SGD terminalas perkamas Lietuvos vaikų ateities sąskaita

Politikų tribūna

Seimo sprendimas leisti „Klaipėdos naftai“ valstybės vardu pasiskolinti beveik 300 mln. eurų suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo „Independence“ išpirkimui yra sąmoningai daroma klaida Lietuvos ateities sąskaita, įsitikinęs Liberalų sąjūdžio frakcijos narys, klaipėdietis parlamentaras Eugenijus Gentvilas.

Nepritardamas tokiam sprendimui, parlamentaras teigia, kad valstybė, prisiima ilgalaikius įsipareigojimus dirbtinai finansuoti iškastinio kuro vartojimą bei visus terminalo išlaikymo kaštus užkrauna Lietuvos gyventojams, užuot šia našta pasidalinusi su kitomis Baltijos šalimis.

Martyno Vainoriaus nuotr.

„Nesu nei prieš terminalą, nei prieš valstybės norą jį įsigyti. Esu prieš tai, kokiomis priemonėmis tai daroma ir koks galutinis rezultatas gaunasi. Mes galime metų metus diskutuoti dėl mažareikšmių dalykų, tačiau štai šimtamilijoninius projektus „palaiminame“ per kelias savaites. Sąmoningai ar ne, bet Vyriausybė įstūmė šį Seimą į tokią situaciją, kuomet per 3 savaites parlamentarai yra verčiami įvertinti, apsvarstyti ir pritarti projektui, pagal kurį valstybės vardu prisiimami beveik 300 mln. eurų įsipareigojimai 25 metams. Į vieną katilą kažin kodėl suplakamos net 2 paskolos – 135 mln. eurų vadinamajai SGD saugumo dedamajai užtikrinti ir 160 mln. – terminalo išpirkimui. Jei pirmąją paskolą skubama užsitikrinti vien tam, kad priešrinkiminiais metais būtų galima pasigirti, jog beveik 18 proc. yra sumažinta dujų kaina, tai antrąja paskola yra užkraunami šimtamilijoniniai įsipareigojimai net nebe mūsų vaikams, o anūkams. Vis dėlto, didžiausias paradoksas yra tai, kad Lietuva tai daro žinodama Europos Komisijos sprendimą iki 2050 metų turėti klimatui neutralią ekonomiką Europos Sąjungoje, tačiau nepaisant to vis tiek keliasdešimčiai metų apsiima dirbtinai finansuoti iškastinio kuro vartojimą, užuot investavusi į atsinaujinančią energetiką“, – teigi Eugenijus Gentvilas.

Parlamentaras pabrėžia, kad praktika parodė, kad dabartinis SGD terminalas Lietuvos ekonomikai yra per didelis. Neįgyvendinta liko ir idėja turėti regioninį – visoms Baltijos valstybės skirtą ir visų trijų šalių solidariai finansuojamą terminalą.

„Pastarojo laikotarpio SGD terminalo eksploatavimas atskleidė neūkišką Vyriausybės požiūrį – terminalo išlaikymas užkrautas šalies gyventojams ir verslui, tuo tarpu, Lietuvos mokesčių mokėtojų subsidijuojamomis paslaugomis mielai naudojasi verslą darantys kaimynai latviai bei estai. Seimas su valstybės garantija leidžiantis nusipirkti, iš esmės Lietuvai per didelį terminalą, ilgiems metams tik užtvirtina tokią nelygiavertę verslo aplinką“, – teigia parlamentaras.

Seimo narys atkreipia dėmesį į esą neargumentuotą skubą – valstybės garantijas paskoloms gauti dar šiais metais, kai realiai pinigų SGD terminalo išpirkimui reikės tik 2025 m. Parlamentaras taip pat laiko skandalinga aplinkybe gai, jog „Klaipėdos nafta“ esą iš anksto dirbtinai užaukština būsimo pirkinio kainą.

„Kas galėtų paneigti, kad Vyriausybės skuba dėl paskolų yra susijusi su tuo, kad stambius infrastruktūrinius projektus Europoje finansuojantys bankai, artimiausioje ateityje tiesiog nebeskolins iškastinio kuro projektams. Apie tai, beje, jau yra viešai pranešę Europos rekonstrukcijų ir plėtros bei Europos investicijų bankai. Tą gali padaryti ir dabartinis Vyriausybės partneris terminalo įsigijimo projekte, Šiaurės investicijų bankas. Dar skandalingiau yra tai, kad verslo plane dėl galimo terminalo įsigijimo, konsultantai „Klaipėdos naftai“ rekomendavo skolintis iki 140 mln. eurų, tačiau jau po kelių savaičių Vyriausybė į savo teikiamą projektą Seimui įrašo 160 mln. eurų sumą Kodėl planuojamos išlaidos terminalui pirkti staiga išbrango 20 mln. eurų ir apie kokią strategiją derantis dėl kainos galima kalbėti, kuomet pardavėjas iš anksto žino, kad valstybė pirkiniui jau rezervavo 160 mln. eurų?“, – dėsto Seimo Ekonomikos komiteto narys.

1 Comment

  1. Labas rytas Eugenijau,

    tai tik dabar nubudai ar iš viso iki šiol buvai miręs? Kad nesigirdėjo jokių panašių ,,prieš”. Kai buvo vykdoma ši afera kuri į dieną mums kainuoja 180 000Eu. + būsimą nuolatinį 40 metų baisių pinigų mokėjimą į Norvegiją. Per Kopro ofšorus. Gal norėtum papasakoti kiek iš to laimėjo Grybas &Ko’ irgi susidėje procentėli tik kituose ofšoruose?Juk tikrai žinai viską geriau nei mes visi.:D)

    Reply

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Uostas ir jūra

Rengs specialistus SGD terminalui

Trečiadienį tarptautinė energijos terminalų operatorė AB „KN Energies“ (KN), suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivo-saugyklos „Independence“ techninė operatorė UAB „Hoegh ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Verslas

Pasirašyta sutartis dėl „Independence“ techninio operatoriaus

Valstybės valdoma AB „KN Energies“ pranešė, kad pasirašė sutartį su UAB „Hoegh LNG Klaipėda“, pagal kurią ši bendrovė tampa suskystintųjų ...
2024-03-29
Skaityti daugiau

Svarbu, Unikali urbanistinė istorija

Klaipėdos statybos objektas Nr. 1: didžiulės taršos, aistrų ir neatsakytų klausimų istorija IV

„Atsirado tada jau ir Būtingės variantas, galiausiai prasidėjo ten statybos, bet tyliai ramiai liko Klaipėdos terminalas, nors buvo kalbama, kad ...
2024-03-11
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This