Kokia ateitis laukia senųjų laivų statyklų?

Uostas ir jūra

Trečiadienį, lapkričio 27 dieną, Klaipėdos piliavietės rytinės kurtinos daugiafunkcėje salėje (Priešpilio g. 2) Lietuvos jūrų muziejus rengia tarptautinę konferenciją „Laivų statybos paveldo išsaugojimas ir pritaikymas“.

Elingas šiandien. Alfonso Mažūno nuotr.

Ši konferencija – baigiamasis Didžiojo elingo metų akcentas, koncentruojantis dėmesį į Klaipėdos jūrinio paveldo išlikimą ir galimas ateities perspektyvas, bei pateikiantis pavyzdžius, kaip su šia istorijos dalimi tvarkosi mūsų kaimynai.

Pasak Lietuvos jūrų muziejaus vyr. istoriko, Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto doktoranto Dainiaus Elerto, konferencija yra skirta aptarti laivų statyklų ir su jomis susijusio jūrinio techninio paveldo įveiklinimo gerosios patirties sklaidai. Jis pats konferencijoje skaitys pranešimą apie laivų statybos tradicijas Lietuvoje.

„Simboliška, kad ši konferencija vyksta Paul Lidenau gamyklos 100 metinių proga, –  sako Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė. – Paul Lindenau gamyklos elingas – vienas ryškiausių jūrinio paveldo ženklų Baltijos pakrantėse”.

1919 m. Paul Willy Lindenau supirko laivų statyklas Pietiniame rage ir 1919 m. įkūrė Klaipėdos laivų statyklą. 1922–1945 m. čia pastatyta daugiau kaip 80 įvairaus tipo laivų, plaukiojančių dokų ir uosto kranų. Surinkinėti autobusai ir lėktuvai. 1939 m. pastatytas didžiausias keleivinis laivas „Helgoland“. Jis galėjo gabenti 2000 keleivių. Laivas plaukė varomas elektros turbinų. Jo ilgis siekė 106 m, o plotis – 13 m. Statybos kaina  – 4 mln. litų.

„Gamykla dirbo ir karo metu, – pasakojo istorikas Dainius Elertas. – Čia pastatytas minininkas pokaryje buvo perstatytas į Lenkijos keleivinį laivą „Pana Wodna“ ir naudotas iki 1980 m. Paul Lindenau kompanijai perkėlus veiklą į Kylį, jos vėliavoje ir dabar atpažįstamas klaipėdietiškos laivų statybos tradicijos gyvybingumas bei Memelio simbolika. 1945 m. sovietų užvaldytame mieste laivų statykla nukentėjo mažai. 1949 m. Paul Lindenau statyklos vietoje įsikūrė Bandomoji laivų remonto įmonė. 1946 m. Darbų uosto statinius perėmė Laivų remonto įmonė Nr.7″.

Konferencijoje dalyvausiantys pranešėjai iš Suomijos, Lenkijos ir Rusijos dalinsis gerąja patirtimi, kaip įveiklinamos bei aktualizuojamos laivų statyklos arba senieji laivai. Vienas geriausių pavyzdžių –1750 m. „Suomenlinna“ doko pritaikymas šiandienai, kurį pristatys Hannu Matikka iš Suomijos paveldo agentūros. Intriguojančią  mažos Gdansko laivų statyklos istoriją papasakos Przemysław Węgrzyn iš Nacionalinio jūrų muziejaus Gdanske (Lenkija). Alexey Shutkin iš  Pasaulinio vandenyno muziejus Kalingrade  (Rusija) dalinsis patirtimi apie iššūkiais, kurie kyla išsaugant ir įmuziejinant senuosius laivus. Tokių laivų, stovinčių upėje prie Pasaulinio vandenyno muziejus Kaliningrade, yra net keletas. Viename jų įrengtas muziejaus viešbutukas.

Apie tradicinių laivų Lietuvoje panaudojimo patirtis ir galimybes pasakos Romualdas Adomavičius, Lietuvos jūrų muziejaus direktoriaus pavaduotojas-vyr. fondų saugotojas, su savo tėvu, šviesios atminties Romaldu Adomavičiumi, atgaivinęs Lietuvoje tradicines Kuršmarių žvejų valtis – kurėnus.

Konferencija yra tarptautinio projekto „Marinistinio paveldo pritaikymas kultūros tinklaveikloje turizmo plėtrai”, vykdomo pagal 2014–2020 m. Lietuvos ir Rusijos bendradarbiavimo per sieną programą, dalis.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Kultūra

Jūrų muziejus pradeda naują sezoną

Nuo šio trečiadienio – balandžio 17 dienos – Lietuvos jūrų muziejus pradeda 45-ąjį sezoną, dirbdamas ne tik savaitgalį, o nuo ...
2024-04-16
Skaityti daugiau

Veidai

Olga Žalienė lieka vadovauti Jūrų muziejui

Kultūros ministerija skelbia, jog konkursą eiti Lietuvos jūrų muziejaus direktoriaus pareigas laimėjo dabartinė jo vadovė Olga Žalienė. Konkurse iš viso ...
2024-03-13
Skaityti daugiau

Fotoreportažai, Uostas ir jūra

„Memelio mieste“ - medinio burinio laivyno angaras

Klaipėdoje duris atveria unikali, nors ir laikina, edukacinė erdvė – Lietuvos medinio burinio laivyno angaras. Ji veiks „Memelio miesto“ dalyje, ...
2024-03-06
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This