Nuomonės

Klaipėdos miesto piniginės džiaugsmai ir vargai

Renaldas Kulikauskas, Klaipėdos bendruomenių asociacijos pirmininkas
2019-02-04


Palyginus Klaipėdos miesto savivaldybės biudžeto sudarytojų parengtą 2019-2021 m. strateginį veiklos planą ir jame numatytus 99 investicinius projektus su prieš metus parengtu analogišku planu, paaiškėjo, kad tiesiog gulėdami stalčiuose ar jau realizuojami projektai „stebuklingai“ pabrango nuo 212 iki 244 mln. EUR, o jų realizavimui suplanuotas laikas per tuos pačius vienerius metus „išsitempė“ nuo vidutinės 3,3 iki 3,8 metų trukmės.

Pabrangimas atrodo dar įspūdingiau įvertinus tai, kad 19 praėjusių metų veiklos plane buvusių, bet jau užbaigtų projektų bendra vertė buvo 31 mln. EUR, o lygiai toks pat skaičius į šių metų veiklos planą įtrauktų naujų projektų realizavimo vertė – 23 mln. EUR, t.y. 8 mln. mažesnė, kas bendrą anksčiau patvirtintų ir dar nebaigtų projektų vertės skirtumą išaugina jau iki 40 mln. EUR.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Pasibaigusių ir naujų projektų realizavimo terminas vienodas, termino išsitempimą įtakojo daugumos senų ir dar nebaigtų, o dažnai net nepradėtų projektų vykdymo laiko vilkinimas ar pradžios ir pabaigos etapų perkėlimas metams, dviem, o kartais ir šešiems į priekį.

Yra keturi galimi tokios situacijos aiškinimai:

1. Administracijos tarnautojai, parengę projekto siūlymą, eina į tarybą prašyti balsuoti už jo įtraukimą į biudžetą ir pateikia mažesnę, nei realiai paskaičiuota projekto kainą, siekdami lengvesnio jiems rūpimo projekto patvirtinimo. MANIPULIACIJA. Ar mums tai tinka?

2. Administracijos tarnautojai yra nekompetentingi įvertinti realios projekto kainos ir tik įtraukus projektą į biudžetą ir pradėjus jį realizuoti, įsitraukę į procesą kompetentingi verslo įmonių specialistai paskaičiuoja tikrąją. NEKOMTETENCIJA. Ar mums tai tinka?

3. Administracijos tarnautojai kompetentingi ir įtraukia teisingai paskaičiuotą projektų kainą, bet įtakojami rangovų vėliau projektavimo ar realizavimo metu pasiduoda spaudimui ir patyliukais didina miesto piniginės kaštus, taip leisdama rangovams uždirbti didesnį pelną, galbūt netgi patys nelikdami nepamaloninti už tokį savo dosnumą. KORUPCIJA. Ar mus tai tenkina?

4. Administracijos tarnautojai kompetentingi ir įtraukia teisingai paskaičiuotą projektų kainą, jų neįtakoja pelno siekiantis verslas, bet mūsų šalyje tokia didelė infliacija, kad neįmanoma nustatyti projektų kaštų didėjimo per 2–3 metus jų realizavimo laiko. Neprognozuojamai  auganti INFLIACIJA? VZ.lt skelbia kad 2018 m. infliacija Lietuvoje sudarė 2,3 proc. (ES vidurkis 2,2 proc.). Jei į prieš tai kilusius klausimus turėtų atsakyti kiekvienas mūsų pats ir atsakymai gali būti skirtingi, tai į šį klausimą atsakymas aiškus – NE.

Kuris aiškinimas tinka mums? 2019-01-30 visuomeniški klaipėdiečiai pakvietė į šių klausimų aptarimą Savivaldybės administracijos direktorių Saulių Budiną ir strateginio planavimo skyriaus vedėją Indrę Butenienę. Aiškinantis projektų atsiradimo, kainos nustatyto, tvirtinimo taryboje ir realizavimo iki jo užbaigimo procesą, paaiškėjo, kad:

1. Pirminio projektinio skaičiavimo metu savivaldos administracijos turimi specialistai, kaip pabrėžė susitikimo su bendruomene metu S. Budinas, skaičiuoja viską „remdamiesi teisės aktais“. Kitos dienos Tarybos posėdyje administracijos direktorius pripažino, kad skaičiuojant pirmines projektines sąmatas “problemų yra”. Pastarojo meto diskusijose su S. Budinas, kalbėdamas apie projektų planavimo procesą, dažnai vartoja terminą “idealiai” – idealiai padaryti, idealus sprendimas. Panašu, kad savivaldos specialistai planuodami dažnai nepataiko į rinkos realijas, o vėlesniame projektavimo ir realizavimo etape, įtakoti „idealių“ sprendimų siekiančio administracijos vado vizijos, pasiduoda pelno siekiančių rangos įmonių spaudimui padaryti daugiau/brangiau nei reikėtų ar planavo daryti pirminiame etape.

