Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-08-20 |
Prieš keletą dienų vienoje specializuotoje socialinio tinklo paskyroje išsivystė diskusija senjorų vairavimo ypatumų tema.
Diskusiją išprovokavo vienas eismo dalyvis, pasidalinęs automobilio nuotrauka, po kuria buvo aprašyta konkreti situacija. Esą garbaus amžiaus automobilio vairuotoja Klaipėdoje, ties Baltijos pr. ir Šilutės plento sankryža, netinkamai rikiavosi iš vienos eismo juostos į kitą, taip sukeldama avarinę situaciją.
Įrašu pasidalinęs asmuo teigė, jog su garbaus amžiaus vairuotoja nebuvo įmanoma susišnekėti, ji savo kaltę neigė ir apskritai esą elgėsi neadekvačiai. Iš įrašo buvo galima suprasti, jog į eismo įvykį policija kviesta nebuvo.
„Regitros” duomenimis, šiuo metu mūsų šalyje 80 metų ir vyresnių vairuotojų, turinčių galiojančius vairuotojo pažymėjimus, yra 29 572. Asociatyvi Martyno Vainoriaus nuotr.
Komentaruose bent keli žmonės patvirtino pažįstą šio automobilio vairuotoją, nors moters pavardė įvardinta nebuvo. Vieni teigė, jog tokio amžiaus žmonėms reiktų išvis uždrausti vairuoti, kiti pritarė, teigdami esą ji net ir nevairuodama elgiasi neadekvačiai. Tarp pritariančiųjų, jog moteris dėl savo garbingo amžiaus jau nebeturėtų vairuoti, buvo ir Klaipėdos miesto tarybos narys liberalas Saulius Liekis.
Vienai diskusijos dalyvei paklausus, kiek tai moteriai metų, atsakyta esą jai – 89-eri.
Nors šis įrašas iš socialinio tinklo šiuo metu jau pašalintas, atsakingų institucijų atstovų paprašėme pakomentuoti, ar mūsų šalies teisės aktai numato kokias nors išlygas (apribojimus) vyresnio amžiaus vairuotojams bei ar autotransporto priemonių su gerai matomais registracijos numeriais viešinimas socialiniuose tinkluose nepažeidžia asmens duomenų apsaugos reikalavimų.
Pasak Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato atstovės Astos Kažukauskienės, amžiaus riba, nuo kurios asmuo nebegalėtų vairuoti, Lietuvos teisės aktuose nėra reglamentuota.
„Vairuotojai privalo periodiškai tikrintis sveikatą, siekiant nustatyti, ar asmuo dėl savo sveikatos būklės gali vairuoti atitinkamos kategorijos mechanines transporto priemones”, – sakė ji.
Policijos atstovės teigimu, jei vairuotojas turi galiojantį vairuotojo pažymėjimą, jis vairuoti gali, nepriklausomai nuo jo amžiaus.
Kartu ji pripažino, jog policijoje nėra kaupiami duomenys, kiek avarijų ar avarinių situacijų sukėlė tam tikro amžiaus vairuotojai – ar tai būtų jauni, ar pagyvenę. Esą toks vairuotojų skirstymas būtų asmenų diskriminacija pagal amžių.
„Policija eismo įvykių dalyvių neskirsto nei pagal amžių, nei pagal lytį, nei pagal tautybę ar priklausymą religinei bendruomenei”, – sakė A. Kažukauskienė.
Panašiai kalbėjo ir „Regitros” atstovas spaudai Lukas Vosylius, patvirtinęs, jog kriterijų, iki kokio amžiaus asmuo gali vairuoti, nėra.
„Pagrindinis veiksnys – sveikatos būklė, kurią įvertina medikai vairuotojo sveikatos patikros metu. Vairuotojo sveikatos patikrinimas gali būti atliekamas sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje pacientas yra prisirašęs, arba bet kurioje kitoje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, teikiančioje šias paslaugas. Sveikatą tikrina šeimos gydytojas arba vidaus / vaikų ligų gydytojas, teikiantis pirminės sveikatos priežiūros paslaugas. Vairuotojo psichikos sveikatą privaloma tvarka įvertina ir gydytojas psichiatras”, – komentavo „Regitros” atstovas.
Jo teigimu, vairuotojams iki 65 metų sveikatos patikrą reikia atlikti kas dešimt metų, nuo 66 iki 79-erių metų sveikatą pasitikrinti reikia kartą per penkerius metus, o vyresniems nei 80 – kas dvejus metus.
„Regitros” duomenimis, šiuo metu mūsų šalyje 80 metų ir vyresnių vairuotojų, turinčių galiojančius vairuotojo pažymėjimus, yra 29 572.
„Regitros” atstovas prisipažino neturintis duomenų, kokio amžiaus yra vyriausias asmuo, mūsų šalyje pirmą kartą išlaikęs vairavimo teises ir įgijęs vairuotojo pažymėjimą.
