Miestas, Svarbu

Tarša: gyventojai kreipėsi į teismą (1)

Avatar

Martynas Vainorius
2019-02-28


Dviejų prokuratūros„ne” dėl viešojo intereso gynimo sulaukę dėl taršos praėjusių metų vasarą centrinės ir šiaurinės miesto dalies gyventojai ketvirtadienį apskundė tokį prokurorų sprendimą teismui.

Asociacija “Klaipėdiečių iniciatyva už demokratiją ir ekologiją” (KIDE) savo skunde Klaipėdos apylinkės teismo prašo panaikinti atitinkamus Klaipėdos apygardos prokuratūros viešojo intereso gynimo skyriaus prokurorės ir vyriausiojo prokuroro nutarimus.

Gyventojai tikina, kad „Klasco” ir toliau teršia centrinę miesto dalį. Toks teiginys grindžiamas tyrimo rezultatais, kurie esą rodo, kad sausio 28 d. paimtuose mėginiuose nuo vieno Švyturio g. 10 namo buto palangių vidinės pusės buvo aptikta geležies oksido. Tas pats geležies oksidas esą buvo aptiktas ir mėginyje, kuris tądien buvo paimtas nuo darbinių paviršių „Klasco” teritorijoje ties septintąja krantine.

Žinia, KIDE  prašė prokurorų kreiptis į teismą ginant viešąjį interesą dėl AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija („Klasco”) vykdomos geležies rūdos krovos darbų sustabdymo ir licencijos šiai krovai panaikinimo. Tačiau toks prašymas buvo atmestas motyvuojant, kad atsakingos institucijos esą jau sprendžia taršos problemą.

KIDE skunde akcentuoja, kad prokurorų išvados „yra paviršutiniškos ir deklaratyvios, padarytos neįsigilinus į situacijos esmę, esamą teisinį reguliavimą ir tam tikras jo spragas, neatlikus jokių tyrimų dėl geležies oksidų junginių ir naftos kokso poveikio žmonių sveikatai”.  Kartu pabrėžiama, kad dėl “pakankamai siauros prokuroro pozicijos” bei teisinio reguliavimo spragų „ lasco” turi galimybę „teisėtai” teršti Klaipėdos miesto centrinę dalį geležies oksidais, o visuomenė neturi jokių būdų nuo tokios taršos apsiginti”. Asociacija tikina, kad geležies rūdos ar naftos kokso krovinio dulkių išmetimas į aplinką turi būti laikytinas teisės aktų pažeidimu.

KIDE yra įsitikinusi, kad prokurorai, nustatę taršos faktus, visiškai nesigilino į tai, kokios kietosios dalelės patenka į Klaipėdos centrinę dalį ir dėl to esą padarė nepagrįstas išvadas.

„Pažymėtina ir tai, kad geležis yra sunkusis metalas, todėl pagrindinės jos sudedamosios dalys – geležies oksidai (mineralai) magnetitas ir hematitas priskiriami kancerogeninėms medžiagoms. Kancerogeninis bei mutageninis šių medžiagų poveikis priklauso nuo koncentracijos ir gali pasireikšti ne iš karto, bet po tam tikro laiko. Sunkiųjų metalų neigiamas poveikis dažnai nepastebimas, nes pokyčiai organizme išryškėja po kelerių ar net kelių dešimčių metų, kartais jie pasireiškia tik kitoms kartoms. Taigi, daugelis metalų kaupiasi organizme ir vėliau pasireiškia kancerogeniniu, mutageniniu, gonadotropiniu ir embriotoksiniu veikimu. Sunkieji metalai yra patvarūs teršalai. Jeigu daugelis organinių teršalų, fotooksidų gamtoje suyra, tai minėtų metalų natūrali gamtinė aplinka suskaldyti ir sunaikinti negali. Jie gali būti arba tik praskiedžiami, arba įjungiami į laikinus santykinai nepavojingus kompleksus. Suirus tokiems kompleksams, sunkieji metalai vėl pasklinda aplinkoje ir tampa pavojingi gyviems organizmams. Todėl svarbu, kad jie į aplinką iš viso nepatektų, priešingu atveju vienokiu ar kitokiu eliu pateks į žmogaus organizmą”, – rašoma skunde.

Jame pabrėžiama ir kietųjų dalelių žala žmogaus organizmui – galimos kvėpavimo ligos ir kt.  Konstatuojama, kad į gyventojų būstus patenka būtent didesnio skersmens kietosios dalelės ir dėl to esą yra kilusi akivaizdi grėsmė žmonių sveikatai.

KIDE tvirtina, kad „Klasco” naudojamos vandens patrankos „yra visiškai neefektyvios esant didesniam vėjui, kadangi vėjas paprasčiausiai nupučia purškiamus vandens purslus ir jie nenusodina dėl krovos darbų kylančių dulkių, kurios pasklinda už įmonės teritorijos”. O jų purškiami purslai esą nepasiekia didelio aukščio rietuvių bei paties krovinio, kuomet jis yra iškraunamas iš vagonų į rietuves arba perkraunamas iš rietuvių į laivą. Akcentuojama, kad bendrovės Poveikio aplinkos oro kokybei mažinimo priemonių plane iki 2021 m. pradžios numatoma tik “išnagrinėti galimybes” dėl naujų aplinkosaugos priemonių  įrengimo.

