P0

Fotoreportažai, Svarbu, Uostas ir jūra

Uoste – išskirtinis krovinys

Atvira Klaipėda

Atvira Klaipėda
2021-05-13


Klaipėdos konteinerių terminale į baržą ketvirtadienio rytą pakrautas galingiausias Baltijos šalyse autotransformatorius, skirtas Lietuvos ir Lenkijos elektros sistemų jungties „LitPol Link“ išplėtimui.

Martyno Vainoriaus nuotr.

„Šiandien pasitinkame ne tik galingiausią autotransformatorių Baltijos šalyse, bet ir, esu įsitikinęs, svarbiausią. Tai pirmasis iš trijų įrenginių, kurie sudarys „LitPol Link“ jungties šerdį ir leis Baltijos šalių elektros sistemoms veikti vienu dažniu – kitaip tariant, sinchroniškai – su kontinentine Europa. Po kelių mėnesių užbaigus „LitPol Link“ projektą būsime pasiruošę sinchroninio prisijungimo prie kontinentinės Europos bandymui. Šiuo metu visos institucijos dirba kartu tam, kad kuo greičiau galėtume būti pasiruošę tam atvejui, jei tektų neplanuotai atsijungti nuo Rusijos ir Baltarusijos elektros tinklų“, – renginio metu sakė energetikos ministras Dainius Kreivys.

„LitPol Link“ jungtis su Lenkija yra mūsų vartai į Vakarų Europą, o šis autotransformatorius – raktas į juos. Naujoji įranga atveria mums galimybę jau šiemet išbandyti mūsų pasirengimą sinchroniniam darbui su Lenkijos energijos perdavimo sistema, jei to prireiktų. Dar du autotransformatoriai Lietuvą pasieks artimiausioje ateityje. Esu dėkingas „Litgrid“ kolegoms, kurie nepaisydami pandemijos nulemtų sudėtingų sąlygų dalyvavo Turkijoje esančioje gamykloje vykusiuose bandymuose, užtikrinant tiekiamos įrangos kokybę dar gamybos procese. Vykdydami šiuos darbus, lygiagrečiai vykdome kitus sinchronizacijai su kontinentine Europa svarbius projektus, kurių didžiausias – jūrinės jungties „Harmony Link“ statyba“, – teigė projektą įgyvendinančios Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorės „Litgrid“ vadovas Rokas Masiulis.

Naujojo 400/330 kV galios autotransformatoriaus kelionė prasidėjo daugiau nei prieš mėnesį. „General Electric“ gamykloje Gebzėje, Turkijoje, pagamintas įrenginys buvo nugabentas į Derindžės uostą ir, pakrautas į laivą, iki Lietuvos keliavo daugiau nei 7000 km per Viduržemio jūrą, Atlanto vandenyną ir Baltijos jūrą.

Pasak R. Masiulio, įrenginį buvo nuspręsta gabenti barža mariomis ir Nemunu, nes tai optimalus kelias tokiems dideliems kroviniams.

„Didžiuojamės galėdami dalyvauti šiame strateginiame tarpvalstybiniame energetikos projekte ir prisidėti prie Baltijos šalių elektros tinklų sinchronizacijos su kontinentinės Europos tinklais. Nors mūsų terminalas ir specializuojasi sunkiasvorių ir nestandartinių gabaritų krovinių krovoje, tačiau kiekvienas toks unikalus krovinys reikalauja preciziško operacijos planavimo“, – teigia Vaidotas Šileika, Klaipėdos konteinerių terminalo generalinis direktorius.

Autotranformatorių ir baržą perkėlė du šios bendrovės kranai.

Vidaus vandens kelių direkcijos barža autotransformatorių Kuršių mariomis ir Nemunu iki Kauno krovinių uosto plukdys tris paras, nes barža naktimis neplauks. Kaune 164 tonas sveriantis įrenginys bus perkeltas ant 39 m ilgio vilkiko ir specialios platformos sąstato, kuris, padedamas dar vieno vilkiko, nugabens krovinį į Alytaus rajone esančią „LitPol Link“ keitiklių stotį. Vežant autotransformatorių bus stabdomas eismas, todėl jo kelionė iš Kauno į Alytų vyks nakties metu.

Iš viso „LitPol Link“ bus sumontuoti trys tokie autotransformatoriai, planuojama, kad antrasis ir trečiasis bus atgabenti vasarą.

INFORMACIJA

Aukštos įtampos nuolatinės srovės jungtis „LitPol Link“ plečiama įrengiant tris 400/330 kV galios autotransformatorius, išplečiant 400 kV ir 330 kV skirstyklas, rekonstruojant elektros linijas, pertvarkant savųjų reikmių maitinimo 400 kV skirstyklą. Bendros projekto investicijos siekia 22,5 mln. Eur, projektas iš dalies finansuojamas iš ES Europos infrastruktūros tinklų priemonės.

Įrengti autotransformatorius reikia tam, kad po sinchronizacijos 2025 metais „LitPol Link“ jungtis galėtų veikti visu galingumu ir sinchroniniu režimu su Lenkijos tinklais. Šalia Alytaus esanti elektros infrastruktūra – kertinė visam sinchronizacijos projektui, kadangi būtent per „LitPol Link“ jungtį bus sinchronizuojamas Baltijos šalių ir žemyninės Europos elektros tinklų dažnis.

„LitPol Link“ jungties išplėtimas yra vienas iš 14 Vyriausybės patvirtintų ypatingos valstybinės svarbos sinchronizacijos projektų, kurie apima naujos jūrinės jungties su Lenkija „Harmony Link“ statybą, 3 sinchroninių kompensatorių įrengimą, vidinių tinklų stiprinimą ir sistemos valdymo bei IT tobulinimą.

Šiuo metu 3 iš sinchronizacijos projektų jau yra įgyvendinti. Tai 330 kV Bitėnų transformatorių pastotės išplėtimas, 110 kV linijos Pagėgiai-Bitėnai statyba ir 330 kV linijos Lietuvos elektrinė-Vilnius rekonstrukcija. Iš viso šiuo metu baigta daugiau nei ketvirtadalis visų sinchronizacijai reikalingų darbų.

Iki šiol Lietuva, Latvija ir Estija kartu su Rusija ir Baltarusija veikia IPS / UPS sistemoje, kurioje elektros dažnis centralizuotai reguliuojamas Rusijoje. Prisijungimas prie kontinentinės Europos tinklų ir veikimas sinchroniniu režimu su Lenkija, Vokietija ir kitomis kontinentinės Europos valstybėmis bus užtikrintas ne vėliau nei 2025 m.


    2021-05-13

    Parašykite komentarą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas.

    Parama

    Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

    Paremti
    Atviri dokumentai

    VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

    Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

    Su dokumentais galite susipažinti čia
    Informacija

    Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
    VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

    Puslapio taisyklės. 

    Redakcijos adresas: Bangų g. 5A-3C, Klaipėda, LT-91250, Tel. + 370 650 77550
    el. paštas: info@atviraklaipeda.lt