2. Tarybos nariai, kaip paaiškėjo iš jų klausimų administracijai tarybos posėdžio metu, nėra informuojami apie atskirų projektų išaugusias kainas ar terminų atidėjimą, pristatant sulyginimą su jų rankos pakėlimu anksčiau patvirtintomis kainomis ir terminais, nes, kaip paaiškino bendruomenės atstovams direktoriaus, tarybos nariai patys turi susirasti kas pasikeitė. “Rinkite tokius tarybos narius, kurie gilinasi patys”, – skatino administracijos direktorius bendruomenių atstovus. Realybė tokia, kad visas 13-a strateginio veiklos plano programas sudarančias 486 biudžeto išlaidų eilutes peržiūrėti ir palyginti kiekvieną jų, yra ne kiekvieno tarybos nario jėgoms. Galiausiai, manyčiau, ir neturėtų būti. Vykdančioji valdžia turėtų parengti tokia palyginamąją analizę patys ir pateikti paaiškinimus ir argumentus bei paprašyti patvirtinti pasikeitimus nauju rankos pakėlimu. Toks pasiūlymas atskirai tvirtinti pasikeitimus, liečiančius projektus, kurių vertė virš 1 mln. EUR, nuskambėjo ir 2019-01-31 tarybos posėdyje iš Tarybos narės Ninos Puteikienės.

3. Visuomenė, jei nori žinoti, turi teisę kreiptis ir klausti. Apie brangimą, atidėjimą informuoti juos nėra pareigos. Kol kas. Dalyvaujamoji valdysena, numatanti aktyvų piliečių įsitraukimą į sprendimų priėmimo procesą ne už kalnų ir Klaipėdoje. Deja, kol kas mes tik pirmoje to proceso stadijoje – informavimas. Ir tai tik tada, kai žinia gera:)

Dalyvavimo spektras:

2019-01-20 “Excel” lentelę su 2019-2021 metų strateginiu Klaipėdos miesto veiklos plano pastabomis nusiunčiau visiems Tarybos nariams, tikėdamasis, kad tokių klausimų kėlimui skirtuose Finansų ir ekonomikos (pirmininkas Rimantas Taraškevičius) bei Miesto plėtros ir strateginio planavimo (pirmininkas Algirdas Grublys) komitetuose juos užduos jų nariai. Deja, pastarąsias kelias savaites vykusiuose komitetuose klausimų nekilo.

Finansų komitete, į kurį pagal nustatytą tvarką buvau užsiregistravęs dalyvavimui kaip seniūnaičių atstovas, R. Taraškevičius mano klausimus nutraukė fraze: „Čia ne pagal reglamentą, čia pas mus nebus klausimų atsakymų vakaro“.

Miesto plėtros ir strateginio planavimo komitete pirmininkas A. Grublys, pateikęs kelias komiteto narių pastabas, prisiminė gautą lentelę, bet replikavo, kad „klausimų ten kaip ir nebuvo“ tuo susirinkimą ir baigė. Paskaičiavau, radau, kad vien su strateginio plano TOP3 brangiausiais projektais pateiktose susijusiose pastabose buvo virš 20 sakinių su ženklu „?“..:) Gal jie nepasirodė verti dėmesio? Spręskite patys.

Čia pateikiu klausimus ir pastabas „miesto piniginės“ turinio išleidimą planuojantiems savivaldos tarnautojams. Tai tik TOP3 liečiančios pastabos, atskirų mažesnių kiekvienos iš 13 biudžeto programų eilučių išlaidų, keliančių klausimų, komentarą pateiksiu kitą savaitę.

Neabejoju, kad apie kiekvieną keliančią klausimus biudžeto eilutę turėsite savo nuomonę. Dalinkitės ja, siųskite siūlymus info@klaipeda.lt, visi Jūsų siūlymai bus įvertinti ir atsakyti.


2019-02-04

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka "Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ "Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra vienintelis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ "Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ "Klaipėda atvirai" steigimo sutartį.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas “Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ “Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt