Miestas, Svarbu

Elektrobusai: pritarė, bet žada tirti

Avatar

Martynas Vainorius
2019-05-30


Po ilgokų diskusijų Klaipėdos miesto taryba ketvirtadienį pritarė, kad savivaldybės valdomos UAB Klaipėdos autobusų parkas (KAP)  įstatinis kapitalas būtų didinamas 665 000 Eur, už kuriuos numatoma įsigytų du elektrinius autobusus iš UAB „Vėjo projektai”.

Prieš tokį sprendimą pasisakė tik du posėdyje dalyvavę politikai – Nina Puteikienė ir Viačeslavas Titovas. Posėdžio metu taip pat nuskambėjo mero komiteto frakcijos siūlymas parengti sprendimą, kuriuo Kontrolės ir audito taryba turėtų atlikti tyrimą ir dėl atsakingų asmenų veiksmų įgyvendinant šį projektą.

Savivaldybei liko tik surasti pinigų, kad du „Dancer” išriedėtų į Klaipėdos gatves. Martyno Vainoriaus nuotr.
Nusprendė neatidėti

Sprendimo projekto svarstymas prasidėjo nusišalinimais – tokią poziciją raštu išdėstė meras Vytautas Grubliauskas, Elida Mantulova ir Rimantas Didžiokas. Pirmieji tiesiog nurodė įstatymų straipsnius pagal kuriuos nusišalina dėl galimo interesų konflikto, o R. Didžiokas detalizavo, kad yra darbo santykiais susijęs su „Vėjo projektais”.

Žinia, E. Mantulova dirba KAP, o „Vėjo projektai” yra rėmę V. Grubliausko žmonos organizuojamą Klaipėdos pilies džiazo festivalį.

„Ekologijos tema aktuali ir būtų puiku, kad važinėtų elektrobusai. Bet kyla klausimas, kad jie gali nuvažiuoti tik 50 kilometrų. Kaži, ar kas norėtų įsigyti tokį automobilį, kuris tik tiek važiuoja”, – diskusijas pradėjo opozicijos atstovė N. Puteikienė.

V. Titovui pasiteiravus, kodėl elektrobusus ketinama įsigyti ne konkurso būdu, Savivaldybės administracijos Turto skyriaus vedėjas Edvardas Simokaitis dėstė versiją, kad KAP nėra perkančioji organizacija, neturi tiesioginių sandorių su Savivaldybe ir priminė, kad ji vis tiek esą vykdė apklausą dėl tokio tipo ir dydžio autobusų.

Liberalė Alina Velykienė teiravosi, ar įmonė nagrinėjo galimybę skolintis, gauti Savivaldybės garantiją ir pan.

Pasak E. Simokaičio, KAP nagrinėjo ir tokius variantus, bet priimtiniausias esą pasirodė būtent įstatinio kapitalo didinimas.

„Jei Taryba nepritars, bus ieškoma kitokių finansavimo alternatyvų, kad galėtų užbaigti tą sandorį”, – sakė E. Simokaitis.

Visgi V. Titovas ir N. Puteikienė siūlė atidėti sprendimo priėmimo priėmimą. Anot ruskalbio politiko, „Klaipėdos autobusų parkas – ne eksperimentų poligonas, negalima eksperimentuoti už klaipėdiečių pinigus”.

„Nebuvo konkursų, pasirašyta sutartis su vietine įmone, o ar ji nepaskelbs bankroto, kas tada juos aptarnaus? Turi ir korupcijos kvapą, siūlau atidėti ir nagrinėti Antikorupcijos komisijoje”, – dėste V. Titovas.

„Vilnius perka mažesnius ir pigesnius elektrobusus, galinčius nuvažiuoti 180 kilometrų. O kam mums ilgi, važiuosiantys tušti, laužysiantys senamiestį? Gal geriau mažesni ir dažniau važiuotų. Tai – parama verslui. Tas klausimas opus, kiek yra nusišalinsių, suinteresuotų asmenų”, – dėstė N. Puteikienė, kėlusi ir klausimą, ar „Vėjo projektai” moka delspinigius už vis nepristatomus elektrobusus.

Visgi dauguma politikų nusprendė, kad dėl šio klausimo turi būti apsispręsta ketvirtadienio posėdyje.

Tyrimo nori ir valdantieji, ir opozicija

Mero komandos narys, Finansų ir ekonomikos komiteto pirmininko pavaduotojas Vytis Radvila, kurio balsas buvo lėmęs, šis komitetas nepritarė tokiam sprendimo projektui, ketvirtadienį jau tikino, kad administracijai pateikus trūkstamą informaciją jau turima atsakymus į visus klausimus.

„Yra miestiečiai, kurie dūsta, kietosios dalelės, yra sveikatos problemos. Tie du autobusai gal ir neišspręs, bet tai bus pirmas žingsnis. Savivaldybė turi rodyti pavyzdį ir skatinti ekologiją”, – teigė konservatorius Kazys Bagdonas.

„Yra daugiau klausimų nei atsakymų, bet būčiau linkęs palaikyti. Detalių pritrūko, bet siūlyčiau nestabdyti šio klausimo”, – teigė mero komiteto narys Audrius Petrošius.

Konservatorius Andrius Petraitis savo ruožtu priminė, kad dauguma politinių jėgų rinkimu kampanijos metu žadėjo pasiūlyti ekologišką transportą, kovoti su tarša, skatinti investicijų atsiradimą, kad bendradarbiaus su verslu, universitetu kurdami viešą gėrį.

„Čia idealus viso to pavyzdys – skatina investicijų atsiradimą, naujų darbo vietų sukūrimą”, – teigė A. Petraitis.

„Esame pastatyti prieš faktą, kada ateina Autobusų parko vadovas ir sako: „Aš pasirašiau sutartį, sumokėjau avansą ir neturiu pinigų, padėkit, kaip elgtis, nes man prieš eilę metų buvo pažadėta didinti įstatinį kapitalą”. Dabar reikia pritarti, bet reikia pavesti išsiaiškinti, kaip viskas vyko”, – teigė valdančiosios daugumos atstovas Rimantas Taraškevičius.

„Skaitant buvusios Autobusų parko direktorės Dauginkienės komentarus klausimų gali iškilti ir dar daugiau. Bet ji atsisakė pareigų, kai vyko auditas ir nesulaukiusi VTEK išvadų. Situacija, kuri ten buvo, buvo netinka, bet tiek laiko laukta ir neprašyta įstatinio kapitalo didinimo – taip pat aplaidumas. Jis ėjo ne tik iš Autobusų parko, bet ir buvusios administracijos. Siūlau palaikyti, didinti įstatinį kapitalą. O autobusui nebūtina turėti ilgą ridą jei per penkias minutes pakraunamas”, – teigė vicemeras, konservatorius Arūnas Barbšys.

A. Velykienė savo ruožtu apgailestavo, kad Savivaldybė nėra dalininkė, o tik finansuotoja tokio projekto.

„Nereikia klaidinti, kad buvusi administracija nieko nepadarė. Nebuvo jokio finansinio pagrindimo – tik viena eilutė, autobusų kainų. Mes – ne prieš ekologinius autobusus, bet kalba apie tai, kaip darome – ar skaidriai, su konkursai, ar per įstatinio kapitalo didinimą”, – sakė buvusi Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja.

Mero komandos narė, frakcijos „Už Klaipėdą” pirmininkė Vaida Žvikienė akcentavo, kad dabar svarstomas įstatinio kapitao didinimo, o ne elektrobusų pirkimo klausimas kartu pabrėžė, jog dėl šios istorijos „pasiekia įvairi informacija dėl atsakingų asmenų veiksmų teisėtumo”, todėl frakcijos vardu paprašė mero inicijuoti atskiro Tarybos sprendimo parengimą, kuriuo būtų pavesta Klaipėdos miesto savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai atlikti tyrimą.

Su tuo vėliau, po pertraukos sutiko ir valstiečių frakcijos narys Arvydas Vaitkus, kartu su buvusiu Savivaldybės administracijos direktoriumi ir KAP valdybos pirmininku Sauliumi Budinu akcentavęs, kad už tai, kaip bus panaudota toks įnašas atsakomybė tenka įmonės vadovybei.

Sprendimą projektą politikų prašė palaikyti ir Savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Neniškis, teigęs, jog tai yra „gražus projektas”, kurį esą įvertino ir žymios kompanijos.

„Tačiau į visus klausimus turi būti atsakyta. Ekologiško transporto studija turėjo būti padaryta jau iki tol ir daugelis klausimų būtų nebekilę. Administracija įsipareigoja ją padaryti iki šių metų galo”, – sakė G. Neniškis.

Už sprendimo projektą balsavo 24 politikai, prieš tik du – N. Puteikienė ir V. Titovas. S. Budinas balsavimui nesiregistravo.


2019-05-30

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka "Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ "Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra vienintelis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ "Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ "Klaipėda atvirai" steigimo sutartį.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas “Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ “Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt