Palangoje – „Paskutinis paplūdimys“

Regionas
Avatar photoAtvira Klaipėda
2024-08-27

Palangos gintaro muziejus kviečia išlydėti vasarą parodoje „Paskutinis paplūdimys“. Joje eksponuojamos fotografijos ir tapybos darbai siūlys lankytojams pažvelgti į savo santykį su Baltijos jūra ir atsipalaiduoti kviečiančiu kurortu, atkreipti dėmesį į vis labiau aktualizuojamas ekologines problemas ir jų keliamą nerimą.

Parodos atidarymas vyks rugpjūčio 30-ąją, penktadienį, 17 val.

„Palangos gintaro muziejaus parodų salėje atidaromoje paskutinėje šių metų parodoje žiūrovus kviečiame pamąstyti apie kai kuriuos egzistencinius žmonijai kylančius klausimus. Ruduo tam itin tinkamas metas. Išsamiau pasikalbėti apie „paskutinį paplūdimį“ ir klimato kaitą, Baltijos jūros situaciją, praradimus ir galbūt vis dar egzistuojančią galimybę keistis kviesime ne tik parodoje, bet ir ją lydėsiančių susitikimų metu, diskusijose su mokslininkais“, – teigia Palangos gintaro muziejaus direktorė dr. Sigita Bagužaitė-Talačkienė.

„Ši paroda – tai siūlymas susimąstyti apie paradoksalias moderniai vidurinei klasei įprasto hedonizmo siekio ir šiandienos nerimo sampynas. Žodžių junginys „paskutinis paplūdimys“ siejasi ne tiek su vasaros poilsiu be rūpesčių, bet su pabaiga – senatve, paskutiniu šansu, galutine priebėga… Tačiau tai gali reikšti ir nuojautą, kad egzistuoja kitoks gyvenimo būdas ir dar įmanoma jį pasitelkti sprendžiant esmines žmonijai iškilusias problemas“, – sako parodos kuratorė menotyrininkė dr. Skaidra Trilupaitytė.

Lankytojai parodoje išvys skirtingų kartų fotografų Pauliaus Makausko ir Viktoro Trublenkovo darbus, vieno žymiausių Lietuvos tapytojų Igorio Piekurio (1935–2006) kūrinį ir vienus nuo kito dešimtmečiais ar net visu šimtmečiu nutolusius istorinius paplūdimių fotovaizdinius.

„Pagrindiniu vizualiniu akcentu pasirinkau skaisčiai raudona draperija apsiaustą figūrą Viktoro Trublenkovo fotografijoje. Tai keistas belaikis žmonijos kolosas virš jūrinių debesų. Pauliaus Makausko ciklo „Naujos Jūros“ fotografijose aktyviai dalyvauja ir nebylų dialogą su vandeniu užmezga šviesa. Ryškių spalvų žaismas fotografijose žiūrovui gali kelti abejonių: galbūt tai kokie nors mikroorganizmai, o gal netgi netoliese išsilieję pavojingi cheminiai junginiai?“, – pasakoja parodos kuratorė S. Trilupaitytė.

Parodoje eksponuojamame 1976 m. I. Piekuro asambliažo technika sukurtame paveiksle „Sąvartynas“ lankytojai išvys ugnies liežuvius, primenančius ankstesnių dešimtmečių ekologines problemas, dėl kurių 1988 m. organizuotas ekologinis protesto žygis. Pasak parodos kuratorės, tapytojo klasiko darbas gali priminti, jog aplinkos taršos klausimas niekur neišnyko, atvirkščiai – tampa vis aktualesnis, netgi savotiška kasdienybės dalimi. Šis kūrinys taip pat užmegs dialogą su anksčiau minėtomis fotografijomis: nematomos toksiškos dalelės persmelkia tiek vandenį, tiek žemyninėje dalyje įkvepiamą orą, o šiukšlynų salos susiformuoja ne tik pamiškėse, bet ir toli vandenynuose.

Parodoje eksponuojamų kūrinių polilogas kvies lankytojus susimąstyti tiek apie globalaus masto ekologines problemas, tiek tykančias už kelių šimtų metrų nuo Palangos gintaro muziejaus – Baltijos jūroje. Parodos kuratorė S. Trilupaitytė pasakoja, kad su Baltijos jūra siejama keista minčių prieštara leidžia į paplūdimio reiškinį pažvelgti keleriopai: Baltijos jūra kartais apibūdinama kaip bene labiausiai užteršta pasaulyje, o jos paplūdimiai pristatomi kaip erdvūs beveik laukinės gamtos prieglobsčiai, smėlėčiausi ir didžiausi Europoje.

„Galime mėginti įsivaizduoti, ką jaučia tipiški išsilavinę šiuolaikiniai žmonės, atostogų metu pagaliau ištrūkę prie jūros, giliai įkvėpę jos oro. Viena vertus, nesunku nuspėti, jog nuovargį bent trumpam pakeičia atsipalaidavimas. Šiandien mėgstame keliauti, taigi universalaus troškimo išsitiesti pajūryje nebūtina sieti vien su Baltija. Kita vertus, noras užsimiršti, svajingas horizonto link nuslydęs žvilgsnis nebėra visiškai nekaltas. Kažkuriuo metu patogią ramybę sutrikdo vidinis nerimas dėl sunkiai nusakomos ore tvyrančios grėsmės – dažnėjančių gamtos kataklizmų, žemės ir vandens užterštumo, besiplečiančių negyvųjų zonų giliuosiuose vandenyse… Kalbant konkrečiai apie Baltijos jūrą, pastaruoju metu sunerimti verčia ne tik jos tarša, bet ir, tarkime, žiniasklaidos užuominos apie neprognozuojamą, akivaizdžiai konfliktams pasiruošusį „šešėlinį“ rusų laivyną…“, – sako parodos kuratorė S. Trilupaitytė.

Rugpjūčio 31 d., šeštadienį, 13 val. lankytojai kviečiami į parodos kuratorės dr. Skaidros Trilupaitytės ekskursiją po parodą.

Paroda veiks iki 2025 m. balandžio 13 d.

Žymos: | | | | | |

Komentarai:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Uostas ir jūra

Aurimas Valujavičius Jūrų muziejuje pristatys savo valtį

Rugsėjo 14 dieną Lietuvos jūrų muziejuje bus atidaroma paroda „Irklais per Atlantą“. Viską apie ją ir kelionę bus galima sužinoti ...
2024-09-09
Skaityti daugiau

Fotoreportažai, Kultūra

Bibliotekoje - molio spalvos ir grafikos linijos

Keramikė Regina Malakauskienė, penktadienio vakarą Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Meno skyriuje pristačiusi savo parodą, pripažino, jog keramika ...
2024-09-07
Skaityti daugiau

Fotoreportažai, Kultūra

Paroda, apnuoginanti autorės gyvenimo faktus

Penktadienį vakare Klaipėdos kultūrų komunikacijos centro (KKKC) Parodų rūmuose atidaryta Ingridos Mockutės-Pocienės paroda-meninis tyrimas „Rožės efektas“, kurios tikslas – mažinti ...
2024-09-07
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This