Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-06-27 |
„Via Lietuva“ (buvusi Automobilių kelių direkcija) pagaliau rado rangovą, kuris jau ėmėsi darbų ir dar šiemet turėtų užbaigti savo įsipareigojimų neįvykdžiusių kitų statybininkų darbus tiesiant dviračių ir pėsčiųjų takus šalia Kalotės.
Tuo metu jungiamųjų takų su Klaipėda teks laukti ilgiau nei žadėta – gerokai vėluoja projektą turinti parengti įmonė.
Pabrango beveik ketvirtadaliu
Tuometinė Automobilių kelių direkcija dvi sutartis su bendrove „Kavesta“ dėl dviračių tako tiesimo abiejose į Kretingą vedančio kelio pusėse ties Kalote buvo pasirašiusi dar 2022-ųjų gegužę. Pagal pirminį susitarimą 672 ir 720 tūkst. eurų vertės darbai turėjo būti baigti pernai liepą. Ilgai netrukus sutarčių kaina buvo indeksuota ir pasiekė 780 ir 834 tūkst. eurų.
Nors ir užsitikrino didesnį finansavimą „Kavesta“ savo įsipareigojimų nevykdė – darbai akivaizdžiai strigo. Pasak „Via Lietuva“ Komunikacijos skyriaus vadovės Jolitos Orentaitės, rangovui ne kartą buvo pritaikytos sutartyje numatytos sankcijas už tinkamą darbų nevykdymą. Galiausiai šiemet I ketvirtį „Via Lietuva“ inicijavo sutarčių su nutraukimo procedūras ir balandį tai padarius buvo paskelbtas konkursas likusiems darbams užbaigti.
„Kavesta“ iki sutarčių nutraukimo buvo atlikusi darbų už 651 624 ir 187 048 Eur su PVM, nepadarytų darbų vertė pagal jos sutartis sudarė beveik 785 tūkst. eurų. Tačiau įvykus minėtajam konkursui paaiškėjo, kad „Via Lietuva“ turės ženkliai daugiau išlaidų – laimėtoju pripažinta „Eurovia Lietuva“ įsipareigojo likusius darbus atlikti už 206 940 Eur ir 757 648 Eur su PVM. Bendra jos pasiūlyta kaina yra beveik ketvirtadaliu – 179 tūkst. eurų – didesnė nei kad būtų sumokėta „Kavestai“, jei ji būtų dirbusi kaip turėjo.
Pasak J. Orentaitės, „Eurovia Lietuva“ užbaigti dviračių ir pėsčiųjų tako tiesimą turėtų III šių metų ketvirtyje.
Jungtis vis dar rūke
„Atvira Klaipėda“ prieš metus rašė, jog kai kurie kalotiškiai ir greta esančio Purmalių kaimo gyventojai neslepia nuostabos ir nusivylimo, kad naujieji takai dar kurį laiką liks be jungties su Klaipėda.
„Labai smagu, kad darbai vyksta palei Kalotę, Kretingos link, čia tikrai reikėjo ir tokio tako, ir stotelių su įvažomis. Bet kodėl Kelių direkcija nevykdo projekto kompleksiškai? Pėsčiųjų ir dviračių takas dabar baigiasi Klaipėdoje, iškart už Plytinės autobusų stotelės, ir apie kilometrą reikia važiuoti žvyruotu kelkraščiu arba plentu visai šalia automobilių. Tik nedidelėje atkarpoje yra saugiau, kur yra atitvaras, bet tada reikia važiuoti per žolyną išminta bryde. Dviračių tako šioje atkarpoje nėra ir kitoje plento pusėje, kur dar Labrenciškė, miesto riba. Tiek Purmaliai, tiek ir Kalotė plečiasi, gyventojų daugėja, bet saugiai su dviračiu ar paspirtuku iš jų iki miesto ar atgal nenuvažiuosi. Negi taip ir paliks?” – „Atvirai Klaipėdai” tada rašė vienas skaitytojas iš priemiesčio.
Automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus vyriausiasis komunikacijos vadybininkas Saulius Jansonas „Atvirai Klaipėdai” tada aiškino, kad tuo metu jau buvo rengiamas valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 168 Klaipėda–Kretinga ruožo nuo 6,52 iki 7,3 km kapitalinio remonto, įrengiant pėsčiųjų ir dviračių takus, techninis darbo projektas. Pagal jį ir bus įrengtas trūkstamas ruožas nuo Klaipėdos Plytinės rajono iki Kalotės, sujungsiantis uostamiestį su šia gyvenviete. Trūkstamo atkarpos tiesimo darbų viešąjį pirkimą buvo numatyta paskelbti paskutinį 2023-iųjų ketvirtį, tačiau statybininkų čia vis dar nematyti.
Dabar kol kas aišku, jog pastarųjų čia reikės laukti nežinia kiek. Pasak J. Orentaitės, projektavimo įmonė „Realprojektas“ techninį darbo projektą turėjo parengti praėjusių metų antroje pusėje, tačiau darbai laiku nebuvo įvykdyti, „Via Lietuva“ už tinkamą 6128 Eur be PVM vertės sutarties nevykdymą projektuotojams pritaikė sutartyje numatytas sankcijas – delspinigius.
„Via Lietuva“ nuosekliai seka šio objekto projektavimo metu atliekamus darbus, jog darbai būtų vykdomi tik kokybiškai bei nebūtų praleistas nei vienas svarbus projektavimo darbų etapas. Šiuo metu šiame objekte jau yra užbaigta Kelių saugumo audito patikra, kurią projektavimo darbų metu inicijuoja „Via Lietuva“, pasitelkiant išorinius partnerius, nes taip siekiama išlaikyti nešališkumą ir maksimalų skaidrumą. Patikros metu yra išanalizuojami dalies parengto projekto sprendiniai, pateikus pastebėjimus ir pastabas, projektuotojai privalo į jas atsižvelgti pakoreguojant dalį projekto ir įgyvendinant jį pilna apimtimi ir rengiamas pilnos apimties techninis darbo projektas. Šiuo metu darbus atliekanti projektavimo įmonė jau yra atlikusi ¾ reikalingų darbų“,, – informavo „Via Lietuva“ atstovė.
Tokių ir panašių amžiaus projektų pas Via Lietuva ne vienas ir tikrai ne 2…Tai valstybinė įmonį valdanti kosminio dydžio biudžetą ir tas biudžetas tik didėja, bet vykdoma ypač mažai darbų nes kaip pvz užtenka pasižiųrėti į automagistralę Klaipėda-Kaunas – tai yra totali katastrofa ir pasityčiojimas nors iš krovininio transporto renkjami papildomi pinigai vinječių pagrindu…o apie regioninius ar rajoninius kelius išvis patyliu nes kaip pvz Klaipėda-Baukštininkai-Pilikiai-Jokūbavas kelias yra totali katastrofa – duobė ant duobės, įgriuvos ir nutrupėję kelio kraštai….Taigi Via Lietuva valdininkai nelabai mato toliau savo ofiso – laikas būtų peržiūrėti Via Lietuva valdininkų, vadybininkų kompetencijas…
Visi tokie projektai yra laiduojami draudimo kompanijų arba bankų. Rangovui nevykdant savo sutartinių įsipareigojimų, užsakovas nurašo laiduojamas sumas nuo laiduotojo. Vėliau jau draudimas aiškinasi su rangovų dėl nurašytų sumų. Abejoju ar rangovas būna laimingas.
Kažkodėl ši schema nedirba, blogai sudaromos VIA Lietuva sutartys, ar yra interesas laisvai „paleisti” rangovą „nugriebus grietinėlę” ir skelbti naują konkursą.
Kažkokia betvarkė toje VIA Lietuva. Jeigu sutartys nutraukiamos dėl projektuotojų kaltės laiku neatlikus darbų, tuomet turi būti iš jų prisiteisiami ne tik delspinigiai, bet ir nuostoliai, tame tarpe projektavimo darbų pabrangimo skirtumas.