Valstybė mokytojų trūkumo nepastebi, o savivaldybėse jau nebėra kam mokyti vaikų

Politikų tribūna

Bronius Markauskas, Klaipėdos rajono meras
2023-08-24

Komentarų: 4

Apie artėjančią krizę – mokytojų trūkumą savivaldybėse – kalbame jau seniai. Kiekvieną vasarą mokyklos verčiasi per galvą, kad naujus mokslo metus pasitiktų su visais reikalingais mokytojais. Problema ta, kad mokytojų pradeda trūkti dėl labai paprasto dalyko – gyvenimo. Pedagogai sensta, išeina į pensiją, o jų pakeisti nebėra kam. O tai – jau visos valstybės problema.

Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijoje trūksta matematikos, fizikos ir informatikos mokytojų. Portalo archyvo nuotr.

Pavyzdžiui, Klaipėdos rajono savivaldybė yra viena sparčiausiai augančių šalyje. Kasmet čia gyventi pradeda apie 2–3 tūkstančius naujų žmonių. Dažniausiai tai jaunos šeimos, kurios turi vaikų, tad mes Klaipėdos rajone ne tik nekalbame apie mokyklų uždarymą, bet kaip tik statome naujas. Pernai duris atvėrė nauja pradinė mokykla, šiemet prasideda dar vienos – jau pagrindinės mokyklos – statybos.

Turime mokyklų, vaikų netrūksta, tačiau kas juos ugdys – jau kitas klausimas. Situacija iš tiesų sudėtinga, nes tik šešiose iš 19 rajono švietimo įstaigų mums netrūksta mokytojų. Likusiose mokyklose ir net darželiuose mums reikia įvairios specializacijos pedagogų, o ypač tiksliųjų mokslų. Ir tai nėra tik atokesnių mūsų rajono gyvenviečių mokyklų problema. Pavyzdžiui, Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijoje trūksta matematikos, fizikos ir informatikos mokytojų, Priekulės I. Simonaitytės gimnazijoje reikalingi lietuvių kalbos ir chemijos pedagogai, kitose mokyklose – užsienio kalbų, geografijos, etikos ir kitų dalykų mokytojai.

Nesėdime vietoje, bandome visais būdais spręsti šias problemas. Kai kurių dalykų mokytojai dirba per kelias mokyklas, taip susikomplektuodami visą etatą. Darome viską, kas Savivaldybės galioje, kad paskatintume pedagogus dirbti mūsų rajone. Iš savo biudžeto kompensuojame kelionės išlaidas – 13 ct už 1 km, jei pedagogas gyvena toliau nei 5 km nuo mokyklos. Pradedančiam dirbti jaunajam mokytojui skiriame 1000 eurų persikėlimo ir įsikūrimo išlaidoms, o studentams, pasirinkusiems pedagogines studijas arba nusprendusiems persikvalifikuoti į pedagogiką, iš savivaldybės biudžeto gali būti skiriama ir 300 eurų stipendija 10 mėnesių per metus.

Tačiau iš esmės mes tvarkomės tik su pasekmėmis, siekiame pritraukti mokytojus, paskatinti jaunuolius rinktis šią specialybę. Tačiau problema tik augs, jei valstybė ir toliau atsainiai žiūrės į pedagogų trūkumą. Juk mokytojų trūksta masiškai ir tai ne tik mažesniųjų savivaldybių problema, su tuo susiduria ir didmiesčiai, ypač didžiulis trūkumas Vilniaus, Klaipėdos, Telšių apskrityse. Iš tiesų sėdime ant parako statinės. Jaunuoliai nebesirenka pedagogo profesijos.

Prieš porą metų Vyriausybės strateginės analizės centras pateikė prognozes dėl pedagogų poreikio Lietuvoje − ir skaičiai, švelniai tariant, nedžiugina. Pavyzdžiui, jie nurodė, kad šiemet fizikos specialybę įgis tik 4, matematikos – 5, o gimtosios kalbos – vos 8 jaunuoliai! Tolimesnių metų statistika dar prastesnė 2024–2025 arba 2025–2026 metais šių specialybių nebaigs nė vienas studentas.

Kitaip tariant, nebėra kuo pakeisti į pensiją išeinančių mokytojų. Jaunuoliai nebenori būti mokytojais. Nebenori, nes krūviai milžiniški, atlyginimai nedideli, o žadėta prestižinė profesija – tik tolimos ateities miražas. Artėjant rugsėjo 1-ajai matome, kad mokytojų profsąjungos vėl pradeda kalbėti apie streikus dėl per mažų atlyginimų, o švietimo, mokslo ir sporto ministras sako, kad lėšų tam nėra.

Manau, kad atlyginimas yra viena didžiausių priežasčių, kodėl niekas nebesirenka mokytojo profesijos ir jei valstybės požiūris į tai nesikeis, ateis metas, kai nebebus kam ugdyti mūsų vaikų. Ir tas metas, kaip matome iš prognozių, ateis labai greitai. Tai jau ne ateities, o šiandienos problema. Populiaru garsiai kalbėti, kad švietimas yra prioritetas, tačiau tai parodyti darbais – keliamu atlyginimu – valstybei vis tik per sunku.

Bet panašu, kad valstybė apskritai čia didelės problemos nemato ir numeta ją tik ant savivaldybių pečių. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija atšauna, kad mokytojų pritraukimas yra mokyklų problema, o ministras, paklaustas, ką reikia daryti dėl mokytojų trūkumo, atkerta klausimu, ar iš tikrųjų jų trūksta? Taip, ministre, trūksta. Trūksta konkrečių specialybių mokytojų, kurių tiesiog nėra, nes jų nebeparuošia aukštosios mokyklos ir jų dar labiau trūks bėgant metams, nes dabar dirbantys anksčiau ar vėliau išeis užtarnauto poilsio arba pasirinks kitą profesinį kelią dėl per mažo atlyginimo, didelio krūvio ir atsainaus valstybės požiūrio į pedagogo darbą.

Dėl mokytojų konkuruoja ne tik kaimyninės savivaldybės, bet ir toje pačioje savivaldybėje esančios mokyklos. Tačiau kai pedagogų tiesiog nėra, tai nėra ir iš kur jų pritraukti.

Tad jei ir toliau žingsniuosime tokia linkme, ateis laikas, kai diskutuosime ne apie tai, kodėl vaikai taip prastai išlaikė matematikos egzaminą, bet kodėl niekas jo nebelaikys. O nelaikys, nes nebebus pedagogų, kurie mokytų vaikus. Nebepadės nei savivaldybių mokytojų pritraukimo programos, nei kompensacinės tvarkos, niekas nebeveiks, nes tiesiog nebus žmonių, turinčių ar norinčių įgyti šį išsilavinimą. Turime suprasti, kad tai nėra vienos profesijos atstovų problema, tai yra visos šalies problema – prastai išsilavinusi visuomenė, vaikai, neturintys galimybės studijuoti universitetuose, nes tiesiog nėra kam jų paruošti egzaminams, galų gale specialistų, darbo jėgos trūkumas. Tai lyg domino efektas, galintis turėti milžinišką įtaką visų mūsų ateičiai. Valstybė jau dabar vėluoja su kardinaliais sprendimais, kurie paskatintų jaunuolius rinktis pedagogo profesiją, bet jei ir toliau neigs šią problemą ir nepripažins jos mastų, ateis laikas, kai bus per vėlu kažką pakeisti.

4 Comments

  1. Antanas

    Mokytojai iš dangaus nenukrenta, juos reikia paruošti, tačiau mokytojų rengimo bazė Lietuvoje sunaikinta.Kai sovietai okupavo Lietuvą, , pirmiausia ką jie darė, tai ištrėmė į sibirą mokytojus. Mūsų valdžia pritaikė inovaciją- dalį mokytojų išgujo iš mokyklų ir sunaikino mokytojų rengimo bazę. Taip buvo nupjauta šaka, ant kurios sėdėjo visas tautos švietimas. Štai rezultatas ant delno. Kas ir kodėl taip padarė, negaliu spėlioti, tačiau nuomonę turiu. Ar nebus čia darbas tų, kurių vardai ir pavardės užslaptinti 75-iems metams, o jie patys sulindo į valdžios struiktūras. Buvusių KGB-istų nebūna, pirmiausia aš turiu tuos, kurie buvo slaptais agentais, tai vilkai avinėlio kailyje, kurie galimai tęsia savo darbus.

