Sustabdė „taip svarbų Lietuvai darbą“ 

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija, Svarbu
Avatar photoMartynas Vainorius
2025-12-21

„Atvira Klaipėda“ rašinių cikle „Savaitgaliai su senąja Klaipėda“ toliau pasakoja apie šimto metų senumo įvykius, susijusius su uostamiesčiu, užfiksuotus dabar Lietuvos centriniame valstybės archyve saugomuose dokumentuose.

Į Klaipėdą – dvi valstybinės pensijos

1925-ųjų rugpjūčio pradžioje premjeras Vytautas Petrulis raštu kreipėsi į prezidentą Aleksandrą Stulginskį informuodamas, kad remdamasis Pasižymėjusiems visuomenės veikėjams pensijų įstatymu jam pristato dešimt asmenų.

Minėtasis įstatymas, Seimo priimtas tų metų birželį, numatė, jog tokios pensijos skiriamos „ligi gyvos galvos“. Pensiją kiekvienam asmeniui skyrė ir jos kategoriją nustatė prezidentas, Ministrų kabineto siūlymu. Paskirtoji pensija galėjo būti atimta teismo sprendimu.

Iš minėtųjų dešimties asmenų aštuoniems pensijas Vyriausybė pasiūlė mokėti nuo tų metų rugpjūčio. Tarp jų pateko rašytojas Pranas Mašiotas, 1924-ųjų pavasarį pradėjęs vadovauti Klaipėdos lietuvių gimnazijai (nuo 1930 m. sausio 20 d. ji gavo Vytauto Didžiojo gimnazijos vardą). P. Mašiotui Ministrų kabinetas tikriausiai pasiūlė XI valstybės tarnautojų kategorijos atlyginimo dydžio pensiją (antras romėniškas skaičius dokumente yra išteptas) – 450 litų.

Prie Klaipėdos lietuvių gimnazijos įėjimo stovi jos direktorius Pranas Mašiotas.
Prie Klaipėdos lietuvių gimnazijos įėjimo stovi jos direktorius Pranas Mašiotas. Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus nuotrauka

Kiti septyni tokiai pensijai prezidentui pristatyti asmenys buvo Jonas Jablonskis, Jonas Basanavičius (po 800 litų), Petras Vileišis (600 litų), Povilas Matulionis ir Kazimieras Prapuolenis (po 450 litų), Gabrielė Petkevičaitė-Bitė ir Sofija Ivanauskaitė-Pšibiliauskienė-Lazdynų Pelėda (po 300 litų).

Dviem asmenims 450 litų pensijas buvo pasiūlyta paskirti nuo 1926-ųjų pradžios. Be Aleksandro Dambrausko-Adomo Jakšto tokiu kandidatu dar tapo Mažosios Lietuvos patriarchu vadintas Martynas Jankus.

Martynas Jankus
Martynas Jankus 1924-1926 metais. Lietuvos nacionalinio muziejaus nuotrauka

Įšaldė milijonus

1925-ųjų spalio pradžioje pilną susirūpinimo raštą jau premjero Leono Bistro vadovaujamai Vyriausybei surašė susisiekimo ministras Balys Sližys, išdėstęs aplinkybes dėl naujo, Klaipėdos link turinčio vesti geležinkelio tiesimo aplinkybių.

Įgyvendinti tokį projektą bandė dar Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos operaciją organizavęs premjeras Ernestas Galvanauskas.

„Planuota dviejų naujų geležinkelio linijų statyba, užsitikrinta Britanijos paskola jai finansuoti, bet pateikus svarstyti projektą Seimui, konjunktūriniai kai kurių jo narių interesai lėmė, kad projektas buvo palaidotas“, – yra rašęs istorikas Vasilijus Safronovas.

Jo minimoje konjunktūrinių interesų istorijoje figūravo vienas turtingiausių tarpukario Lietuvos žmonių – Seimo narys Juozas Vailokaitis. Dr. Audronė Veilentienė straipsnyje „II Seimo požiūris į santykius su Didžiąja Britanija“ rašo, jog pastarasis ragino Vyriausybės pasiūlytas geležinkelio linijas keisti viena tiesia iš Kauno į Klaipėdą. Esą ji būtų patogiausia, atsiperkanti, nors papildomai ir tektų sugaišti vieną „statymo sezoną“. J. Vailokaičiui pavyko įtikinti visą krikščionių demokratų bloką, kad būtent tokia idėja verta realizavimo.

Kai 1924 m. birželio 6 d. Seimas nepatvirtino Ministrų kabineto pateiktos 1924 m. papildomos išlaidų sąmatos geležinkeliams tiesti bei išbraukė iš biudžeto 16 milijonų litų, numatytų naujiems geležinkeliams, priėmė rezoliuciją dėl naujų geležinkelių linijų tiesimo, premjeras nutarė atsistatydinti.

Minėtajame rašte Ministrų kabinetui B. Sližys dėstė, jog nors svarstant 1926 metų Susisiekimo ministerijos sąmatą naujiems geležinkeliams tiesti buvo nutarta „leisti statybai linijai Amaliai-Telšiai-Kretinga 16.000.000 Lt., iš kurių 1.000.000 Lt. buvo numatyta iš nepapr. biudžeto išlaidų, o 15.000.000 Lt. iš numatomos paskolos užsienyje“, tačiau „pačiu paskutiniu metu paaiškėjo, kad užsienių paskolos sureguliavimas gali užsitempti“.

Pasak A. Veilentienės, Lietuvos nepaprastuoju pasiunti­niu ir įgaliotuoju ministru Didžiojoje Britanijoje tapęs E. Galvanauskas bandė derėtis dėl paskolos geležinkeliams, tačiau Lietuvos diplomato pastangos jau buvo bevaisės, nes An­glijos politikai ir bankai nepasitikėjo Lietuvos ekonominėmis galimy­bėmis ir nenorėjo duoti paskolos.

Anot B. Sližio, 1926-iesiems turint tik milijoną litų reikėtų „beveik visus darbus sustabdyti ir ant linijos Amaliai-Telšiai, jau nekalbant apie tiesimą linijos toliau iki Kretingos, o technikos personalą paleisti“.

Ministras akcentavo, kad toliau nevykdant darbų „nustojo visos reikšmės ir nutiestas tarpas nuo Amalių iki Telšių, kaipo neturįs jokio išėjimo“, o į jį investuoti 7,65 mln. litų „liekasi beveik be naudos“.

B. Sližys pabrėžė, kad nauja geležinkelio linija į Klaipėda buvo pagrįsta ir ekonomiškai-finansiškai, ir politiškai bei „Lietuvos ekonominiam sustiprėjimui yra neatidėliotinai pirmaeilis klausimas, be ko neįmanomas normalus krašto vystymas“.

„Klaipėdos uosto tobulinimas ir dedamos Susisiekimo Ministerijos pastangos pritraukti užsienio tranzitą, neturint tiesioginio ryšio su Klaipėda, darosi bergždžias“, – dėstė ministras bei prašė Vyriausybės skubiai aptarti susidariusią padėtį ir 1926-iesiems skirti nemažiau 5 mln. litų, o pavykus pasiskolinti – ir 16 mln., „kad nesustabdžius ir nesuardžius pradėto taip svarbaus Lietuvai darbo“.

Visgi B. Šližys nebuvo išgirstas. Geležinkelio tiesimo darbai buvo atnaujinti tik 1930–aisiais, kai Vyriausybė paėmė paskolą iš Danijos bankų ir susitarė, kad darbus vykdys danų firma „Højgaard & Schultz“.

Geležinkelio linijos Telšiai-Kretinga statyba 1931 m. Kūlupėnų (Kartenos vls., Kretingos aps.) apylinkėje.
Geležinkelio linijos Telšiai-Kretinga statyba 1931 m. Kūlupėnų apylinkėje. Kretingos muziejaus nuotrauka

Užbaigta linija 1932 m. spalio 29 d. buvo iškilmingai, dalyvaujant prezidentui Antanui Smetonai. Telšių–Kretingos geležinkelio atšaka tada atsiėjo jau 22 mln. litų.

Pagaliau nutiestos linijos dėka Lietuvos eksportas, iki tol keliavęs per kelis uostus, buvo nukreiptas į Klaipėdą.

Medijų rėmimo fondas „Atviros Klaipėdos“ projekto „Savaitgaliai su senąja Klaipėda“ įgyvendinimui 2025 metams skyrė 15 500 Eur paramą

Žymos: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |

Komentarai:

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti apie klaidą

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Istorijos iš Klaipėdos archyvo, Svarbu

Dėl uosto saviveiklos grėsė potvyniai  (1)

1953-iųjų Klaipėdos miesto vykdomojo komiteto dokumentai, dabar saugomi Klaipėdos regioniniame valstybės archyve, liudija, jog 1945 m. įkurtas Jūrų prekybos uostas ...
2025-12-20
Skaityti daugiau

Miestas, Svarbu

Miestui – šansas pagerbti žmogų, kurio ryžto dėka Klaipėda tapo Lietuvos dalimi (dar atnaujinta) (21)

Bene visų Klaipėdoje veikiančių verslo asociacijų vadovai, žinomi verslininkai, istorikas ir dviejų švietimo įstaigų vadovai prašo miesto valdžios šiuo metu ...
2025-12-16
Skaityti daugiau

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija, Svarbu

Vyriausybė nesuprato jūrininkų 

Prieš šimtą metų tuometinė Lietuvos valdžia nusprendė, kad ugdyti jūrinius kadrus savo šalyje neverta. Tai nulėmė, kad tokia mokymo įstaiga ...
2025-12-13
Skaityti daugiau



Pin It on Pinterest

Share This