Valstybės tarnybos reforma siekiama lankstumo

Politikų tribūna

Audrius Petoršius
2023-05-11

Komentarų: 0

Po ilgų diskusijų ir derinimų ketvirtadienį Seimo salę svarstymo stadijoje pasieks valstybės tarnybos reformos paketas. Procesas svarbus ir liečiantis didelį skaičių žmonių, taip pat nemažas savo apimtimi – vien pirmame etape yra keičiami 34 teisės aktai. Nepaisant to, kaip išvadų rengėjai, kartu su Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininku Ričardu Juška, rengdami išvadas stengėmės maksimaliai įtraukti opozicijos atstovus, išklausyti visas suinteresuotas puses, socialinius partnerius, kiek įmanoma, suderinti pozicijas su Vyriausybe bei ministerijų atstovais.

Nuo proceso pradžios daugiausiai klausimų kėlė valstybės tarnautojų socialinių garantijų – priedo už stažą, taip pat valstybės tarnautojams taikomos atostogų skaičiavimo tvarkos – klausimai. Nuo jų ir pradėsiu, tačiau trumpai pristatysiu ir kitus laukiančius pokyčius.

Pirminiuose valstybės tarnybos reformos projektuose buvo numatytas šiuo metu taikomo priedo už stažą valstybės tarnyboje panaikinimas, pasiūlant valstybės tarnautojų jau sukauptus priedus įskaičiuojant į atlygį, kad nebūtų pažeistas teisėtų lūkesčių principas. Po pozicijų derinimo Seimo salę pasiekia kompromisinis variantas, kur priedas už stažą lieka galioti, tačiau skirtingai nei dabar galiojančiame reglamentavime, maksimalus priedas už stažą negalės viršyti 20 proc. pareiginės algos. Jis ir toliau bus skaičiuojamas prie algos pridedant 1 proc. už kiekvienus tarnybos metus. Siekiant apsaugoti valstybės tarnautojų teisėtus lūkesčius, tiems, kas įsigaliojus įstatymui bus sukaupę didesnį kaip 20 proc. priedą, turimas dydis bus fiksuojamas ir išlaikomas iki tol, kol asmuo dirbs valstybės tarnyboje, įskaitant atvejus, kuomet bus keičiamos pareigos ar asmuo išeis iš valstybės tarnybos, o vėliau atkurs valstybės tarnautojo statusą.

Pirminiuose projektuose taip pat buvo siūloma keisti atostogų valstybės tarnautojams reglamentavimą, prilyginant jį darbo kodekso reglamentuojamiems santykiams, tačiau svarstymo stadiją Seime pasiekia toks atostogų reguliavimas, koks galioja šiuo metu.

Valstybės tarnybos reforma siekiama lankstesnės valstybės tarnybos. Ji turi suteikti valstybės tarnyboje dirbantiems asmenims didesnį teisingumo jausmą, kuomet yra teisingai atlyginama už darbą bei pasiektus rezultatus, skatinamos, o ne baudžiamos, iniciatyvos. Todėl aukščiau minėtus pakeitimus turime vertinti kaip išties didelį kompromisą iš Vyriausybės pusės.

Pagal naująjį reglamentavimą būtų gan esmingai keičiamas požiūris į valstybės tarnyboje dirbančius vadovus – investuojant į jų kompetencijas, suteikiant daugiau laisvės pasirenkant darbuotojus, taip pat keičiant atlyginimų sistemą, labiau ją priartinant prie privataus sektoriaus. Taigi, vadovų atranka liktų centralizuota, būtų organizuojama Viešojo valdymo agentūros. Vadovai įsipareigotų siekti atitinkamų rezultatų, už pasiektus rezultatus gautų konkurencingą atlygį, kuris, skirtingai nei yra dabar, būtų indeksuojamas ne rečiau, kaip kas kelerius metus.

Tuo tarpu siekiant lankstumo, darbuotojų atrankos būtų visiškai decentralizuotos. Esant indikacijų, kad konkursinės atrankos procedūros tam tikroje įstaigoje vyksta neskaidriai, pagal Vyriausybės sukurtą mechanizmą, Viešojo valdymo agentūra dalyvautų šios įstaigos organizuojamuose konkursuose.

Būtų įtvirtinamas ir iki šiol valstybės tarnyboje negaliojęs išbandymo laikotarpis. Apie tai, kad numatoma taikyti išbandymo laikotarpį, turėtų būti informuojama iš anksto. Išbandymo trukmė – iki 3 mėnesių.

Jeigu iki šiol valstybės tarnautojų atlygiai buvo keičiami keičiant bazinį dydį, tai naujuoju reglamentavimu, nustatytu periodu ir tvarka bus indeksuojamas visos įstaigos darbo užmokesčio fondas (DUF). Vadovai turės daugiau laisvės jo paskirstyme proporcingai visiems ar demonstravusiems geriausius rezultatus. Po derybų bus sudaryta galimybė profesinėms sąjungoms ne tik veikti įstaigų viduje, tačiau ir nacionaliniame lygmenyje derėtis dėl indeksavimo formulės ir mokos fondo dydžių.

Valstybės tarnyboje būtų naikinamos iki tol galiojusios atlygio skaičiavimo koeficientų „šakutės“. Tačiau tai nereiškia, kad vadovai galėtų visiškai laisvai disponuoti tiek DUF, tiek nepagrįstai atlygio prasme išaukštinti atskirus darbuotojus. Visos įstaigos turės įsidiegti atlygio politikas, kurios privalės būti viešos. Tai kontroliuos ir Viešojo valdymo agentūra. Jose, be kita ko, turėtų būti nurodyti ir pareiginės algos intervalai už atitinkamų funkcijų atlikimą. Šiuos duomenis nesunkiai būtų galima palyginti su kitomis įstaigomis ar privačiame sektoriuje taikomais dydžiais.

Nepaisant to, kad beveik visos nuostatos įsigalioja nuo kitų metų sausio 1-osios, teisėjams, merams, STT ir žvalgybos pareigūnams jos įsigaliotų nuo š.m. liepos 1 dienos. Pirmiausia todėl, kad, pvz. teisėjams, atlygių koeficientai paskutinį kartą peržiūrėti dar 2008-aisiais metais. Šiandien susidariusi situacija yra įtempta, o mūsų, kaip valstybės atstovų, interesas išsaugoti teismuose dirbančius profesionalus. Kalbant apie STT ir žvalgybos pareigūnus – šios įstaigos jau šiandien yra pasirengusios atlygio politikų sistemas, todėl bus kaip pilotinės – bandomosios įstaigos statutinėse sistemose, kurių reglamentavimas bus peržiūrėtas antruoju etapu rudens sesijoje. Norėta pirmuoju etapu įtraukti ir prokuratūrą, tačiau pakeitimais ne tik siekiama sausai peržiūrėti atlygio sistemas, tačiau ir pasiekti pokyčių, kai tokie reikalingi esamose organizacijų struktūrose. Prokuratūros atveju bendras sutarimas nebuvo rastas, todėl diskusijos bus pratęstos rudenį.

Dar vienas pokytis – vidaus administravimo funkcijas atliekančių valstybės tarnautojų statuso pakeitimas į dirbančius pagal darbo sutartis. Nustatoma, kad personalo administravimas, buhalterinė apskaita, dokumentų tvarkymas, apskaita ir saugojimas, viešųjų pirkimų vykdymas, vidaus auditas, projektų valdymas, viešųjų ryšių palaikymas, vidaus tyrimai, informacinių ir ryšių technologijų administravimas, turto administravimas, kita ūkinio ar techninio pobūdžio veikla yra laikoma įstaigos vidaus administravimo veikla ir šias funkcijas turi atlikti ne valstybės tarnautojai. Skirtingai nuo pradinio projekto varianto, svarstymo komitete metu įsiklausius į pateiktus argumentus buvo nutarta valstybės tarnautojais taip pat palikti už korupcijos prevenciją atsakingus tarnautojus ir teisinio atstovavimo funkcijas atliekančius tarnautojus.

Įstaigos iki 2025 m. turės peržiūrėti valstybės tarnautojų pareigybes ir vidaus administravimą atliekančias pareigybes pakeisti į dirbančius pagal darbo sutartis arba panaikinti pareigybę. Kad procesas būtų sklandus, Viešojo valdymo agentūra per 5 metus patikrins visas įstaigas ir šiuos įvykdytus procesus.

Politikų, valstybės pareigūnų ir teisėjų darbo užmokesčio skaičiavimas. Merams ir teisėjams darbo užmokestis didėtų nuo 2023 m. liepos 1 d., Seimo nariams ir Vyriausybės nariams – nuo naujos kadencijos. Valstybės pareigūnams, kurie dar nėra įpusėję savo kadencijos, darbo užmokestis didėtų nuo 2024 m. sausio 1 d., o tiems, kurių kadencija jau persirito į antrą pusę, alga galėtų didėti tik nuo naujos kadencijos pradžios. Toks sprendimas taip pat yra kompromisinis, nes pradiniame variante visiems valstybės pareigūnams didesnis darbo užmokestis buvo siūlomas nuo naujos kadencijos. Įstaigų vadovams – valstybės tarnautojams taip pat nustatoma panaši schema. Jei vadovas yra neįpusėjęs kadencijos, jam būtų siūloma pasirašyti susitarimą dėl veiklos rezultatų. Sutikus pasirašyti susitarimą tokiems vadovams būtų mokamas didesnis darbo užmokestis. Likusiems vadovams iki kadencijos pabaigos būtų taikomas esamas darbo užmokestis.

Kita naujovė – politikams, teisėjams ir valstybės pareigūnams nebebus mokamas priedas už stažą, tačiau pats stažas skaičiuosis toliau. Jei šie asmenys grįš į valstybės tarnybą, gaus priedą už stažą pagal valstybės tarnautojams taikomas taisykles.

Valstybės tarnyboje taip pat dar turime tarnautojų, kurie neturi įgiję aukštojo išsilavinimo. Tokių asmenų skaičius nėra didelis, tai yra ilgamečiai darbuotojai, dominuojantys keliose srityse. Tiems iš šių darbuotojų, kurie iki 2023 m. neįgis aukštojo išsilavinimo, toliau eiti pareigas bus galima tik esamoje pozicijoje iki 65 metų, jiems negalės būti taikomas tarnybos pratęsimas.

Nors pokyčių yra ir daugiau, tačiau tikiuosi, kad atkreipiau dėmesį į didžiąją jų dalį.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Miestas, Svarbu

„Mobingo problema“ savivaldybėje: užteko mokymų?

Sausio viduryje kilęs ažiotažas dėl naujosios Klaipėdos valdančiosios daugumos esą vykdomo mobingo Savivaldybės administracijoje bent jau instituciniame lygyje užsibaigė. Per ...
2024-03-27
Skaityti daugiau

Spyglys

Klaipėdos konservatorių spindesys ir skurdas*

Mūsų miestelio konservatorių spindesys, tiesą sakant, yra apgailėtinas, – sako garsus politologijos profesorius Spyglys. Nes dauguma neva opozicinės Tėvynės sąjungos ...
2024-02-23
Skaityti daugiau

Politika

TS-LKD Klaipėdos skyriaus pirmininku išrinktas Audrius Petrošius

Šeštadienį išrinktas naujas Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų partijos (TS-LKD) Klaipėdos skyriaus pirmininkas. Iš 88 visuotiniame susirinkime dalyvavusių partiečių, vos vienam ...
2024-02-03
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This