Architektai penktadienį savivaldybėje žadins istorinę Vitę. Gal netyčia pabus ir politikai?

Mums rašo

Nina Puteikienė
2023-01-31

Komentarų: 2

Metai keičia metus, valdžios valdžias, o Klaipėdos uosto teritorija ir toliau lieka sovietmečiu sukurtame būvyje: uždara, nediskutuojama, dažnu atveju – net nepažini, gyvenanti pagal savo atskirą bendrąjį planą, kuris nederinamas su miestu, juo labiau – miestiečiais.

Prieš dešimtmetį miestui atsidarė Klaipėdos laivų remonto gamyklos teritorija, padovanodama mums naujas piliavietės bei Kruizinių laivų terminalo erdves, pagaliau išjuda „Memelio miesto“ projektas. Pats laikas strategams stumti taršaus uosto ribą tolyn nuo senamiesčio ir centro. Istorinė Vitė tebėra visų pamiršta podukra.  

Kol miesto valdžia saldžiai miega letargo miegu, karts nuo karto susapnuodama košmarą ir juo pagąsdindama miestiečius – kaip kitaip pavadinsi požeminio garažo po Atgimimo aikšte ar BRT projektus – aktyvuojasi miesto architektai. Klaipėdos apskrities organizacija (LASKAO) rengia kartu su partneriais forumą „Klaipėdos miesto Vitės kvartalo, Žiemos uosto tyrimas ir perspektyvos“, kuris vyks vasario 3 dieną, penktadienį, 13 val. Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos salėje (3 aukštas).

Vitės, buvusio Klaipėdos žvejų kaimo ir priemiesčio, kvartalai turtingi savo istorija, yra pačiame Klaipėdos centre. Čia – uosto prie marių pradžia, daugelį metų buvusi svarbiausia jo dalis. Žiemos uostas, nuo XIX a. vidurio čia statytas ir plėstas, svarbus miestui, ir kaip buvusios istorijos liudytojas, ir kaip egzistuojantis uždaro uosto verslo (bei taršos – KLASCO)  objektas ir kaip ateities galimybių teritorija. Kol dar savivaldybėje net nediskutuojama dėl šios teritorijos ateities, architektai imasi iniciatyvos ir modeliuoja įvairius šios teritorijos scenarijus, kurie ir bus pristatyti forumo metu. Tai – Vilniaus dailės akademijos magistrantų ir dėstytojų atlikti tyrimai ir parengti siūlymai šiai miesto ir uosto daliai. Taip pat bus atskleisti dalyje šios teritorijos jau kuriamo „Memelio miestas“ kontūrai.

Galima tik padėkoti architektams už drąsą imtis iniciatyvos. Juo labiau, kad šioje miesto dalyje karaliauja viena taršiausių ir labiausiai lobistų ginama uosto kompanija. Tiesiog pasistačiusi sandėlius miesto teritorijoje ir vadinanti juos palapinėmis, tiesiog metų metus nuodijusi gyventojus metalo rūdos dulkėmis, kol bendruomenė nesukilo ir nesutramdė.

Bendruomenės aktyvizmas tai akivaizdus pasakymas, kad miestiečiai nori permainų, nori ne nuodingo ir agresyvaus kaimyno, o atviro uosto, kuriame yra vietos ne tik krovai, bet ir žmogui. Jo gyvenimui, jo poilsiui, jo kūrybai. Pavyzdžių, kaip keičiasi uostas, yra artimame regione – Taline. Šiuolaikišką uosto veiklos modelį pristatys viešnia iš Estijos, Talino, vadovaujanti „Port Noblessner“ plėtros projektams, sprendžiant tuos pačius, geriausio pasirinkimo ateičiai klausimus, buvusiose uždarose uosto teritorijose. Noblessnerio uosto kvartalas – viena naujausių, tiksliau – prikeltų naujam gyvenimui, Talino erdvių ant jūros kranto. Čia, šalia naujojo Lennusadam jūrų muziejaus, dera šimtamečiai statiniai su modernia architektūra, įsikūrusios meno galerijos, restoranai ir kavinės.

Architektų žvilgsniai krypsta į itin panašią Klaipėdoje Žiemos uosto teritoriją. Jau prieš porą matų  Jūrinės kultūros koordinacinė taryba nusprendė išsamiau gilintis į architekto Romo Gailiaus prašymą daryti žingsnius, jog „Klasco“ nuomojamas istorinis Žiemos uostas virstų marina. Architektas prašė proaktyvių veiksmų siekiant išsaugoti unikalų jūrinio paveldo objektą – istorinį Klaipėdos Žiemos uostą.

„Šis Klaipėdos istorinio miesto elementas – Žiemos uostas – galėtų tapti unikalia  žmonių susibūrimo ir masinių renginių vieta, mažojo ir burinio laivyno marina puošiančia miesto centrą ir suteikiančia miestui išskirtinio jūrinio identiteto“,  – argumentavo Romas Gailius.

Ar miesto vadovai išdrįs pradėti rimtas diskusijas dėl Vitės kvartalo ir ar jie virs realiais darbais? Ar ir toliau teismuose klaipėdiečiais bylinėsis dėl po langais kraunamos anglies ir metalo rūdos? Ar Klaipėda nori tapti civilizuotu miestu ar liks tik transporto mazgu su aptarnaujančiu personalu?

 Architektų renginys šių visų klausimų neatsakys. Tačiau gal padės juos kelti. Prieš rinkimus pats metas bent išplėsti kandidatų akiratį.

Programa

13.10 val. Sveikinimo žodis. Arvydas Cesiulis (Klaipėdos miesto savivaldybės mero pavaduotojas) , Mantas Daukšys (LASKAO valdybos pirmininkas).

13.20 val. Probleminio tyrimo ir eksperimentinio projektavimo vizijos. Doc. dr. Martynas Mankus, prof. dr. Tomas Grunskis bei 5 studentų komandos ir jų darbai (Vilniaus dailės akademija)

14 val. „Memelio miestas“ kvartalo vystymo koncepcija. Prof. dr. Edgaras Neniškis (Vilnius Tech, architektūros studija Arches)

14.20 val. Geroji praktika. Noblessner uosto kvartalo regeneracija Taline.
Ann Virkus, (Noblessner Arendus OÜ)

15 val. diskusija.

2 Comments

  1. Anonimas

    „karts nuo karto susapnuodama košmarą ir juo pagąsdindama miestiečius – kaip kitaip pavadinsi požeminio garažo po Atgimimo aikšte ar BRT projektus“

    Sutinku, kad tramvajus yra daug kartų geresnis variantas, bet tvirtas BRT būtų šioks toks pagrindas susisiekimui mieste (ne automobiliui) gerinti. O kokia jūsų nuomonė apie BRT, Klaipėdos viešąjį transportą ir jo perspektyvas apskritai?

    Reply
  2. Clasco keliama problema miestui

    senai galėjo būti išspręsta, jei miestiečiai būtų aktyvūs, jei tikrai taptume pilietine visuomenė.Ir tada nesukliudytų nei korumpuoti politikai(ką dabar sėkmingai daro), nei godūs verslininkai.

    Reply

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Miestas

Vitės kvartalo gatvių atnaujinimas pajudės iš mirties taško

Gatvių, takų ir  kiemų infrastruktūros tvarkybos darbai, pradėti dar 2022 metais, Vitės kvartale sustojo praėjusių metų rudenį. Tai buvo siejama ...
2024-03-23
Skaityti daugiau

Miestas, Svarbu

Lėšų užterštai Švyturio gatvės teritorijai tvarkyti nepakako

Klaipėdos savivaldybė skyrė dar 67,2 tūkst. eurų sunkiaisiais metalais ir daugiacikliais aromatiniais angliavandeniliais užterštam dirvožemiui, gruntui Švyturio gatvės gyvenamojoje teritorijoje ...
2023-07-26
Skaityti daugiau

Fotoreportažai, Miestas, Svarbu

Vitės kvartale - solidžių ir keistų statybų bumas

Vitės kvartale nugriauti pasmerkti sandėliukai ir garažai virsta pastatais. Statomi viešbučiai, pradėti nemenko masto žemės darbai. Nors porą dešimtmečių šiame ...
2023-02-17
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This