analizuotų ir išrinktų geriausią vietą „Sūduviui“.

„Noriu priminti, kad šis klausimas negali būti sprendžiamas iki begalybės ilgai. Mes esame pasirengę „Sūduvį“ perduoti, laukiame spendimo. Tačiau jei tai užsitęs iki begalybės, turėsime įvertinti savo išlaidas, nes prižiūrėti laivą kainuoja. Kadangi „Sūduvis“ mūsų tarnybai nebereikalingas, jei miestas greitai neras jam vietos, laivą teks utilizuoti“, – konstatavo G. Premeneckas.


2020-06-12

16 komentarai “„Sūduviui“ vėl bus ieškoma vietos: „Memelio mieste“ – pavojinga”

  1. Jūrinis paveldas – tiek nekilnojamas, tiek kilnojamas – jūrinės valstybės ir atgauto uosto (1923) reliktai, kurie liudija istoriją, techninio augimo raidą. Žemdirbių ir gyvulių augintojų palikuoniai, kurių šiuo metu apstu naujojo laiko Klaipėdoje, tenkinasi savo istorinėmis vertybėmis – kavinės ir restoranai savo interjere naudoja agrokultūros reliktus… Po trijų metų Klaipėda, kraštas ir Lietuva minės uosto atgavimo ir jūrinės valstybės 100-metį. Ar taip ir skurdinsime savo šaunųjį uostamiestį? Šventoji – merdi ir niekaip neprisikelia, o Klaipėda naikina jūrinį paveldą. Ar tai tinkama kryptis? Savivaldybės komisija turi įvertinti ir pasiūlyti tolimesnius žingsnius.

  2. Visiems besmegeniams ir turintiems jų noriu pasakyti, kad vienintelė vieta jam parengta išvalytose Laivų kapinėse, į tą vietą galima bųtų nukreipti ir arklių transporą, privežimui, romantikos iki kaklo, atsirastų naujas traukos taškas Klaipėdoje, o tame laive galėtų būti ir vieš-butėlis porelėms !!!!!!!!!!!!

  3. 1. Laivas SŪDUVIS stovės prie Pilies tilto, Dangės kairėje krantinėj. REGATOS vietoj.

    2. Laivas „SŪDUVIS” bus „UŽKONSERVUOTAS”, o ne „NURAŠYTAS”.

    Tiems, kas skaito komentarus tinklaraštyje ir jau žino kur stovi Smiltynėje „NURAŠYTAS” laivas „KOLYMA”,
    rekomenduojame nuvykti dar į Klaipėdos geležinkelio stotį ir apžiūrėti „UŽKONSERVUOTĄ” juodą garvežį… ..

  4. Tas laivas neįspūdingas, nėra nei unikalus, nei istorinė ar reikšminga vertybė. Jis tiesiog negražus ir utilitarinis. Jis kaip savo atitarnavęs, nusidėvėjęs ir morališkai pasenęs automobilis. Niekas savo kieme nenori matyti tos atliekos. Jei labai reikia, tam yra muziejai. Tegu jie ir rūpinasi savo eksponatais. O miestas turi būti tvarkingas ir nekaupti šiukšlių nei upėse, nei krantinėse nei betkur kitur.

    • Kaip ir Merdianas nieko įspūdingo bet stovi šį – būsiu grūbus soviėtinė relikvija nieko gero nei Liėtuvai nei Klaipėdai neatnešisi tik girtavimo lėbabimo prisiminimai! O buvę kursantai jau seniai kapo dugne. Tad klausimas Laivas kuris vykdes nepriklausomai Lietuvai svarbes užduotys yra mažiau svarbus už laivą LT aneksijos metu parvaryta iš Suomių soviėtų karo turėtoms išlaidoms padengti?

    • Akibrokštui. Meridijanas kaip tik įspūdingas ir puošia senamiestį, o jo burės ne tik gaudo KLASCO teršalus, bet ir užstoja Klaipėdos energijos kaminą. Taip, kad esate neteisus. Jei jau katerio misijos buvo tokios ypatingos LT, dalyvavo mūšiuose ir paskandino kelis priešo laivus, tai kaip ir minėjau, jo vieta muziejuje. O jei graužia sąžinė dėl suomiu, tai Meridijaną galime grąžinti, tiesa tada su Kuzmarskiu tektu atsiskaityti.

    • Tokio derinio neatlaikys nei Sūduvis nei elingas.
      Galima užkasti į smėlį kaip, kad padarė amerikiečiai su treniruotėm skirtu laivu USS RECRUIT TDE-1. Kas iš to gavosi, galima pažiūrėti tiesiog pagūglinus.

  5. Jo vieta metalo lauže arba jūros dugne. Visi kiti variantai – pirmo varianto atidėliojimas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt