P0

Svarbu, Temos

Biurokratija trukdo sumažinti šilumos kainą (2)

Avatar

Martynas Vainorius
2018-08-21


Pasirodo, kad klaipėdiečiai jau trejus metus permoka už centralizuotai tiekiamą šilumą – AB “Klaipėdos energija” nori sumažinti jos kainą, tačiau Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (VKEKK) tiek laiko vėluoja patvirtinti naują bazinę kainą, pagal kurią skaičiuojama galutinė, jau sumokama vartotojo.

Dėl tokio biurokratų delsimo visi “Klaipėdos energijos” klientai jau yra permokėję 9,1 mln. eurų. Anot energetikų, kol nepakeista bazinė kaina, tol ne tik negalima pradėti grąžinti šios sumos mažinant tarifą, bet ir toliau vis kaupiasi permoka.

Pažadus ir toliau dalinanti VKEKK dabar tikina, kad kaina turėtų būti patvirtinta rudenį.

“Klaipėdos energijos” valdybos sprendimu du kartus šilumos kaina buvo mažinta 0,2 ct/kWh ir taip vartotojams netiesiogiai jau buvo grąžinta 1,78 mln. eurų. Nepaisant to, pernai permokos suma vis tiek sudarė 9,1 mln. eurų.
Kovoja jau senokai

Klaipėdietis parlamentaras Simonas Gentvilas pirmadienį pranešė kreipęsis į VKEKK prašydamas pagrįstai atsakyti, kodėl jau nuo 2015 m. “vengiama perskaičiuoti šilumos kainos tarifus AB „Klaipėdos energijai“.

„Įmonė negali miestiečiams sumažinti šilumos kainų, grąžinti sukauptų permokų ar kitaip panaudoti sukauptų sumų, o klaipėdiečiai ir toliau yra priversti mokėti žymiai didesnius mokesčius už šilumą“, – rašoma išplatintame jo pranešime.

Tačiau, pasirodo, kad jis jau ne pirmas kelia šią problemą. AB “Klaipėda energija” generalinis direktorius Antanas Katinas “Atvirai Klaipėdai” sakė, kad įmonė jau nuo 2015-ųjų vidurio siekia, kad būtų patvirtinta nauja bazinė šilumos kaina ir bando tai daryti įvairiais kanalais – ir per Savivaldybės administraciją, ir per Klaipėdoje išrinktus Seimo narius.

“Paprastai tariant, bazinė šilumos kaina yra visos leistinos sąnaudos, pagal kurias galima skaičiuoti galutinę kainą vartotojams. Tačiau situacija nuolat keičiasi ir atsiranda dalykų, kurie nėra įtraukti į tokią trejus ar penkerius metus galiojančią bazinę kainą. Pavyzdžiui, kažkada į ją nebuvo įtraukta “Fortum Klaipėda” tiekiama šiluma, nors ta jėgainė jau buvo atsiradusi. Iki šiol galiojančioje bazinėje kainoje nėra jau senokai Gargžduose veikiančių mūsų įmonės biokuro katilų, atnaujintų šilumos trasų, padidėjusios konkurencijos nepriklausomų šilumos gamintojų sektoriuje ir kitų faktorių. O visa tai lemia, kad mes negalime perskaičiuoti galutinės šilumos kainos ir vartotojai moka daugiau nei turėtų. Mes tikrai nesame tuo suinteresuoti – mūsų tikslas turėti kuo daugiau vartotojų, o ne kuo didesnę šilumos kainą. Todėl ir patys visaip badome pasiekti, kad pagaliau būtų patvirtina nauja bazinė šilumos kaina”, – teigė A. Katinas.

“Klaipėdos energijos” valdybos sprendimu du kartus šilumos kaina buvo mažinta 0,2 ct/kWh ir taip vartotojams netiesiogiai jau buvo grąžinta 1,78 mln. eurų. Nepaisant to, pernai permokos suma vis tiek sudarė 9,1 mln. eurų.

Pasak A. Katino, priklausomai nuo vartotojo patalpų dydžio, per metus permoka sudaro nuo 40 iki 150 eurų.

Įmonė dėl tokios situacijos jau buvo kreipusis ir į Savivaldybę, ir Seimo Energetikos komisijos narį, klaipėdietį parlamentarą Naglį Puteikį. Savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas atitinkamai kreipėsi į Vyriausybės kanceliariją ir VKEKK, o N. Puteikis – į VKEKK.

Pastarajam ir  Seimo Energetikos komisijai skirtame dar kovą parašytame VKEKK atsakyme ši institucija pripažino, kad vėluoja nustatyti bazines kainas daugiau nei 20-imčiai šilumos tiekėjų. VKEKK dėstė, kad procesas stringa dėl to, kad esą pačios įmonės patiekia ne visą informaciją arba teikia tokią, kurią reikia tikslinti; aiškinta, kad komisija turi ir daug kitų laiko ir žmogiškųjų išteklių reikalaujančių funkcijų, be viso to dar dalyvavo 94 bylose. Galiausiai buvo pridėta, kad “didelis darbo krūvis bei riboti finansiniai ištekliai lemia komisijos darbuotojų kaitą” – per 2015-2018 metus Šilumos ir vandens departamentą paliko 22 iš 31-38 tuo metu dirbusių darbuotojų, o priimti nauji savarankiškai esą pradeda dirbti tik po pusmečio.

