Klaipėdos autobusų parko sniego valymo premjera buvo apgailėtina: šoferiai klykė iš siaubo. Valdiška įmonė sukėlė įtarimų dėl veiksmų skaidrumo bei teisėtumo. Įmonės savininkė – savivaldybė – lyg strutis įkišo galvą į sniegą ir situacijos nekomentuoja. Ir ją galima suprasti.
UAB „Klaipėdos autobusų parkas”, prie jos prijungus UAB „Gatvių apšvietimas”, tapo rimtu ūkiniu vienetu, galinčiu konkuruoti su privačiomis komunalinio ūkio įmonėmis. Būtent į tą pusę jos vairą jau senokai savivaldybė ir planavo pasukti. Tiksliau, „apginkluoti” savo įmonę taip, kad ji, bėdai ištikus, galėtų bent laikinai pakeisti užsiožiavusius privačius rangovus.
Toks sumanymas gimė daugiau nei prieš dešimtį metų, kai viena miestą tvarkanti privati įmonė pareikalavo mokėti daugiau nei buvo sutarta per viešųjų pirkimo procedūras. Antraip grasino palikti miestą nevalytą. Jei taip atsitiktų, Klaipėda liktų lyg Jobas ant nešvarių norų kupetos.
Pasak savivaldybės prastai artikuliuotų pranešimų, valdiškas Autobusų parkas pradėjo mokytis sniegą nuo gatvių valyti per snygio piką todėl, kad daugiau to daryti nebuvo kam. Girdi, viešųjų pirkimų tvarka nepavyko pasamdyti privačių rangovų. Nepaaiškino (nors privalėtų), kodėl tie viešieji konkursai žlugo, kas dėl to kaltas.
Jei miesto Taryboje būtų nors vienas smalsus išrinktasis ir to paklaustų, ir mums paaiškintų… Bet kur tau…
Kol kas negirdėti ir apie tai, kad vietos politikai aiškintųsi, kodėl Klaipėdos autobusų parkas, užuot pats tą sniegą nuo gatvių valęs, sudarė dėl to sandorį su privačia UAB?
Sudėliokime seką: savivaldybė tiesiogiai paveda savo Autobusų parkui valyti gatves. Autobusų parkas, pasinaudodamas tariama Europos Sąjungos leista išimtimi dėl viešojo transporto paslaugų pirkimo, sudaro sandorį su privačia UAB ir ši ima prastai sniegą nuo mūsų gatvių valyti.
Tokiu būdu yra apeitas Viešųjų pirkimų įstatymas, nes sniego nuo gatvių valymas formaliai neturi nieko bendra su viešuoju transportu.
Maža to, paaiškėja, kad UAB „Klaipėdos autobusų parkas” yra laimėjęs viešųjų pirkimų konkursą valyti sniegą nuo gatvių visoje Vakarų Lietuvoje.
Visi šie veiksmai yra žinomi ir, tikriausiai, skatinami Autobusų parko Valdybos. Nes įmonės, siekiančios pelno (o UAB „Klaipėdos autobusų parkas” ir yra tokia įmonė) privalo veikti taip, kad užgriebtų kuo daugiau rinkos ir gautų daugiau pelno. Tad formaliai taip ir įvyko/vyksta: valdiškas UAB perduoda be atviro konkurso iš savivaldybės darbą privačiai UAB, pasilieka sau dalį pajamų ir dar dirba/uždirba už Klaipėdos ribų. Įmonės vadovai verti premijos.
Jei ne vienas „bet”: įmonė teikia viešąsias paslaugas. Kaip ir AB „Klaipėdos energija”, AB „Klaipėdos vanduo”, KRATC. Įsivaizduokime, kad ir šios įmonės pradėtų veikti panašiu modeliu kaip Autobusų parkas… Suma sąskaitose, kurias gauname dabar, pasirodytų esanti maža…
Kita vertus, savivaldybė demonstruoja neįgalumą kontroliuoti savo įmonių kainodarą. Į savo energetikų kainodarą ji jau seniai nosies nekiša ir it figos lapeliu dengiasi tuo, kad kainas nustato VERT (Valstybinė energetikos reguliavimo tarnyba).
O štai dėl KRATC noro 25 procentai didinti atliekų tvarkymo kaštus, vietos politikai susigūžė: rinkimai – už 2,5 mėnesio! Jie mano, kad tokiu metu balsuoti už nepopuliarų sprendimą yra politinė savižudybė. Ir todėl politiškasis chameleonas – mūsų meras – net nedrįso įtraukti šio klausimo į šią savaitę vyksiančio Tarybos posėdžio darbotvarkę.
Taip įvyko pirmą kartą nuo neatmenamų laikų. Ir už tai mums visiems reikės sumokėti papildomai, nes, žinia, laiku nepriimtas sprendimas turi savo kainą.
Ir apie isteriją dėl gausaus snygio ant mūsų gyvenimo. Man tai buvo smagi pramoga pamojuoti sniego semtuvu, smagiai pasivažinėjau, visur pravažiavau, paslidinėjau – puikūs žiemos nuotykiai. Na, o jei nemoki važiuoti žiemos sąlygomis, gal sėdėk namuose ar vaikščiok pėsčiomis.
Beje, šoferių ašaros yra juokingos: sėdi šiltoje mašinoje ir važiuoji… O pėstieji Klaipėdoje – tarsi atstumtųjų kasta: jie niekam dvi savaites taip ir neparūpo. Nors pėstieji yra absoliuti mūsų miesto gyventojų dauguma, nes iki autobusų stotelės reikia nueiti, iš savo mašinos išlipus reikia iki namų nueiti…
Girdėjot? It lokys iš žiemos miego prabudęs meras organizavo mėnesiu pavėluotą pasitarimą dėl gatvių valymo. O ar girdėjot, kad kas būtų organizavęs pasitarimą dėl pėsčiųjų takų, šaligatvių, kiemų valymo? Tokių nėra.
Mūsų valdžia mano, kad daugiausiai mokesčių sumokantys pėstieji yra trukdis, maišantis vairuoti šoferiams. Ir verti tik per pusnis klampoti bei kaulelius ant ledo laužytis. Šoferiai aplamdytus automobilius greitai susiremontuos. O pėsčių kaulai ilgai gis.
Nieko naujo, kur be duris visur netvarka, kaip ir jų galvose.