Svetima gėda

Nuomonės

Linas Poška
2018-11-27

Komentarų: 0

Praėjusiame rašinyje apie Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) bulę savivaldybėms emocijos tumulais garavo, taigi liko neaptarti svarbūs valstybės prestižo dalykai.

Pagal LLRI metodiką latviai dar tik svarsto pradėti vertinti savo savivaldybes, taigi mūsiškiams dar galima pataisyti rėkiančiai taisytinus dalykus. Kad mažesnė gėda būtų.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Transporto dalyje pas juos šiaip jau taisytina viskas: visi punktai po vieną ir bendrai visi kartu. Bet visų jų aptarimas darytų šį rašinį nebepaskaitomo ilgumo, taigi tik vieną, pirmąjį LLRI nustatytą savivaldybių vykdomo transporto valdymo vertinimo kriterijų čia aptarsiu. Jie rašė:

 „Transportas”:

13. Kokiai daliai viešojo transporto maršrutų buvo skelbti viešieji konkursai 2017 m.?

Viešųjų konkursų skelbimas labiau užtikrina galimybę transporto paslaugas teikti kuo daugiau tiekėjų. O pats viešasis konkursas veda prie skaidresnių mokesčių mokėtojų pinigų panaudojimo. Jei viešojo transporto maršrutai yra parenkami skelbiamais viešaisiais konkursais, tai rodo, kad mokesčių mokėtojų pinigai transporto srityje yra naudojami skaidriai ir atvirai. Todėl kuo didesnei daliai maršrutų buvo skelbti viešieji pirkimai, tuo geriau vertinama savivaldybė. Duomenų šaltinis: LLRI atlikta savivaldybių apklausa.

1. Pasirinktas nekorektiškas mato vienetas – maršrutas. Konkrečių maršrutų svoris sistemoje yra skirtingas. Prašau pasižiūrėti kuklų 22-antrąjį Klaipėdos maršrutą. Ir palyginti su riebesniu 8-uoju.

Ridos skirtumas tarp jų yra apie 100 kartų. Klaipėdoje visų maršrutų vežėjai yra parinkti konkurso būdu, bet jeigu taip nebūtų, paskelbus konkursą 22-ajam, LLRI suskaičiuotų tokius pat gerus (keliančius reitingą) 2%,  kaip ir paskelbus konkursą „aštuntukui“.

Kituose miestuose skirtumai tarp maršrutų svorių taip pat yra milžiniški. Suprantu, kad LLRI raštininkams toks pavyzdys gali atrodyti sudėtingas, taigi pamėginsiu paaiškinti, kaip tai – pagal jų metodiką – atrodytų pinigais:

„Mano šeimoje išlaidos – kiek kuris išleido – yra skaičiuojamos procentiškai monetomis, konkrečiai tais metalo skridinėliais. Vakar aš išleidau 1 dviejų eurų monetą. Žmona tuo tarpu išleido 9 vieno cento monetas. Taigi vakar aš atlikau tik 10% šeimos išlaidų, o žmona net 90%. Sakiau jai: brangioji, mes turime susiimti, toliau taip tęstis nebegali. Mes turime elgtis atsakingai. Daugiau biudžetinės drausmės!”

2. Nekorektiškas rodiklis yra skelbimų skaičius per kalendorinius metus. Tarkim, Klaipėda pernai pagal paskelbtų konkursų rezultatus pasirašė, berods, tik 3 sutartis maršrutų paketams (Pagal LLRI metodiką, turbūt, tai būtų apie 15%). Tačiau vežimo sutartys – ilgalaikės, ne vienerius metus trunkančios, ir visas 100% dabar dirbančių vežėjų Klaipėdoje yra parinkti konkurso būdu. Nauji konkursai skelbiami tik pasibaigus jau galiojančių sutarčių terminui arba nutiesiant naują maršrutą.

3. Nekorektiškas rodiklis yra „skelbimas”. Dažnai savivaldybės ką nors Lietuvoje išskelbia – atskelbia – perskelbia. Apie pernykštį Palangos skelbimą (100 transporto srities balų pagal LLRI metodiką) prašyčiau pasižiūrėti vietos laikraštyje .

Apie pernykštį Alytaus konkursą prašyčiau pasiskaityti jų laikraštyje.

Skelbimų gausa gali liudyti tiek savivaldybės skaidrumą, tiek ir visišką supuvimą. Tegu mielasis Skaitytojas pats pasirenka, kuriai skilčiai priskirti šiuos Palangos ir Alytaus atvejus.

Taigi, latviams teikiamoje metodikoje 13 transporto punktą LLRI prašyčiau formuluoti taip:

„Rinkos dalis, kurią užima viešo konkurso būdu parinkti vežėjai”. Tai nėra išsamu, bet pirmajai aproksimacijai tinkama. Trumpiau, negu jų diletantiški tauzijimai, ir konkrečiau.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Klaipėdos/Mažosios Lietuvos istorija

Pristatys knygą, atgaivinančią tarpukario Klaipėdos kasdienybę 

Trečiadienį, balandžio 17-ąją, 17 val., Klaipėdos miesto savivaldybės I. Kanto viešojoje bibliotekoje (Turgaus g. 8) klaipėdietis žurnalistas Martynas Vainorius pristatys ...
2024-04-17
Skaityti daugiau

Transportas

Integruotiesiems maršrutiniams taksi – 6 metai

Antradienį sukanka 6 metai, kai į viešąjį Klaipėdos transportą kaip integruota jo dalis įsiliejo maršrutiniai taksi. Per tą laiką M5, ...
2024-04-16
Skaityti daugiau

Transportas

100 000 000-asis keleivis gaus dovanų metinį bilietą

Šį ketvirtadienį peržengsime reikšmingą simbolinę ribą – šimtamilijoninę kelionę naujojo elektroninio bilieto sistemoje. Po šio fakto turbūt jau ir nebederės ...
2024-04-08
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This