„Jei žmogus užsikrėtė dainavimo „bacila”, tai jau visam gyvenimui”

Veidai
Birutė Skaisgirienė
2023-06-21

Šį trečiadienį, birželio 21-ąją, 18 valandą, Girulių bibliotekoje, Šlaito g. 10 A, lankytojų laukia vasaros koncertas „Nuo klasikos iki klasikos“. Šio vakaro solisto Tomo Vilaniškio repertuare – daug lietuviškos muzikos. Skambės lietuvių kompozitorių Algimanto Raudonikio, Algimanto Bražinsko, Rimanto Mikelsko populiarios dainos. Klasikinės muzikos gerbėjai bus pamaloninti arijomis iš smagių miuziklų ir operečių „Smuikininkas ant stogo“, „Mano puikioji ledi“, „Čardašo karalienė“. Tomui akomponuos koncertmeisterė Aurelija Kržanavičienė.

Tomo Vilaniškio ir Aurelijos Kržanavičienės kūrybinis duetas ne pirmą kartą pasirodo Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešosios bibliotekos kultūrinių renginių programose –  kultūrinių renginių ciklą „Pėdink į Girulius“ šią vasarą ji rengia jau tryliktąjį kartą.

Prieš koncertą pakalbinau Tomą ir Aureliją. Pokalbio fragmentais dalinuosi su muzikos mylėtojais.

Tomo Vilaniškio archyvo nuotr.

Tomai, dainavimas Jums yra hobi ar profesija? Kur mokėtės muzikos, kiek ji jums svarbi gyvenime?

Mano muzikos kelias prasidėjo nuo 10 metų. Gimiau ir augau Šiaurės Lietuvoje, Joniškyje. Iš šio miesto yra kilę nemažai iškilių žmonių, taip pat ir kompozitorius Algimatas Raudonikis. Gal todėl be jo dainų nepraeina nė vienas mano koncertas. Joniškio meno mokykloje, kuriai, beje, suteiktas kompozitoriaus Algimanto Raudonikio vardas, mokiausi groti trimitu. Vėliau dainavau mokyklos estradiniame ansamblyje. Tokia mano muzikinė veikla, matyt, nulėmė tolimesnį pasirinkimą – operinio dainavimo studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, Klaipėdos fakultete.

Aurelija, o kas Jums yra muzika?

Aš visą gyvenimą gyvenu muzikoje, mane supa muzika, mano gyvenimo būdas – irgi muzika. Groju pati, akompanuoju. Mano nuolatinė meilė yra pats jautriausias instrumentas – tai žmogaus balsas. Akompanuoju ir suaugusiems, ir vaikams. Mano kita muzikos sritis – pedagoginė veikla. Mokau groti ir vaikus, ir suaugusius. Ilgai galėčiau pasakoti apie savo veiklą „Yamaha“ muzikos mokykloje. Jos specifika labai skiriasi nuo valstybinės muzikos mokyklos.

Tomai, kodėl pasirinkote operinio dainavimo studijas? Muzikos mokykloje pūtėte trimitą, grojote mokyklos estradiniame ansamblyje, o paskui toks netikėtas posūkis?

Mokyklos ansamblyje dainavau populiarias dainas, apie operą tuomet dar negalvojau. Tačiau dar besimokydamas mokykloje buvau atvykęs konsultacijai į LMTA, ir tai man padėjo galutinai apsispręsti studijuoti operinį dainavimą. Įstojau į Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Klaipėdos fakultetą. Pastaruoju metu dainavimas man ir hobis, ir atgaiva sielai. Mėgaujuosi dainuodamas, o jei dar prisiliečiu prie klausytojų širdžių, tai esu tiesiog laimingas. Mėgstu ne tik dainuoti, bet ir klausytis muzikos, ji mano gyvenimą daro gražesnį.

Kokius kūrinius labiausiai mėgstate dainuoti?

„Tomo mėgstamiausias žanras – opera, jis visada nenorom sutinka dainuoti operetę – tai savotiška jo asmeninių interesų išdavystė, bet ko nepadarysi dėl žiūrovo“, – sako Aurelija.

Tomas pratęsia Aurelijos mintį: „Visada norėjosi dainuoti arijas. Bet pastaruoju metu mielai dainuoju ir populiarias lietuvių kompozitorių dainas. Gimtąja kalba geriausiai sekasi perteikti kūrinius.

Kuo operinis dainavimas jus sužavėjo ir kokia yra šio žanro specifika. Ar to galima išmokti, ar tai yra duotybė?

Man visada buvo įdomus garsų ir tylos pasaulis, bet muzikoje daugiau garsų nei tylos. Norisi juos suprasti ir pažinti. Tam reikia laiko. Dar būdamas vaikas Naujųjų metų išvakarėse per televiziją žiūrėdavau operą „Traviata“. Tuomet negalėdavau suvokti, kaip galima taip dainuoti, operinis dainavimas man buvo gili paslaptis, beje, yra iki šiol. Yra žmonių, kuriems operinis balsas yra duotybė, tuomet jie greičiau ir paprasčiau kyla karjeros laiptais, bet tokio dainavimo galima ir išmokti, tam reikia tinkamo mokytojo. Tačiau jaunam žmogui sunku suprasti, koks mokytojas iš tiesų yra geras.

Ar balsas kaip pagrindinis Jūsų instrumentas reikalauja nuolatinio trenažo, ilgų repeticijų ir pastangų?

Tikiu, kad negalima dainuoti priešokiais. Tikriausiai reikia visko: valios, disciplinos, pastangų. Na taip, balsas reikalauja repeticijų. Tačiau tai priklauso nuo profesinės patirties ar įdirbio šioje srityje, taip pat nuo koncertinės veiklos intensyvumo. Kuo mažiau žmogus turi patirties dainavime, tuo daugiau jam reikia repetuoti, o kai jau supranti, kaip dainuoti, užtenka tik palaikyti formą. Čia panašiai kaip važiavimas dviračiu. Įgūdžiai išlieka.

Solistė, pedagogė Rūta Agafonovienė yra pasakojusi, kad išsidainuoti važiuoja į sodybą: tik ten, neerzindama kaimynų, ji gali dainuoti kiek tinkama. Kaip jūs sprendžiate šią problemą?

Operistams tikrai bėda dėl pasidainavimo. O man kartais vakare taip norisi padainuoti, nors ir tyliai tyliai, bet tas mano tyliai gaunasi visai garsiai, aš gi bosas (Juokiasi). Stengiuosi susivaldyti, o tada kitą dieną nuvykstu į viena įstaigą (negaliu atskleisti viešai) ir ten išsidainuoju. Tada kuriam laikui būna ramu. Pradėjau galvoti, kad jei turėčiau nuosavą namą, dainavimo problema išsispręstų.

Minėjote, kad labiausiai mėgstate dainuoti arijas. Kokias jau esate sudainavęs, apie kokias pasvajojate ir kokias norėtumėte sudainuoti?

Daugiausiai dainuoju italų kompozitorių arijas: Pilypo ariją iš Dž. Verdžio operos „Don Carlas”;, Fiesko ariją iš Dž. Verdžio operos „Simonas Bokanegra”;, Leporelo ariją iš V.A. Mocarto „Don Žuanas”. Sunkiau įveikiama yra Don Basilio arija iš G. Rossinio operos „Sevilijos kirpėjas”, tikiuosi kitame koncerte ją padainuoti.

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro solistas Artūras Kozlovskis yra pasakęs, kad bosams princais tapti nelemta. Kodėl?

Artūras Kozlovskis turi daug sceninės patirties ir tai pasakė ne be reikalo. Ar galima įsivaizduoti meilės duetą tarp boso ir soprano? Sunkiai, todėl meilės duetus dainuoja tenorai ir baritonai, o bosams dažniausiai tenka kitokie vaidmenys, dažniausiai kunigų, karalių ar žudikų.

Kaip manote, ar amžius ir patirtis keičia dainavimą. Juk pabaigus studijas tolimesnis mokymasis ir tobulėjimas nesibaigia?

Mes, operos solistai, žinome, kad jei žmogus užsikrėtė dainavimo „bacila”, tai jau visam gyvenimui. Aš tikrai tą bacilą turiu, man įdomu, kaip vystosi balsas. Vokalinėje technikoje aš vis atrandu kažką naujo, nors kartais atrodo, kad jau tikrai žinau viską. Būtent tie netikėtumai, tos naujos patirtys ir atradimai labiausiai džiugina.

Į ką lygiuojatės? Koks operos solistas jums yra didžiausias autoritetas?

Mano didžiausias autoritetas yra dainininkas, charizmatiškasis bosas Vaclovas Daunoras. Šiame gyvenime mums nebuvo lemta susitikti, bet man jis buvo pats svarbiausias mokytojas. Kai nerasdavau sprendimo, kaip išdainuoti vieną ar kitą fragmentą, klausydavau Maestro Vaclovo Daunoro atliekamų kūrinių įrašų. Sprendimas ateidavo tarsi savaime. Šis atlikėjas – pasaulinio masto dainininkas, ne be reikalo V. Daunoras eilę metų dainavo Niujorko Metropoliteno operoje. Dabar panašiai dainuojančių kaip maestro V. Daunoras, negirdžiu. Man atrodo, trūksta gerų mokytojų.

Žymos: | |

Komentarai:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Kultūra

Bibliotekoje - „Spindulys pro debesį“

Birželio 10 d. 17.30 val. Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Meno skyriaus galerijoje (J. Janonio g. 9) bus ...
2024-06-04
Skaityti daugiau

Kultūra

Jau kitą savaitę - Klaipėdos knygos nugalėtojų apdovanojimai

Balandžio 30 d., antradienį, 17.30 val., Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos „Kauno atžalyno“ padalinyje (Kauno g. 49) vyks ...
2024-04-24
Skaityti daugiau

Mums rašo

Šarūnas Šarkauskas: kelyje ir judėjime 

Noriu pakviesti jus į Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Meno skyriaus galeriją, kur tapytojas Šarūnas Šarkauskas eksponuoja paveikslų ...
2024-04-15
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This