P0

Miestas, Svarbu

Naujos Klaipėdos savivaldybės gatvių valymo konkurso sąlygos – teisėtos

Martynas Vainorius

Martynas Vainorius
2021-09-07


Pirmos instancijos teismas atmetė verslininkų pretenzijas dėl Klaipėdos savivaldybės sugalvotos naujos gatvių valymo tvarkos.

„Ecoservice Klaipėda“ teisme tikino, jog savivaldybės dėstomos priežastys „(gyventojų skundai dėl laiku nenuvalytų gatvių žiemos sezono metu, jų patiriamos traumos, kiti nelaimingi atsitikimai kelyje, rinkos situacija) nėra paremtos jokiais objektyviais įrodymais, dėl to laikytinos deklaratyviomis”. Palmiros Mart nuotr.

„Atvira Klaipėda” jau rašė, kad po to, kai praėjusią žiemą gatvių valytojai sulaukė nemažai pretenzijų, savivalda nusprendė naujo konkurso metu Klaipėdos teritoriją padalinti į tris dalis: centrinę (į šiaurę nuo Kauno ir Agluonos gatvių iki S. Daukanto ir Liepų gatvių bei nuo Priestočio g ir Liepų g. sankryžos Palangos plento link), šiaurinę (į šiaurę nuo Daukanto ir Liepų gatvių bei nuo Priestočio g ir Liepų g. sankryžos Palangos plento link) ir pietinę (į pietus nuo Kauno ir Agluonos gatvių).

Šio konkurso sąlygas Klaipėdos apygardos teismui apskundė iki šiol šiaurinės miesto dalies gatves valanti UAB „Ecoservice Klaipėda“. Bendrovė prašė teismo pripažinti neteisėta sąlygą, pagal kurią su vienu tiekėju gali būti sudaryta sutartis tik dėl vienos iš trijų miesto dalių valymo. Ji taip pat prašė teismo sumažinti ir sąlygose numatytas netesybas bei baudas sumažinti nuo 700 iki 100 eurų bei nuo 500 iki 50 eurų.

Teismui buvo apskųsta ir preliminarios sutarties sąlyga, pagal kurią savivaldybė, įspėjusi prieš 90 kalendorinių dienų, turėtų teisę vienašališkai nutraukti sutartį, jei nuspręstų pavesti teikti gatvių priežiūros paslaugas jos valdomam juridiniam asmeniui.

Savivaldybė, dar iki prasidedant teisminiam ginčui, atsakydama į pretenziją rašė, jog svarsto galimybę ateityje įsteigti naują juridinį asmenį, kuriam būtų perduota gatvių priežiūra. Žinia, miestas tokią įmonę jau turėjo – paslaugas teikė jo valdyta UAB „Specialus autotransportas“, tos pačios „Ecoservice Klaipėda“ pirmtakas. „Specialus autotransportas” 2004 m. gegužę buvo privatizuotas viešo pardavimo konkurso metu. Jo pradinė kaina siekė 4,2 mln. litų, jį už 6,7 mln. litų įsigijo tuometinio vadovo Vido Karolio įkurta UAB Atliekų tvarkymo kompanija. Po privatizacijos ji buvo prijungta prie UAB „Specialus autotransportas“, kurią vėliau įsigijo UAB „Ecoservice”, tuo metu priklausiusi UAB „Rubicon Group”.

„Ecoservice Klaipėda“ savo ieškinyje taip pat prašė teismo spręsti dėl konkurso nutraukimo.

Anot bendrovės, varžytis konkurse tik dėl vienos iš trijų miesto dalių atsižvelgiant į numatytos turėti technikos sąrašą, yra neracionalu, nes technika esą būtų panaudojama tik vidutiniškai iki 50 proc. Skundo autorės teigimu, taip padidės verslo kaštai, o savivaldybė dirbtinai ribodama konkurenciją neabejotinai permokės už paslaugas.

Atsakydama į ieškinį savivaldybė teismui nurodė, jog miestą skaidant tik į dvi dalis negaunama kokybiškų paslaugų – esant plikledžiui ar gausiam snygiui dabartiniai paslaugų teikėjai nespėja nuvalyti ir pabarstyti priskirtų plotų, todėl savivaldybė sulaukia didelio gyventojų nepasitenkinimo ir pretenzijų.

Pasisakydama dėl baudų Savivaldybės administracija teigė, jog dabar dažnu atveju paslaugos teikėjui net apsimoka gauti baudą, nes dėl poreikio naudoti didelį kiekį medžiagų taip yra sutaupoma.

Taip pat ji dėstė, kad dabar tokių paslaugų rinką yra oligopolinė ir tik išskaidžius pirkimą į smulkesnes dalis bei ribojant galimybę jas visas laimėti vienam subjektui, yra sudaromos sąlygos didesnei bei realesnei konkurencijai, kuri dar labiau skatina teikti kokybiškesnę paslaugą.