Savo ruožtu Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija nesiėmė vertinti, ar socialiniame tinkle paskelbus nuotrauką, pagal kurią galima lengvai identifikuoti asmenį, nėra pažeisti asmens duomenys.
Inspekcijos raštu atsiųstame atsakyme teigiama, jog, vadovaujantis Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, „tais atvejais, kai asmens duomenys skelbiami (tvarkomi) socialiniuose tinkluose (pavyzdžiui, „Facebook“, „LinkedIn, „Youtube“, „Instagram“) ar visuomenės informavimo priemonėse (televizijos ir radijo laidose, tinklalaidėse (angl. podcast), žiniasklaidos portaluose, laikraščiuose, žurnaluose, knygose, kituose leidiniuose, interneto svetainėse ir kt.) (…), tokių veiksmų vertinimą atlieka Žurnalistų etikos inspektorius”.
Tuo metu Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos nuomone, negalima socialiniuose tinkluose viešai skelbti transporto priemonių nuotraukų, nurodant, jog esą jos vairuotojas pažeidė Kelių eismo taisykles, jei policija kviesta nebuvo. Tokiais atvejais, pasak tarnybos, apie galimai padarytą administracinį nusižengimą reikėtų pranešti teisėsaugos institucijoms, t. y. policijai, o ne viešinti socialiniuose tinkluose.
„Dėl BDAR [Bendrojo duomenų apsaugos reglamento] reikalavimų pažeidimo vienareikšmiškai atsakyti negalime, tam reikėtų atlikti visapusišką skundo tyrimą ir įvertinti konkrečias atvejo aplinkybes”, – rašoma Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos patarėjos Jūratės Kučinskaitės redakcijai atsiųstame atsakyme.
Jame taip pat nurodoma, jog už BDAR pažeidimą gali būti skiriamas įspėjimas, papeikimas, nurodymas, rekomendacija arba administracinė bauda.
P. S. Pirmadienio vakare to paties socialinio tinko paskyroje pasirodė dar vienas pranešimas apie esą senjoro vairuojamo automobilio sukeltą eismo įvykį. Įdėta ir minėto automobilio nuotrauka su gerai matomais registracijos numeriais.
INFORMACIJA
Nuo kitų metų Lietuvoje įsigalioja nauja tvarka, kuomet baigus galioti medicininei pažymai, nebegalios ir vairuotojo pažymėjimas. Sprendimą vairuotojo pažymėjimo galiojimą susieti su medicininės pažymos galiojimo trukme 2022 m. priėmė Seimas.
Kol kas, „Regitros” duomenimis, aktyviausiai sveikatą tikrinasi Kalvarijų bei Klaipėdos ir Šilalės rajonų gyventojai. Čia nepasitikrinusiųjų sveikatą liko tik 8–9 proc. vairuotojų. Pasyviausi yra Visagino, Zarasų rajono ir Panevėžio vairuotojai.
Vairuotojams, nepasitikrinusiems sveikatos nustatytu periodiškumu, vairuotojų pažymėjimų galiojimas bus sustabdytas.
Posūkių nerodymas- tragedija, nerodo net profesionalai- „furistai”, miesto autobusų vairuotojai.; sumoje- apie 50 iš 100.
Net nemalonu skaityti tokius straipsnius. Nes turbūt daugelis pritars, kad vairavimas priklauso nuo vairuotojo kultūros daugiau nei nuo amžiasžus. Taip tokio garbaus amžiaus galbūt vairuotojo reakcija lėtesnė, bet jis nuvažiuoja į parduotuvę, pas gydytoją. Dažniausiai parkuojasi nuošalėje ir tikrai netrukdo. O įžūliems, kurie dėl savo tėlėfonų irgi nepajuda laiku prie šviesaforo mandruoliai atlaidesni. Vertinčiau priešingai. Gerbkime kitus ir būkime pakantūs. Pasensime visi.
Dėl vairavimo, tai visiems aišku, kad savo smegenis pakelėse taško žalias jaunimėlis, pensininkai visada vairuoja atsargiai, apgalvotai. Kažkas darosi su BMV vairuotojais, tai ne auto, o diagnozė. Jie ieško būdų kaip išsiskirti savo elgesiu, neseniai Taikos prospekte toks asas be posūkių rodymo varinėjosi per visas eiles, ne kartą sukėlė avarines situacijas, pusprotis, o ne vairuotojas. Daug važinėju mieste ir aiškiai matau, ne senjorai siautėja, o narkomabnai, „špana”, ir proletariatas, kuris neseniai įsigijo auto. Dalį BMV vairuotojai turėtų priverstinai tikrinti psichiatras.
Klaipėdos gyventojų skaičius -per 150 tūkst. iš jų – per 35 tūkst yra pensininkai. Ar tai faktas? Atrodo, kad taip. Juk kur tik pažvelgsi – visur senjorai…Įdomu, kiek Klaipėdoje pensininkų,ir per 80 m., vairuoja automobilius?