Tiek šiame rašte, tiek ir atsakyme uostamiesčio Savivaldybei VKKEK akcentavo, kad “Klaipėdos energija” 2015 m. liepą pateiktą bazinės kainos projektą dar tikslino šešis kartus. Tačiau A. Katinas teigia, jog įmonė yra priversta tai daryti, nes kol VKKEK delsia, vis pasikeičia tai vienos, tai kitos veiklos sąlygos.

VKKEK pirmininkė Inga Žalienė žadėjo, kad “Klaipėdos energijos” bazinę kainą planuojama teikti svarstyti birželio mėnesį, tačiau tai taip ir nebuvo padaryta. Tada jau pati “Klaipėdos energija” liepą kreipėsi į VKEKK primindama, kad “grąžintina vartotojams lėšų suma kiekvieną mėnesį auga, o šilumos vartotojai moka didesnes šilumos kainas”. Kartu įmonė informavo, kad jos valdybos ir akcininkų netenkina “eilinis bazinės šilumos kainos nustatymo nukėlimas į rugsėjo mėnesį” ir prašė ją nustatyti kuo skubiau, o jei tai nebus daroma, įmonė bus priversta kreiptis į teismą, kad jis įpareigotų VKEKK tai padaryti.

“Klaipėdos energija” tikina, kad kol Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nepatvirtina naujos bazinės kainos, tol ji negali perskaičiuoti galutinės šilumos kainos ir vartotojai moka daugiau nei turėtų. Martyno Vainoriaus nuotr.

Beje, A. Katinas atkreipia dėmesį, kad VKEKK yra finansuojama iš jos reguliuojamų įmonių mokamų įmokų, kurios irgi yra įskaičiuojamos į tarifus. Tai reiškia, kad netiesiogiai ją išlaiko tie patys vartotojai, dabar mokantys daugiau, nes jų pačių išlaikoma VKEKK vėluoja atlikti darbą jau trejus metus.

“Klaipėdos energijos” vadovo teigimu, šilumininkai jau ne kartą valdžios institucijoms yra siūlę atsisakyti tokios gremėzdiškos ir sudėtingos tvarkos bei pasekti Estijos pavyzdžiu, kai visi tikrinimai ir procedūros vyksta tik tada, jei šilumos gamintojas viršija reguliuojančios institucijos nustatytą kainos ribą.

Komisijos paaiškinimai

VKEKK darbuotojų teigimu, komisijos pirmininkė atostogauja iki rugsėjo, tad jos pačios paaiškinimo dėl susidariusios situacijos gauti nepavyko.

Komisijos Veiklos valdymo skyriaus patarėja Aistė Griškonytė atsiųstuose atsakymuose aiškino, kad per beveik trejus metus ir jau šį birželį “Klaipėdos energijos” bazinė šilumos kaina nebuvo patvirtina, nes paskutinį kartą įmonė papildomą informaciją pateikė birželio 13 d.

“Komisija, nustatydama bazines (ilgalaikes) šilumos kainas, turi užtikrinti, kad jos būtų grindžiamos būtinosiomis šilumos tiekėjo sąnaudomis. Tai reiškia, kad pateikti duomenys ir informacija turi būti išsamiai išanalizuoti, siekiant įsitikinti sąnaudų pagrįstumu ir būtinybe, vykdant šilumos tiekimo veiklą”, – rašoma atsakyme.

Anot patarėjos, “priklausomai, ar bus būtinybė tikslintis iš AB „Klaipėdos energija“ gautą informaciją, planuojama, kad nauja bazinė šilumos kaina bus patvirtinta šį rudenį”.

Tuo metu Seimo narys N. Puteikis “Atvirai Klaipėdai” sakė, kad šis klausimas vėl bus keliamas rugsėjo 12 dieną, kai į pirmą posėdį po vasaros pertraukos rinksis Seimo Energetikos komisija.

“Čia klausimas yra toks, kas klaipėdiečiai net teisminį ieškinį gali kelti, nes vis permoka už šilumą ir ypač daug žiemos metu. Jei komisija nesusitvarko, tai gal jos vadovą reikia keisti”, – sakė N. Puteikis.


2018-08-21

2 komentarai “Biurokratija trukdo sumažinti šilumos kainą”

  1. Idomus dalykas yra tas, kad kiekviena silumos imone moka mokesti Valstybinei kainu ir energetikos komisijai ir taip ja islaiko. O pinigelius mokesciui sunesa vartotojai! (J.D.)

  2. Šilumos tiekėjai yra monopolininkai. Rinkoje, jei esi neatsijungęs, tik jie suteikia tau paslaugą. Kiek prašo, tiek ir moki. Jie mums aiškina, kad yra akcinė bendrovė ir turi savo akcininkams uždirbti, pinigus atnešti. Beveik 20 procentų akcijų priklauso Fortumui, kurio stambiausia akcininkė yra Rusija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt