Rugsėjo 16 d., penktadienį, Lietuvos jūrų muziejuje prasidės tarptautinė mokslinė konferencija „Baltijos jūros gelmių istorijos“.

Konferencijoje patirtimi dalinsis Lietuvos ir kitų šalių narai profesionalai, paveldo ekspertai ir už povandeninio paveldo apsaugą atsakingų institucijų atstovai. Diskusijoje bus siekiama rasti sprendimus, kaip tinkamai įvertinti ir visuomenę supažindinti su po vandeniu slypinčiu paveldu bei kaip jį saugoti nepažeidžiant ekosistemų.
Po konferencijos, 16 val., muziejaus parodų salėje bus atidaryta paroda tuo pačiu pavadinimu – „Baltijos jūros gelmių istorijos“.
Projekto „Baltijos gelmių istorijos“ idėja kilo, kai į jūrų muziejų atvyko povandeninio pasaulio tyrinėtojai iš Vokietijos, Švedijos, Suomijos ir Lietuvos, savanoriškai susibūrę į Baltijos jūros kultūrinio povandeninio paveldo išsaugojimo grupę „Baltic Sea Heritage Rescue Project“. Jie muziejui padovanojo Baltijos dugne rastą 1913 m. laivo varpą. Muziejininkus labai sudomino eksponatas ir kartu dirbant parengta paroda ir konferencija.
Pasak parodos kuratoriaus, Lietuvos jūrų muziejaus Laivybos istorijos skyriaus vedėjo dr. Edvino Ubio, dalis Lietuvai svarbių povandeninio paveldo objektų yra nublokšti prie Estijos ar Didžiosios Britanijos krantų. Tai – tarpukario Lietuvos jūrinio laivyno laivai. Itin pavojinga Baltija buvo pasaulinių karų – Pirmojo ir Antrojo – metu. Didžioji dalis Lietuvos teritoriniuose vandenyse nugrimzdusių laivų nuskendo būtent tuomet. Tai liudija ir parodoje pristatomi laivai „Elbing IX“ ir „Edith Bosselmann“. Jie priklausė Europos laivininkystės kompanijoms, vykdžiusioms reisus prie Lietuvos krantų.
Krovininis laivas „Elbing IX“ nuskendo Pirmojo pasaulinio karo metu – 1914 metais. Lapkričio 17-tosios naktį jis buvo pasiųstas gelbėti skęstančio didžiausio Vokietijos karo laivo „Friedrich Carl“. Ryte „Elbing IX“ pasiekė Mėmelio krantus ir užplaukęs ant minos nuskendo.
Kitas krovininis laivas – „Edith Bosselman“ nuskendo jau Antrojo pasaulinio karo metais. 1942 metų gruodžio 8-tosios ryte jis išplaukė iš Dancigo (Gdansko) į Libau (Liepoją). Reiso metu laivas įplaukė į Sovietų sąjungos įrengtą minų lauką. Žuvo visa penkiolikos asmenų įgula.
Po vandeniu esančius laivus bus galima pamatyti ne tik nuotraukose. Projekto partneriai „Baltic Sea Heritage Rescue Project“ parodai pagamino šių laivų modelius. Modeliai pagaminti 3D spausdinimo technika iš organinių medžiagų, pabrėžiant tvaraus vartojimo svarbą.
Parašykite komentarą