„Klaipėdos” leidėjai – solidi bauda (2)

Svarbu, Verslas
Avatar photoMartynas Vainorius
2023-07-07

Pirmos instancijos teismas paliko galioti Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) sprendimą, kuriuo dienraščius „Klaipėda” ir „Kauno diena” leidžiančiai bendrovei „Diena Media News” buvo skirta beveik 57 tūkst. eurų bauda.

Tokią sankciją ji užsitraukė už tai, kad kelis kartus šiuose dienraščiuose skelbė klaidinančia pripažintą reklamą.

Klaidinančią reklamą laikraščių leidėja skelbė nepaisydama anksčiau gautų rekomendacijų ir perspėjimų. Martyno Vainoriaus nuotr.

Teismą pasiekusi istorija prasidėjo pernai vasario viduryje, kai VVTAT gavo vieno asmens skundą. Žmogus dėstė, kad su „Klaipėda” ir „Kauno diena” platiname priede „TV diena“ perskaitęs reklamą apie „oftalmologijos stebuklą“ –  „binokulinį akių asistentą” – paskambino nurodytu telefono numeriu ir  užsisakė jį, bet po valandos, kai panoro atšaukti užsakymą, jam buvo nurodyta, kad to padaryti nebegalima, kadangi prekė jau perduota kurjeriui. O pateiktame prekių grąžinimo dokumente buvo nurodyta galimybė grąžinti prekes tik Belgijoje ir Kroatijoje registruotais adresais.

Tarnybai pradėjus tyrimą „Diena Media News“ aiškino, kad nėra reklaminio straipsnio autorė, kad negali daryti įtakos reklamos užsakovo – Panamoje registruotos bendrovės „Direct Group S.A.” – veiklai. Pastarojo užsakymu reklama buvo paskleista minėtajame priede iš viso šešis kartus, o po to bendradarbiavimas esą buvo sustabdytas. Leidėja tikino, kad iš jos šiuo atveju negali būti reikalaujama tokio profesinio atidumo standarto, kaip jis apibrėžtas Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatyme.

Tarnybai benagrinėjant „Diena Media News“ pateiktus laikraščius buvo pastebėta, jog juose paskelbta ir savo aprašymais, vaizdine medžiaga bei „stebuklingais“ teiginiais apibūdinamos panašios prekės – „nuskausminančios biomagnetinės apyrankės su turmalinu ir germaniu“ – reklama. Papildomus paaiškinimus pateikusi „Diena Media News“ informavo, kad šios šešis kartus paskelbtos reklamos užsakovas buvo ta pati „Direct Group SA”.

VVTAT galiausiai nusprendė, kad „Diena Media News“ taip pažeidė Reklamos įstatyme įtvirtiną draudimą skleisti klaidinančią reklamą ir už tai jai skyrė 56 885 Eur baudą.

Nesutikdama su tokiu sprendimu bendrovė pateikė skundą Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Jame leidėja dėstė, kad tarnyba esą neteisingai aiškino teisės aktus, pažeidė tokių skundų nagrinėjimo tvarką, savo išvadas grindė bendro pobūdžio pasvarstymais, nesuderinamais su logika bei protingumu, tikrovės neatitinkančiomis aplinkybėmis. „Diena Media News“ tvirtino, jog nėra jokio pagrindo teiginiams, kad ji suprato, jog skleidžiama reklama apgauna vartotojus.

VVTAT savo atsiliepime be kita ko nurodė, kad 2018-2020 metais „Diena Media News“ teikė išsamias rekomendacijas dėl leidiniuose skleidžiamos gydomųjų ar kitų savybių turinčių, vadinamųjų „stebuklingų“ produktų reklamos, pateikė konkrečius pavyzdžius. Taip pat 2019 m. šios tarnybos iniciatyva vyko susitikimas su Lietuvos dienraščių atstovais būtent dėl tokių produktų reklamos. Konkrečiai „Diena Media News“ buvo pateikti 9 lapai išsamių pavyzdžių su netinkama reklama, tarp kurių buvo ir „Direct Group S.A.” akinių reklama. O minėto susitikimo, kuriame dalyvavo ir „Diena Media News” direktorius, metu leidėjai buvo įspėti būtent dėl „Direct Group S.A.” veiklos bei galimos Lietuvos dienraščių, reklamuojančių jos produktus, atsakomybės.

Bylą išnagrinėjusi kolegija, kurią sudarė teisėjai Asta Adamonytė-Šipkauskienė, Arūnas Kaminskas ir Indrė Pukanasytė-Biekšė, konstatavo, jog „Diena Media News” skundas yra nepagrįstas.

„Binokulinis akies asistentas“ reklamoje buvo nurodomos gydomosios produktų savybės, nors produktai nėra ir nebuvo registruoti kaip vaistiniai preparatai ar medicinos priemonės. Teismas visiškai sutinka su atsakovės pateiktu įvertinimu, kad buvo siūloma „stebuklinga“ prekė. Tokia išvada yra daroma įvertinus paminėtos reklamos visumą, o ne tik pažodinį, kaip pareiškėja teigia, vertinimą. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, jog reklamoje skleidžiami teiginiai, kuriais nurodomos gydomosios savybės, pasireiškia kaip apgaulingas tvirtinimas, kad produktas gali gydyti ligas, funkcinius ar vystymosi sutrikimus, todėl, remiantis Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo 5 straipsnio 6 dalimi, reklama vertintina kaip klaidinanti. <…> Iš esmės analogiškai yra vertinama ir pareiškėjos reklama „Nuskausminanti biomagnetinė apyrankė su turmalinu ir germaniu“, – rašoma teismo sprendime.

