P0

Svarbu, Uostas ir jūra

SGD laivo-saugyklos konkursas: laukiama „Independence” konkurentų

Virginija Spurytė

Virginija Spurytė
2021-08-12


Kitą savaitę taps aišku, ar atsiras tiekėjų, siūlančių valstybės valdomai bendrovei „Klaipėdos nafta“ įsigyti SGD laivą-saugyklą. Jo pirkimo viešasis konkursas, kurio maksimalus biudžetas yra 160 mln. eurų, paskelbtas liepos pradžioje, o paraiškų laukiama iki rugpjūčio 16 dienos.

Kitais metais jau tikrai bus aišku, ar SGD terminale ir toliau stovės “Independence”, ar atsiras kitas laivas-saugykla. Martyno Vainoriaus nuotr.
Dviejų laivų nebus

2012 metais sudaryta SGD laivo-saugyklos „Independence“ nuomos, priežiūros ir valdymo sutartis su Norvegijos kapitalo bendrove „Hoegh LNG“ baigia galioti 2024 m. pabaigoje. Todėl iki 2022 metų pabaigos norima baigti konkursą įsigyti naują laivą, kad laimėtojas turėtų dvejus metus jį pastatyti ar paruošti eksploatavimui Klaipėdoje.

Beje, anot, „Klaipėdos naftos“ SGD Reguliuojamos veiklos ir SGD projekto vadovo dr. Arūno Molio, „Hoegh LNG“ nėra įpareigota dalyvauti SGD laivo-saugyklos pirkimo konkurse. Tačiau „Independence“ nuomos sutartimi norvegai įsipareigojo 2024 metų gruodį laivą Lietuvai parduoti, jei ši to pageidautų. Kokia kaina suderėta – neskelbiama.

„Klaipėdos naftos“ komercijos direktorius Mindaugas Navikas neslėpė, jog naujo SGD laivo-saugyklos maksimali įsigijimo kaina yra 160 mln. eurų – tokią didžiausią paskolą galima gauti.

Iki rugpjūčio 16 dienos laukiama potencialių tiekėjų paraiškų, vėliau – pirminių pasiūlymų. Paskui numatomos derybos ir galutinių pasiūlymų pateikimas. Sutartį su konkurso nugalėtoju tikimasi pasirašyti kitų metų pabaigoje.

„Konkursas, galima sakyti, yra jau paskutinis etapas. Iki jo esame atlikę įvairiausių analizių, apklausėme rinkos dalyvius, potencialiems tiekėjams suteikėme galimybę susipažinti su pirkimo dokumentais. Esame kalbėję maždaug su 10-čia potencialių tiekėjų, o šiuo metu laukiame pirminių paraiškų. Ir tikrai yra mitas, kad Lietuvoje atsiras du SGD laivai. Taip nebus – bus arba naujas, arba dabartinis. Ir nesvarbu, kuris iš jų bus, jis priklausys Lietuvai, nebebus išsinuomotas“, – aiškino dr. A. Molis.

Jis teigė, kad techninės pirkimo specifikacijas yra pasiėmę nemažai potencialių tiekėjų, tačiau nežinia, ar jie pateiks paraiškas dalyvauti konkurse. „Mūsų projektas yra viešas ir skaidrus. Daugelis potencialių dalyvių nujaučia, supranta, už kiek ir kokiomis sąlygomis galime įsigyti „Independence“. Jie vertina, kad šito laivo įsigijimo sąlygos yra pakankamai geros ir pasiūlyti dar geresnes sąlygas net ir patyrusiems tiekėjams yra iššūkis. Tačiau mes visus kvietėme ir kviečiame, bet neslepiame viršutinės kainos ribos, kiek galime už laivą sumokėti. Mūsų pirkimo biudžetas yra 160 mln. eurų“, – tvirtino dr. A. Molis.

Taiko į naudotą ar perdarytą laivą

M. Navikas tvirtino, jog sunku tikėtis, jog už tokią sumą bus pastatytas naujas SGD laivas-saugykla, tai veikiau yra tik teorinė galimybė.

Labiau tikėtina nusipirkti jau naudotą laivą, tačiau, anot M. Naviko, SGD laivų-saugyklų pasaulyje yra tik apie 30. Beje, „Independence“ buvo penktasis pasaulyje pastatytas SGD laivas-saugykla.

Todėl labiausiai tikėtina, jog rinkos dalyviai „Klaipėdos naftai“ pasiūlys įsigyti konvertuotą dujovežį. „Pas mus irgi ateina lavai, kurie atgabena krovinį. Tokiame dujovežyje galima sumontuoti išdujinimo įrenginį ir tada jis tampa laivas-saugykla. Tai įprasta praktika, kai konvertuoja laivą į saugyklą. Tam, kad įsigyti laivą, jį konvertuoti, tai užtrunka laiko. Jei baigiame konkursą iki 2022 metų pabaigos, tada tiekėjai dujovežį spėtų paruošti. Tad realiai naudotas laivas ir konvertuotas dujovežis yra dvi opcijos, į kurias taikome. Kita vertus, šitas konkursas gali baigtis ir neįsigijimu, nes mes turime opciją – laivą, kurį galime įsigyti. Bet įstatymas mus įpareigoja surasti ekonomiškai naudingiausią variantą“, – pabrėžė M. Navikas.

Būsimam SGD laivui-saugyklai keliama sąlygą, kad jis būtų ne mažesnės nei 150 tūkst. kubinių metrų talpos. „Independence“ talpa yra 170 tūkst. kubinių metrų.

„Dabar dominuoja dujovežiai, kurių dydis 150-170 tūkst. kubinių metrų. Jei turėtume mažesnę saugyklą, nė vienas dujovežis negalėtų pilnai išsikrauti. Todėl minimalią talpos ribą esame net šiek tiek nuleidę. Tam, kad konkurse sulauktume dalyvių“, – teigė dr. A. Molis.  

Veikla – mažiausiai iki 2044 metų

Konkurso dalyviams taip pat keliamas reikalavimas, jog siūlomas SGD laivas-saugykla būtų pritaikytas veikti Lietuvos klimatinėmis sąlygomis. Svarbu ir tai, kad laivas būtų paruoštas taip, jog prie esamos krantinės galėtų būti prišvartuotas ją tik minimaliai pakoregavus.

„Visos kitos charakteristikos yra tokios, kad laivas turi būti ne prastesnis nei „Independence“, – reziumavo A. Molis.

„Klaipėdos naftos“ SGD komercijos skyriaus vadovė Jurgita Šilinskaitė-Venslovienė pasakojo, jog ruošiant konkurso sąlygas, buvo apklausti ir dabartiniai SGD terminalo naudotojai. „Visi jie pabrėžė, kad rinkoje didėja dujovežiai, tad lūkestis yra toks, jog laivas-saugykla nebūtų mažesnis, o geriau – didesnis. Svarbu ir tai, kad dabartiniai naudotojai yra suinteresuoti ir toliau naudotis SGD terminalu“, – teigė J. Šilinskaitė-Venslovienė.

SGD (suskystintų gamtinių dujų) terminalo įstatyme, kuris priimtas 2012 metais, numatyta, jog terminalas turi veikti mažiausiai iki 2044 metų.  

Skaičiai ir faktai apie „Independence“

Suskystintų gamtinių dujų laivas-saugykla „Independence“ – specialus laivas su įrengtomis SGD talpyklomis ir dujinimo įrenginiu (angl. Floating storage and regasification unit, FSRU), pagrindinis Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų terminalo objektas. Laivas-saugykla skirtas jūrų uoste priimti SGD iš jūrų laivų transporterių – dujovežių. SGD kaupiamos ir leidžiamos pro specialius įrenginius, siekiant SGD sugrąžinti į dujinį būvį.

Laivas 2014 m. pastatytas Pietų Korėjoje, „Hyundai Heavy Industries Co., Ltd“ laivų statykloje.

2014 m. vasario 19 d. Ulsano uoste esančioje laivų statykloje įvyko oficiali Lietuvai skirto SGD laivo-saugyklos vardo „Independence“ (liet. nepriklausomybė) suteikimo ceremonija, kurioje dalyvavo Lietuvos Prezidentė Dalia Grybauskaitė. Ji ir tapo laivo krikštamote.

SGD laivas prisišvartavo Klaipėdos uoste prie Kiaulės Nugaros saloje įrengtų krantinių 2014 m. spalio 27 dienos ryte.

Projektą įgyvendino Norvegijos įmonė „Hoegh LNG“. „Klaipėdos nafta“ jai už laivo-saugyklos nuomą ir priežiūrą kasmet moka po 56 mln. eurų.


    2021-08-12

    Parašykite komentarą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas.

    Parama

    Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

    Paremti
    Atviri dokumentai

    VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

    Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

    Su dokumentais galite susipažinti čia
    Informacija

    Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
    VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

    Puslapio taisyklės. 

    Redakcijos adresas: Bangų g. 5A-3C, Klaipėda, LT-91250, Tel. + 370 650 77550
    el. paštas: info@atviraklaipeda.lt