Konstitucijai prieštaraujančios pasakos, lakštingalomis giedančios

Nuomonės

Dr. Skirmantas Bikelis, Lietuvos socialinių mokslų centro Teisės instituto mokslininkas
2023-02-02

Komentarų: 4

Sausį pagaliau buvo aiškiai nušviestas vienas iš visuomenę poliarizuojančių klausimų – ar asmenų lygybė seksualinės orientacijos pagrindu ir ją atspindinti informacija yra žalinga vaikams. Europos Žmogaus Teisių Teismo Didžioji kolegija iš pradžių byloje Fedotova prieš Rusiją, o po savaitės ir byloje Macatė prieš Lietuvą (kurioje nagrinėtas pasakų knygos „Gintarinė širdis” autorės skundas) konstatavo, kad europietiškomis vertybėmis besiremiančioje visuomenėje tokia informacija vaikams nėra žalinga, jokie moksliniai tyrimai kitaip manyti neduoda pagrindo.

Skirmanto Bikelio nuotr.

Mauritanijoje, Saudo Arabijoje, Sovietų sąjungoje (kur homoseksualumas yra ar buvo nusikaltimas) ar Vatikane (kur tai yra nuodėmė) galėjo ar gali būti kitokie požiūriai, bet jei remiamės europietiškomis vertybėmis (pvz., žmonių lygybė) – vaikams žinios apie tai, kad ne visi žmonės yra vienodos seksualinės orientacijos, žalos nedaro.

Greičiau žalą vaikų raidai darytų demonstruojamas diskriminacinis požiūris, neigiantis asmenų įvairovę ir lygybę.

Kadangi labai daug kas Lietuvoje nėra skaitę pasakų knygos „Gintarinė širdis” (dėl susiklosčiusių aplinkybių ji netapo labai populiari), verta šiek tiek nušviesti, kas tose pasakose vyko ir neva galėjo padaryti „neigiamą poveikį nepilnamečiams”.

Vienoje jų trys karalaičiai išvyko į pasaulį išminties ieškoti. Neilgai trukę visi grįžo savo gyvenimo meilę suradę. Karališkoji šeima iškėlė dideles trigubas vestuves. Pasakų karalystėje tai buvo natūralu, nieks neprieštaravo. Lietuvos Respublikoje tai būtų Konstitucijos draudžiamas dalykas, nes du karalaičiai pamilo ir vedė merginas, o jaunėlis karalaitis – vaikiną (siuvėją iš tolimos karalystės). Pagal Lietuvos įstatymus, jaunėlis su savo gyvenimo meile turėjo tik iš šalies žvelgti į savo brolių vestuves. Ar dėl mūsų įstatymų jaunėlis nepatirtų neigiamo poveikio? Ar klausydami su Lietuvoje galiojančiais įstatymais suderintą pasaką ir matydami jaunėlio kančią bei patiriamą neteisybę neigiamo poveikio nepatirtų vaikai? Panašu, kad patirtų.

Mūsų Konstitucijai neprieštarautų ir toks pasakos variantas, jei dviems broliams būtų iškeltos vestuvės, o jaunėliui pakišta pasirašyti partnerystės (civilinės sąjungos) sutartis. Ar tokia situacija būtų normali ir nedaranti neigiamo poveikio?

LRT radijo laidoje „Radijo ringas“, kurioje buvo diskutuojama šiais klausimais, vienas pašnekovų panaudojo autoriteto argumentą – jei abejojate, ar žmoniška neleisti rengti vestuvių vien dėl mylimojo lyties, negi abejojate Konstitucijos teisingumu?

Mėgstantiems šį argumentą galima priminti, kad Konstitucijos tekstas buvo parengtas ir priimtas dar tais laikais, kai Lietuvoje už suaugusių vyrų savanoriškus homoseksualius santykius buvo numatyta baudžiamoji atsakomybė – laisvės atėmimas iki trejų metų. Ją numatęs Baudžiamojo kodekso 122 straipsnis panaikintas tik 1993 metais, o Konstitucijos nuostata, draudžianti tos pačios lyties asmenų santuoką, taip ir liko nepakeista.

