Tubį ar ne Tubį – štai klausimas mūsų teisinei valstybei ir demokratijai

Nuomonės

Skirmantas Bikelis, LSMC Teisės instituto mokslininkas, „Transparency International" Lietuvos skyriaus asocijuotas teisininkas
2023-04-04

Komentarų: 1

To be or not to be (angl. būti ar nebūti) – egzistencinis klausimas, nuskambantis Šekspyro dramoje „Hamletas“. Klausimas dėl Anykščių mero pareigose savo įtaka prekiavusio Kęstučio Tubio kandidatavimo į Anykščių merus tapo egzistenciniu atsistatydinusiai Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) pirmininkei Jolantai Petkevičienei. Klausimas, ar toleruotina, kad ką tik už korupciją vykdant savo tarnybines pareigas nuteistas asmuo vėl lyg niekur nieko eitų tas pačias (mero) pareigas. yra egzistencinis ne tik vieno ar kito asmens posto, bet visos mūsų valstybės mastu.

Kęstutis Tubis. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

Korupcija ir tolerancija korupcijai yra tiesus kelias prarasti demokratiją ir teisinę valstybę. Ne tik dėl to, kad korupcija silpnina valstybės institucijų veiksmingumą, ją skurdina, riboja ar atima galimybes sąžiningiems gyventojams, organizacijoms ir verslams. Korupcijos ir tolerancijos jai pagraužtos demokratijos gali tapti lengvu grobiu populistiniams „kieto kumščio“, „tvarkos“, „teisingumo“ ir panašiems judėjimams. Įgavę nusivylusios visuomenės pasitikėjimą ir valdžią, jie netrukus ima taikyti „kietą kumštį“ visiems, išskyrus sau ir savo šalininkams ir įtvirtina autoritarinį, visuomenės ir valstybės institucijų nekontroliuojamą, korupcinį režimą.

Turkų žmogaus teisių ir demokratijos aktyvistė Ece Temelkuran knygoje „Kaip prarasti valstybę – septyni žingsniai nuo demokratijos iki diktatūros“ (2019) detaliai aprašo, kaip tokiu būdu į valdžią atėjo brutalus Recepo T. Erdogano ir jo šalininkų režimas Turkijoje. Ir tokių pavyzdžių pasaulyje (netgi kaimynystėje), tiek istoriškai, tiek mūsų dienomis, netrūksta.

Lietuvoje praėjusiuose savivaldybių rinkimuose net du mero pareigose korupcija susitepę asmenys iš karto po apkaltinamųjų nuosprendžių lyg niekur nieko dalyvavo rinkimuose į tas pačias pareigas, kuriose nusikalto – Dalia Štraupaitė į Visagino rajono savivaldybės meres ir minėtas Kęstutis Tubis į Anykščių rajono merus. Kodėl nesuveikė mūsų teisinės valstybės „imuniteto sistema“?

Žinia, po nuteisimo dėl korupcijos net žemo lygmens valstybės ar savivaldybės tarnautojas nebegalėtų eiti pareigų. Jiems įstatymas numato nepriekaištingos reputacijos reikalavimą. Kam toks reikalavimas? Kad nenusilptų mūsų valstybė. Ar analogiškas reikalavimas neturėtų būti taikomas einantiems (ir ketinantiems eiti) pačias atsakingiausias, vadovaujančias pareigas? Savivaldybių tarybų nariams, einantiems komitetų ir komisijų pirmininkų pareigas, toks reikalavimas keliamas. Bet merams tokio reikalavimo mūsų teisinėje valstybėje nėra.

Atsijoti susitepusiuosius korupcija tiesiogiai renkamus politikus yra patikėta patiems rinkėjams, o taip pat teismams, kurie gali (privalo) uždrausti bent keletui metų nusikaltusiems korupcija eiti pareigas viešajame sektoriuje.

D. Štraupaitės ir K. Tubio atvejais teisėsaugos ir teisingumo grandyse buvo padaryta nemažai klaidų. Teismai nesugebėjo tiksliai suformuluoti draudimo dirbti tose pareigose, kuriomis pasinaudodami nuteistieji prekiavo įtaka. Prokurorai laiku į tai neatkreipė dėmesio ir neiškėlė šių klausimų apeliacinėse instancijose. Vėliau vienas iš teismų nesugebėjo tinkama procesine forma išaiškinti savo sprendimo esmės, kai, to paprašė VRK.

Ar šios klaidos bus ištaisytos, parodys laikas. Ar prokurorai kreipsis į teismą, kad šis tinkama forma išaiškintų savo nuosprendį? Ar teismo išaiškinimas savo turiniu sutaps su ankstesniu vieno iš teisėjų išaiškinimu ir pakeis situaciją? Jei visa tai neįvyks, gal Anykščių rajono savivaldybės taryba iškels klausimą, ar gali priesaiką sulaužęs (korupcinį nusikaltimą padaręs) meras eiti mero pareigas? Panašu, toks scenarijus nelabai tikėtinas.

