Lietuvos laivynas: konkuruoti itin sunku

Svarbu, Uostas ir jūra

Per menkas naujų specialistų paruošimas, nepatraukli mokestinė aplinka ir per griežti reikalavimai įgulų sudarymui – tokius pagrindinius Lietuvos laivybos sektoriaus, konkuruojančio ne tik globalioje, bet ir Europos Sąjungos (ES) rinkoje, sunkumus vardija Vytautas Lygnugaris AB Limarko laivininkystės kompanija vadovas.

Ketvirtadienį uostamiestyje vykstančio Klaipėdos prekybos, pramonės ir amatų rūmų surengto Jūrinio verslo forumo metu pranešimą skaitęs ilgametę patirtį šioje srityje turintis verslininkas teigė, kad siekiant padidinti nacionalinio laivybos konkurencingumą reikia bent jau pasekti artimiausių kaimynu pavyzdžiu.

„Reikia nepamiršti, kad yra dar privalomas draudimas, pagal kurį apmokamos jūrininkų gydymo išlaidos užsienyje, repatriacija, o jūroje būdami jie gi nesinaudoja tokiomis paslaugomis Lietuvoje. Taip gaunasi dvigubas apmokestinimas”, – akcentuoja Limarko laivininkystės kompanijos vadovas Vytautas Lygnugaris. Martyno Vainoriaus nuotr.

Pasak V. Lygnugario, 90 proc. krovinių pasaulyje gabenami laivais. 76 proc. ES eksporto iškeliauja būtent laivais, o jūrų laivynas sukuria apie 147 mlrd. eurų ES BVP. Skaičiuojama, kad 1 mln. laivybos eurų sukuria 1,6 mln. eurų kituose sektoriuose.

40 proc. pasaulio laivų tonažo priklauso ES – tai yra apie 23 000 laivų. 60 proc. pasaulinio konteinerių laivų tonažo priklauso europinėms kompanijoms.

Paskutiniais duomenimis, Lietuvoje buvo registruoti 102 laivai, kai 2000 m. buvo 246 laivai buvo.

„Visgi šis sumažėjimas nėra toks dramatiškas kaip 1990-2000 metais”, – akcentuoja V. Lygnugaris

Lietuviški laivai šiuo metu sudaro tik 0,16 proc. ES tonažo.

Lietuvoje laivybos sektoriuje, sukuriančiame apie 140 mln. BVP, šiuo metu dirba apie 2000 žmonių, tačiau jūrininkų pasų, anot V. Lygnugario, yra išduota ženkliai daugiau – dirba užsienyje daug mūsų šalies jūreivių ir tokia situacija esą yra visiškai natūrali, nes mokestinė aplinka mūsų šalyje nėra palanki.

„Užsienio laivybos kompanijos gali pasiūlyti didesnį darbo užmokestis į rankas, nes kitur yra tik simboliniai socialiniai mokesčiai, o darbo užmokestis fondas paprastai sudaro 30-35 procentų visų sąnaudų. „Sodros” lubų įvedimas padėtų spręsti tokią problemą. Pavyzdžiui, Latvijoje, mokesčiai skaičiuojami nuo 1,5 vidutinio užmokesčio. Estijoje irgi yra tokios lubos. Seimas buvo priėmęs atitinkamas įstatymo pataisas, bet prezidentas vetavo tokį sprendimą, nes patarėjai, matyt, neįsigilino į problematiką – sakė mums, kad paskui gali būti kitos profesijos. Reikia nepamiršti, kad yra dar privalomas draudimas, pagal kurį apmokamos jūrininkų gydymo išlaidos užsienyje, repatriacija, o jūroje būdami jie gi nesinaudoja tokiomis paslaugomis Lietuvoje. Taip gaunasi dvigubas apmokestinimas”, – kalbėjo Limarko laivininkystės kompanijos vadovas.

Jis akcentavo ir tai, kad sektorius nebepasipildo jaunais kadrais – kiekvienam Lietuvos laivui kasmet parengiama tik po vieną naują jūrininką: paskutiniais mokslo metais studijas baigė tik 55 laivavedžiai ir 56 mechanikai.

„Su jūreiviais ir motoristai dar prasčiau. Šios profesijos tampa nebepatrauklios jaunam žmogui. Išeitis ieškoti užsienyje? Bet yra reikalavimas, kad lietuviško laivo įguloje turi būti 50 procentų Lietuvos arba Europos Sąjungos šalių piliečių. Bet juk sausumos transporte  tokio reikalavimo nėra. Manau, kad reikia žiūrėti į kvalifikaciją, o ne pilietybę. Turėtų būti leidžia daugiau įdarbinti užsieniečių, taip pat ir kapitonų iš gilias jūrines tradicijas turinčių šalių. Dėl to kokybė tik padidėtų, nes diplomai juk tikrinami. Artimiausi kaimynai tokio ribojimo neturi”, – dėstė V. Lygnugaris.

Kaip dar vieną sektoriui nepalankią aplinkybę jis minėjo, kad Civilinis kodeksas jūrinius laivus yra prilyginęs nekilnojamam turtui ir dėl to reikalingas notariškas sutarčių patvirtinimas. Taip dar yra tik Estijoje.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Švietimas

„Limarko Grupės“ dovana Klaipėdos universitetui – akademinio miestelio investicinis projektas

„Limarko“, šiemet švenčianti veiklos 30-metį, jubiliejinę sukaktį įprasmins labdaringu veiksmu. Kompanija finansuos Klaipėdos universiteto (KU) valdomos teritorijos išvystymo investicinio projekto ...
2023-12-18
Skaityti daugiau

Fotoreportažai, Svarbu, Verslas

Klaipėdos prekybos, pramonės ir amatų rūmams - jau 104-eri

Ketvirtadienio popietę didžiausia Vakarų Lietuvoje verslo savivaldos organizacija – Klaipėdos prekybos, pramonės ir amatų rūmai (KPPAR) -iškilmingai paminėjo savo gimtadienį. ...
2023-10-05
Skaityti daugiau

Švietimas

Klaipėdos verslas norėtų kitokio Jūreivystės mokyklos likimo nei ji pati ir ekspertai

Šešios Klaipėdos verslo organizacijos parengė kreipimąsi šalies valdžiai dėl ketinimų jungti Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą (LAJM) prie Vilniaus Gedimino technikos ...
2023-06-08
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This