Kuriuo keliu nueis Kretingos rajono savivalda? (1)

Mums rašo
Raimonda Šideikienė
2024-03-19

Darbėnai, kaip ir daugelis Lietuvos miestelių, seniūnijų turi savo herbą. Darbėnų herbas atvaizduoja keturių kelių susikirtimus, ir ne be reikalo. Simboliška, jog šiuo metu kaip tik verda keturių skirtingų interesų kova: verslo grupuočių, atvykėlių investuotojų, vietos savivaldos ir bendruomenės narių.

Martyno Vainoriaus nuotr.

 

LR vietos savivaldos įstatymas numato, kad savivaldybė yra įstatymo nustatytas valstybės teritorijos administracinis vienetas, kurio bendruomenė turi LR Konstitucijos laiduotą savivaldos teisę. Ši teisė įgyvendinama per savivaldybės tarybą ir savivaldybės merą. Savivaldybės priimti sprendimai neturi pažeisti įstatymu garantuotų atskirų gyventojų teisių, savivaldybės gyventojų dalyvavimo tvarkant savivaldos reikalus, veiklos viešumo ir skaidrumo ir pan. Deja, pastarųjų dviejų mėnesių įvykiai parodė, jog savivaldybė atsiribojo nuo savo tiesioginių principų, tai yra nuo atsakomybės savo bendruomenei, nuo teisėtumo.

Po paskutinio kovo 8-osios savivaldybės mero susitikimo su bendruomene išryškėjo ir praraja santykyje su tarybos nariais. Tarybos opozicija nebuvo informuota apiе tarybos daugumos bei mero nuomonės pasikeitimus. Vidinės kovos ir politinės ambicijos bujoja bendruomenės interesų sąskaita. Taip neturėtų būti. Bendruomenė neturėtų tapti politinių žaidimų dalyvė bei įkaitė. Bet tai, matyt, neišvengiama.

Bet grįžkime prie paskutiniojo susitikimo su gyventojais, kuriame jau trečią kartą nuskambėjo mero ir dabar jau ir tarybos daugumos pažadas „Darbėnuose vandenilio ir metanolio gamyklos neleisime statyti“.

LR Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo (PAV) įstatymas numato, kad jeigu nebuvo rengiama PAV programa, o tik ataskaita (šiuo atveju taip ir yra), tai savivaldybės taryba per 20 darbo dienų po ataskaitos gavimo gali priimti neigiamą motyvuotą sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių.

Deja, bet iki šios dienos visi mero žodžiai – tai tik skambūs pažadai, neturintys jokios teisinės galios…

Kaip teisinė praktika rodo, net ir esant pradiniam sutarimui su bendruomene, įvykiai gali pakrypti paskutinę minutę priešinga kryptimi. Ir tokios kalbos, kad „artimiausiu metu susitiksiu su investuotojų atstovais ir pasakysiu, kad gamyklos toje vietoje nebus“, neatrodo rimtai. Esant teigiamam PAV sprendimui, kažin ar meras ras teisinių argumentų investuotojams neleisti keisti žemės sklypo paskirties, kuri jau numatyta Bendrajame rajono plane, ir neleisti statyti cheminės gamyklos.

Dar reiktų paminėti, kad PAV įstatymas numato, jog PAV subjektai, tarp jų ir savivaldybės administracija, jei savivaldybės taryba nėra priėmusi neigiamo motyvuoto sprendimo, turi pateikti savo išvadą, kurioje taip pat gali išsakyti savo nepritarimą, tačiau ši išvada nesustabdo PAV veikimo, nes lemiamą sprendimą vis tiek priima Aplinkos apsaugos agentūra.

Teismų praktikoje taip pat numatyta, kad PAV subjektas – rajono savivaldybės administracija – neturi teisinio pagrindo atsisakyti suderinti  pareiškėjo užsakymu parengtos PAV ataskaitos, motyvuodamas aplinkybe, jog šiai ataskaitai nepritarė visi viešo  svarstymo metu dalyvavę suinteresuotos visuomenės atstovai arba siekiant santarvės bendruomenėje. Laikydamasi vietos savivaldos  principų, rajono savivaldybės administracija privalo įvertinti, ar suinteresuotos visuomenės atstovų nurodomos ir vietos savivaldos institucijų kompetencijai priklausančios aplinkybės, dėl kurių jie išreiškia nesutikimą su parengta PAV ataskaita, yra teisėtos ir motyvuotos. Be to, rajono savivaldybės administracija turi atsižvelgti į poveikio aplinkai vertinimo organizatoriaus (užsakovo) ir (ar) poveikio aplinkai vertinimo dokumentų rengėjo šiais klausimais pateikiamus argumentus ir, priimdama neigiamą sprendimą, privalo aiškiai nurodyti tokio sprendimo aplinkybes, argumentus bei teisinį pagrindą.

Trumpai tariant, rajono savivaldybės administracija kaip niekad turi artimai bendrauti su suinteresuota bendruomene, išgirsti jos nuomonę, rimtai įvertinti jos turimą surinktą informaciją, aiškiai suvokti vietos savivaldos kompetenciją, funkcijas ir savo rajono strategines vizijas bei galimas pasekmes.

Tik tokiu atveju priimtasis sprendimas galutinai nesupriešins savivaldybės administracijos bei mero su Darbėnų seniūnijos bendruomene.

Žymos: | | | |

Komentarai (1):

Įrašo “Kuriuo keliu nueis Kretingos rajono savivalda?” komentarų : 1

  1. bigcatwar parašė:

    ..unikali chutwe susirinko Kretingoj prie lowio..Pakapscius gyliau idomiasniu recidiwu rasi…Viskontas spruko be baudziamos bylos

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Fotoreportažai, Svarbu, Uostas ir jūra

Vandenilio projektas: Uosto direkcija bando paneigti gyventojų baimes 

Ketvirtadienio vakarą Uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas vandenilio gamybai numatytoje vietoje – uosto laivyno bazėje – susitiko su beveik ...
2024-07-05
Skaityti daugiau

Uostas ir jūra

Uosto direkcijos vadovai vietos bendruomenę supažindins su vandenilio gamyba

Klaipėdos uostas nuo 2026 m. ketina pradėti gaminti žaliąjį vandenilį, kuris bus naudojamas laivams, uosto technikai, visuomeniniam transportui ir gyventojų ...
2024-07-02
Skaityti daugiau

Svarbu, Verslas

Vandenilio gamyklų statyba: Klaipėdą aplenks Vilnius?

Vilnius siekia vandeniliu aprūpinti savo viešąjį transportą, o Klaipėda – lengvuosius automobilius, sunkųjį transportą ir uostą aptarnaujančius laivus. Sostinėje tuo ...
2024-06-28
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This