Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-09-02 |
Procedūros dėl to, kas ir kokiais autobusais 2025-2032 metais uostamiestyje vežios keleivius organizuojanti VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ (KKT), sukasi jau antrame teismo procese. Visgi tai, kas iki šiol patirta, gali būti tik gėlytės, nes dabartinė miesto valdžia didžiąją rinkos dalį minėtam laikotarpiui yra užsimojusi vidiniu sandoriu atiduoti savo valdomai bendrovei „Klaipėdos paslaugos“, nors Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, jog tokie sandoriai galimi tik išimtiniais atvejais.
Iki šiol KKT pavyko pasirašyti dvi beveik 70 mln. eurų vertės sutartis, kuriose numatyta, jog maršrutiniai taksi ir dar aštuoniais, vadinamaisiais mažaisiais, maršrutais keleivius nuo kito pavasario vešiančios naujos transporto priemonės bus visiškai naujos ir tik elektrinės. Taip pat jau aišku, kad nuo tada nebeliks M5 maršrutinio taksi.
Viešųjų pirkimų procedūras KKT pradėjo vykdyti dar praėjusių metų pabaigoje. Jų metu vežėjų ieškoma keturiems suformuotiems maršrutų paketams, kurie sudaro 37 proc. rinkos.
Dalis procedūrų netruko sustoti, nes į Klaipėdos apygardos teismą sausio 19 d. su ieškiniu kreipėsi Tolimojo keleivinio transporto kompanija (TOKS) ir jos prašymu po dešimties dienų buvo pritaikytos laikinosios apsaugos priemonės – sustabdytas konkursas ir KKT uždrausta sudaryti sutartis.
TOKS bandė nuginčyti konkurso sąlygą, numatančią, kad tiekėjas turi turėti ne mažesnę kaip trejų metų patirtį vežant keleivius vietinio susisiekimo maršrutais ir per pastaruosius penkerius metus turi būti įvykdęs arba vykdyti ne mažiau kaip vieną analogišką sutartį. Bendrovė tikino, kad patirtis teikiant tolimojo susisiekimo paslaugas yra vienoda darbui vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo maršrutais.
Tačiau likus dienai iki teismo posėdžio TOKS pateikė teismui prašymą dėl taikos sutarties patvirtinimo ir teismas tai padarė. Taikos sutartyje rašoma, kad TOKS atsisako visų reikalavimų, o KKT, „atsižvelgdama į pirkimo svarbą ir apimtį bei siekdama sudaryti sąlygas tinkamų ir kokybiškų pasiūlymų parengimui, proporcingai bylos nagrinėjimo terminui, įsipareigoja pratęsti pasiūlymų pateikimo terminą iki 2024 m. gegužės 2 d.“.
Nors TOKS ir buvo inicijavusi minėtą bylą, KKT pripažino, kad ji turi reikiamos patirties, o jos pasiūlymai yra geriausi III ir IV maršrutų paketams. Su ja liepos viduryje buvo pasirašytos dvi – 30,52 ir 38,15 mln. eurų vertės sutartys penkerių metų laikotarpiui su galimybe jas pratęsti dar pustrečių metų.
Mažesnės sumos sutartis sudaryta dėl maršrutų Nr. 2A, 13, 14A, 21, 21A, 30, M31 ir M32. Jais nuo kitų metų pavasario turės kursuoti 2025 m. gamybos elektrinės transporto priemonės, turinčios 16 sėdimų vietų keleiviams. Viso sutarties galiojimo laikotarpiu transporto priemonės amžius negalės būti didesnis nei 9 metai. TOKS už tokias paslaugas bus mokama po 1,46 Eur už kilometrą. Šis tarifas galės būti indeksuojamas atsižvelgiant į infliaciją, „Nord Pool“ elektros kainų pokyčius Lietuvos rinkoje.
38,15 mln. eurų vertės sutartis buvo sudaryta dėl mikroautobusų maršrutų M6 ir M8.
Pasak KKT direktoriaus Gintaro Neniškio, šiuo metu nuo Vingio g. iki Panevėžio g. per Šilutės plentą, Kauno gatvę, Taikos prospektą ir Herkaus Manto gatvę važiuojančio M5 maršrutinio taksi nuo kitų metų pavasario nebeliks, nes jo keleivių yra gana mažai ir nuostoliai susidaro per dideli.
„Šio maršruto rentabilumą buvo bandoma padidinti nukreipiant jo trasą per Kauno gatvę, tačiau tai nepadėjo, nes ten jau kursuoja ir kiti autobusai. Į Panevėžio gatvę veža 18 autobusas. Keleiviai renkasi juos“, – aiškino G. Neniškis.
Maršrutiniams taksi TOKS įsipareigojimai yra tokie patys: naujos elektrinės transporto priemonės su 16 vietų keleiviams, tačiau įmonei mokamas tarifas čia bus mažesnis – 1,35 Eur už kilometrą.
Įmonė taip pat gaus 5 proc. nuo bilietų pardavimo jos transporto priemonėse.
Šiuo metu maršrutiniais taksi Klaipėdoje veža bendrovė „Kautra“ (M5 ir M6) bei „Ridvija“ (M8). Kai 2017-aisiais su šiomis bendrovėmis buvo pasirašytos sutartis, tarifai atitinkamai siekė 74 ir 75 ct/km. Šiuo metu po indeksacijų KKT bendrovėms, keleivius vežančioms M3 tipo iki 8 m ilgio dyzelinių autobusu moka nuo 0,77 iki 1,48 Eur už 1 km.
Likusių dviejų konkursuojamų maršrutų paketo likimas kol kas sprendžiasi teismuose. Konkurso rezultatus Klaipėdos apygardos teismui apskundė bendrovė Transporto centras. Ji prašė panaikinti I ir II konkurso dalyse sudarytas pasiūlymų eiles. Esą KKT nepagrįstai pripažino UAB „Kautra“ pasiūlymą laimėjusiu, nes ši įmonė neva neatitinka reikalavimo per pastaruosius 5 metus turėti ne mažesnę kaip 3 metų profesinę patirtį vežant keleivius vietinio susisiekimo maršrutais. Be to, esą laimėtoja nepaviešino gamintojo, iš kurio pirks transporto priemones. Taip pat skundo autorė tvirtino, kad „Kautros“ iš bendrovės „Temsa Skoda Sabanci Ula IM ARA“ esą planuojamos įsigyti transporto priemonės neatitinka techninių konkurso reikalavimų.
Transporto centro pasiūlymas sudarytoje eilėje buvo likęs antras.
Šią bylą išnagrinėjusi teisėja Aušra Maškevičienė praėjusį penktadienį konstatavo, jog Transporto centro ieškinys atmetamas.
Anot teismo, „Kautros“ pateiktos sutartys su Druskininkų savivaldybe įrodo reikiamą kvalifikaciją. Taip pat teismas akcentavo, kad transporto priemonių gamintojas nedalyvauja teikiant keleivių vežimo paslaugas ir nėra ūkio subjektas, kurio pajėgumais remiamasi. Todėl jo ir nereikėjo viešinti pasiūlymo formoje.
Teismas tiek KKT, tiek ir „Kautrai“ iš Transporto centro priteisė visas jų patirtas bylinėjimosi išlaidas – atitinkamai 7589,83 ir 5494,01 Eur.
Toks sprendimas dar gali būti skundžiamas Apeliaciniam teismui.
Pasak G. Neniškio, jei Transporto centras nebeteiks skundo ir įsigalios pirmos instancijos teismo sprendimas, konkursinės procedūros bus tęsiamos. Apie galimą jų baigti pašnekovas kalba atsargiai, nes teisės aktai leidžia skųstis teismams ir dėl kitų likusių viešųjų pirkimų procedūrų.
Kada ir kokie bus sprendimai dėl didžiosios rinkos dalies – 67 proc. maršrutų – kurią miesto valdžia vidaus sandoriu ketina paskirti savo įmonei „Klaipėdos paslaugos“ (buvęs Klaipėdos autobusų parkas), G. Neniškis teigė nieko negalintis pasakyti. Šiuos klausimus esą sprendžia savivaldybės sudaryta darbo grupė.
Anot KKT vadovo, bet kokiu atveju didieji maršrutai jau bus pasiskirstę ne taip, kaip dabar, kai juose dirba „Klaipėdos paslaugos“ bei privačios bendrovės „Pajūrio autobusai“ ir „Gintarinis vairas“. Dalį pastarųjų maršrutų planuojama perleisti „Klaipėdos paslaugoms“.
Tačiau Konstitucinis Teismas dar 2022-ųjų gegužę buvo konstatavęs, jog savivaldybės gali sudaryti vidaus sandorius dėl viešųjų paslaugų teikimo tik išimtiniu atveju, įstatyme nustatytomis sąlygomis.
„Savivaldybė, prieš sudarydama vidaus sandorį su jau įsteigtu įstatyme nurodyta apimtimi jos (arba kito jos atitinkamai kontroliuojamo juridinio asmens) kontroliuojamu viešųjų paslaugų teikėju dėl minėtų viešųjų paslaugų teikimo privalo įsitikinti, kad tokių paslaugų teikimas, paisant veiklos skaidrumo ir viešumo reikalavimų, negali būti organizuojamas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pasirenkant paslaugų teikėją viešai, be kita ko, taikant Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintus viešųjų pirkimų atlikimo tvarkos reikalavimus, taip pat kad tik taip bus užtikrinta, kad tokios viešosios paslaugos būtų kokybiškos ir teikiamos nuolat, kad jomis galėtų naudotis visi gyventojai. Be to, turi būti įvertinta, ar sudarant vidaus sandorį konkrečiam viešosios paslaugos teikėjui neteikiama privilegijų, nediskriminuojami kiti šioje rinkoje veikiantys ūkio subjektai“, – rašoma šio teismo sprendime.
Kalbėdamas apie autobusų parametrus likusiems maršrutams G. Neniškis teigė, jog teisės aktais įpareigoja, kad skelbiant tokius naujus konkursus pusė transporto priemonių būtų elektrinės arba vandenilinės, 30 proc. – varomos dujomis arba hibridinės ir tik likęs penktadalis gali būti su atitinkamo klasės dyzeliniais varikliais. Kadangi pirmuosiuose dviejuose maršrutų paketuose bus vien elektrinės transporto priemonės, likusiuose šios proporcijos jau gali varijuoti.
„Klaipėdos paslaugos“ praėjusių metų pabaigoje į miesto gatves išleido 13 įsigytų Kinijos bendrovės „Electric Vehicle Co Ltd“ pagamintų ilgų elektrobusų. Įmonė dar 202-ųjų vasarą pasirašė sutartį su UAB „Vėjo projektai“ dėl 10 elektra varomų autobusų veiklos nuomos dešimties metų laikotarpiui, tačiau jų pristatymas stringa. Taip pat ji yra sudariusi sandorį su bendrovės „Transmitto“ bei Čekijos „Iveco“ konsorciumu dėl 11 elektrinių autobusų. Savivaldybė, kaip įmonės akcininkas, yra suformulavusi tikslą, kad bendrovės iki 2025 m. turimus 34 dyzeliniu kuru varomus autobusus pakeistų elektra varomais ir visiškai netaršiais autobusais.
Kaip toks žymus viešojo transporto priemonių atnaujinimas ir elektrifikavimas atsilieps galutinei kelionės kainai, pasak G. Neniškio, šiuo metu dar yra visiškai neaišku.
O bože moij, tuščios valdininkų galvos ir didelis noras prisigrūsti pilnas kišenes. Prigalvoja nereikalingų apribojimų, kad sumažinti konkurencija, o čia ir fantastinė kaina 1,4 € už kilometrą. Kur FNTT žiūri. Ir dar kaip bus tu keleivių jei maršrutinis tik 1 min priekyje važiuoja visą kelionę ir už dvigubą kainą – nėra jokios naudos-logikos. Bent jau būtų greitesnis ar važiuotu kokiu kitu laiku pvz vakarais tie patys maršrutai būtų vykdomi tik su mažesniu transportu, o ne kaip atskiras maršrutas.
Blogi pokyčiai laukia Panevėžio g.gyventojų. M5 maršrutinis autobusiukas važiuoja per centrą, o 18 sukinėjasi pakraščiais. Kretingos g.stotelės yra tolokai. Tai gal kokį autobusą galėtų pasukti iš šios gatvės? Juk 14 autobusas traška ir braška nuo keleivių skaičiaus?
Pritariu. Gal ne vien pelnas turi būti KKT kriterijus? Kodėl nenukreipiat kitomis labiau pelningomis centro gatvėmis? 14 autobusas važiuoja tik mažiausias. 18 taip pat nepatogus, nes vingiuoja užkampiais.
„Valdžios” ruporams ir „laisvai” žiniasklaidai reiškiama mano privati nuomonė, kad „valdžia turi būti sektinas pavyzdys. Pvz. Jeigu valstybininkas ar savivaldybininkas sako, kad gerai yra daugiabučiai ir viešasis transportas, jis pats turi gyventi daugiabutyje ir važinėti viešuoju transportu”
Teismai ir ginčai valdžioje, tai jų galybės demonstravimas, nes tuos įstatymus patys ir priima, bet SVARBIAUSIA, kad BLOGAI , tik eiliniams žmogeliams. Ponai juk nevažiuoja miesto autobusais, todėl nemato, kaip 4-5 vnt iš eilės pvz. Taikos pr. važiuoja , kaip cirke, o paskui nei vieno 15 min., ir dar , naujesni autobusai važiuoja tik centrinės gatvėm, o kriošenos, kuriuose vasarą galima užduoti, o žiemą sušalti, tai pvz. nr . 2, 15, 4A, 4.
Žodžiu, diskriminacija !
Nėra tikro šeimininko, nes interesas čia ne ūkis .
2, 4, 4A, 6 ir 15 aptarnauja Pajūrio autobusai. Čia jokie kiti vežėjai dirbt negali pagal dabartines sutartis
Dar vienas straipsnis apie viską ir apie nieką.
parašęs M. Vainorius???? Nieko, jo visi straipsniai yra copy/paste….. Artimiausiu metu bus jo straipsnis turbūt apie kunigo žmoną, kuri jau kokie metai vaikšto į teismus :),,, šlykštus tas ir durnas tas žurnalistas 🙂