Savo ruožtu „Ecoservice Klaipėda“, atsikirsdama į tokius argumentus, tikino, jog savivaldybės dėstomos priežastys (gyventojų skundai dėl laiku nenuvalytų gatvių žiemos sezono metu, jų patiriamos traumos, kiti nelaimingi atsitikimai kelyje, rinkos situacija) „nėra paremtos jokiais objektyviais įrodymais, dėl to laikytinos deklaratyviomis”.

Bylą rašytine tvarka išnagrinėjusi teisėja Raimonda Andrulienė konstatavo, kad bendrovės ieškinys yra atmestinas.

Teismo nuomone, yra tikslinga skaidyti pirkimo objektą į tris dalis, nes taip savivaldybė galės maksimaliai užtikrinti paslaugų tiekimo nepertraukiamumą, kokybę ir kt. Anot teismo, būtent pirkimo išskaidymas į dalis suteikia galimybę pirkimuose dalyvauti daugiau tiekėjų, o tai sudaro sąlygas tiekėjų konkurencijai ir racionalesniam pirkimui skirtų lėšų panaudojimui.

Taip pat teismas konstatavo, kad savivaldybė turėjo teisę sutarties projekte numatyti ir tokią papildomą jos nutraukimo sąlygą, kaip paslaugų perdavimas jos pačios įsteigtai įmonei.

Pasisakydamas dėl netesybų ir baudų teismas akcentavo, kad kol pažeidimas nėra padarytas, tol nėra galimybės įvertinti, ar netesybų dydis yra per didelis ir turi būti mažinamas.

Atmesdamas „Ecoservice Klaipėda“ ieškinį teismas iš jos Savivaldybės administracijai priteisė 4 356 Eur bylinėjimosi išlaidų.

Šis sprendimas dar gali būti skundžiamas Apeliaciniam teismui. Iki jo įsigaliojimo paliko galioti laikinosios apsaugos priemonės – draudimas Savivaldybės administracijai sudaryti viešojo pirkimo sutartis iki bus priimtas galutinis sprendimas byloje.

Savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo skyriaus vedėja Irena Šakalienė „Atvirai Klaipėdai” buvo sakiusi, kad gatvių valymo paslaugų teikimas dėl šio teisminio proceso nesutriks – bus pasirašomos laikinosios sutartys iki baigsis bylinėjimasis.

INFORMACIJA

Šiuo metu organizuojant miesto gatvių valymo paslaugas ir pavasarį-rudenį, ir žiemą, Klaipėdos teritorija yra suskirstyta į dvi dalis. Dviejų metų trukmės kontraktą (maksimali galima suma 700 000 eurų) nuo 2019-ųjų lapkričio turi bendrovė „Vakarų švara“, o šiaurine miesto dalimi pagal trijų metų kontraktą nuo 2018 m. rugsėjo rūpinasi UAB „Ecoservice Klaipėda“. Pradinė maksimali šios sutarties suma siekė 1,12 mln. eurų, šį kovą savivaldybė iš UAB „Ecoservice Klaipėda“ jau pirko 112 tūkst. vertės papildomų darbų.

Naujo konkurso sutarčių projekte buvo numatyta, kad visoje technikoje rangovas turi būti įsirengęs palydovinę transporto priemonių valdymo sistemą ir suteikti prie jos prieigą Savivaldybės administracijai. Du rangovo mechanizmai visada turi būti budintys bet kuriuo paros metu. Be pertrūkio sningant ilgą laiką ir susidarius sniego sluoksniui, kuris neužtikrina saugaus transporto pravažiavimo, pagrindinės gatvės turi būti valomos ir tebesitęsiant snigimui, o nustojus snigti mechanizuotu būdu per 4 val. jos turi būti nuvalytos ir pabarstytos ar palaistytos slidumą mažinančiu mišiniu. Žemesnės kategorijos gatvėms tokius reikalavimus rangovas turėtų įgyvendinti per 6 valandas.

Sutarties projekte numatytos ir baudos už nekokybiškai suteiktas paslaugas. 700 Eur vertės bauda būtų skiriama už kiekvieną laiku nenuvalytą gatvę (ar jos dalį) nuo sniego sankaupų, esant slidžiai dangai – už laiku nepalaistytas gatves druskos tirpalu arba nepabarstytas gatves druskos mišiniu. Už pavėluotai suteiktas paslaugas rangovas savivaldybei dar turėtų mokėti 1000 Eur dydžio delspinigius už kiekvieną pavėluotą dieną – jie būtų išskaičiuojami iš mokėtinų sumų.


    2021-09-07

    Parašykite komentarą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas.

    Parama

    Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

    Paremti
    Atviri dokumentai

    VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

    Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

    Su dokumentais galite susipažinti čia
    Informacija

    Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
    VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

    Puslapio taisyklės. 

    Redakcijos adresas: Bangų g. 5A-3C, Klaipėda, LT-91250, Tel. + 370 650 77550
    el. paštas: info@atviraklaipeda.lt