Miestas, Svarbu

Elektrobusų istorija: pripažįsta ir grėsmę dėl konkurencijos

Avatar

Martynas Vainorius
2019-05-14


Klaipėdos miesto tarybos komitetai pradėjo gilintis į „Atviros Klaipėdos” aprašytą savivaldybės valdomos UAB Klaipėdos autobusų parko (KAP) įstatinio kapitalo didinimo 665 tūkst. eurų istoriją, kurios esmė yra dviejų elektrobusų pirkimas iš jų gamyklą Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje žadančios statyti UAB „Vėjo projektai”.

Nors greta jau paviešintų abejonių dėl viešųjų pirkimų procedūrų Miesto plėtros ir strateginio planavimo komiteto posėdžio metu buvo pasidalinta ir nuogąstavimu, kad tokia procedūra gali pažeisti konkurenciją reglamentuojančius teisės aktus, komiteto pirmininkės, mero komandos narės Juditos Simonavičiūtės balsas nulėmė, kad sprendimo projektui buvo pritarta.

„Vėjo projektų” nuotr.

Sprendimo projektą politikams pristatęs Savivaldybės administracijos Turto skyriaus vedėjas Edvardas Simokaitis teigė, jog Akcinių bendrovių įstatyme nėra numatyta nurodyti kokiu konkrečiai tikslu didinamas įmonės akcinis kapitalas, tačiau jis privalo paaiškinti, kodėl norima taip daryti.

„Sutartis dėl elektroautobusų galiojanti, vykdoma, jie baigiami gaminti, šiemet bus perduoti. Įmonė nėra pajėgi sumokėti už juos dabar. Tai jau labai sena istorija, ne vieną ir ne du kartus buvo kalba apie šių autobusų įsigijimą”, – aiškino E. Simokaitis, kartu patvirtindamas, kad tokios priemonės nėra savivaldybės trimečiame veiklos plane, nėra tokios išlaidos numatytos ir šių metų biudžete.

Savivaldybės administracijos Finansų ir turto departamento direktorė Aldona Špučienė tikino, kad tai buvo padaryta sąmoningai, nes „nesibalansavo strategija su finansinėmis galimybėmis”.

Posėdyje dalyvavęs KAP generalinis direktorius Vaidas Ramanauskas teigė siūlęs sprendimo projekte nerašyti, kam bus naudojamos tokiu būdu gautos lėšos, bet „administracijos direktorius norėjo, kad būtų įrašyta”.

„Mes neturime nė vieno sandorio su savivaldybe – viską laimime konkursuose. Esame vienintelis toks autobusų parkas Lietuvoje, visi kiti turi tiesioginius sandorius su savivaldybėmis. Dėl to esame neperkančioji organizacija. Šita kaina pigi”, – aiškino politikams V. Ramanauskas, tikinęs, kad įmonė apklausė penkis gamintojus, bet kiek pasiūlymų sulaukta teigė negalintis pasakyti.

„Man susidaro toks įspūdis, kad vežimas į priekį, o arklys iš paskos. Iš pradžių pasirašote sutartį, o paskui, oi mums trūksta pinigų. Pastatote prieš faktą. Teisinga idėja, bet turi būti skaidru. Stabdyti nesinori, bet…”, – pareiškė opozicijai priklausantis valstietis Vidmantas Dambrauskas.

„Kelias kiek vingiuotas, nors procesas teigiamas”, – konstatavo ir valdančiajai daugumai priklausantis konservatorius Andrius Petraitis.

„Neskubėjome, nes gamintojas vėlavo su terminu. Rašėme raštus ir laukėme. Sutarčiai pasirašyti turėjau valdybos leidimą”, – aiškino V. Ramanauskas.

„Aš matau, kad administracijos direktorius pasižadėjo, pasirašė ketinimų protokolą, bet neįtraukė į strateginį planą. Ar tik neviršijo įsipareigojimų? Svarbu, kad čia iniciatyva ne iš vežėjo. Administracija turėjo ilgai laiko surasti geriausią būdą, bet matė tik šį. Siūlau pritarti, tačiau ateityje reikėtų visai kitaip žiūrėti į tokius ekologinius projektus. Reikia atrasti skatinimo mechanizmą”, – dėstė J. Simonavičiūtė.

Liberalė, buvusi Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Alina Velykienė teiravosi, ar KAP neieškojo galimybių tokį projektą finansuoti bankų paskolomis.

„Kai turi vieną sprendimą, neieškai kitų. Tikrai turime daug įsipareigojimų. Buvo susitarimas ir nėjome ieškoti kitų sprendimų. Skolintis didelės sumos įmonė negali”, – teigė KAP vadovas.

Tada A. Velykienė siūlė kaip variantą svarstyti galimybę įmonei suteikti savivaldybės garantiją, kad ji galėtų skolintis.

„Jei nepritars, ieškosime kitų variantų – suteikti garantiją ar dengti nuostolį. Aišku, klausimas jau pavėluotas. Jis jau ir politinis, o ne vien techninis”, – sakė Aldona Špučienė.

Mero komandai priklausančiam Audriui Petrošiui pasiteiravus, ar toks sprendimas negali prieštarauti konkurenciją saugantiems teisės aktams, A. Špučienė patvirtino, kad kam nors pradėjus kelti tokias abejones reikėtų įrodyti, kad tai – „normalus akcininko sprendimas”.

„Negalime remtis nei ekologija, nei socialiniais aspektais. Turime elgtis kaip privatus akcininkas, besitikintis grąžos”, – antrino E. Simokaitis.

Komitetas teigiamą sprendimą priėmė tik dėl to, kad balsams pasiskirsčius po lygiai lemiamą persvarą suteikė J. Simonavičiūtės, kaip pirmininkės balsas (už dar balsavo A. Petraitis ir A. Petrošius). Likę posėdyje dalyvavę komiteto nariai – A. Velykienė, V. Dambrauskas ir Viktoras Senčila – susilaikė.

Šis sprendimo projektas šią savaitę dar turi būti svarstomas Finansų ir ekonomikos komitete. Galutinį sprendimą turės priimti miesto Taryba. Jos posėdžio metu nuo šio klausimo turėtų nusišalinti mero komandos narė Elida Mantulova, nes dirba KAP, taip pat ir konservatorius Rimantas Didžiokas, turintis „Vėjo projektų” akcijų. Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas, kurio žmonos rengiamą Klaipėdos pilies džiazo festivalį remia ši įmonė, sakė svarstysiantis, ar nusišalinti nuo svarstymo ir balsavimo.


2019-05-14

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka "Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ "Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ "Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ "Klaipėda atvirai" steigimo sutartį.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas “Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ “Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt