Klaipėdiečiai pagamino elektrinį vandens autobusą

Svarbu, Transportas

Kasparas Bagdonas, „Atviros Klaipėdos" praktikantas
2022-10-06

Komentarų: 10

Ketvirtadienį Klaipėdoje pristatytas analogų neturintis elektra varomas katamaranas-autobusas. Šį ambicingą projektą įgyvendino uostamiesčio startuolis „Popa Boat“.

Keleiviams gabenti skirtas katamarano prototipas, talpinantis 12 asmenų, jau sėkmingai išbandytas Dangės upėje. Laivo ilgis – 10,6 m, greitis – 11-13 km/val. Elektrinio laivo pakrovimo laikas – 6 valandos, pilnai įkrautas jis gali plaukti 6-7 valandas ir įveikti apie 80 km.

„Skandinavijos ir kitose Europos šalyse viešasis vandens transportas yra sėkmingai išplėtotas ir nestokoja populiarumo. Lietuvoje tai dar visiškai neišnaudota niša, per didžiuosius miestus tekančios upės dar menkai įgalintos. Siekis tai pakeisti ir tapo varomąja šio projekto jėga“, – kalbėjo startuolio „Popa Boat“ įkūrėjas ir vadovas Tomas Vėlius.

Kasparo Bagdono nuotr.

Laivas buvo statomas Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje. Prie inovatyvaus projekto dirbo elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda. Nuo idėjos ir brėžinių iki pagaminto produkto procesas truko 8 mėnesius, tačiau pasak katamarano kūrėjų, antrą tokį galima pagaminti dvigubai greičiau. Nors ir kyla sunkumų gauti įvairias detales bei elektronikos komponentus, T. Vėlius neatmeta galimybės ateityje tokius vandens autobusus gaminti masiškai.

„Dabar mes jį pasistatę prie nuomos punkto, kad galėtume pradėti nuomą keleivių plukdymui. O ateityje pažiūrėsim, jei sulauksim teisingų pasiūlymų, gal išnuomosim kažkam, kas juos paleistų kursuoti kaip autobusus“, – apie laivo panaudojimą pasakojo Tomas.

Jo teigimu, prireikus galima būtų pastatyti vandens autobusą su daugiau vietų.

Pasak „Popa Boat“ vadovo, tokie autobusai galėtų plaukioti tiek didžiosiose šalies upėse, tiek ir ežeruose ar kituose vandens telkiniuose. Tiesa, platesniam tokių transporto priemonių panaudojimui reikėtų plėsti pasikrovimo stotelių krantinėse infrastruktūrą.

Vandens autobuso kūrimo procesas jau turėjo tam tikrą atspirties tašką – 2018 m. savo veiklą elektrinio vandens transporto vystymo srityje pradėjęs inovatorius T. Vėlius yra sukūręs panašų, tačiau keliskart mažesnį laivą, skirtą pramoginiams pasiplaukiojimams. Pastaraisiais metais klaipėdietis šį sprendimą ne tik išbandė įvairiomis sąlygomis, bet ir aktyviai tobulino. Šį šiltąjį sezoną Danės upėje tokių pramoginių laivų buvo galima išvysti keturis, katamaranai nestokojo populiarumo tarp klaipėdiečių ir miesto svečių.

Kasparo Bagdono nuotr.

Kaip ir pirmtakai mažieji „Popa Boat“, naujasis vandens autobusas išlaikė panašius dizaino elementus ir itin paprasto bei automatizuoto valdymo vairalazde principą. Laivas funkcionalus ir patogus visiems – erdvaus vandens autobuso salone taip pat numatyta vieta žmogui su negalia.

„Projektuojant katamaraną, siekta suteikti jam pilnavertiškai funkcionuojantį „kūną“, t. y. galimybę judėti visomis kryptimis – sukinėtis, plaukti šonu, į priekį, atgal. „Kūnas“ jau yra, o toliau palaipsniui planuojame diegti vis išmanesnį „protą“, t. y. programuoti ir instaliuoti įvairias funkcijas paties objekto ir aplinkos atpažinimui. Tikimės, kad ateityje šis katamaranas vandenyje galės judėti visiškai autonomiškai“, – aiškino T. Vėlius.

Klaipėdos mokslo ir technologijų parko (KMTP) plėtros vadovo Andriaus Sutniko teigimu, elektrinio vandens autobuso sukūrimas ženklina naują svarbų etapą ne tik šio startuolio sėkmės istorijoje, bet ir padeda stiprinti Klaipėdos kaip inovatyvių transporto sprendimų kūrimo pozicijas.

„Tikime šio produkto sėkme, nes jis sprendžia kelias aktualias problemas, – akcentuoja A. Sutnikas. – Upė mieste dažniausiai tampa ne jungiančiu, o savotiškai jį padalinančiu veiksniu ir barjeru kelių transportui – norint įveikti tam tikras atkarpas, tai įmanoma padaryti tik važiuojant per tiltus, vairuotojams dėl to tenka daryti lanką, o tai pareikalauja papildomų laiko ir kuro sąnaudų. Tinkamai suplanavus maršrutus, viešasis vandens transportas gali užtikrinti sklandų keleivių judėjimą. Antra, elektrinis vandens autobusas ne tik eliminuoja tam tikrą kiekį kelių transporto nuo gatvių, bet ir visiškai nesukuria emisijų, o tai itin svarbu miestams, kurie neretai kenčia nuo taršos“.

Kasparo Bagdono nuotr.

Anot KMTP plėtros vadovo, ne mažiau svarbus ir dar vienas aspektas – inovatyvus vandens transportas tarsi sugrąžina žmones atgal prie upių ir padeda pamatyti savo miestą naujai.

Klaipėdoje sukurtą sprendimą jau greitai planuojama pristatyti ir kituose Lietuvos miestuose. Taip pat bus ieškoma naujų rinkų užsienyje.

10 Comments

  1. Aleksej

    Kokios dar 4 reikia pagaminti tokiu kad daugiau reisu darytu

    Reply
  2. autoriui

    Bet rašinio autorius savo vardą be klaidų parašyti galėjo 🙂

    Reply
    • akadministratorius

      Ne autorius jį rašė, bet ačiū, kad pastebėjote.

    • Deputatas

      Kasparas – kur čia klaida?

    • akadministratorius

      Buvo praleista varde a raidė. Pastabus skaitytojas tai pamatė.

  3. konstruktorius

    Viskas atrodo neblogai, įdomus projektas, tiktai nuotraukoje nematyti (o gal ir nėra sumontuota) kokių nors rankenų palubėje ar prie atlošų įsikibimui. Juk subangavus ar šiaip, sunkesniam keleiviui įlipus, tas laivelis makaluosis į visas puses ir žmogelis eidamas į vietą gali pargriūti, ką nors susitrenkti, o tai pridarytų problemų vežėjams.

    Reply
    • Praeivis

      O Tamsta ar esate bandęs įlipti į kiek didesnį laivelį, nei pripučiama valtis vienam žvejui? Ar bent įsivaizduojate, kokios realiai bangos Dangėje?

  4. Viola da Gamba

    Nu, pagaliau kažkas šiuolaikiško!!!Sveikinu. Pirrmoji nusipirksiu bilietą ir plauksiu iš Tauralaukio bet kur, kur tik plauks… irman visai nesvarbu kiek tai truks-kuo ilgiau, tuo geriau. Nuvažiuoti su auto – galiu kiekvieną dieną, bet kuriuo paros metu, o tokiu šiuolaikišku laivu vykti yra garbė. Garbė žmogui, sukūrusiam tokį gražų daiktą.

    Reply
  5. Orakulas

    Matyti, kad tai puikus laivas. Tačiau… Klaipėdoje „vandens autobusu” plaukti nuo, sakykim, Žolynų gatvės ar Botanikos sodo iki Jono kalnelio? Vargu ar realu. Tų „vandens autobusų” tikrai nebus tarsi musių. Problema – grafikai, o tuo pačiu ir prieinamumas. Atstumas nuo Tauralaukio tilto iki Jono kalnelio upės vaga yra maždaug 6,5 km. Suprantama, dar turi būti ir sustojimų. Kiek realiai užtruks? Miesto autobusu atstumas nuo Tauralaukio tilto iki atgimimo stotelės įveikiamas, jei ne piko kamščiai (+ 10 min) maždaug per 12 – 15 min. Taigi, vargu ar tas „vandens autobusas” gali integruotis į miesto visuomeninio transporto struktūrą ir duoti apčiuopiamos naudos. Bilietas, panašu, taip pat turės kainuoti gerokai ne tiek, kiek kelionei autobusu. Taigi, laivas, matyti, geras, konstruktoriai ir gamintojai padirbėjo šauniai. Tai potencialiai galėtų tapti vasaros sezono metu šiokia tokia atrakcija Klaipėdos svečiams. O gal ir paklausia preke kitų miestų, esančių prie vandens, pramogų vystytojams. O šiaip – puiku ir sėkmės projekto autoriams!

    Reply
    • Orakului

      Puikus sumanymas. Laivo statytojas kalba realiai, nesvaigsta ir neskiedžia. O miestui laivų, laivelių, nesvarbu, kad ir upės, labai trūksta. Sėkmės!

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Spyglys

Alus gerti sveika, - ar ne taip, Leonai?*

Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos narys Leonas Makūnas vieno komiteto posėdžio metu, viešai girdint per YouTubą visam pasauliui, baisią istoriją apie ...
2024-02-28
Skaityti daugiau

Svarbu, Transportas

Vandens autobusai - projektas su keturiomis jį „valdančiomis rankomis”

„Jeigu būtų taip paprasta, tokie laivai plaukiotų ir Vilniuje, ir Panevėžyje ir kituose miestuose, – kalbėjo VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas” ...
2024-02-26
Skaityti daugiau

Švietimas

Klaipėdos mokslo ir technologijų parkas: į inovacijas per partnerystes

Vakarų Lietuvos inovacijų ekosistemos dalyviams 2023 m. klojo pamatus svarbiems ateities projektams. Geopolitinių įtampų nulemti iššūkiai, Lietuvos jūrinės strategijos rengimas, ...
2024-01-02
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This