Iškart įsigaliojantis teismo sprendimas: „Klasco” palapinės pastatytos nelegaliai

Svarbu, Uostas ir jūra

Po kelerius metus trukusio bylinėjimosi Klaipėdos apygardos teismas, išnagrinėjęs antrą kartą pas jį sugrįžusią bylą dėl vadinamųjų Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco”) palapinių, patvirtinto, jog jos yra nekilnojamojo turto objektai, pastatyti be privalomo projekto ir statybos leidimo.

Martyno Vainoriaus nuotr.

„Atvira Klaipėda” jau ne kartą rašė, kad aiškintis, ar legaliai ši uosto kompanija dar 2016-2017 metais pastatė tokius laikinus sandėlius, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybų inspekcija ėmėsi 2019-ųjų pavasarį. Ji po tyrimo konstatavo, jog statybos buvo vykdomos pažeidžiant Statybų įstatymo nuostatas ir surašė privalomąjį nurodymą iki 2020 metų sausio 25 d. nugriauti palapines bei sutvarkyti statybvietę. Tačiau „Klasco” su juo nesutiko ir užsuko teismų karuselę.

Iš pradžių vyko iki pat Lietuvos Aukščiausiojo Teismo nukeliavęs bylinėjimasis dėl to, kur turi būti nagrinėjama byla. Pagaliau prasidėjus bylinėjimuisi iš esmės 2021 m. rugpjūtį Klaipėdos apylinkės teismo teisėja Kristina Sušinskaitė paskelbė, kad įmonės skundas atmetamas kaip nepagrįstas – anot teismo, tokie sandėliai yra nekilnojamojo turto objektas. Tačiau apeliacinį „Klasco” skundą išnagrinėjęs Klaipėdos apygardos teismas 2021 m. gruodį konstatavo, kad nėra pagrindo daryti vienareikšmiškos išvados, ar palapinės yra nekilnojamieji daiktai, taip pat buvo įžvelgtas pagrindas skirti pakartotinę ekspertizę ir byla perduota pirmosios instancijos teismui nagrinėti iš naujo.

Ekspertizė ir jos išvadų rašymas bei naujo posėdžio paskyrimas pirmoje instancijoje užtruko apie devynis mėnesius. Bylą išnagrinėjusi apylinkės teismo teisėja Audra Handrovska vasario pabaigoje paskelbė, jog „Klasco” skundas ir vėl yra atmetamas. Tačiau toks sprendimas dar galėjo būti skundžiamas Klaipėdos apygardos teismui ir kompanija pasinaudojo tokia galimybe.

Savo skunde ji dėstė, kad pirma instancija esa padarė šiurkštų procesinį pažeidimą nesivadovaudama vieno iš ekspertų išvadomis ir pernelyg didelę įrodomąją reikšmę suteikė kito eksperto ekspertizei; kad teismas neįsigilino į aplinkybę, jog palapinės yra primontuotos tik prie aikštelių dangos, kurią palaikė jų dalimi; kad tokio tipo palapinių naudojimas Klaipėdos uoste esą yra įprasta praktika ir kt.

Tačiau bylą išnagrinėjusi apygardos teismo kolegija, kurią sudarė teisėjos Kristina Domarkienė, Jolanta Gailevičienė ir Erinija Kazlauskienė, konstatavo, jog kompanijos argumentai yra nepagrįsti. Kolegija akcentavo, kad pirmos instancijos teismas ištyrė ir įvertino abiejų ekspertizių aktų išvadas, jas vertino kartu su kitais įrodymais.

„Pirmosios instancijos teismas pagrįstai konstatavo, kad visi teismo ekspertai nustatė požymį, jog ginčo objektų negalima perkelti jų neišardžius. <…> Byloje esantys duomenys sudaro pagrindą vertinti, kad ginčo objektų montavimui reikalingos didelės darbo ir laiko sąnaudos, juos išmontavus likusios konstrukcinės dalys yra mažesnės vertės nei jau sumontuoti objektai. Taip pat yra pagrindas vertinti, kad ginčo objektus išardžius jų vertė iš esmės sumažėtų, ir tam, kad jie vėl galėtų būti naudojami pagal paskirtį, reikalingos pakankamai didelės papildomos investicijos. Darytina išvada, kad bylos duomenys apie ginčo objektų požymius patvirtina ginčo objektų patvarią sąsają su žeme”, – rašoma sprendime, kuriame konstatuojama, jog apylinkės teismas pagrįstai nustatė, kad palapinės yra nekilnojamieji daiktai ir yra laikytini statiniais.

Kadangi palapinės pastatytos be privalomų statybą leidžiančių dokumentų, ir apygardos teismas nusprendė, jog inspekcija turėjo teisinį pagrindą surašyti savavališkos statybos aktą ir duoti atitinkamus privalomuosius nurodymus.

Šis sprendimas įsigalioja iškart, bet dar gali būti skundžiamas kasacine tvarka Lietuvos Aukščiausiajam Teismui. Tiesa, pastarasis priima nagrinėti ne visus skundus.

Beje, nuo praėjusių metų balandžio „Klasco” iniciatyva daroma sklypų, kuriose pastatytos palapinės, detaliojo plano korektūra. Pagal ją būtų didinamas galimas užstatymo plotas, užstatymas plečiamas beveik iki pat tvorų, visu sklypų perimetru. Naujasis teisinis reglamentavimas numato, jog galutinio parašo teisė tvirtinant detaliuosius planus dabar priklauso merui.