Kitas pašnekovas toje pačioje laidoje savo požiūrį, kad tokia pasaka, kurioje vestuvės keliamos lygiai visiems įsimylėjėliams, darytų neigiamą poveikį jos skaitytojams, grindė tuo, kad jis „yra tikintis”, reik suprasti – katalikų bažnyčios išmokytas, kad homoseksualumas yra nuodėmingas kelias į pragarą ir tuo žalingas. Katalikų bažnyčios mokymas yra koks yra. Jei būtų pakalbintas atstovas iš Mauritanijos, jo religinės pažiūros greičiausiai būtų dar radikalesnės, jis matytų pagrindą LGBT+ asmenims vykdyti mirties bausmes, ką iš tiesų numato Mauritanijos įstatymai. Tačiau laimei nuo sausio mes turime aiškų EŽTT liudijimą, kad homoseksualumą demonizuojantys ir siekiantys jį eliminuoti požiūriai nedera su vakarietiškos demokratinės visuomenės, grįstos asmenų lygybe, samprata. Ir jokie moksliniai duomenys neleidžia manyti, kad informacija apie LGBT+ kenktų vaikams. Greičiau keltinas klausimas – ar vaikams nekenkia girdimi LGBT+ priešiški pasisakymai.

Įdomu, kad gilias katalikybės tradicijas turinčioms visuomenėms Airijoje ir Maltoje šios tradicijos netrukdo atskirti demokratinės visuomenės principų ir religinių dogmų. Airijoje, kurioje lygiai kaip Lietuvoje, iki 1993 metų homoseksualumas buvo kriminalinis nusikaltimas, piliečiai 2015 metais referendumu pakeitė savo šalies konstituciją ir įteisino vienos lyties santuokas. Ne politinių lyderių balsais, o labai religingos visuomenės daugumos balsais (62 proc. už ir 38 proc. prieš). Tikra pasakų šalis, Lietuvos įstatymų požiūriu, daranti „neigiamą“ poveikį nepilnamečiams.

Malta, kurioje katalikiškos dogmos buvo tiek įaugusios, kad iki 2011 metų buvo draudžiamos net skyrybos, 2017 metais taip pat įteisino laisvę tuoktis visiems.

Ar airių ir maltiečių visuomenės bent vėliau susiprato, kiek neigiamo poveikio turėjo sukelti jų sprendimai? Panašu, kad ne. Airijoje, remiantis 2019 metų Eurobarometro duomenimis, pritariančių tos pačios lyties santuokoms dalis išaugo iki 79 proc., nepritarė tik 13 proc. Maltoje, remiantis tuo pačiu tyrimu, 64 procentai palaikė tos pačios lyties asmenų santuokas, ir nepritarė 25 proc.

Panašu, kad vienos lyties santuokų įteisinimas yra neblogas vaistas nuo visuomenės susiskaldymo šiuo klausimu. Įteisinus laisvę tuoktis visiems, visuomenės pamato, kad dėl to pasaulis negriūva, tauta nenyksta, šeimos nebyra, tarp vaikų nekyla lyties keitimo epidemija, o seksualinė orientacija nepradeda kaitaliotis kaip vasario orai.

Aptarėme tik vieną pasaką. Lietuvos vyriausybei, tiesa sakant, labiausiai užkliuvo kita. Pasaka apie karalaitę, kuri nemylėjo jaunikaičių, o sapnavo batsiuvio dukros akis. Kai visi karalaitės meilės siekę jaunikaičiai buvo paversti lakštingalomis, karalaitė ir batsiuvio dukra išpažino viena kitai meilę ir susituokė (vėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos pažeidimas!). Naktį po vestuvių karalaitė laiminga užmigo apkabinusi nuotaką.

Šioje vietoje Lietuvos vyriausybei nuo „erotikos“ „išmušė saugiklius“. Vyriausybės atstovė Europos Žmogaus Teisių Teismo byloje pareiškė, kad tokio jausmų demonstravimo ir su balana nerasi nė vienoje tradicinėje lietuviškoje pasakoje ir vaikams tokių pasakų sekti nevalia. Teismas tik nusistebėjo Lietuvos vyriausybės fantazija ir konstatavo, kad šioje pasakos scenoje negali įžvelgti jokio perteklinio, vaikams netinkamo jausmingumo.

Kas vyko pasakoje toliau? Jaunosioms po vestuvių iškeliavus vaduoti vargšų lakštingalomis paverstų jaunikaičių, jos pateko į homofobų karalystę, kurios įstatymai LGBT+ žmonėms numatė mirties bausmę. Taip jau nutiko, kad pasislėpusios už rožių krūmo jaunosios bučiavosi, ir jas aptiko tos šalies karalius. Jis užriko: ką aš matau?! Argi neaišku, kad šeimas reikia kurti tik tam, kad giminė neišnyktų? Už savo nusikaltimą tuojau pat būsite viešai sudegintos.

Šioje vietoje Lietuvos Respublikos vyriausybei vėl trūko kantrybė ir teisme buvo pareikšta, kad homofobiško karaliaus tirada paniekino ir įžeidė heteroseksualias poras! Ir vėl teismas nesuprato Vyriausybės minties vingių. Teismas konstatavo, kad pasakoje negali įžvelgti to, ką įžvelgė Lietuvos vyriausybė. Priešingai, pasak teismo, pasakų autorė siekė pavaizduoti vienos lyties asmenų santykius lygiaverčius skirtingų lyčių santykiams ir tuo skatino pripažinimą ir pagarbą visiems žmonėms, taip pat ir šiuo esminių kiekvieno žmogaus gyvenime, aspektu.

Tiek pasakų karalystėje, tiek Europos Žmogaus Teisių Teisme viskas baigėsi laimingai. Lieka sulaukti, kada europietiškas vertybes suvoks visuomenė ir Lietuvos vyriausybė, kad viskas laimingai baigtųsi ir Lietuvos Respublikoje.

4 Comments

  1. Nezabitauskas

    Ačiū, Skirmantai. Liūdnas vaizdas. Būtų gerai dar pamatyti žemėlapį, kuriose šalyse „lygybės principas” pripažintas referendumo būdu, tai yra, visuomenei pritariant, o ne ją spaudžiant ir tildant. O „lygybės principą” rašau kabutėse todėl, kad tarp heteroseksualios ir homoseksualios poros negaliu dėti lygybės ženklo. Nėra lygybės tarp vaisingo ir bergždžio.

    Reply
  2. Nezabitauskas

    Ne tik konstitucija. Dar yra ir kultūra. Mūsų ir mūsų tėvų kultūra, grindžiama krikščioniškomis moralinėmis vertybėmis. Beje, ar jos nėra europietiškos? O toji iš kalėjimų ir nusikaltėlių pasaulio atėjusi homoseksualizmo mada ką bendro turi su europietiška kultūra ir apskritai su kultūra? Toji mada kelia natūralų daugumos pasibjaurėjimą. Suprantamas ir visuomenėje vyraujantis nepritarimas homoseksualizmo propagavimui, jos pasipriešinimas bandymams pasukti valstybę amoralia, pražūtinga kryptimi.

    Reply
    • Skirmantas

      google surinkite same sex marriage ir pažiūrėkite žemėlapį, kas Europoje laikosi lygybės principo, o kas neleidžia tuoktis. Pamatysite, kas yra vienis ir kitos pozicijos bendraminčiai

    • Nezabitauskas

      Nepataikiau, kur norėjau. Tai – padėka ne straipsnio autoriui, o žemiau man atsakiusiam komentatoriui.

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Nuomonės

Ribotas kanapių legalizavimas apsaugos vokiečių vaikus? Kaip?

Nuo balandžio 1 dienos Vokietijoje nebebus nusikaltimas turėti su savimi kanapių (iki 25 g) ir laikyti jų namuose (iki 50 ...
2024-03-26
Skaityti daugiau

Švietimas

Vyriausybė palaimino LAJM prijungimą prie Vilnius TECH

Vyriausybė trečiadienį pritarė tam, kad Lietuvos aukštoji jūreivystės mokykla (LAJM) taptų Vilnius TECH padaliniu Klaipėdoje. Po LAJM prisijungimo prie Vilnius ...
2024-02-21
Skaityti daugiau

Svarbu, Veidai

Iš Lietuvos į Airiją išvykusi ukrainietė norėtų sugrįžti į Klaipėdą

33 metų Natalija Rudenko į Klaipėdą iš Chersono atvyko 2022-ųjų balandį kartu su savo anyta ir metukų sūnumi. Mūsų miestą ...
2024-02-20
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This