Vietos savivaldos įstatymas numato, kad pašalinimo iš pareigų dėl priesaikos sulaužymo procedūra gali būti inicijuota ne vėliau kaip per mėnesį nuo aplinkybių išaiškėjimo. Vos vieno mėnesio trukmės senatis iškelti klausimą dėl priesaikos sulaužymo? O jei mėnuo praleistas, kas tuomet? Korupcija tegu veši? Ar priesaikos sulaužymas valdžioje yra smulkmena, kuri po mėnesio jau nebeverta dėmesio?

Mėnuo, panašu, seniai praėjęs – nuosprendis dėl korupcijos K. Tubiui įsiteisėjo šių metų vasario 2 dieną.

Grįžkime prie tos valstybės savisaugos nuo korupcijos sistemos dalies, kurioje veikia teisėsauga ir teisingumas. Jei daroma nemažai klaidų, gal tai ne tik teisėsaugos ir teisingumo atidumo problema? Gal mūsų baudžiamajam įstatymui trūksta aiškumo ar net logikos? Klausimų dėl logikos keliančių vietų mūsų baudžiamajame įstatyme yra buvę ir yra ne viena.

Antai, iki 2011 metų baudžiamasis kodeksas (BK) numatė, kad jei už korupciją nuteistam asmeniui atimama teisė dirbti valstybės ar savivaldybės tarnyboje (kur toks asmuo ir taip negalėtų dirbti dėl nepriekaištingos reputacijos trūkumo), jam negalėjo būti skiriama jokia kita bausmė – nei bauda, nei laisvės atėmimas. Net ir pataisius šį nelogiškumą, BK išlieka kitų. Pavyzdžiui, už sunkiausius korupcijos atvejus laisvės atėmimu nuteistiems asmenims (nesvarbu, ar laisvės atėmimas realus, ar atidėtas) negali būti skiriama bauda. Kaltininkas daro nusikaltimą dėl turtinės naudos, o baudos jam negalima skirti? Palyginimui – pagal Vokietijos įstatymus kaltininkui visuomet gali būti paskiriama bauda už savanaudiškus nusikaltimus, nesvarbu, jam yra paskirtas laisvės atėmimas ar ne.

Na, ir labiausiai su aktualijomis susijęs diskusinis klausimas – kiek logikos yra tame, kad BK numato dvi atskiras poveikio priemones, kurių paskirtis tokia pati – neleisti kaltininkui toliau dirbti toje srityje, kurioje jis nusikalto. Ar nepakaktų vienos? Būtų mažiau besidubliuojančių priemonių, gal tuomet teismams ir prokurorams būtų mažiau „pušų, tarp kurių galima pasiklysti“?

Dabar viena baudžiamojo poveikio priemone galima uždrausti būti paskirtam ar išrinktam į pareigas, o kita – uždrausti eiti tas pareigas. Manytina, pakaktų draudimo eiti pareigas. Esant tokiam draudimui, skyrimas ar rinkimas į tokias pareigas, kurių negali eiti kandidatas, taptų savaime beprasmis. Ir teismams nereiktų laužyti galvos dėl procedūrinių aspektų, neliktų galimybės suklysti, ar reikia uždrausti būti išrinktam, ar uždrausti būti paskiram į tam tikras pareigas, kaip kad suklydo teismas D. Štraupaitės byloje.

Šie procedūriniai klausimai, manytina, galėtų būti perkelti į Rinkimų kodeksą. Jis turėtų užtikrinti, kad būtų išvengta absurdiškų situacijų ir neleistų kandidatuoti asmenims, kuriems pagal baudžiamąjį įstatymą yra atimta teisė eiti atitinkamas pareigas.

Atitinkamą pasiūlymą pataisyti baudžiamąjį kodeksą LSMC Teisės institutas jau yra pateikęs Teisingumo ministerijai. Jeigu jis sulauks diskusijų ir gal netgi pritarimo tiek ministerijoje, tiek Vyriausybėje ir Seime, galbūt egzistencinių dilemų mūsų valstybei kils šiek tiek mažiau.

1 Comment

  1. Ski

    To be, or not to be, that is the question:
    Whether ’tis nobler in the mind to suffer
    The slings and arrows of outrageous fortune,
    Or to take arms against a sea of troubles
    And by opposing end them.

    Reply

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Nuomonės

Ribotas kanapių legalizavimas apsaugos vokiečių vaikus? Kaip?

Nuo balandžio 1 dienos Vokietijoje nebebus nusikaltimas turėti su savimi kanapių (iki 25 g) ir laikyti jų namuose (iki 50 ...
2024-03-26
Skaityti daugiau

ELTA, Svarbu

„MG Baltic“ byla: skirtos laisvės atėmimo bausmės (papildyta)

Apeliacinis teismas trečiadienį paskelbė keičiantis pirmos instancijos teismo sprendimą vadinamojoje „MG Baltic“ politinės korupcijos byloje. Anksčiau išteisinti buvęs koncerno „MG ...
2023-11-22
Skaityti daugiau

Nuomonės

Kaip ten su coliais ir centimetrais?

Dvi dienas Rumunijos vyriausybė kategoriškai neigė Ukrainos politikų pranešimus apie tai, kad mažiausiai vienas rusų paleistas „dronas-savižudis”, nutaikytas į Ukrainos ...
2023-09-07
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This