Praėjus savaitei po pergalės rinkimuose dabartinis meras Arvydas Vaitkus „Atvirai Klaipėdai” sakė, jog nori su „Klasco“ savininkais, pagrindine akcininke ar jos įgaliotais asmenimis kalbėti apie marinos kūrimą Žiemos uoste, šalia kurio stovi šios palapinės.

„Pirmiausia, šis uosto teritorijos ruožas yra labai siauras. Antra, čia yra maži gyliai ir gali būti aptarnaujami tik šiandieniais parametrais jau maži laivai. Ar ji iš tiesų ta teritorija tokia brangi kompanijai? Mano skaičiavimais, kuriuos jau buvau pateikęs, marina ir gražūs pastatai, kurie įsikomponuotų į „Memelio miestą”, naują kruizinių laivų terminalą, vietoje tų pačių palapinių, kompanijai būtų žymiai naudingiau. Be to, panašus konversijos pavyzdys Barselonoje rodo, kad gali būti nuimta ir nemaža socialinė įtampa, o įvaizdis verslui visada yra labai svarbu. Tikiuosi, kad pavyks to pasiekti kalbantis ir su Uosto direkcija, ir su Susisiekimo ministerija bei Vyriausybe. Juolab kad jau buvęs „Klasco“ direktorius teigė, kad į ankstesnį tokį mano siūlymą akcininkė neatsakė kategorišku „ne”. Tikiu, jog gali pavykti, juolab kad išgilinus uosto kanalą „Klasco“ atsiveria puikios galimybės krovai ir pietinėje uosto dalyje, žymiai efektyviau išnaudoti esamas, galbūt ir būsimas teritorijas”, – tada sakė jis.

INFORMACIJA

Pastatytų palapinių ilgis siekia nuo 85 iki 100 m, plotis – po 48 m, aukštis – 15 m. Mažiausios plotas siekia 4 080 kv. m, kitų dviejų – 4 320 ir 4 800 kv. m.

8 Comments

  1. Blondinė

    Taip, taip varykit visą šūdą į pietinę miesto dalį, nes ten ne žmonės gyvena ir jie dešimtmečiais nedūsta nuo jau esamu gamyklų teršalų ir smarvių. Pucinkit centriuka ponuliams ir turistams, nes Lietuvos žmonės nesvarbūs.

    Reply
  2. plius minus

    Tikiu Lietuva, Teisine Valstybe.
    Ponia Lubienė manau išgirs ir supras , kad bylinėjimasis su Valstybe ir Miestu , tai tik „Klasco” valdybos nariui ponui Balčiūnui apsimoka honoraro pavidale, turinčiam juridinę kompaniją .
    O „Klasco” palapinės tai BLOGIS , kaip ir projektavimo kompanija, kuri gamina naują detaliojo plano korektūrą, su tikslu jas įteisinti, pagarbos nenusipelnė, kaip ir architektas, jį suderinęs.

    Reply
  3. Gyventoja

    Kokia gėda, tokios baidyklės stovi centre.

    Reply
  4. Anonimas

    Kada bus paskirtos sankcijos už nelegalias statybas?

    Reply
    • Anonimas

      gal įdomiau ne sankcijos, o per kiek laiko Teismas įpareigojo tas palapines ir spygliuotas tvoras iki uosto ribos nuardyti ?

    • Anonimas

      Tai ir yra sankcijos 🙂

  5. Teisingai

    Lauk tuos turistus su palapinėmis iš pamario, uostas turi atsiverti visu savo gražumu, o ne nuvarvėjusiais palapinių stogais !

    Reply
    • Marijus

      O kas tai yra,paties supratimu, „uostas visu gražumu”?.. Privačios jachtos? Pensininkų pilni kruiziniai laivai, kuriems Jlaipėda gali pasiūlyti kinietiškų suvenyrų, kinietiško granito pusantros kreivai paklotos gatvelės? Kur žvejybinus, orekybinis laivynai? Neoamiršot, pinulis, kad uostas – tai pramoninis objektas. Ir kad jis buvo vienu iš pagrindinių Klaipėdos maitintojų. O dabar, taip nuoširdžiai išgriovus visą pramonę – šikpopieriaus, šunų džiaugsmo ir plastiko fabrikėliai nedaro „pagados”- dirba mizeris žmonių ten. Ai, dar progresyvi tabokierka… Nu betgi čia vieni žalieji verslinykai susirinkę – tik pirk/parduok temokantys… Nelabai tesuprantantys iš kur viskas atsiranda

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Svarbu, Unikali urbanistinė istorija

Klaipėdos statybos objektas Nr. 1: didžiulės taršos, aistrų ir neatsakytų klausimų istorija V 

„Atvira Klaipėda“ cikle „Urbanistiniai jubiliejai” baigia pasakoti apie Klaipėdos naftos terminalo raidą ir jo įtaką miestui. Paskutinėje tam skirto rašinių ...
2024-04-27
Skaityti daugiau

Politika, Svarbu

Per opozicijos valandą - karšti klausimai  ir rusiškas keiksmas

Per jau antrąją šios kadencijos Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos opozicijos valandą ketvirtadienį svarstant, ar reikia daryti pietų pertrauką, iš posėdžių ...
2024-04-25
Skaityti daugiau

Svarbu, Sveikata

Baimes kėlusiam projektui pritarta vienbalsiai

Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus ketvirtadienį miesto Tarybos posėdžio metu dar kartą patikino, jog dėl sumanymo paliatyvios slaugos paslaugas vaikams teikti ...
2024-04-25
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This