„Įsivyravus sausesniems orams ir esant didesniam vėjui, Klaipėdos miesto centrinė dalis ir toliau bus teršiama”, – teigia KIDE.

Anot asociacijos, pastaruoju metu paaiškėjo aplinkybės, kad „Klasco” generaliniame krovinių terminale ne tik krauna smulkios frakcijos geležies rūdos granules, bet dar ir rūšiuoja šį krovinį į geresnės kokybės geležies rūdos granules su mažiau priemaišų ir prastesnės kokybės – kur šių priemaišų yra daugiau.

„Krovinio rūšiavimas yra vykdomas sijojant smulkios frakcijos geležies rūdos granules ir taip iš krovinio išsijojant nereikalingas priemaišas. Sijojimo metu geležies rūdos granulės nėra drėkinamos, kadangi kroviniui sudrėkus jo priemaišų atsijojimas taptų neįmanomas. Taigi, smulkios frakcijos geležies rūdos granulių rūšiavimas priemaišų atsijojimo būdu yra dar žalingesnis visuomenei bei aplinkai, sukelia dar didesnį dulkėtumą ir taršą, nei pati smulkios frakcijos geležies rūdos granulių krova, kurios metu yra naudojamos vandens patrankos. Todėl ginčijami prokurorų nutarimai turėtų būti panaikinti vien tam, kad būtų papildomai išsiaiškintos aplinkybės dėl akcinės bendrovės “KLAIPĖDOS JŪRŲ KROVINIŲ KOMPANIJA” vykdomo smulkios frakcijos geležies rūdos granulių rūšiavimo atsijojimo būdu, šios veiklos teisėtumo, sukeliamos taršos bei pavojaus žmonių sveikatai”, – rašoma skunde.

KIDE taip pat tvirtina, kad „Klasco” ir toliau teršia centrinę miesto dalį. Toks teiginys grindžiamas tyrimo rezultatais, kurie esą rodo, kad sausio 28 d. paimtuose mėginiuose nuo vieno Švyturio g. 10 namo buto palangių vidinės pusės buvo aptikta geležies oksido. Tas pats geležies oksidas esą buvo aptiktas ir mėginyje, kuris tądien buvo paimtas nuo darbinių paviršių „Klasco” teritorijoje ties septintąja krantine.

„Todėl nėra jokio pagrindo teigti, kad yra pakankamai valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų, kurios gali išspręsti pareiškėjo skunde keliamus klausimus. Priešingai, iš išdėstytų aplinkybių akivaizdu, kad valstybės ir savivaldybės institucijos ne tik negali, bet, tikėtina, yra suinteresuotos nespręsti šios situacijos ir apginti gyventojų teisės į švarią aplinką. <…> Kada ir kaip bus pašalintos anksčiau išdėstytos teisinio reguliavimo spragos, kuomet yra reikalingi ne tik poįstatyminių teisės aktų, bet ir aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės bei aplinkos apsaugos įstatymų pakeitimai, yra visiškai neaišku, ypatingai turint omenyje šalyje vyksiančius rinkimus ir kitus politinius procesus. Todėl Klaipėdos miesto centrinės dalies gyventojai negali būti užtikrinti, kad situacija gali išsispręsti artimiausiu metu, kas dar kartą patvirtina būtinybę taikyti viešojo intereso gynimo priemones”, – konstatuoja KIDE.

KOMENTARAS

Rimgaudas Špokas, Aplinkos apsaugos agentūros direktorius

Gyventojai nėra teisūs teigdami, kad „Klasco” vykdo atskirą veiklą – krovinio sijojimą. Tai nieko naujo, čia yra įprasta krovos darbų specifika, nes tame krovinyje kartais atsiduria kokie nors lentgaliai ar metalo sujungimo detalės ir panašiai. Tai tikrai nėra sijojimas, tiesiog išrenkamos didelės į krovinį patekusios atliekos. 

Manau, kad bendrovės parengtą  Poveikio aplinkos oro kokybei mažinimo priemonių planą pasirašysime penktadienį. Jis buvo tikslinamas, pristatytas Klaipėdos visuomenei. Kiek man sakė ekspertai – nuostatos jau visos yra suderintos. Manau, kad mes jį paskelbsime savo tinklalapyje, nors jis jau ir buvo pristatytas visoms suinteresuotoms pusėms. 


2019-02-28

Vienas komentaras apie “Tarša: gyventojai kreipėsi į teismą”

  1. Kada gyventojai Klaipėdojebuvo teisūs? Čia gali būti teisūs tik valdininkai, prokurorai ir politikai. Geležies rūda ir anglis negali būti kraunama vien dėl to, kad čia vyrauja vakarų vėjai, kurie viską parneša į miestą. Todėl ir ansčiau tokių krovinių nebuvo. O dabar pinigai nedvokia ir nedulka, todėl krauna ir centre.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka "Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ "Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ "Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ "Klaipėda atvirai" steigimo sutartį.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas “Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ “Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt