Deginimui skirtų atliekų importas per uostą: judama toliau (13)

Svarbu, Uostas ir jūra
Avatar photoMartynas Vainorius
2024-03-29

Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ toliau vykdo procedūras, kad galėtų įgyvendinti planus per metus krauti apie 120 tūkst. tonų nepavojingomis laikomų degiųjų atliekų, skirtų AB „Akmenės cementas“.

„Atvira Klaipėda“ sausio pabaigoje rašė, kad Aplinkos apsaugos agentūra (AAD) nusprendė, jog dėl tokių planų poveikio aplinkai vertinimas yra neprivalomas. Tokios procedūros nepageidavo ir Klaipėdos savivaldybės administracija bei kitos derinimo procese dalyvavusios institucijos. Po tokios AAA išvados „Begai“ atsivėrė kelias teikti paraišką jos taršos leidimui pakeisti. Tai ji ir padarė.

Kompanija nori, kad jos taršos leidime atsirastų nauja specialioji dalis – „Atliekų apdorojimas (naudojimas ar šalinimas, įskaitant laikymą ir paruošimą naudoti ar šalinti) nepavojingosios atliekos”. Pastarojoje būtų numatyta, kad vienu metu įmonės teritorijoje gali būti laikoma iki 6000 tonų suprestuotų ir į vadinamąsias kipas supakuotų degiųjų atliekų (iš atliekų gauto kuro).

UAB „Ekotėja“ (direktorė Rasa Arcišauskienė) parengtoje informacijoje atrankai dėl aplinkai vertinimo buvo rašoma, kad tokia krova numatoma 66A ir 67 krantinėse.

„Sumažėjus krovos apimtims dėl karo Ukrainoje ir kitų politinių bei ekonominių sąlygų bei reaguodama į rinkos poreikius, kompanija siekia perorientuoti krovinių perkrovimo ir sandėliavimo veiklą. Tuo tikslu, įmonė planuoja per metus perkrauti apie 120 000 t degiųjų atliekų bei teritorijoje sandėliuoti apie 6 000 t degiųjų atliekų, kurias naudos Lietuvos įmonė AB „Akmenės cementas“. AB „Akmenės cementas“ siekia ženkliai sumažinti iškastinio kuro naudojimą technologiniame procese, pakeičiant šį kurą alternatyviu kuru, t. y. degiosiomis kietosiomis atliekomis. <…> Lietuvoje šiuo metu nėra pakankamai išvystyta degiųjų atliekų gamyba, kad būtų pateiktas reikiamas, AB „Akmenės cementas“ reikalavimus atitinkančių, degiųjų atliekų kiekis, todėl įmonė yra priversta importuoti degiąsias atliekas iš užsienio“, – rašoma „Begos“ užsakymu parengtoje medžiagoje.

Anot jos rengėjų, „Akmenės cementas“ numato laivais importuoti tik iš nepavojingųjų atliekų paruoštas, komunalinių, medicininių, radioaktyviųjų ar kitų pavojingųjų atliekų neturinčias, apdorotas, homogenizuotas „ir kitaip pagerintas“ degiąsias kietąsias atliekas. Jos bus supresuotos ir supakuotos į 640 kg sveriančias, 1,2×1,2×1,2m matmenų pakuotes, vadinamas kipomis (1,7 kub. m). Vidutiniškai vienu laivu esą būtų gabenama 6000 tonų tokių atliekų, maksimaliai – iki 8000 t.

Jei iš pažeistos pakuotės krantinėse išbyrėtų atliekos, jas numatoma sušluoti ir sukrauti į didmaišius, sudedamus į specialiai tam pritaikytą konteinerį. Kad iš pažeistų kipų atliekos nepatektų į akvatoriją krovos iš laivo metu, krano greiferio judėjimo zonose, tarp laivo borto ir krantinės, numatoma pritvirtinti apsauginį tentą.

Į iki 7,2 m aukščio rietuves sukrautos kipos iki išvežimo bus laikomos 0,38 ha ploto aikštelėje, esančioje 4 m nuo uosto akvatorijos ir 7 m nuo „Begos“ sklypo ribos. Vienu metu tokioje aikštelėje numatoma laikyti iki 6000 t atliekų. Tokį kiekį atliekų išvežti numatoma per 2-3 savaites.

„Importuojamos degiosios atliekos bus gaminamos iš atliekų, kurios dažniausiai būna bekvapės arba turi minimalų kvapą, todėl pagal keliamus standartus pagamintos, reikiamai apdorotos, homogenizuotos ir kitaip pagerintos nepavojingos degiosios atliekos bus bekvapės arba gali turėti labai minimalų kvapą. <…> Įvertinus atliekų kodus, iš kurių bus gaminamos degiosios atliekos, bei kvapų skaidos modeliavimo rezultatus galima daryti išvadą, kad degiųjų atliekų pažeistos kipos ir išbyrėjusios degiosios atliekos skleis labai minimalų kvapą ir neturės įtakos gyvenamajai aplinkai ir visuomenės sveikatai“, – rašoma dokumente.

Jame taip pat dėstoma, kad siekiant, jog į Lietuvos teritoriją nepatektų neleistinų atliekų, prieš pradedant krovos darbus bus sutikrinama krovinį lydinčiuose dokumentuose pateikta informacija apie krovinį, jo kiekį, kokybinius rodiklius, vizualiai įvertinama kipų kokybė.

„Jei vizualiai ar iš pateiktų duomenų nustatoma, kad degiosios atliekos neatitinka keliamų reikalavimų, jos nebus priimamos, apie tai nedelsiant informuojama AB „Akmenės cementas“, kuri organizuos krovinio grąžinimą siuntėjui. Visa informacija bus perduodama visoms kompetentingoms institucijoms. <…> Bus atliekama išsami kiekvienos siuntos importuojamų degiųjų atliekų sudėties patikra, pasiriktinai ištiriant po vieną kipą 1000 tonų“, – rašoma dokumente.

Paraiškoje pakeisti taršos leidimą nurodoma, kad per metus kompanija gali perkrauti beveik 7,3 mln. tonų krovinių – trąšų, papildų, sodos, cemento, žemės ūkio produkcijos, apatitų/fosforitų, aliejaus, etilenglikolio.

INFORMACIJA

Pernai kovą BNS skelbė, kad Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco“) užsakymu parengtame poveikio aplinkai vertinime nurodoma, jog „Akmenės cementas“ per metus ketina importuoti iki 200 tūkst. tonų tokių atliekų. Jas planuota krauti Smeltės pusiasalyje ir vienu metu sandėliuoti iki 10 tūkst. tonų.

„Akmenės cementas“ BNS tada nurodė, kad tokias atliekas planuoja pirkti iš kelių tiekėjų Europoje bei Lietuvoje.

„Bendrovė intensyviai bendradarbiauja su naujais tiekėjais, vykdo jų paiešką, kad būtų pasiruošusi ir būtų užtikrintas nenutrūkstamas ir pastovus alternatyvaus kuro tiekimas. Prioritetas yra įsigijimas iš Lietuvos tiekėjų“, – teigta įmonės komentare BNS.

2022-ųjų gegužę Seimo Aplinkos apsaugos komiteto posėdžio metu įmonės pardavimų ir logistikos direktorius Richardas Sudaris tvirtino, kad Lietuvoje tokio kuro negaminama, o įmonė jį pirko iš Nyderlandų, derėjosi su Lenkijos ir Didžiosios Britanijos tiekėjais.

Anot įmonės, iš nepavojingųjų atliekų paruošto didelės energinės vertės kuro deginimas įmonėje bus didinamas palaipsniui: 2024 metais jis turėtų pakeisti 75 proc., o 2027-ųjų pabaigoje – iki 90 proc. anglies.

Žymos: | | | | | |

Komentarai (13):

Atsakymų į “Deginimui skirtų atliekų importas per uostą: judama toliau”: 13

  1. siaips parašė:

    Ten kur Kuzmarskio Bega ten gėris miestui garantuotas, tai jis soja krauna ir miestas grūdinėmis dulkėmis apsėstas, ir niekam tas nerūpėjo nes tas dulkes miestiečiu plaučiai išfiltruoja ir be pasekmių, tai dabar jis kraus bekvapes atliekas ar perdirbinės jas miesto teritorijoje, ir miestui jokio raugo kvapo nebus nes miestiečiai po Covid‘o yra be uoslės O šiaip ne be reikalo Klaipėdos verslo ambasadorius – pramones ir amatu rūmai pastoviai Kuzmarski i pjedestalą kelią. Pinigai. Nors po to kai iš burlaivio Meridianas, Kuzmarskis su draugeliu padare plaukanti pantoną, turėjo būti nušvilptas visiems laikams.

