P0

Svarbu, Uostas ir jūra

Birių krovinių krova uoste: kokia įtaka aplinkai? (1)

Martynas Vainorius

Martynas Vainorius
2021-10-14


Aplinkos apsaugos agentūra (AAA) ketvirtadienį paskelbė apie tyrimų, kuriais siekta išsiaiškinti, ar Klaipėdos uosto įmonės laikosi aplinkos ministro patvirtintų minimalių reikalavimų dulkėtumui mažinti, rezultatus.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Gegužę pasyvieji kaupikliai nusėdančių suspenduotų kietųjų dalelių surinkimui buvo iškabinti Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco”) teritorijoje ir už jos ribų, Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ teritorijoje ir už jos ribų bei Birių krovinių terminale ir šalia jo.

Antradienį „Atvirai Klaipėdai” kreipusis į AAA su prašymu supažindinti su šiais tyrimų rezultatais, kitą dieną Aplinkos apsaugos departamentas  pranešė įteikęs privalomąjį nurodymą „Klasco”, kuriuo įpareigojo įmonę nutraukti palaidos geležies rūdos krovos operacijas. Teigta, jog sprendimas priimtas gavus iš AAA planinius už uosto įmonių veiklaviečių ribų nusėdančių kietųjų dalelių kiekio ir sudėties tyrimų pasyviaisiais kaupikliais ataskaitą.

„Atvira Klaipėda” atsakymo iš AAA nesulaukė ir ketvirtadienį – atitinkama informacija apie tyrimus buvo paskelbta šios institucijos puslapyje.

Paskelbtose išvadose rašoma, kad pagal kietųjų dalelių nusėdimo intensyvumą, didžiausia kietųjų dalelių „apkrova” pasižymi tyrimų vietos, esančios arčiau „Klasco” atviros teritorijos, kur nėra skiriamosios sienos).

„Čia nusėdusių kietųjų dalelių kiekis yra gana didelis lyginant su toliau nuo KLASCO teritorijos esančiomis tyrimo vietomis”, – rašoma išvadose.

Anot tyrimą atlikusių Klaipėdos universiteto mokslininkų, didesne geležies koncentracija pasižymi tos tyrimų vietos, kuriose fiksuotas intensyvus kietųjų dalelių nusėdimas. Geležies koncentracija tose tyrimo vietose siekia nuo 13 iki 51 %.

„Atlikta koreliacinė analizė taip pat parodė, kad yra stiprus koreliacinis ryšys tarp iškritų kiekio ir atstumo nuo KLASCO. O geležies foninė koncentracija mieste yra žymiai mažesnė nei nustatyta visose tyrimo vietose. Įvertinus visas aplinkybes nustatyta, kad tyrimo metu KLASCO krovinio kietosios dalelės pateko už įmonės veiklavietės ribų, o jų koncentracija, atmetus fonines koncentracijas yra nuo 2,757 % iki 47,72 %”, – rašoma išvadose.

„Begos” tyrimų atveju išsiskyrė vieta, esanti šalia įmonės teritorijos. Čia dalelių nusėdimo intensyvumas buvo žymiai aukštesnis nei toliau buvusiose tyrimo vietose ir buvo labai artimas „Begos” teritorijoje išmatuotam nusėdimo intensyvumui. Didesnis nusėdimo intensyvumas nustatytas tyrimo vietose ties Minijos gatve lyginant su labiau į rytus išdėstytomis tyrimo vietomis.

„Išanalizuotą tyrimų rezultatus nustatytos kalcio ir fosforo koncentracijos anomalijos teritorijoje už BEGA veiklos vietos. Koreliacinė analizė patvirtino kalcio ir fosforo koncentracijų mažėjimą, tolstant nuo BEGA teritorijos. Kadangi foninė kalcio koncentracija mieste yra artima nustatytai šio tyrimo metu, kalcio turinčio krovinio patekimas į aplinką yra nežymus (ypač toliau nutolusiose tyrimo vietose) ir atėmus fonines koncentracijas siekia nuo 0 % iki 5,49 %. Tuo tarpu fosforo koncentracija, nustatyta tyrimo vietose, yra žymiai aukštesnė nei kitose miesto dalyse ir įvertinus fonines
koncentracijas siekia nuo 0,685 % iki 3,822 %. Koreliacinė analizė taip pat rodo fosforo koncentracijos mažėjimą tolstant nuo BEGA teritorijos. Tyrimo metu nustatytas fosforo trąšų patekimas už BEGA veiklos vietos ribų, tačiau patenkantis kiekis yra mažas”, – rašoma išvadose.

Mokslininkai taip pat konstatavo, kad pagal išanalizuotus kietųjų dalelių nusėdimo intensyvumo duomenis matomas didelis nusėdimo intensyvumo skirtumas tarp mėginių, surinktų Birių krovinių terminalo teritorijoje ir už jos.

„Nusėdimo intensyvumas už BKT veiklos vietos ribų nėra aukštas. Tolygaus mažėjimo tolstant nuo BKT teritorijos taip pat nenustatytas. Žymesnis skirtumas yra tik labiausiai į pietus ir šiaurę nutolusiose tyrimo vietose. Pagal elementinės sudėties tyrimų rezultatus arčiausiai BKT veiklos vietos esančiose tyrimo vietose kalio ir chloro koncentracijos yra didesnės nei vidutinės, tačiau daug mažesnės nei BKT teritorijoje, o toliau esančiose tyrimo vietose koncentracijos labai artimos foninei koncentracijai. Atmetus fonines koncentracijas kalio koncentracija už BKT teritorijos buvo nuo 0 % iki 2,68 %, o chloro nuo 0 % iki 2,43 %. Koreliacinė analizė taip pat rodo tik vidutinio stiprumo ryšį tarp atstumo nuo BKT veiklos vietos, kalio bei chloro koncentracijos ir iškritų kiekio mažėjimo. Remiantis surinktais duomenimis nustatyta, kad krovinio patekimas už teritorijos yra mažas ir nustatytas tik arčiausiai BKT teritorijos esančiose tyrimų vietose”, – teigia mokslininkai.


    2021-10-14

    Vienas komentaras apie “Birių krovinių krova uoste: kokia įtaka aplinkai?”

    1. AvatarAsta Norbutaitė (IP: 78.61.51.178)

      Ačiū už naujienas! Tenka valyti palanges ir arti uosto ir toli ir jų yra ant visų.Idomu o ką kvėpuoja žmonės prie Begos, ten arčiau Begos ir Grigeo, vaikai gyvenantys , serga žymiai dažniau kvėpavimo ligomis.

    Parašykite komentarą

    El. pašto adresas nebus skelbiamas.

    Parama

    Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

    Paremti
    Atviri dokumentai

    VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

    Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

    Su dokumentais galite susipažinti čia
    Informacija

    Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
    VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

    Puslapio taisyklės. 

    Redakcijos adresas: Bangų g. 5A-3C, Klaipėda, LT-91250, Tel. + 370 650 77550
    el. paštas: info@atviraklaipeda.lt