Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2022-09-13 |
Taip, išklausiusi pranešimą apie vaikų ir mokinių maitinimo organizavimą bei maitinimo kokybę Klaipėdos savivaldybės švietimo įstaigose, situaciją įvertino miesto Tarybos Kontrolės komiteto narė Elida Mantulova. Niekas per Kontrolės komiteto posėdį net ir nebandė situacijos vertinti kitaip.
Savivaldybės kontrolierė Daiva Čeporiūtė į klausimą apie šio reiškinio priežastis atsakė taip: „Švietimo įstaigos silpnokai turi savo silpnokų viešųjų pirkimų specialistų”.
Iš viso buvo audituotos 26 savivaldybės ir dvi nevalstybinės švietimo įstaigos.
Kontrolės komiteto posėdžio metu konstatuota, kad visoje Lietuvoje padėtis yra panaši. Už maitinimą yra atsakingi įstaigų vadovai. Pasak komiteto narės Alinos Velykienės, jie turėtų rūpintis jaunosios kartos ugdymo proceso organizavimu, o vaikų maitinimu – kažkas kitas. Bet kol kas ta prievolė yra vaikų darželių ir mokyklų vadovų kompetencija.
Situacija dėl maitinimo kokybės yra geresnė ikimokyklinėse įstaigoje, kurioms valgiaraščius rengia Visuomenės sveikatos biuras.
Kontrolieriai nustatė, kad vidinės įstaigų tvarkos neatitinka teisės aktų, reglamentuojančių maitinimą švietimo įstaigose. Net 65 proc. tikrintų įstaigų vaikai maitinti ne visai sveikai.
Auditoriai pateikė įstaigoms 134 rekomendacijas. Dar nesibaigus auditui 63 iš jų buvo įgyvendintos. Auditoriai atkreipė dėmesį ir į viešųjų pirkimų svarbą organizuojant maitinimą švietimo įstaigose: pirkimo sąlygose, sutartyse dažnai yra užkoduota pažeidimų galimybė.
Kontrolės komiteto nariai jokio sprendimo nepriėmė, tik sutarė, kad po keleto mėnesių išklausys informaciją, kaip įstaigomis sekasi įgyvendinti auditorių rekomendacijas.
„Atvira Klaipėda” jau rašė, kad, anot autorių, „įvertinus 11-oje ikimokyklinio ir pradinio ugdymo švietimo įstaigų maisto produktų viešuosius pirkimus, visose audituotose 11–oje įstaigų nustatyta atvejų, kai maisto produktai buvo įsigyti nesivadovaujant sveikos mitybos ir viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų reikalavimai”. 15-oje bendrojo ugdymo švietimo įstaigų, kurios 2019 – 2021 m. pagal sudarytas sutartis pirko maitinimo paslaugas iš privačių teikėjų, nustatyta, kad visos šios sutartys buvo vykdytos nesivadovaujant jose nustatytų sąlygų.
Tačiau pagrindinės auditorių išvados – gana santūrios: savivaldybės švietimo įstaigose vaikų maitinimo organizavimo aplinka tobulintina; nesilaikyta teisės aktų reikalavimų organizuojant ir vykdant maitinimo paslaugų ir maisto produktų viešuosius pirkimus; maitinimo paslaugų ir maisto produktų sutarčių vykdymo kontrolė nepakankama; neužtikrinama teiktų vaikų ir mokinių maitinimo paslaugų ir maisto produktų Klaipėdos miesto švietimo įstaigose kokybė; nepakankama maitinimo paslaugas ir maisto produktus teikiančių įstaigų kokybės kontrolė; ne visais atvejais siekiama tvarios vaikų mitybos.
Iš kur toms švietimo įstaigoms gauti stiprius viešųjų pirkimų specialistus, jei tam neskiriama lėšų. Stiprūs specialistai neina dirbti už apverktinas algas. Ir stipriems specialistams sunku susigaudyti tam viešųjų pirkimų reguliavimo liūne, pildytinų ir skelbtinų popierių gausybėje, o ką daryti silpniems, savamoksliams specialistams. Suteikia specialistui 0,5 etato, moka kelis šimtus eurų ir nori, kad jis visą tą viešųjų pirkimų liūną sutvarkytu, o dar ir kokybiškai.Kad kokybiškai dirbti, reikia nuolat tobulintis, gilinti žinias.