Laikraščių tiražus išgelbės ne pigesnis popierius, o talentai

Verslas

Brangstant popieriui, spaustuvių paslaugoms ir augant spaudos leidinių platinimo išlaidoms, leidėjai ieško įvairių sprendimų, kaip neprarasti nuolatinių savo prenumeratorių ir skaitytojų, o kartu išlikti konkurencingiems kiek nelygioje kovoje su internetine spauda.

Spauda turi būti skirta ne silkėms suvynioti, ne pavartyti ir išmesti. Palmiros Mart nuotr.

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, per dešimtmetį laikraščių metinis tiražas sumažėjo 3,1 karto. 2021 m. jis sudarė 56 534 tūkst. egzempliorių, o dar prieš metus – 2020 m. – šis skaičius buvo 63 781. 2011 m. visoje Lietuvoje laikraščių tiražas buvo 176 154 tūkst. egzempliorių.

Daugiausia prenumeratorių ir skaitytojų yra Vilniaus apskrityje – pernai čia buvo skaičiuojama 20 311 tūkst. egzempliorių. Kauno apskrityje – beveik perpus mažiau – 10 213, Klaipėdos apskrityje – 6843.

Iš viso 2021-aisiais visoje šalyje buvo leidžiami 154 skirtingų pavadinimų laikraščiai. 2020 m. jų buvo 168. Per dešimt metų laikraščių pavadinimų sumažėjo 108. Per šį laikotarpį Vilniaus apskrityje nebeliko 41 laikraščio, Kauno – 22, Klaipėdos – 7.

Traukiasi ir žurnalų rinka. 2011 m. buvo leidžiama 59 972 tūkst. egzempliorių populiariųjų žurnalų, 2021 m. jų skaičiuojama jau 1,6 karto mažiau – 37 541 tūkst. egzempliorių. Dar liūdnesnė situacija specialiųjų žurnalų rinkoje – per dešimt metų šių žurnalų tiražas sumažėjo net 6,3 karto. 2011 m. specialiųjų žurnalų buvo 1 763, 2021 m. – jau tik 281 tūkst. egzempliorių. Tiesa, žurnalų pavadinimų skaičius keitėsi ne taip drastiškai. Pavyzdžiui, 2021 m. populiariųjų žurnalų pavadinimų buvo 395, o prieš dešimtmetį – 416. Specialiųjų žurnalų pavadinimų pernai buvo 78, prieš dešimt metų jų skaičiuota iki 142.

Prabangos prekė

Kasmet mažėjantys laikraščių ir žurnalų tiražai, pasak Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininko Dainiaus Radzevičiaus, rodo, kad keičiasi žinių vartojimo forma. Mažėjimo tendencijos pradėjo ryškėti apie 2003-iuosius, kai laikraščių rinka po truputį pradėjo trauktis.

Daugeliu atveju žinias žmonės gauna iš tradicinių šaltinių – televizijos, radijo ir interneto portalų. Net ir dienraščiai nėra pajėgūs konkuruoti su televizija ar interneto portalais informacijos pateikimo greičiu. Be to, laikraščio ar žurnalo maketavimas, spausdinimas, platinimas kainuoja brangiai. Šiais laikais tai galima laikyti netgi prabangos dalyku.

„Matoma tendencija, kad laikraščiai ir žurnalai tampa „desertu“, o ne „kasdieniu maistu“, kurį jau per brangu pakuoti į tokią prabangią medžiagą kaip popierius. Paprastai tariant, laikraštis yra pakuotė, o prekė turi būti turinys. Tiems, kas ir dabar investuoja į turinį, popieriaus ar spausdinimo kainos didėjimas nėra toks dramatiškai reikšmingas“, – tvirtino D. Radzevičius.

Išeitis, kaip tvirtino pašnekovas, yra investuoti į žmones, kurie kurtų tam tikrą turinį. Tokiu atveju net jeigu tiražai traukiasi, skaitytojai vis tiek tampa labiau motyvuoti pirkti leidinius. Kitaip nei internetinių portalų skaitytojai, kurie dažniau peržiūri tik antraštes, laikraščių ir žurnalų pirkėjai iš tiesų skaito spaudą tarsi knygą.