    Reply
  2. klp > politikui Markauskui

    Lietuvoje visose srityse jau 33 metai vyksta nuolatinės reformų reformos.
    Kiekviena nauja valdžia vietoje nuoseklios sprendimų priėmimo evoliucijos , paskubomis vykdo revoliucijas, lydimas chaotiškų pertvarkų, nuolatinio neapibrėžtumo ir biurokratinės nekompetencijos. Neturima nuosekliai vykdomos strategijos, siekiama trumpalaikių tikslų, neretai persipinančių su privačiais valdininkų ir su jais besišildancio verslo interesais ( yra prikurta daugybė iš valstybės/savivaldybės biudžetų mintančių visokių etatais išpūstų viešųjų įstaigų, centrų, agentūrų ir pan. kuriose (i)dirba buvę politikai, valdininkai, jų draugai ir giminės, (ii) kuri(u)ose arba per kurias perrašinejamos programos, strategijos, išlaidaujama kosminėms studijoms, neretai teikiamos /perkamos ” orinės” ar neefektyvios brangios paslaugos ar konsultacijos. Visa tai lemia voverės sukimosi aplink ratą rezultatą. Su kiauru kibiru daug vandens neprisemsi.
    DABAR APIE ŠVIETIMĄ. Lietuvoje švietimas finansuojamas arti ES vidurkio, o mokinių mokslų rezultatai yra vieni blogiausių, t.y. ES apačioje, mokytojai skundžiasi atlyginimais ( teigiama 1400 EUR už 0,9 etato).Taigi esmė ne pinigų trūkume, o jų neefektyviame panaudojime. Jeigu nesugebame patys sukurti efektyviai veikiančios švietimo sistemis, galbūt laikas būtų nustoti išlaidauti/vogti ir pažodžiui visą švietimo sistemą „nusirašyti” nuo estų, kurie savo ruožtu tai padarė nuo suomių ir dabar su jais sėkmingai pastoviai konkuruoja dėl patekimo į pasaulio top penketukus..
    DABAR p. MARKAUSKUI. Gal savivaldai reikėtų mažiau verkti dėl pinigų, kuriais nesninga, o patiems imtis konkrečių finansinių paskatų mokytojams. Nepakanka finansuoti tik persikėlimą ar įsikūrimo 1000 EUR dydžio išlaidas . Galbūt savivaldybė galėtų tiems 20-30 studentams mokėti ne 300 EUR priedą, o kokius 500 EUR ( kas atrodytų žymiai patraukliau ir keltų atgarsį visoje studentijoje ir visuomeneje), tuo pačiu su jais pasirašant sutartis privalomai išdirbti konkrečioje mokykloje tam tikrą laiką. Galbūt savivaldybė atitinkama dalimi galėtų papildomai finansiškai prisidėti prie kiekvieno mokytojo atlyginimo, taip jį padidindami. Klaipėdos rajono savivaldybė nėra biedna, susirinkdama mokesčius iš daugybės į priemiestį, priklausantį rajonui, persikėlusių gyventi klaipėdiečių, kurie pajamas uždirba Klaipėdoje, o GPM moka rajonui.
    Žodžiu, tokios mano dilentantiškos, nesusijusio su švietimu piliečio mintys straipsnio tema.

    Reply
  3. Seniai galvoju

    Tokios prastos vyriausybės kaip ši liberalios „konservatorės” Šimonytės , panašu Lietuva dar neturėjo . Man akivaizdu .

    Reply
    • Anonimas

      Vaikų nebėra kam mokyti , nebėra ir kam lietuvaičių gydyti . Džiugesys tik tarp liberaliųjų ir ” konservatorių ” kurie problemos nemato ir ją primeta kitiems . Nevykėliai .

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Regionas

Prezidentas lankysis Klaipėdos rajone

Šalies vadovas Gitanas Nausėda antradienį lankysis Klaipėdos rajone, kur susitiks su meru Broniumi Markausku. Viešėdamas Klaipėdos rajone prezidentas taip pat ...
2024-04-30
Skaityti daugiau

Regionas

Pagerbė ryškiausius metų kultūros šviesulius bei jaunuosius talentus

Priekulėje pristatytas naujas festivalis „Ženklai“, kviečiantis pažinti nepažintą Priekulę ir jos kūrėjus. Festivalio atidarymo renginio metu įteikti ir trys apdovanojimai ...
2024-04-15
Skaityti daugiau

Mums rašo

Pradinių klasių mokytojai gilinosi į gamtos mokslų ir visuomeninio ugdymo turinio naujoves

Klaipėdos miesto pedagogų švietimo ir kultūros centro pradinio ugdymo programos mokytojų metodinės tarybos ir Prano Mašioto progimnazijos mokytojų iniciatyva Klaipėdos ...
2024-04-09
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This