Teisėjų kolegija taip pat pabrėžė, kad skleistoje reklamoje nebuvo nurodomas nei prekių pardavėjas, nei pardavėjo adresas, nei kita svarbi informacija, kuri leistų vartotojui identifikuoti prekes siūlantį komercinės veiklos subjektą, nebuvo nurodomos ir tikslios prekių pirkimo – pardavimo sąlygos.

„Taigi, vartotojas, skaitydamas UAB „Diena Media News“ leidinyje patalpintą reklamą, pasitikėdamas UAB „Diena Media News“, kaip vieno didžiausių leidinių, pateikiama informacija ir neturėdamas jokių duomenų, jog reklamos užsakovas – Panamoje registruota bendrovė, ne tik neturėjo pareigos, bet ir neturėjo galimybių paieškoti informacijos apie šią bendrovę, todėl sutiktina su Tarnybos išvadomis, kad vidutinis reklamos vartotojas, matydamas skleidžiamą reklamą, neturėjo jokio pagrindo ja abejoti, galėjo patikėti joje skleidžiama informacija ir dėl šios priežasties būti suklaidintas. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, jog reklama buvo nukreipta į labiau pažeidžiamus asmenis, nei kiti, vidutiniai reklamos vartotojai t. y. reklama buvo nukreipta į vartotojus, susiduriančius su įvairiomis sveikatos problemomis”, – rašoma sprendime.

Teismas kartu pabrėžė, kad užtenka įrodymų, leidžiančių konstatuoti, jog „Diena Media News“ žinojo arba turėjo žinoti, kad tokia reklama neatitinka Reklamos įstatymo reikalavimų. Galiausiai buvo atkreiptas dėmesys, kad sutartis su „Direct Group S.A.” buvo nutraukta net ne „Diena Media News“ iniciatyva.

Teismas konstatavo, kad tarnybos paskirta bauda, susidaranti iš 1,5 proc, bendrovės metinių pajamų ir papildomo 20 proc. priedo, už ilgalaikį tokios reklamos skleidimą, yra pagrįsta.

Toks sprendimas dar gali būti skundžiamas Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.

„Diena Media News“ pernai gavo 2,963 mln. eurų pajamų ir uždirbo 32 120 eurų pelno. 2021-aisiais šie rodikliai atitinkamai siekė 2,917 mln. ir 109 291 Eur.

Kontrolinis „Diena Media News“ akcijų paketas priklauso UAB „Sunra”, likusias akcijas valdo Mindaugas Mickevičius ir Vytautas Stankus. UAB „Sunra” yra valdoma KŪB „Sunra Investment”, kurios tikruoju nariu yra ta pati  UAB „Sunra”, o komanditoriumi, turinčiu daugiau nei 25 proc. dalyvių įnašų, yra M. Mickevičius.

Žymos: | | | | | | | | |

Komentarai (2):

Atsakymai į “„Klaipėdos” leidėjai – solidi bauda”: 2

  1. Skaitovas parašė:

    Radote ką skaityti? Senąjai popierinei „Klaipėdai” užsilenkus, atsirado kažkokie neaiškūs skaitalai internete, į kuriuos galima „nueiti” tik tam, jeigu nori komentaruose pasilazdavoti su visokiais buduliais, prietrankom ar vatnikais (troliais). Visos kitos jų žinios yra perspausdintos iš kitų šaltinių, o reklama – nieko verta.

  2. Marijus parašė:

    Oi, kokie „nesupratlyvi” tie leidinių sąvininkai… Visai panašiai derinasi su „nesusipratimu” kaip su „paskola dėžutėje”… ???

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Transportas

Vystyti krovinių gabenimo maršrutą Klaipėda–Kyjivas

LTG grupė ir „Ukrainos geležinkeliai“ oficialiai pasirašė supratimo memorandumą, kuriuo sutarta stiprinti tarptautinį bendradarbiavimą ir vystyti bendrą tarptautinį intermodalinį maršrutą ...
2024-05-06
Skaityti daugiau

Miestas, Svarbu

Laikraščių paslaugų pirkimo spektaklis baigėsi pagal scenarijų

Klaipėdos savivaldybės konkursus dėl jos informacijos skelbimo „laimėjo” tie, kuriems jų sąlygos ir buvo pritaikytos – dienraščiai „Klaipėda” ir „Vakarų ...
2024-05-03
Skaityti daugiau

Spyglys

Tadai, kodėl taip kukliai?*

„To dar nebuvo, kad savivaldybės biudžetinės įstaigos direktorius reklamuotų savo atvaizdą „visame gražume” miesto stenduose. Skirti GPM prašo daug kas, ...
2024-04-19
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This