„Visi leidėjai, dirbantys su spausdintu žodžiu, turi ne ieškoti, kur pigiau atspausdinti laikraštį, rinktis prastesnį popierių ar ieškoti pigesnių platinimo alternatyvų, o investuoti į asmenybes, kurios galėtų kurti kokybišką turinį. Žmonės ateina į futbolo rungtynes ne vien gražaus žaidimo pažiūrėti. Tarkime, Cristiano Ronaldo mėgiamas ne tik dėl mušamų įvarčių, bet ir dėl savo charizmos, unikalių asmenybės bruožų“, – palygino D. Radzevičius. 

Kokybės paieškos

Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas juokauja, kad spauda turi būti skirta ne silkėms suvynioti, ne pavartyti ir išmesti. Dar prieš gerus 10–15 metų gana dažnai laikraštis žmonėms būdavo tiesiog įbrukamas į rankas, kartais net nemokamai. Todėl nieko stebėtino, kad taip gautas spausdintas žodis buvo tik tiek ir tevertinamas.

„Dažnai laikraščius žmonės imdavo prakuroms, langams valyti ar dar kam nors. Laikraštis turi būti kokybės ženklas, tada jis turės visai kitą vertę“, – pabrėžė pašnekovas. 

D. Radzevičiaus nuomone, Lietuvoje nėra tiek daug aktualijų, kurias reikėtų sužinoti iš spausdinto laikraščio ar žurnalo. Vakarų leidinių patirtis rodo, kokie stiprūs ir paveikūs yra komentarai, įžvalgos, vertinimai. Ne tik įvykių apžvalgos, bet ir prognozės to, kas gali įvykti. Tai gali paaiškinti, kodėl taip mėgiamos įvairios tinklalaidės, kur autoritetingi ir žinomi žmonės dalijasi savo įžvalgomis. Laikraštis ar žurnalas turi tapti savotiška vieta ar klubu, į kurį žmonės norėtų patekti. Panašiai kaip knygų mėgėjai, kurie nepraleidžia progos apsilankyti kasmet vykstančioje Knygų mugėje. Jie paprastai žino, ką norėtų įsigyti, bet visuomet tikisi atrasti ir kažką naujo, netikėto, ko dar nebuvo.

„Yra leidinys, kurio tiražas net per 2009 m. krizę augo. Svarbiausia, kad šis savaitraštis neturėjo nei skandalų, nei sekso, nei sporto temų, o tik tai, kas gali būti įdomu, svarbu ir naudinga. Jis atrado savo skaitytojų segmentą. Reikia ieškoti koncepcijos, nes būti vien tik laikraščiu ar tik portalu nėra perspektyvu. Matome, kad net naujienų portalai susiduria su tam tikrais iššūkiais – kai kurie skaitytojai juose praleidžia vos kelias sekundes“, – kalbėjo Žurnalistų sąjungos vadovas.

Jo teigimu, jokiu būdu nereikėtų laidoti spausdinto žodžio. Jis visuomet išliks, bet gyvuos tik tie leidiniai, kurie gebės kurti kokybišką ir originalų turinį.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Fotoreportažai, Miestas, Svarbu

„Atvirai Klaipėdai" - Metų praradimo nominacija

Po dvejų metų pertraukos į tradicinę gegužės pradžią sugrįžusi uostamiesčio žurnalistų šventė ŽENIA šeštadienio vakarą jau 23-čią kartą sukvietė miesto ...
2023-05-06
Skaityti daugiau

Konsultacijos

Kodėl žurnalistai vis dažniau tampa atstovais spaudai?

Žurnalistai dėl savo darbo specifikos neretai patiria spaudimą bei psichologinį smurtą iš išorės, ypač per socialinius tinklus, jų darbo diena ...
2023-04-19
Skaityti daugiau

Miestas

Mirė žurnalistė Janina Bačiliūnaitė

Ketvirtadienį po sunkios onkologinės ligos mirė klaipėdietė žurnalistė Janina Bačiliūnaitė-Ostermaier, pranešama socialinio tinklo „Klaipėdos žurnalistai” paskyroje. Janina gimė 1952 m. ...
2022-07-08
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This