  2. kamara parašė:

    Furanai, diolsinai – nuo plastmasinių maišelių. Bekvapės, bet vėžį sukeliamčios medžiagos. Užtenka savo nuodų. Deginti ir paleisti į orą svetimų valstybių pagamintas kancerogenines medžiagas gali tik savižudžių kraštas

  3. Dedukas parašė:

    Čia jau viskam šakės,savų šiukšlių nėra kur dėti ,o svetimas vežam ir teršiam be jokios kontrolės,taip galima buvo sugalvoti tik už pinigus

  4. Kasparas parašė:

    Gal reikėtų ir merui Vaitkui ( o tįaip pat ir Gentviliukui ) paskatyti ką žmonės rašo atsiliepimuose apie tą lų ekologiją ?

    • O kam jam skaityti ? parašė:

      Jis žino, kad žmonės moka tik plepėti ir komentarus rašyti.Na, dar rietis tarpusavyje. O je vietoje žmonių būtų PILIEČIAI, niekas tokių nesąmonių ir nesiūlytų

  5. GĖDA VA TAIP parašė:

    va taip aktyvūs „kovotojai”, bendruomenių kūrėjai, miesto visuomenininkai , šiuo atveju Rasa Arcišauskienė rengusi atranką dėl aplinkai vertinimo, elementariausiai nuperkami. Tik tiek ir verti

    • nuomonė parašė:

      iš internetinių duomenų: Rasa Arcišauskienė, UAB „Ekotėja” vadovė…šiuo metu įmonėje dirba 1 darbuotojas…Galvoju sau: ir nebijo gi žmogus tokį sprendimą vienasmeniai priiminėti 🙂

  6. Rms parašė:

    Minimalus kvapas, tai turi omenyje, kada įmonės savininkas gyvena toli nuo uosto ir jam nesmirdi. Visi žinome, kaip yra su tais kvapais. Vieni nenori matuoti, kiti neturi su kuo, kiti po darbo valandų nematuoja…

  7. Klaipedietis parašė:

    Kaip tik vakar Vilniaus meras pasake kad savartynams Vilniuje ne vieta, o kodel Klaipeda tyli? Reikia stabdyti sita iniciatyva.

  8. GGG parašė:

    Na kaip jums EKOLOGIJA žmonėms duslintuvus uostis, o patys laivais šiukšles importuos ir degins. o dūmus eksportuosite atgal į tas šalis ar čia ekologiški Siomos dumai

  9. KAS SAKĖ, KAD KLAIPĖDA NETURI ATEITIES VIZIJOS? parašė:

    Vietoj to, kad viduryje miesto įrengti jachtų uostą – mariną, Klaipėda viduryje miesto kraus, sandėliuos ir vežios europines atliekas N. Akmenės krosnių kūrenimui. Šiukšlių krova viduryje miesto, o ne jachtos, pasirodo, yra Klaipėdos miesto/uosto ateities vizija. Jooo… Tikras kurortas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Sportas, Svarbu

Regioninis stadionas: nuo kuklaus sporto miestelio iki rytinės Klaipėdos miesto plėtros

Nors dar 2013 m. atliktoje Klaipėdos regioninio stadiono perspektyvų galimybių studijoje jo įrengimui buvo numatyta skirti 40 mln. eurų, penktadienį ...
2024-05-24
Skaityti daugiau

Aplinkosauga

Klaipėdos apskrities gyventojai – tarp aktyviausiai rūšiuojančių atliekas

Per vienerius metus atliekas rūšiuojančių žmonių dalis Lietuvoje padidėjo net 4 proc. – dažnai arba visuomet atliekas rūšiuoja net 91 ...
2024-05-24
Skaityti daugiau

Aplinkosauga

Dėl sumažėjusio deguonies - pavojus Kuršių marių žuvims

Aplinkos apsaugos agentūros Hidrologinių tyrimų skyriaus atlikti hidrologiniai stebėjimai Kuršių mariose ir Klaipėdos uoste rodo, kad pakilus vandens temperatūrai ištirpusio ...
2024-05-22
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This